پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح ترافیک

نقاط قوت و ضعف طرح ترافیک جدید

ایده جدید شهرداری تهران برای طرح ترافیک جدید ، پیش از کمک به حمل و نقل عمومی، قابلیت اجرا ندارد. حدود چهار میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند که تنها نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو امکان گرفتن طرح داشتند اما در طرح جدید، این امکان برای همه فراهم است و از این نظر، شرایط بهتر خواهد […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۵ دی ۱۳۹۶

ایده جدید شهرداری تهران برای طرح ترافیک جدید ، پیش از کمک به حمل و نقل عمومی، قابلیت اجرا ندارد. حدود چهار میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند که تنها نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو امکان گرفتن طرح داشتند اما در طرح جدید، این امکان برای همه فراهم است و از این نظر، شرایط بهتر خواهد شد. اما این طور که کنار هم قرار گرفتن دلایل مختلف نشان می دهد، طرح جدید ترافیک، پاسخگوی نیاز تهران نیست و سبب افزایش آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد.

سرهنگ هادی هاشمی رئیس سابق پلیس راهور با اشاره به طرح جدید شهرداری تهران در خصوص محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، این طرح به عدالت اجتماعی نزدیکتر است؛ حدود چهار میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند که تنها نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو امکان گرفتن طرح داشتند اما در طرح جدید، این امکان برای همه فراهم است و از این نظر، شرایط بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به معایب طرح بازنگری محدوده طرح ترافیک گفت: یکی از مهمترین مشکلات این طرح، بی‌توجهی به زیرساخت‌ها است؛ اینکه چه میزان وسیله نقلیه وارد طرح می‌شوند، در محدوده طرح تردد می‌کنند، چه میزان خودرو در این محدوده متوقف هستند و چه میزان از خودروها متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک هستند؛ شناسایی این خودروها زمانبر است، درحالی‌که اعلام شده هزینه‌ها بر اساس ساعت تردد محاسبه می‌شود و تسهیلاتی نیز به ساکنان محدوده طرح ترافیک خواهند داد.

رئیس اسبق پلیس راهور تهران در خصوص معایب دیگر طرح ترافیک جدید توضیح داد: شهرداری بهتر از هرکسی می‌داند متقاضیان طرح ترافیک چند ده برابر کسانی هستند که طرح دریافت می‌کنند؛ یعنی اگر حدود ۱۲۰ هزار خودرو طرح دریافت می‌کنند، بیش از یک میلیون خودرو برای دریافت طرح ترافیک ثبت‌نام کرده بنابراین با طرح جدید می‌توانند با خرید طرح، وارد محدوده شوند که سبب تراکم ترافیک و افزایش آلودگی‌های محیط‌زیستی می‌شود و همچنین این ترافیک قابل کنترل و مهار نیست.

وی با اشاره به دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد نیز گفت: با اجرای طرح جدید، دیگر ساعت پیک و غیر پیک نداریم و ترافیک در کل شهر، همیشه در پیک قرار می‌گیرد. به نظر می‌آید این طرح بیشتر کاسب‌کارانه باشد تا برنامه‌ای برای مهار ترافیک پایتخت.

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه تا زمانی که حمل و نقل عمومی پایتخت کارآمد، پویا و پاسخگوی نیاز شهروندان نشود، این طرح قابلیت اجرا ندارد، افزود: در حال حاضر حمل و نقل عمومی پایتخت تنها پاسخگوی ۵۰ درصد نیازهای مردم است و با وضعیت کنونی نمی‌توان از مردم انتظار داشت از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و هزینه استفاده از خودروی شخصی را پرداخت کنند.

هاشمی تأکید کرد: هرگاه وسیله حمل و نقل عمومیِ کارآمد و قابل برنامه‌ریزی در اختیار شهروندان قرار گرفت، آن زمان هزینه استفاده از خودروی شخصی را آن‌قدر سختگیرانه کنند که برای شهروندان صرف نکند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: طرح جدید ترافیک، پاسخگوی نیاز تهران نیست و سبب افزایش آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد.

منبع: مهر

محدوده طرح ترافیک و زوج فرد در سال 97 ثابت می ماند/حداقل و حداکثر هزینه ورود به محدوده در سال 97

طرح ترافیک جدید از ابتدای سال 97 اجرای می شود + جزییات

طرح ترافیک 97 چه تغییراتی دارد؟/ تقسیم تهران به 3 زون ترافیکی

دوربین ثبت ورود به محدوده زوج و فرد پل همت غیرفعال شد

آغاز ثبت نام طرح ترافیک برای موتورسواران

تغییر ساعت طرح زوج و فرد

تصویب الزام موتورسیکلت ها برای دریافت آرم طرح ترافیک در شورای شهر

محکومیت خودروهای پاک به پرداخت هزینه طرح ترافیک

20 هزار تومان جریمه به ازای هر ساعت تردد در طرح ترافیک

سیاست‌های متناقض در قبال خودروهای هیبرید

فروش مجدد آرم طرح ترافیک با 3 نرخ متفاوت

ممنوعیت دائمی ورود کامیون به 2 منطقه تهران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی