پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا کمری هیبرید

خودروهای هیبرید در پیچ و خم تصمیم گیری

آلودگی هوا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که بعضی از آن ها خارج از بحث های مرتبط با خودرو و حمل و نقل هستند. اما بدون شک مهمترین دلیل آلودگی هوا در کلان شهرها را باید در خودروها، کیفیت و نوع سوخت و ناوگان حمل و نقل عمومی جست و جو کرد. استفاده از خودروهایی با […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۳ دی ۱۳۹۶

آلودگی هوا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که بعضی از آن ها خارج از بحث های مرتبط با خودرو و حمل و نقل هستند. اما بدون شک مهمترین دلیل آلودگی هوا در کلان شهرها را باید در خودروها، کیفیت و نوع سوخت و ناوگان حمل و نقل عمومی جست و جو کرد. استفاده از خودروهایی با تکنولوژی روز و استانداردهای زیست محیطی بالا و خودروهایی که به لطف تکنولوژی های جدید و استفاده از منابع تامین انرژی به جز سوخت های فسیلی، مصرف سوخت ناچیزی دارند می تواند تا حد زیادی به کاهش آلودگی هوا کمک کند. خودروهای هیبرید و برقی به عنوان مهمترین ناجیان هوای پاک شناخته می شوند و مزایای استفاده از این خودروها به حدی بوده که توانسته اند جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی و در ناوگان های حمل و نقل عمومی برای خود دست و پا کنند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

آلودگی هوا، اهریمنی است که این روزها به جان شهرهای بزرگ و پرترافیک کشور افتاده است. معضلی که با جان تمام شهروندان و با لحظه لحظه زندگی آن ها سر و کار دارد. در سال 1384 بیش از 10 هزار نفر جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست داده اند و این آما در سال 95 دو برابر شده است. چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده بود که آلودگی هوا هفته ای 500 نفر را به کام مرگ می کشاند. این یعنی هر هفته یک ایرباس غول پیکر در شهرمان سقوط می کند!

خودروهای پاک، دوای درد هوای آلوده

آلودگی هوا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که بعضی از آن ها خارج از بحث های مرتبط با خودرو و حمل و نقل هستند. اما بدون شک مهمترین دلیل آلودگی هوا در کلان شهرها را باید در خودروها، کیفیت و نوع سوخت و ناوگان حمل و نقل عمومی جست و جو کرد. بنزین عرضه شده در کشور کیفیت مناسبی ندارد و همین عامل می تواند به پیشرفت آلودگی هوا کمک کند. البته استفاده از خودروهایی با تکنولوژی روز و استانداردهای زیست محیطی بالا و خودروهایی که به لطف تکنولوژی های جدید و استفاده از منابع تامین انرژی به جز سوخت های فسیلی، مصرف سوخت ناچیزی دارند می تواند تا حد زیادی به کاهش آلودگی هوا کمک کند. این در حالی است که خودروهای که داخل کشور تولید می شوند، از نظر استانداردهای زیست محیطی و میزان آلایندگی فاصله زیادی با خودروهای روز دنیا دارند و از طرفی خبری از تولید خودروهای پاک از جمله خودروهای برقی و هیبرید داخل کشور نیست. در این شرایط دولت با سخت تر کردن شرایط واردات خودرو و افزایش تعرفه های گمرکی، باعث شده تا مخاطب خودروهای روز دنیا داخل کشور کم شود و قیمت این خودروها به صورت نجومی بالا رود.

اصلا با نظ دولت همسو می شویم و برای چند لحظه خودمان را در جایگاه تصمیم گیرندگان تصور می کنیم و می گوییم سختگیرانه شدن واردات خودرو به دلیل حجم بالای واردات و ارزبری درست! در این گیر و دار چرا تعرفه واردات خودروهای هیبرید که از ناجیان مهم هوای پاک به شمار می روند باید افزایش یابد؟! (تعرفه واردات خودروهای هیبرید پیش از این 4 درصد بود و در قانون جدید واردات خودرو، این تعرفه به 45 درصد رسیده است.) برای هر بخش این قانون اگر بخواهیم دلیلی منطقی بتراشیم، هیچ منطق و دلیلی نمی تواند بر نادرست بودن تصمیم اتخاذ شده در خصوص واردات خودروهای هیبرید سرپوش بگذارد. دامنه اعتراض ها به این مصوبه تا جایی پیش رفته که در هفته گذشته صحبت های معاون وزیر صنعت رنگ و بوی عقب نشینی از این تصمیم را می داد و اعلام کرد که احتمال تجدید نظر در این تعرفه ها وجود دارد. اصلا از بحث های تخصصی و آمار و ارقام کارشناسان و تصمیم گیرندگان فاصله می گیریم، این نحوه برخورد با واردات خودروهای هیبرید آنقدر عجیب بوده که مجری یک برنامه تلویزیونی که شاید اطلاعات چندانی در زمینه خودرو و واردات نداشته، از این اتفاق شوکه شده و با اینکه به موهایش بسیار علاقه داشته، اعلام کرده اگر دلیلی منطقی برای این تصمیم گیری پیدا شود موهایم را از ته می تراشم!!

اما این سوال مطرح می شود که در کشورهای خارجی برای تشویق شهروندان به استفاده ار خودروهای پاک، چه امتیازاتی برای خودروهای هیبرید و برقی در نظر گرفته می شود؟

برای مثال در چین ۶۰ درصد از قیمت خرید خودروهای برقی را دولت‌های محلی و شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند تا امکان رقابت آن‌ها با خودروهای بنزینی وجود داشته باشد. کشورهای اروپایی نیز از دیرباز پیشگام استفاده از انرژی های نو و تجهیزات برقی بوده اند که در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده و فرهنگ استفاده از خودروهای برقی و پاک را به خوبی گسترش داده اند.

در برخی ایالت های آمریکا مسیرهای اختصاصی برای تردد خودروها هیبرید در نظر گرفته می شود مثلا در واشنگتن خودروهای الکتریکی از پرداخت مالیات بر فروش ۶٫۵ درصدی معاف هستند یا در ایالت یوتا  تخفیف 35 درصدی مالیاتی  برای فروش یک خودروی الکتریکی، تا سقف ۱،۵۰۰ دلار برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده و یا در ایالات فلوریدا این خودروها از پرداخت اضافه بهای بیمه معاف هستند.

این تصمیمات در کشور آمریکا یک شبه اتخاذ نشده و موسسات بزرگ تخقیقاتی به این نتیجه رسیده اند برای کنترل مصرف سوخت و کاهش واردات نفت و همچنین کاهش آلایندگی محیط زیست باید به سمت استفاده از سوخت های پاک و خودروهای الکترونیکی حرکت کرد و مطالعات  انجمن حمل‌ونقل برقی آمریکا نشان می‌دهد که اگر ۷۳ درصد از خودروها این کشور سبک  و برقی بودند، روزانه ۶/۲ میلیون بشکه نفت (۵۲ درصد میزان فعلی واردات) از واردات نفت امریکا کاسته می‌شد.

خودرو هیبرید-تکنولوژی هیبرید

رشد چشمگیر فروش خودروهای هیبرید و برقی در کشورهای خارجی:

همچنین اگر نگاهی به آمار فروش و تولید خودروهای هیبرید و برقی در کشورهای خارجی داشته باشیم، کاملا متوجه می شویم که با همکاری دولت ها و ویژگی های مناسب این خودروها، این آمار در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته تا جایی که می توان گفت در حال حاضر مقبولیت نسبت به خودروهای اینچنینی از خودروهای معمولی بیشتر است و حتی شرکت هایی که از دیرباز به ساخت سوپرماشین های پرقدرت و پرخور مشغول بوده اند، برای تامین نیروی محرکه سوپر اسپرت هایشان از تکنولوژی هیبرید استفاده می کنند. همچنین ماه آگوست سال 2017 به عنوان یکی از بهترین ماه ها برای خودروهای الکتریکی بوده است. در این ماه بیش از ۱۰۳ هزار دستگاه خودروی الکتریکی در دنیا بفروش رسید که در نوع خود یک رکورد بی سابقه به حساب می آید. میزان فروش جهانی ماه آگوست امسال نسبت به سال گذشت در حدود ۶۴ درصد افزایش داشته است که نشان می دهد استقبال از خودروهای برقی و الکتریکی در حال افزایش است.

از این ها که بگذریم، به خودروسازان بزرگ دنیا می رسیم که در آمار تولید و فروش با یکدیگر رقابتی تنگاتنگ دارند. تویوتا به عنوان یکی از بزرگ ترین و پرفروش ترین خودروسازهای دنیا به شمار می رود و در حال حاضر خودروهای هیبرید و برقی بخش قابل توجهی از سبد محصولات این خودروساز ژاپنی را شامل می شوند.

تویوتا که به عنوان یکی از پیشگامان عرصه خودروهای برقی و هیبرید به شمار می رود و پرفروش ترین خودروساز در زمینه تولید و فروش خودروهای هیبریدی نیز شناخته می شود، در برنامه ریزی اش برای سال 2030، هدف فروش بیش از 5.5 میلیون دستگاه خودرو برقی از جمله یک میلیون خودرو کم مصرف را دنبال می کند.

خودروساز ژاپنی درنظر دارد تا از استراتژی های جدیدی برای توسعه و افزایش تولید خودروهای هیبرید، برقی، پلاگین هیبرید و هیدروژنی استفاده کند. همچنین تویوتا قصد دارد برای سال ۲۰۲۰ تعداد خودروهای برقی و الکتریکی خود را تا ۱۰ مدل افزایش دهد. البته ورود این خودروها در ابتدا برای بازار چین درنظر گرفته شده و پس از آن کشورهای ژاپن، هند، آمریکا و قاره اروپا جزو هدف های بعدی قلم داد شده است. تولید و فروش خودروهای برقی تویوتا هم تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵.۵ میلیون دستگاه خواهد رسید.

در آخرین گزارش سایت insideevs.com پرفروش ترین خودروهای الکتریکی از ابتدای سال تا آگوست معرفی شدند که تویوتا پریوس پرایم با فروش بیش از ۳۵ هزار دستگاه توانسته به عنوان پرفروش ترین خودرو در این سگمنت شناخته شود. این درحالی است که تویوتا پریوس پرایم در برخی از بازارهای جهانی همانند ژاپن، از ابتدای ماه ژانویه بفروش نرسید و با کمی تأخیر عرضه شد. با این حال پریوس پرایم توانست بالاتر از رقبای اروپایی و چینی خود از نظر میزان فروش قرار بگیرد و عنوان پرفروش ترین خودروی الکتریکی را کسب کند. همچنین تویوتا پریوس نیز یکی دیگر از خودروهای پاک پرچمدار تویوتاست که به عنوان اولین و پرفروش ترین خودرو هیبرید جهان شناخته می شود. عرض اندام قابل توجه تویوتا در عرصه خودروهای هیبرید و برقی، تنها به کشورهای خارجی محدود نمی شود و در ایران نیز تویوتا بیشترین تنوع میان محصولات هیبرید بازار را دارد.

تویوتا آئوریس هیبرید

با مطالعه این مطلب، این سوال پیش می آید که چرا با توجه به شرایط ایران، بیشتر بر عرضه خودروهای هیبرید اصرار داریم تا خودروهای برقی؟

نکته مهمی که در این زمینه مطرح می شود، راحتی استفاده و بی دردسر بودن خودروهای هیبرید است. از آنجایی که ایرتویا نماینده با سابقه و انحصاری تویوتا در ایران به شمار می رود و مستقیما با کمپانی ژاپنی در ارتباط است، کاملا مطابق با موازین و اصول این شرکت اقدام به عرضه خودروهای هیبریدی تویوتا کرده است. با توجه به اینکه خودروهای هیبرید از تکنولوژی جدیدی بهره مند هستند و سابقه زیادی در بازار ندارند، خیلی از خریداران نگران مسائلی همچون خدمات پس از فروش و تعمیر این خودروها در ایران هستند. ایرتویا هم بی گدار به آب نزده و پیش از عرضه هیبریدی های تویوتا، با توجه به اینکه نحوه تعمیر این خودروها با خودروهای معمولی تفاوت دارد، تکنسین های مخصوص تعمیر این خودروها را به ژاپن فرستاده تا برای تعمیر این خودروها آموزش های لازم را ببینند.

مسئله دیگری که در مورد خودروهای هیبرید ذهن خریداران را درگیر می کند، تامین انرزی این خودروها با توجه به استفاده از موتور برقی است. در خودروهای هیبرید تویوتا، خودرو از یک موتور برقی و یک موتور بنزینی نیرو می گیرد. عملکرده این چرخه به این شکل است که در حالتی که باتری ها شارژ کافی داشته باشند و در وضعیت هایی که در بالا ذکر شد، خودرو در حالت برقی به کار خود ادامه می دهد. اما با وارد شدن پیشرانه بنزینی به میدان، علاوه بر تامین قدرت بیشتر، موتور برقی نیز شارژ می شود و به همین جهت نیازی به استفاده از شارژر و آدابتور تامین شارژ باتری های موتور برقی نیست. (البته در خودروهای هیبرید، علاوه بر این چرخه، باتری موتور برقی از شارژر هم نیرو می گیرد)

پس به این نتیجه می رسیم که برای گسترش استفاده از خودروهای هیبرید داخل کشور، نیاز به زیر ساخت خاصی وجود ندارد. در حالی که برای استفاده از خودروهای صرفا برقی، نیاز به دستگاه شارژ مخصوص و در مقیاس بزرگ تر (استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی) نیاز به ایستگاه های مخصوص شارژ در سطح شهر وجود دارد. این زیر ساخت ها در حال حاضر در کشور مهیا نیست و امید است در آینده گسترش پیدا کند. پس در حال حاضر عرضه خودروهای هیبرید نسبت به خودروهای برقی برای شرایط کشور ما مناسب تر است و این استراتژی که تعرفه خودروهای برقی صفر باقی بماند و تعرفه هیبریدی ها افزایش یابد با توجه به شرایط کنونی منطقی نیست.

آیا دولت از افزایش تعرفه خودروهای هیبرید عقب نشینی می کند؟/تعرفه واردات خودروهای برقی همچنان صفر است

اختلاف تعرفه ای بین خودروهای هیبرید و برقی، درست یا غلط؟

اندر احوالات تعرفه خودروهای هیبرید / امتیازاتی که در کشورهای خارجی برای خودروهای پاک در نظر گرفته می شود

رقابت ایران و ترکمنستان در اتخاذ تصمیمات عجیب خودرویی/از ممنوعیت واردات خودروهای سیاه رنگ تا افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید

سیاست‌های متناقض در قبال خودروهای هیبرید

شیب آرام قیمت تویوتا RAV4 در فراز و نشیب بازار خودروهای وارداتی

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی