پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

میزان باد لاستیک خودرو و تاثیر آن بر سلامت خودرو

میزان و تنظیم بودن باد لاستیک خودرو یکی از عواملی است که هم موجب کاهش مصرف سوخت و همچنین باعث عمر بیشتر لاستیک و در نتیجه عدم ترکیدگی هنگام رانندگی و بروز حادثه می شود که در زیر ما عوامل و روش هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تفاوت کم یا زیاد بودن باد […]

امیر
شنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۶

میزان و تنظیم بودن باد لاستیک خودرو یکی از عواملی است که هم موجب کاهش مصرف سوخت و همچنین باعث عمر بیشتر لاستیک و در نتیجه عدم ترکیدگی هنگام رانندگی و بروز حادثه می شود که در زیر ما عوامل و روش هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تفاوت کم یا زیاد بودن باد لاستیک

در عکس زیر نحوه مصرف لاستیک با سه مدل متفاوت باد زدن نشان داده شده است. لاستیک سمت راست بیش از مقدار مورد نیاز باد شده است برای همین قسمت وسط لاستیک بیشتر با زمین تماس داشته و ساییده شده است. لاستیک سمت چپ خیلی کم باد بوده و دو طرف آن بیشتر ساییده شده است. باد لاستیک وسط میزان است و همه قسمت‌های آن به یک مقدار ساییده شده‌اند. با همین عکس می‌توان تاثیر میزان باد لاستیک بر عمر لاستیک را مشاهده نمود.

باد لاستیک خودرو و نحوه لاستیک سایی آن

باد لاستیک خودرو و نحوه لاستیک سایی آن

باد لاستیک اگر بیش از حد باشد باعث ترکیدن لاستیک می‌شود. ترکیدن لاستیک بسته به محل نصب لاستیک در محور جلو یا عقب خودرو، میزان سرعت خودرو، نوع جاده و … بسیار خطر آفرین باشد و صدمات سنگینی به خودرو یا سرنشینان آن وارد کند که چند نمونه از این صدمات در عکس‌های ذیل نمایش داده شده‌اند.


می خوای بدونی اگه لاستیکت پنچر شد چجوری ما رو خبر کنی تا بیایم برات پنچری بگیریم؟
اینجا کلیک کن و با اتویار آشنا شو!


عوامل موثر در میزان باد لاستیک

مرسوم است که گفته می‌شود باد لاستیک باید حتماً فلان مقدار باشد که این گفته کاملا صحیح نیست. باد لاستیک به بسیاری از عوامل بستگی دارد که تعدادی از آن‌ها را ذکر خواهیم نمود و نمی‌توان تنها به اعداد و ارقام ارائه شده اکتفا نمود.

  • سفتی لاستیک: نرم و یا سفت بودن لاستیک تاثیر به‌سزایی در میزان باد لاستیک دارد.
  • گاز پرشده درون لاستیک: هوا یا نیتروژن.
  • دمای هوا: تابستان یا زمستون.
  • نوع جاده: رانندگی در جاده بین شهری یا درون شهر.
  • نوع خیابان: رانندگی در خیابان‌های صاف و بدون دست‌انداز یا خراب و پر از چاله.
  • پوشش جاده: رانندگی روی آسفالت یا زمین سنگ‌لاخ.
  • تعداد مسافر و میزان بار: رانندگی با بار و مسافر زیاد یا ماشین خالی.

باد لاستیک باید طوری تنظیم شود که همه این فاکتورها در نظر گرفته شود. یعنی شما باید ببینید بیشتر اوقات معمولا چند نفر سوار ماشین هستند؟ اگر اکثرا داخل شهر رانندگی می‌کنید و چاله چوله زیاد است باد لاستیک باید کمتر از جاده باشد. در تابستان باید باد برای جاده کم باشد چون با سرعت گرفتن روی آسفالت داغ فشار هوا درون لاستیک زیاد می‌شود.

تشخیص میزان مناسب باد لاستیک

خودروی خود را روی زمین صاف مثل کاشی یا آسفالت نرم و مسطح نگه دارید. از جلو به لاستیک‌های جلو نگاه کنید. اگر دو بغل لاستیک شکم نداشته باشد یا خیلی خیلی کم شکم داشته باشد در نتیجه باد لاستیک‌ها زیاد است. کمی باد آن‌را کم کنید تا قسمت پایینی لاستیک کمی شکم‌دار شود. باید شبیه لاستیک سمت راست در تصاویر زیر باشد حتی باد را کمی هم کمتر کنید. چرخ عقب را هم از پشت خودرو به‌همین روش نگاه کنید و اگر باد آن زیاد است، آن‌را کم کنید.

کم باد بودن لاستیک مشکل کوبیدن خودرو داخل خیابان‌های پر دست انداز را تا حد زیادی حل می‌کند. این مسئله به افزایش طول عمر اتاق و جلوبندی و دسته موتورها و موتور هم کمک زیادی می‌کند زیرا ضربه‌ها را تا حد زیادی خنثی می‌کند اما مصرف بنزین مقدار خیلی کمی افزایش پیدا می‌کند و از عمر لاستیک هم اندکی کاسته می‌شود اما مزیت‌های این موضوع خصوصا برای خیابان‌ها و جادهای پر از موج و دست انداز ایران بیشتر از معایب آن است.

راننده حرفه‌ای و با تجربه ممکن است با توجه به شرایط مختلف چند بار باد لاستیک‌ها را کم و زیاد کند. به‌طور مثال ابتدا درون شهر و با دست انداز زیاد رانندگی می‌کند پس لاستیک‌ها را اندکی کم باد می‌کند. پس از آن مجبور است به خارج از شهر برود و زمستان هم هست، باد لاستیک‌ها را کمی بیشتر می‌کند و دوباره که به شهر برمی‌گردد باد لاستیک‌ها را کم می‌کند.

چک کردن میزان باد لاستیک

بعضی از خودروها چراغ باد لاستیک دارند که تنظیم نبودن باد لاستیک را به راننده اطلاع می‌دهد. جهت اندازه‌گیری باد لاستیک خودروهای معمولی می‌توان از فشارسنج استفاده نمود. انواع فشارسنج در بازار وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که چند نمونه از آن‌ها در زیر نشان داده است.

بروزرسانی:

افزایش 9 درصدی قیمت لاستیک خودرو

 

7 نکته برای عمر بیشتر لاستیک خودرو

هترین موقع برای تعویض لاستیک خودرو

افزایش تعرفه واردات لاستیک خودرو

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

دلیل صداهای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟

نکاتی مهم برای افزایش عمر لاستیک خودرو

راهنمای خرید و نگهداری لاستیک خودرو

مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

واردات انواع لاستیک خودرو با قانون جدید

مزایا و معایب باد لاستیک نیتروژن در خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی