پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

آیا با اجرای استانداردهای جدید، کف قیمت خودرو بالا می رود؟

با توجه به استانداردهای جدیدی که در نظر گرفته شده، به نظر می رسد بعضی خودروهای تولید داخل نتوانند خود را با این استانداردها منطبق کنند و به همین دلیل از چرخه تولید حذف خواهند شد. از آنجاکه هنوز جایگزینی برای آنها معرفی نشده، پیش‌بینی می‌شود کف قیمت خودرو در بازار به حدود ۴۰ میلیون تومان […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۲ دی ۱۳۹۶

با توجه به استانداردهای جدیدی که در نظر گرفته شده، به نظر می رسد بعضی خودروهای تولید داخل نتوانند خود را با این استانداردها منطبق کنند و به همین دلیل از چرخه تولید حذف خواهند شد. از آنجاکه هنوز جایگزینی برای آنها معرفی نشده، پیش‌بینی می‌شود کف قیمت خودرو در بازار به حدود ۴۰ میلیون تومان برسد.

بنابر اعلام انجمن خودروسازان ایران، محصولاتی مانند پراید، تیبا، پژو ۴۰۵، پارس و سمند از پس استانداردهای جدید (تدوین شده ازسوی سازمان ملی استاندارد) برنمی‌آیند؛ بنابراین از ابتدای زمستان سال آینده، امکان تولید نخواهند داشت. محصولاتی که انجمن خودروسازان از آنها نام برده، در حال حاضر بیشترین سهم از فروش را در بازار کشور به خود اختصاص داده‌اند و همه آنها در بازه قیمتی زیر ۴۰ و زیر ۳۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند.

بنابراین بخش اعظم مشتریان ایرانی در حال حاضر به این ۵‌ خودرو وابسته‌اند و حذف بدون جایگزین‌شان سبب می‌شود دیگر محصولی در بازه قیمتی موردنظر (۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان) برای عرضه وجود نداشته باشد.

با این حساب، کف قیمت در بازار خودرو ایران طی کمتر از یک سال و نیم دیگر، به حدود ۴۰ میلیون تومان صعود خواهد کرد و این به‌آن معنا است که بخش قابل‌توجهی از مشتریان توان خرید خود را در این بازار از دست خواهند داد. این در حالی است که هم‌اکنون کف قیمت در بازار خودرو حدود ۲۱‌میلیون تومان و متعلق به پرایدی است که به احتمال فراوان از سال آینده مجوز تولید نخواهد داشت. در چنین شرایطی، کارشناسان تاکید می‌کنند که ارائه محصولات جایگزین و کاستن از هزینه‌های تولید، می‌تواند در کمتر بالا رفتن کف قیمت خودروهای داخلی موثر باشد.

تردیدی وجود ندارد که ادامه تولید خودروهای موردنظر با توجه به قدیمی بودن بیشتر آنها و عدم‌کسب استانداردهای جدید، صلاح نیست؛ بنابراین بهتر است خودروسازان به فکر ارائه محصولات جایگزین باشند. البته بدون شک این اتفاق در سایه سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان در خطوط تولید و جذب تکنولوژی‌های جدید رخ خواهد داد و اگر صنعت قطعه نخواهد خود را به‌روز کند، انتظار تولید محصولات جدید با قیمت مناسب، بیهوده است.نکته دیگر اینجاست که به هر حال افزایش استاندارد خودروها هزینه‌بر است و در این شرایط، بهتر است خودروسازان بخشی از این افزایش هزینه را به‌واسطه کاستن از هزینه سایر بخش‌ها و همچنین بهبود بهره‌وری جبران کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

تک ستاره های سایپا تعیین تکلیف می شوند/ آیا پراید می رود، تیبا می ماند؟

وزارت صنعت هر تصمیمی برای گران شدن خودرو داخلی را تکذیب کرد

قیمت جدید محصولات هیوندایی کرمان موتور (دی 96)

قیمت DS7 کراس بک تعیین شد/ DS7 با چه تیپ هایی به ایران می آید؟

قیمت صفر کیلومتر خودروهای داخلی و پرمتقاضی در بازار کشور

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی