پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا پریوس

اختلاف تعرفه ای بین خودروهای هیبرید و برقی، درست یا غلط؟

در روزهای اخیر و بعد از مشخص شدن تعرفه های جدید واردات خودرو، حواشی فراوانی برای خودروهای هیبرید ایجاد شده تا جایی که معاون وزیر صنعت از تجدید نظر در تعرفه خودروهای هیبرید خیر داده است. اگر سری هم به وضعیت خودروهای هیبرید در سال های گذشته بزنیم، می بینیم که قوانین وضع شده در […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۶

در روزهای اخیر و بعد از مشخص شدن تعرفه های جدید واردات خودرو، حواشی فراوانی برای خودروهای هیبرید ایجاد شده تا جایی که معاون وزیر صنعت از تجدید نظر در تعرفه خودروهای هیبرید خیر داده است. اگر سری هم به وضعیت خودروهای هیبرید در سال های گذشته بزنیم، می بینیم که قوانین وضع شده در بیشتر موارد به نفع این گونه خودروها نبوده و آنطور که باید مسیر برای آن ها هموار نشده است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

ایرتویا نخستین شرکتی بود که اقدام به عرضه خودروهای هیبرید در ایران کرد. ابتدا برای افزایش انگیزه برای خرید خودروهای پاک، تصمیم بر این شد که از خودروهای هیبرید هزینه ای برای ورود به محدوده طرح ترافیک دریافت نشود. این پیشنهاد بعد از مدت ها تصویب شد اما تنها چند ماه بعد هزینه ورود خودروهای هیبرید به محدوده طرح ترافیک افزایش یافت و به نصف هزینه خودروهای عادی رسید. در جدیدترین اقدام نیز تعرفه واردات خودروهای هیبرید که تا پیش از این 4 درصد تعیین شده بود، در قانون جدید واردات به 45 درصد افزایش یافته است.

این سخت شدن مسیر هیبریدی ها در کشور زمانی بیشتر خودش را نشان می دهد که شهروندان شهرهای شلوغ و پرترافیک با مشکلی به نام آلودگی هوا دست به گریبان می شوند. مشکلی که در فصل های سرد به سراغ شهرها می آید و در کشور ما هر سال حادتر از سال گذشته شده و تنها با قانون گذاری های مقطعی همچون تعطیل کردن مدارس و ممنوعیت عبور و مرور خودروها در روزهای خاص با این مشکل برخورد شده . اما این مشکل نیازمند تحقیق جدی تر و تصمیم گیری اصولی تر است.

روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه نظراتی در مورد خودروهای هیبرید مطرح کرد که با برداشت صحیح از این خودروها تفاوت داشت. ایشان ضمن اعلام اینکه تعرفه واردات خودروهای برقی همچنان صفر است، گفتند: خودروهای هیبرید علاوه بر برق، از سوخت نیز استفاده می کنند و نیروی برق در سرعت های بالا که مناسب تردد در شهر نیست در این خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. و همین مساله را دلیلی برای اینکه ضرورتی برای پایین آمدن تعرفه واردات خودروهای هیبرید نیست، عنوان کردند.

این در حالی است که خودروهای هیبرید که از ترکیب پیشرانه بنزینی و موتور برقی نیرو می گیرند، در رسعت های پایین، در حالت توقف و در حالت دنده عقب صرفا در حالت الکتریکی قرار می گیرند و با فشار آوردن به پیشرانه و افزایش سرعت، پیشرانه بنزینی برای کمک به پیشرانه برقی وارد عمل می شود. پس با این دلیل، خودروهای هیبرید می توانند دقیقا همان کلیدهای باز کردن قفل آلودگی هوا در شهرهای شلوغ باشند. چرا که در اینگونه شهرها نیازی به رانندگی با سرعت بالا نیست و بخش قابل توجهی از فعالیت خودرو در ترافیک و سرعت های پایین انجام می شود و با عملکردن موتور برقی در این وضعیت ها، حجم قابل توجهی از آلودگی ناشی از ترافیک کاهش می یابد.

اما نکته مهمتری که در این زمینه مطرح می شود، راحتی استفاده و بی دردسر بودن این خودروهاست. شاید بهترین مثال برای خودروهای هیبرید در ایران، محصولات تویوتا باشد که توسط نماینده انحصاری این شرکت در ایران (ایرتویا) چند سالی است که در بازار خودرو کشورمان حضور دارند. از آنجایی که ایرتویا نماینده با سابقه و انحصاری تویوتا در ایران به شمار می رود و مستقیما با کمپانی ژاپنی در ارتباط است، کاملا مطابق با موازین و اصول این شرکت اقدام به عرضه خودروهای هیبریدی تویوتا کرده است. با توجه به اینکه خودروهای هیبرید از تکنولوژی جدیدی بهره مند هستند و سابقه زیادی در بازار ندارند، خیلی از خریداران نگران مسائلی همچون خدمات پس از فروش و تعمیر این خودروها در ایران هستند. ایرتویا هم بی گدار به آب نزده و پیش از عرضه هیبریدی های تویوتا، با توجه به اینکه نحوه تعمیر این خودروها با خودروهای معمولی تفاوت دارد، تکنسین های مخصوص تعمیر این خودروها را به ژاپن فرستاده تا برای تعمیر این خودروها آموزش های لازم را ببینند.

مسئله دیگری که در مورد خودروهای هیبرید ذهن خریداران را درگیر می کند، تامین انرزی این خودروها با توجه به استفاده از موتور برقی است. در خودروهای هیبرید تویوتا، خودرو از یک موتور برقی و یک موتور بنزینی نیرو می گیرد. عملکرده این چرخه به این شکل است که در حالتی که باتری ها شارژ کافی داشته باشند و در وضعیت هایی که در بالا ذکر شد، خودرو در حالت برقی به کار خود ادامه می دهد. اما با وارد شدن پیشرانه بنزینی به میدان، علاوه بر تامین قدرت بیشتر، موتور برقی نیز شارژ می شود و به همین جهت نیازی به استفاده از شارژر و آدابتور تامین شارژ باتری های موتور برقی نیست. (البته در خودروهای هیبرید، علاوه بر این چرخه، باتری موتور برقی از شارژر هم نیرو می گیرد)

پس به این نتیجه می رسیم که برای گسترش استفاده از خودروهای هیبرید داخل کشور، نیاز به زیر ساخت خاصی وجود ندارد. در حالی که برای استفاده از خودروهای صرفا برقی، نیاز به دستگاه شارژ مخصوص و در مقیاس بزرگ تر (استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی) نیاز به ایستگاه های مخصوص شارژ در سطح شهر وجود دارد. این زیر ساخت ها در حال حاضر در کشور مهیا نیست و امید است در آینده گسترش پیدا کند. پس در حال حاضر عرضه خودروهای هیبرید نسبت به خودروهای برقی برای شرایط کشور ما مناسب تر است و این استراتژی که تعرفه خودروهای برقی صفر باقی بماند و تعرفه هیبریدی ها افزایش یابد با توجه به شرایط کنونی منطقی نیست.

نوش دارو پس از مرگ سهراب/سرانجام دستور موقت برای کاهش تعرفه واردات خودرو به کجا می‌رسد؟

آیا دولت از افزایش تعرفه خودروهای هیبرید عقب نشینی می کند؟/تعرفه واردات خودروهای برقی همچنان صفر است

اندر احوالات تعرفه خودروهای هیبرید / امتیازاتی که در کشورهای خارجی برای خودروهای پاک در نظر گرفته می شود

رقابت ایران و ترکمنستان در اتخاذ تصمیمات عجیب خودرویی/از ممنوعیت واردات خودروهای سیاه رنگ تا افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید

فصلی جدید در تولید خودروهای هیبرید/نسل آینده باتری های تویوتا

ممنوعیت ترخیص خودروهای با سال ساخت بالاتر از یکسال/ ضوابط جدید واردات خودرو اعلام شد

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

محدودیت های جدید در انتظار واردات خودرو / اختصاص ساعت ورود و خروج برای سایت ثبت سفارش

ثبت سفارش خودرو 10 دی ماه از سر گرفته می شود/آیا افزایش تعرفه واردات خودرو از چاله به چاه افتادن است؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی