پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پورشه ماکان و رنج روور ولار

گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها!/ مقایسه رنج روور ولار و پورشه ماکان GTS

گالیور جهانگردی بود که در یکی از سفرها اسیر طوفان می شود. در این طوفان کشتی اش در هم می شکند و موج های دریا گالیور را به ساحل سرزمین لی لی پوت می رساند. گالیور چشم باز می کند و خود را اسیر لی لی پوت ها می بیند. آدم کوچولوهایی که قدی کمتر […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۷ دی ۱۳۹۸

گالیور جهانگردی بود که در یکی از سفرها اسیر طوفان می شود. در این طوفان کشتی اش در هم می شکند و موج های دریا گالیور را به ساحل سرزمین لی لی پوت می رساند. گالیور چشم باز می کند و خود را اسیر لی لی پوت ها می بیند. آدم کوچولوهایی که قدی کمتر از 15 سانتی متر دارند و این آدم بزرگ درشت هیکل را اسیر خود کرده اند! او مدتی در سرزمین لی‌لی‌پوت می‌مانَد. لی‌لی‌پوتی ها سال‌هاست بر سرِ شکستن تخم‌مرغ از سر یا ته با یکی از کشورهای همسایه اختلاف و جنگ دارند. پادشاه لی‌لی‌پوتی ها تصمیم می‌گیرد در جنگی با کمک گالیور مملکت همسایه را شکست بدهد، و چون گالیور مخالفت می‌کند، پادشاه دستور کور کردن او را می‌دهد. گالیور می‌گریزد و خود را به مملکت همسایه می‌رسانَد و با کمک این مردم کشتی‌ای می‌سازد و از راه دریا فرار می‌کند. شاید از خودتان بپرسید این داستان با مزه چه ارتباطی با تقابل 2 کراس اوور مد روز اروپایی دارد؟ تا سال ها پیش شاسی بلندها خودروهای درشت هیکل با قابلیت های حرکتی متفاوت با خودروهای معمولی و شهری بودند. اما استقبال از خودروهای این سگمنت در سراسر جهان آنقدر گسترده بود که خودروسازها تصمیم گرفتند سهم بیشتری از بازار داشته باشند و مخاطبان بیشتری را در دایره محصولات خود در نظر بگیرند. به همین دلیل سراغ ساخت شاسی بلندهایی با ابعاد کوچک تر و باقیمت پایین تر رفتند. اما رنج روور به عنوان خودروسازی سنتی تا جایی که می توانست در مقابل این تغییرات مقاومت کرد تا اینکه با عرضه ایووک عملا به ساخت شاسی بلند کوچک تن داد. حالا فروش فوق العاده شاسی بلندهای کوچک زیر دندان رنج روور مزه کرده و رنج روور ولار آخرین ساخته شاسی بلند ساز کهنه کار بریتانیایی است که اینجا در مقابل ماکان، کوچک ترین شاسی بلند پورشه قرار گرفته است. من فکر میکنم ولار حس و حال گالیور را در سرزمین لی لی پوت ها دارد. مرد درشت هیکلی که میان آدم کوچولوها اسیر شده و مجبور است بعضی وقت ها مثل ان ها رفتار کند!

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

مقایسه پورشه ماکان و رنج روور ولار
رنج روو ولار 2018

این طور که به نظر می رسد، از سال 2008 که جگوار-لندروور تحت مالکیت تاتا موتور هندوستان قرار گرفته، طراحی هایش هم جذاب تر و دوست داشتنی شده است. این پیشرفت تنها به پیشرفت سبک طراحی و تکنولوژی محدود نمی شود و می توانید رد پای آن را در متنوع شدن سبد محصولات لندروور هم ببینید. در این میان رنج روور با سابقه ای چند ده ساله، یکی از محصولات استراتژیک این گروه به شمار می رود که همواره خودروسازان قدرتمند جهان و در صف اول آن ها آلمانی ها، سودای تصرف جایگاه آن را در بیابان ها داشته اند. اما راستش را بخواهید، رنج روور آنقدرها هم خودرو دست یافتنی نیست و برای داشتن یک دستگاه رنج روور اسپرت باید حسابی سر کیسه را شل کنید. رنج روور ایووک با ابعاد جمع و جورتر و مشخصات معمولی تر هم آن طور که باید حس و حال ناب یک رنج روور تمام عیار را منتقل نمی کند. پس چاره کار چیست؟ رنج روور یک پیشنهاد جدید برای طرفداران 2 آتشه ای دارد که سقف بودجه شان به اندازه سقف آرزوهای شان بلند نیست. ولار. خودرویی که اگر بخواهیم برای آنکه شخصیتی مستقل در نظر بگیریم، باید شاسی بلند کوپه معرفی اش کنیم. رنج روور در نمایشگاه ژنو ولار را به عنوان پلی میان ایووک و رنج روور اسپرت معرفی کرد.

رنج روور ولار

رنج روور ولار بر پایه پلت فرم و ساختاری آلومینیومی که اشتراکات فراوانی با جگوار F-PACE ساخته شده و عنوان آیرودینامیک ترین رنج رووری که تا حالا دیده اید را یدک می کشد. خودروساز انگلیسی تا جایی که توانسته ولار را مدرن طراحی کرده تا جایی که در نگاه اول، همچون برادر بزرگ ترش زمخت به نظر نرسد. خطوط کشیده طراحی تیز ولار چشم های بیننده را به دنبال خود می کشانند. سقف ولار شیب دار و مشکی رنگ است و تضاد جالبی با رنگ بدنه ایجاد می کند. اگر بیشتر در ظاهرش دقیق شوید، چشمتان به خط باریکی می افتد که کنار بدنه کشیده شده. خطی که در ادامه گوشه چراغ های کشیده شده روی نمای جانبی کشیده شده است. برای بهبود آیرودینامیک بدنه، حتی از دستگیره درب ها نیز صرف نظر شده. ولار از دستگیره های لمسی شبیه محصولات آستون مارتین بهره می برد. در طراحی قسمت جلو از ایووک الهام گرفته شده اما نمای عقب جعبه ای تر از ماکان به نظر می رسد و تفاوت های قابل توجه تری با دیگر محصولات رنج روور دارد. چراغ های ولار به لامپ های LED با تکنولوژی لیزر ماتریس مجهز شده و تا فاصله 550 متری را روشن می کند.

رنج روور ولار

رنج روور ولار 4.8 متر طول، 1.93 متر عرض و 1.66 متر ارتفاع دارد و فاصله میان محورهای اش به 2.87 متر می رسد. اما نکته جالب اینجاست که کابین ولار بزرگ تر از آنچه که ابعاد ظاهری اش نشان می دهند به نظر می رسد. صندلی های نسخه مورد بررسی با چرم رنگ روشن پوشیده شده اند. اما نکته جال اینجاست که می توانید صندلی های ولار را با پوشش پشمی خاکستری نیز سفارش دهید. صندوق ولار 632 لیتر گنجایش دارد و با خواباندن صندلی ها این فضا به 1731 لیتر افزایش می یابد. درب صندوق بار نیز به صورت برقی باز و بسته می شود.

اما با قرار گرفتن پشت فرمان خود را در فضایی به مراتب مدرن تر از ماکان حس می کنید. بر خلاف ماکان که حس و حال کار کردن با یک ابزار مکانیکی را به شما منتقل می کند، ولار کاملا حسی مدرن و دیجیتالی دارد که از این سبک از انگلیسی ها سنت گرا بعید است. شاید نخستین چیزی که نظر راننده را به خود جلب کند، دکمه های لمسی روی فرمان باشد. در کنسول میانی 2 صفحه نمایش 10 اینچی قرار گرفته که یکی وظیفه نمایش جزییات سیستم اطلاعات و سرگرمی را بر عهده دارد و دیگری تنظیمات مختلف سیستم های مختلف خودرو از جمله سیستم تهویه و TERRAIN RESPONSE را نشان می دهد. پس با این حساب برای یافتن دکمه های مکانیکی داخل کابین ولار باید حسابی چشمتان را تیز کنید!

رنج روور ولار

پشت فرمان هم بر خلاف ماکان که همچنان از نشان دهنده های آنالوگ استفاده می کند، یک صفحه نمایش 12.3 اینچی قرار گرفته که نقش صفحه نشان دهنده کیلومتر شمار و دور شمار موتور را ایفا می کند. کیفیت متریال کابین فوق العاده به نظر می ذسد و رنج روور در ماموریت پر کردن شکاف میان ایووک و  مدل اسپرت، از این نظر ولار را با استانداردی نزدیک به شاسی بلندهای بزرگ ترش ساخته است.

مقایسه پورشه ماکان و رنج روور ولار

طیف گسترده ای از پیشرانه ها برای ولار قابل انتخاب است. نسخه مورد بررسی که از نظر فنی شباهت زیادی به ماکان GTS 2017 دارد، یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری سوپرشارژ  را در دل خود جای داده می تواند 375 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید کند. استفاده گسترده از آلومینیوم در ساخت ولار و مقاومت اندکش در مقابل هوا دست به دست هم داده اند تا این خپل انگلیسی تنها 5.7 ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا از حالت سکون به سرعت 62 مایل بر ساعت برسد.

رنج روور ولار

پیشرانه ولار با گیرباکس 8 سرعته ساخت ZF جفت می شود. تعویض دندهای این گیرباکس نرم است و به ندرت گیج می شود. اما اگر بخواهید آن را با گیرباکس PDK ماکان مقایسه کنید، نسبت به ان سخت گیرتر خواهید شد.

بدون شک وقتی پشت فرمان رنج روور قرار می گیرید، لحظه شماری می کنید زودتر از بند خیابان های صاف رها شده و به دل مسیرهای صعب العبور بزنید. این ذات رنج روور است و در بی راهه فرمانروایی می کند. اما فراموش نکنید که با یک شاسی بلند کوچک تر از نسخه های تمام عیار رنج روور طرف هستید. با این حال رنج روور جوری ولار را طراحی کرده تا در بی راهه هم نمایش خوبی از خودش به جای بگذارد. ولار در مدل مجهز به موتور 6 سیلندر به صورت استاندارد از سیستم تعلیق بادی برخوردار است. به لطف این سیستم تعلیق که ارتفاع آن در شرایط مختلف تغییر می کند، هم می توانید رفتار یک خودرو اسپرت را در جاده های هموار تجربه کنید و هم در مسیرهای ناهموار حس غلبه بر ناملایمات زمین را داشته باشید. حداکثر ارتفاع ولار از سطح زمین به 25 سانتی متر می رسد و با عبور از مرز سرعت 105 کیلومتر، این ارتفاع برای پایداری بهتر کاهش می یابد.

رنج روور ولار به سیستم 4 چرخ متحرک و کمک فنرهای تطبیقی مجهز شده و از سیستم TERRAIN RESPONSE نیز بهره می برد. این سیستم میزان گشتاور موتور، سیستم کنترل کشش، سیستم 4 چرخ متحرک و دیگر قسمت های فنی را برای عملکرد بهتر آفرودی تنظیم می کند. به لطف کنترل کشش دوگانه، می توانید میان حداقل کشش و کنترل در سرازیری یکی را انتخاب کنید تا پشت فرمان همه چیز مطابق میل شما باشد.

مقایسه پورشه ماکان و رنج روور ولار

پورشه ماکان GTS 2017

جاه طلبی پورشه بر سر تولید کاین انقدر به نفع اش شد که تصمیم گرفت سهم اش را از بازار شاسی بلندهای بیشتر کند. ماکان کراس اووری کوچک تر از کاین است که در سال 2014 به بازار عرضه شد. شاید هنوز این بچه شاسی بلند اشتوتگارتی در سکوی موفقیت کاین قرار نگرفته باشد، اما بدون شک کراس اووری موفق در فروش به شمار می رود و حالا پس از چند سال محبوبیت قابل توجهی برای خود به هم زده است. برای سال 2017، پورشه نسخه GTS  ماکان را که از نظر قیمت و قابلیت های حرکتی میان مدل S و توربو جای می گیرد، معرفی کرده.

مقایسه پورشه ماکان و رنج روور ولار

GTS در طراحی بدنه نیز تفاوت هایی با دیگر تیپ های ماکان دارد. جزییاتی مثل خروجی های متفاوت هوا روی سپر جلو و فلاپ های مشکی رنگ در برخی قسمت های بدنه که جذابیت شان با رینگ های 20 اینچی آر اس اسپایدر که با لاستیک های پیرلی اسکورپیون روکش شده اند تکمیل می شود. پورشه در طراحی ماکان کاملا به سنت های خود پایبند بوده و اگر نگاهی به چهره اش داشته باشید، کوپه های اسپرت این کمپانی نظیر 911 و باکستر برای تان تداعی می شود. در کل باید گفت ماکان در ظاهر به مراتب از ولار سمی تر است و اصلا با لطافت به شما نگاه نمی کند. این را می توانید از خروجی های اگزوز بزرگ در سپر عقب و چهره خشن اش بفهمید.

پورشه ماکان

داخل کابین نیز همین حال و هوا حکفرماست. بر خلاف کابین مدرن و دیجیتالی ولار، کابین ماکان کاملا مکانیکی و اسپرت طراحی شده و بیشتر از اینکه داخل آن آرامش بگیرید، بیشتر هیجان زده می شوید. نسخه GTS را پوشش جیر فرمان، سرعت سنج با رنگ قرمز کارماین و دوخت قرمز رنگ در قسمت های مختلف متمایز می کند. انگار موقعیت رانندگی نسبت به دیگر مدل ها بالاتر رفته و صندلی ها هم همایت مناسبی از بدن سرنشینان دارند. DNA محصولات اسپرت پورشه کاملا داخل کابین ماکان به چشم می خورد. همان فرم منحصر به فرد کنسول میانی و نشان دهنده های دوار تو در تو که باعث می شوند افرادی که چندان میانه ای با مدرنیته و تکنولوزی ندارند بیشتر به ماکان علاقه مند شوند.

پورشه ماکان

ماکان GTS از یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری تویین توربو برخوردار است. این پیشرانه که به بلوک آلومینیومی و سامانه تزریق مستقیم سوخت مجهز شده، می تواند در دور 6000 ، 360 اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور این پیشرانه قلدر نیز به 500 نیوتن متر می رسد که به هر 4 چرخ منتقل می شود. پیشرانه ماکان با گیرباکس 7 سرعته 2 کلاچه PDK جفت می شود که انقدر خوب برنامه ریزی شده که دیگر نیازی به فکر کردن به شیفترهای پشت فرمان ندارید. پیک گشتاور ماکان در دور 1650 به دست می اید اما واقعیت اینجاست که اگر بخواهید کاملا وحشی و درنده شود، باید دور موتور را تا 4000 بالا ببرید.

پورشه ماکان

از نظر هندلینگ، ماکان می تواند سنگ محک هر شاسی بلند دیگری باشد. به لطف سیستم تعلیق بادی با دمپرهای تطبیقی (PASM) می توانید ارتفاع از سطح زمین را تنظیم کنید. همچنین 3 سطح سفتی نیز برای کمک فنرها قابل انتخاب است. در کل باید گفت در نسخه GTS ارتفاع 1 سانتی متر کاهش پیدا کرده و سفتی تعلیق نیز 10 درصد نسبت به ماکان استاندارد بیشتر است. ماکان از دیفرانسیل قفل شونده بهره می برد و با وجود سیستم 4 چرخ، بخش اعظمی از گشتاور به محور عقب منتقل می شود تا ماکان بیشتر از هر چیز، حال و هوای کوپه های اسپرت پورشه را در رانندگی تداعی کند. سواری همچنان سفت و محکم است اما اجازه نمی دهد به نقطه ناراحتی برسید.

پورشه ماکان

فرمان به یک موتور الکتریکی کمکی جدید مجهز شده که تا حد زیادی خطاهای راننده را تصحیح می کند. البته فرمان فاقد میمیک ها 911 بوده اما کاملا سرگرم کننده است. سیستم کنترل پایداری و مدیریت کشش اجازه کمی شیطنت و انحراف را به راننده می دهد و در این نسخه می توانید ان را به طور کامل غیرفعال کنید. با فعال شدن حالت اسپرت، پدال گاز تیزتر شده، فرمان سنگین تر می شود و سیستم تعلیق و عملکرد گیرباکس نیز دستخوش تغییراتی می شود. همچنین در مدل های مجهز به پکیج کرونو، در حالت اسپرت پلاس می توانید سطح متفاوتی از تنظیمات این سیستم ها را تجربه کنید.

مقایسه پورشه ماکان و رنج روور ولار

ماکان GTS از ترمزهای بزرگ تری نسبت به مدل های عادی برخوردار است. دیسک های 14.2 اینچی در جلو با 6 پیستون و 13 اینچی تک پیستونه در عقب باعث می شوند تا علی رغم پدال نرمف توقف های محکمی را از ماکان شاهد باشیم. همچنین می توانید با پرداخت 8150 دلار مبلغ بیشتر، ترمزهای کربن سرامیکی را برای ماکان GTS سفارش دهید.

نوشته: میلاد میرعابدینی

پیرمرد خوش تیپ! / بررسی فنی ب ام و سری ۵ (E34)

لکسوس LS جدید تجسمی از سنت و فرهنگ ژاپنی + قیمت گذاری انواع مدل های LS

دعوای خانوادگی/ مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

پرفروش ترین پلاگین هیبرید جهان در راه ایران/ نگاهی به میتسوبیشی اوتلندر PHEV

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

برلیانس H200 خودروی خانواده/ نگاهی به مزیت های رقابتی برلیانس سری 200

بررسی فنی ام وی ام X33S / دنده سنگین ام وی ام برای عبور از سربالایی رقابت!

بررسی فنی جک j4 / جمع محصولات جک در سبد کرمان موتور جمع شد

بررسی فنی نیسان جوک / شاسی بلندی که خنده به لبتان می آورد!

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

داستر در پسا فیس لیفت!/ تست و بررسی میدانی رنو داستر 2016

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی