پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پژو 2008 و رنو کپچر

دعوای خانوادگی/ مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

بازار کراس اوورهای کامپکت که تا پیش از این چندان در ایران مورد استقبال قرار نگرفته بود و اعضایش به چند گزینه محدود می شدند، حالا یکی از داغ ترین رقابت ها را تجربه می کند و روز به روز به تعداد اعضای این کلاس در بازار ایران اضافه می شود. رنو کپچر، پژو 2008، […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۳ بهمن ۱۳۹۶

بازار کراس اوورهای کامپکت که تا پیش از این چندان در ایران مورد استقبال قرار نگرفته بود و اعضایش به چند گزینه محدود می شدند، حالا یکی از داغ ترین رقابت ها را تجربه می کند و روز به روز به تعداد اعضای این کلاس در بازار ایران اضافه می شود. رنو کپچر، پژو 2008، سانگ یانگ تیوولی، نیسان جوک، تویوتا C-HR و در آینده ای نزدیک لوکسزن U5 و هیوندای کونا، جمع کوچک ترین قد بلندهای بازار ایران هستند که علی رغم تفاوت قیمت با یکدیگر، هریک تقریبا نقشی مشابه را برای خریداران بازی می کنند. ویژگی مثبت این کراس اوورهای کامپکت، ابعاد جمع و جور آن هاست که راحتی تردد در شهرهای شلوغ را چاشنی ارتفاع سواری می کند. اما باید فضای محدود در بعضی قسمت های کابین و صندوق بار را نیز به جان بخرید. در اینجا سراغ 2 کراس اوور کامپکت رفتیم که هر2 سوغات کشور فرانسه برای بازار ایران هستند و هر 2 توسط ایران خودرو عرضه می شوند. پژو 2008 و رنو کپچر که از نظر ابعاد شباهت فراوانی با یکدیگر دارند و در یک سگمنت جای می گیرند. البته نحوه عرضه آن ها در بازار متفاوت است. کپچر خودرویی است که به صورت کاملا وارداتی CBU به ایران می آید و 2008 میوه پسابرجامی است که تولید آن در خطوط ایران خودرو و تحت استاندارد روز پژو انجام می شود.

جوان خودرو بررسی می‌کند:

پژو 2008

پژو 2008

یکی از همکاری‌های بین‌المللی بزرگ صنعت خودرو پس از برجام، همکاری دوباره بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه یعنی ایران‌خودرو، با یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان اروپا یعنی گروه پژو-سیتروئن یا PSA است. پس از گذراندن مراحل مختلف این قرارداد، حالا تولید انبوه پژو 2008 به‌عنوان اولین محصول شرکت ایکاپ آغاز شده و در اولین روزهای تیر ماه پیش فروش آن توسط ایران خودرو آغاز شد. البته تولید 2008 کمی به تعویق افتاد و خودروها به موقع به دست مشتریان نرسیدند.

پژو 2008

طبق قرارداد ایران‌خودرو با پژو، قرار است چند محصول این خودروساز بزرگ مثل هاچ‌بک 208، سدان 301 و کراس‌اوور 2008 در ایران ساخته شوند که بخشی از آنها نیز راهی بازهای بین‌المللی می‌شوند. در میان محصولاتی که نام آنها ذکر شد، کراس‌اوور 2008 را می‌توان به‌عنوان جذاب‌ترین خودرو انتخاب کرد. زیرا تب سوار شدن بر یک کراس‌اوور خوش‌تیپ، امروز در بازار ایران و حتی جهان بالا گرفته است و پژو 2008 می‌تواند یکی از انتخاب‌های متفاوت و جذاب در این رده از بازار (قیمت 100 تا 120 میلیون تومان) که این روزها در قبضه چینی‌هاست باشد. این در حالی است که قیمت وارداتی ها بعد از افزایش تعرفه ها به صورت موشکی بالا رفته و خریداران با بودجه زیر 150 میلیون تومان، تقریبا باید این خودروها را فراموش کنند.

پژو 2008

پس شما با این بودجه شاسی بلند روز اروپا را به جای گزینه های چینی موجود در بازار انتخاب می کنید که از شبکه خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو نیز بهره می برد و قیمتی به مراتب به صرفه تر از وارداتی ها دارد. پژو 2008  با استفاده از پلت‌فرم PF1 پژوسیتروئن ساخته می‌شود که محصولات مختلفی بر پایه آن شکل گرفته است.

پیشرانه 1.6 لیتری بچه شیر فرانسوی  به سیستم پرخوران مجهز شده و می‌تواند قدرتی معادل 163 اسب‌بخار را در اختیار راننده بگذارد. این دقیقا مهمترین نقطه قوت 2008 نسبت به کپچر است که باعث می شود اگر به قابلیت های فنی خودرو اهمیت می دهیدف بدون تردید در این 2 راهی، 2008 را انتخاب کنید. جالب است بدانید این پیشرانه در 8 سال متوالی توانسته عنوان موتور برتر سال را به خود اختصاص دهد.

پژو 2008

این خودرو با گیرباکس‌های اتوماتیک 4 و 6 سرعته عرضه می‌شود. البته برای آنهایی که اهل رانندگی اسپرت هستند هم 2 نمونه 5 و 6 سرعته منوال در دسترس است. طبق اطلاعات درج شده در کاتالوگ 2008، این خودرو با گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک در ایران عرضه می شود.

2008 در سال 2013 به بازار جهان معرفی شده و از این نظر خودرویی قدیمی به‌شمار نمی‌رود. طراحی این خودرو نسبت به رقبای هم قیمت کره‌ای و حتی اروپایی کاملا متفاوت است. درواقع سبک و سیاق طراحی فرانسوی را می‌توانید به‌صورت کامل در نمای ظاهری و حتی داخلی آن ببینید. هم‌چنین نمونه عرضه شده در ایران، آخرین فیس‌لیفت این خودرو است که هم‌زمان در اروپا نیز عرضه می‌شود. به جرات می‌توان گفت کیفیت مونتاژ و متریال به‌کار رفته در این خودرو نسبت به همه رقبا در ایران برتری دارد. در کابین 2008 می‌توانید از امکانات متفاوتی در این رنج قیمت نظیر نمایش‌گر لمسی 7 اینچی، نمایش اطلاعات ضروری روی شیشه جلو یا HUD، دوربین دید عقب به همراه سنسور، کروزکنترل، فرمان قابل تنظیم، بلوتوث، سنسورهای عقب و… لذت ببرید. البت سانروف از فهرست امکانات مدل های اولیه عرضه شده حذف شده و شنیده ها حاکی از آن است که در مدل هایی که بعدا ثبت نام می شوند، به 2008 اضافه خواهد شد.

2008 در بخش ایمنی هم دست خالی نیست، زیرا 4 ایربگ، سیستم کنترل پایداری دینامیکیEBD، سیستم توزیع هوشمند نیرو ترمز در محورها، ABS از تجهیزات استاندارد این خودرو هستند و باعث می شوند 2008 از نظر ایمنی نسبت به رقبای هم قیمت خود در سطح بسیار بالایی (استانداردهای روز اروپا) قرار داشته باشد. این شیر اشتهای زیادی ندارد زیرا در سیکل ترکیبی تنها 6.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند و باک‌اش هم 50 لیتر سوخت را در خود جای می‌دهد.

پژو 2008

از جمله نکات برتری این خودرو در مقابل رقیبان را باید در کسب 5 ستاره ایمنی و امتیاز کامل از موسسه تست ایمنی اتحادیه اروپا یا EuroNCAP دانست.

رنو کپچر

رنو کپچر

کپچر بر اساس رنو کلیو هاچ‌بک ساخته شده و ارتفاع‌اش کمی از یک هاچ‌بک متوسط بیش‌تر است و از این نظر وضعیتی مشابه 2008 دارد. پلت‌فرم آن با نیسان جوک مشترک است و در شعبه رنو در اسپانیا ساخته می‌شود.

رنو کپچر

طراحی بدنه کپچر خاص و متفاوت است و از این نظر شاید خریداران محافظه کار به سراغ اش نروند و از طرفی افرادی که سلیقه خاص تری دارند، شاید در این 2 راهی کپچر را انتخاب کنند. طراحی جالب سپرها، چراغ‌های بزرگ جلو، موقعیت جالب چراغ‌های عقب و لچکی‌های جلو و عقب در پنجره‌های کناری، از نکات جالب طراحی کپچر به‌شمار می‌روند. کپچر در نمای ظاهری فرمی جوان‌پسند و ترکیبی اسپرت دارد و فاصله آن تا زمین ۲۰۰ میلی‌متر است. هم‌چنین رنگ‌های قابل سفارش جذاب برای بدنه باعث شده تا جوان‌های به دنبال تمایز از طرفداران پروپاقرص کپچر باشند.

رنو کپچر

مدل ۲۰۱۷ کپچر در طراحی ظاهری دست‌خوش تغییرات جزیی در قسمت پروژکتورهای سپر جلو و طراح کلی سپر جلو شده که باعث می‌شود چهره‌اش خشن‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

رنو کپچر

طراحی و دکوراتیو کابین کپچر نیز هم‌چون نمای ظاهری، رنگ‌ولعاب خاص خودش را دارد. فضایی آراسته، هماهنگ و آرامش‌بخش که با ترکیب رنگ‌های تیره، اسپرت و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. از نظر فضای کابین نمی‌توان کپچر را با یک کراس‌اوور مقایسه کرد و از این نظر باید گفت کپچر فضایی تنها کمی بیش‌تر از یک هاچ‌بک متوسط را در اختیارتان قرار می‌دهد. البته فضای بار ۴۵۵ لیتری که با تا شدن صندلی عقب بیش‌تر هم می‌شود، به خوبی نیازهای مسافرتی یک خانواده را پاسخ می‌دهد.

رنو کپچر

پوشش چرم مصنوعی مشکی‌رنگ در ترکیب با قطعات مشکی رنگ براق، حس خوبی از کیفیت و مرغوبیت متربال کابین را منتقل می‌کند. هم‌چنین طراحی کابین نیز مثل نمای ظاهری حال‌وهوایی خاص و متفاوت دارد و از این نظر میان رقبایش متمایز است. در مدل ۲۰۱۷ که به تازگی به بازار عرضه شده، مواردی نظیر پوشش چرمی صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، کنسول میانی صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی جانبی و عقب به فهرست تجهیزات کپچر اضافه شده است. داشبورد و مجموعه آمپر پشت فرمان در کپچر کاملا منحصربه‌فرد طراحی شده و نظر افراد تمایزطلب را به‌سوی خود جلب می‌کند.

صفحه نمایش‌گر در مرکز کنسول جلو نصب شده و ترکیب جالبی با دریچه‌های سیستم تهویه به‌وجود آورده است. طراحی فرمان نیز ساده و شکیل است و به هیچ‌عنوان شبیه خودروهای ارزان‌قیمت نیست. برخلاف تیوولی، محفظه داشبورد به‌صورت کشویی باز می‌شود و در پشت صندلی‌های جلو، نگهدارنده اشیاء نصب شده است. طراحی خاص دکمه‌های سیستم تهویه اتوماتیک نیز جالب توجه است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کابین، مجموعه آمپر پشت فرمان به‌شمار می‌رود. ترکیبی از سنت و مدرنیته که نمایش‌گر آنالوگ و دیجیتال را درون خود جای داده و رنگ‌بندی آن بیننده را به یاد محصولات اسپرت رنو می‌اندازد.

رنو کپچر

کپچر پیشرانه‌ای ۱.۲ لیتری را در دل خود جای داده که توسط یک توربوشارژر تغذیه می‌شود. استفاده از توربو باعث شده تا این پیشرانه کم‌حجم بتواند ۱۱۶ اسب‌بخار قدرت تولید کند. یعنی قدرتی برابر قدرت پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری رنو اما با مصرف و آلایندگی کم‌تر. این پیشرانه با یک گیرباکس ۶ سرعته دوکلاچه جفت می‌شود که عملکرد قابل‌قبولی دارد و اگر از بعضی تاخیرهای جزیی در معکوس‌هایش صرف‌نظر کنیم، تعویض‌های نسبتا سریع و راضی‌کننده‌اش نظر راننده را به خودش جلب می‌کند. کپچر دودیفرانسیل نیست و تنها از سیستم کنترل پایداری بهره می‌برد. البته جالب این‌جاست که برخلاف اکثر خودروهایی که از این سیستم برخوردارند، دکمه‌ای برای غیرفعال کردن این سیستم در کپچر وجود ندارد. با فشردن دکمه eco می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد. در این حالت حساسیت پدال گاز کم‌تر می‌شود و دنده‌ها در دورهای پایین‌تر تعویض می‌شوند. فراموش نکنید که از سواری کپچر انتظار نرمی کراس‌اوورها را نداشته باشید. کمک‌فنرها تا حد نسبی از پس دفع تکان‌های مسیر بر می‌آیند، اما بازهم تکان‌های مسیر داخل کابین قابل‌لمس است.

رنو کپچر

پیشنهاد نهایی

انتخاب میان ۲۰۰۸ و رنو کپچر چندان کار دشواری نیست. انتخاب میان این ۲ تنها به توقع شما از خودرویی که خریداری می‌کنید و سلیقه‌تان مربوط می‌شود. پژو ۲۰۰۸ خودرویی فنی با پیشرانه پر قدرت و گیرباکسی با عملکرد جذاب است و با ظاهر متعادل‌اش می‌تواند نظر افراد محافظه کار را به خودش جلب کند. در نقطه مقابل رنو کپچری قرار دارد که اگر به سراغ‌اش می‌روید، باید توقع‌تان را از عملکرد فنی و توان پیشرانه پایین بیاورید. اما سبک خاص طراحی بدنه و کابین‌اش همان چیزی است که افراد تمایز طلب به دنبال آن هستند و می‌تواند به عنوان انتخابی خاص نقش ایفا کند. اما پیشنهاد ما در انتهای این مقایسه با بررسی تمام جوانب، پژو ۲۰۰۸ است. البته باید منتظر ماند و دید برای این خودرو چه قیمتی اعلام می‌شود، اما گمانه‌زنی‌ها به قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت رنو کپچر نزدیک است.

فروش اقساطی رنو کپچر 2018 (فروردین 97)

نگاهی به تغییر و تحولات رنو کپچر 2018

با رنو کپچر بیشتر آشنا شوید + تست اختصاصی

 

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

ژنِ لوکس! / بررسی فنی لوکسژن U5 محصول جدید آرمان موتور کویر

پرفروش ترین پلاگین هیبرید جهان در راه ایران/ نگاهی به میتسوبیشی اوتلندر PHEV

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

برلیانس H200 خودروی خانواده/ نگاهی به مزیت های رقابتی برلیانس سری 200

بررسی فنی ام وی ام X33S / دنده سنگین ام وی ام برای عبور از سربالایی رقابت!

بررسی فنی جک j4 / جمع محصولات جک در سبد کرمان موتور جمع شد

بررسی فنی نیسان جوک / شاسی بلندی که خنده به لبتان می آورد!

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

داستر در پسا فیس لیفت!/ تست و بررسی میدانی رنو داستر 2016

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی