پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو هیبرید

اندر احوالات تعرفه خودروهای هیبرید / امتیازاتی که در کشورهای خارجی برای خودروهای پاک در نظر گرفته می شود

خودروهای هیبرید نسل نوینی از خودورها هستند که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارند و بسیاری از کشورها برای تشویق مردم به خرید و استفادهاز این خودورها قوانینی را وضع می کنند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو: برای مثال در چین ۶۰ درصد از قیمت خرید خودروهای برقی را دولت‌های […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۸ دی ۱۳۹۶

خودروهای هیبرید نسل نوینی از خودورها هستند که تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا دارند و بسیاری از کشورها برای تشویق مردم به خرید و استفادهاز این خودورها قوانینی را وضع می کنند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

برای مثال در چین ۶۰ درصد از قیمت خرید خودروهای برقی را دولت‌های محلی و شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند تا امکان رقابت آن‌ها با خودروهای بنزینی وجود داشته باشد. کشورهای اروپایی نیز از دیرباز پیشگام استفاده از انرژی های نو و تجهیزات برقی بوده اند که در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده و فرهنگ استفاده از خودروهای برقی و پاک را به خوبی گسترش داده اند.

در برخی ایالت های آمریکا مسیرهای اختصاصی برای تردد خودروها هیبرید در نظر گرفته می شود مثلا در واشنگتن خودروهای الکتریکی از پرداخت مالیات بر فروش ۶٫۵ درصدی معاف هستند یا در ایالت یوتا  تخفیف 35 درصدی مالیاتی  برای فروش یک خودروی الکتریکی، تا سقف ۱،۵۰۰ دلار برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده و یا در ایالات فلوریدا این خودروها از پرداخت اضافه بهای بیمه معاف هستند.

این تصمیمات در کشور آمریکا یک شبه اتخاذ نشده و موسسات بزرگ تخقیقاتی به این نتیجه رسیده اند برای کنترل مصرف سوخت و کاهش واردات نفت و همچنین کاهش آلایندگی محیط زیست باید به سمت استفاده از سوخت های پاک و خودروهای الکترونیکی حرکت کرد و مطالعات  انجمن حمل‌ونقل برقی آمریکا نشان می‌دهد که اگر ۷۳ درصد از خودروها این کشور سبک  و برقی بودند، روزانه ۶/۲ میلیون بشکه نفت (۵۲ درصد میزان فعلی واردات) از واردات نفت امریکا کاسته می‌شد.

از وضعیت خودروهای هیبرید در کشورهای خارجی گفتیم، در ایران اما مسئله کاملا متفاوت است. در حالی که در سالهای گذشته تعرقه واردات خودروهای هیبرید 4 درصد بود، در یک اقدام عجیب تعرفه 45 درصدی برای این خودروها وضع شده که مشخص نیست طبق کدام اصولی این رقم ( 45 درصد ) بدست آمده و این سوال بزرگ وجود دارد که این تصمیم چرا به یکباره اتخاذ شده؟

به نظر می رسد دولت با جدیت به دنبال کاهش خروج ارز از کشور است و به بهانه سیاست های اقتصاد مقاومتی، تعرفه واردات کالاهای مشابه را افزایش داده است که البته با توجه به علم اقتصاد مقوله غیر منطقی ای نیست اما کنترل خروج ارز و جبرا کسری بودجه از طریق سیاست های افزایش تعرفه راه درستی به نظر نمی رسد حداقل در صنعت خودرو که اختلاف فاحش و زیادی میان تولیدات داخلی و خارجی وجود دارد منجر به متضرر شدن مردم شود.

در خصوص خودروهای هیبرید که مقوله کاملا متفاوت است چرا که تکنولوژی ساخت چنین ماشین هایی فقط متعلق به چند کشور خاص است و هزینه تمام شده این خودرو ها بالاست و حالا با افزایش تعرفه این خودروها عملا ورودآنها به بازار ایران خیلی سخت شده است و این در حالی است که دولت با توجه به آلودگی کلانشهر های ایران بخصوص تهران توجهی به این موضوع ندارد و به نظر می رسد دولت به جای استفاده از سوخت های پاک برای کنترل آلودگی هوا همچنان سیاست ممنوعیت های ترافیکی و تعطیلی مدارس را در دستور کار قرار داده است.

فصلی جدید در تولید خودروهای هیبرید/نسل آینده باتری های تویوتا

رقابت ایران و ترکمنستان در اتخاذ تصمیمات عجیب خودرویی/از ممنوعیت واردات خودروهای سیاه رنگ تا افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید

سیستم هیبرید خودرو و نحوه عملکرد آن

هیبریدی هیوندای مهمان جدید ناوگان پلیس

ممنوعیت ترخیص خودروهای با سال ساخت بالاتر از یکسال/ ضوابط جدید واردات خودرو اعلام شد

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

محدودیت های جدید در انتظار واردات خودرو / اختصاص ساعت ورود و خروج برای سایت ثبت سفارش

ثبت سفارش خودرو 10 دی ماه از سر گرفته می شود/آیا افزایش تعرفه واردات خودرو از چاله به چاه افتادن است؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی