بازار کراس اوورهای کامپکت که تا پیش از این چندان در ایران مورد استقبال قرار نگرفته بود و اعضایش به چند گزینه محدود می شدند، حالا یکی از داغ ترین رقابت ها را تجربه می کند و روز به روز به تعداد اعضای این کلاس در بازار ایران اضافه می شود. رنو کپچر، پژو 2008، […]
جوان خودرو بررسی میکند:
یکی از همکاریهای بینالمللی بزرگ صنعت خودرو پس از برجام، همکاری دوباره بزرگترین خودروساز خاورمیانه یعنی ایرانخودرو، با یکی از بزرگترین خودروسازان اروپا یعنی گروه پژو-سیتروئن یا PSA است. پس از گذراندن مراحل مختلف این قرارداد، حالا تولید انبوه پژو 2008 بهعنوان اولین محصول شرکت ایکاپ آغاز شده و در اولین روزهای تیر ماه پیش فروش آن توسط ایران خودرو آغاز شد. البته تولید 2008 کمی به تعویق افتاد و خودروها به موقع به دست مشتریان نرسیدند.
طبق قرارداد ایرانخودرو با پژو، قرار است چند محصول این خودروساز بزرگ مثل هاچبک 208، سدان 301 و کراساوور 2008 در ایران ساخته شوند که بخشی از آنها نیز راهی بازهای بینالمللی میشوند. در میان محصولاتی که نام آنها ذکر شد، کراساوور 2008 را میتوان بهعنوان جذابترین خودرو انتخاب کرد. زیرا تب سوار شدن بر یک کراساوور خوشتیپ، امروز در بازار ایران و حتی جهان بالا گرفته است و پژو 2008 میتواند یکی از انتخابهای متفاوت و جذاب در این رده از بازار (قیمت 100 تا 120 میلیون تومان) که این روزها در قبضه چینیهاست باشد. این در حالی است که قیمت وارداتی ها بعد از افزایش تعرفه ها به صورت موشکی بالا رفته و خریداران با بودجه زیر 150 میلیون تومان، تقریبا باید این خودروها را فراموش کنند.
پس شما با این بودجه شاسی بلند روز اروپا را به جای گزینه های چینی موجود در بازار انتخاب می کنید که از شبکه خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو نیز بهره می برد و قیمتی به مراتب به صرفه تر از وارداتی ها دارد. پژو 2008 با استفاده از پلتفرم PF1 پژوسیتروئن ساخته میشود که محصولات مختلفی بر پایه آن شکل گرفته است.
پیشرانه 1.6 لیتری بچه شیر فرانسوی به سیستم پرخوران مجهز شده و میتواند قدرتی معادل 163 اسببخار را در اختیار راننده بگذارد. این دقیقا مهمترین نقطه قوت 2008 نسبت به کپچر است که باعث می شود اگر به قابلیت های فنی خودرو اهمیت می دهیدف بدون تردید در این 2 راهی، 2008 را انتخاب کنید. جالب است بدانید این پیشرانه در 8 سال متوالی توانسته عنوان موتور برتر سال را به خود اختصاص دهد.
این خودرو با گیرباکسهای اتوماتیک 4 و 6 سرعته عرضه میشود. البته برای آنهایی که اهل رانندگی اسپرت هستند هم 2 نمونه 5 و 6 سرعته منوال در دسترس است. طبق اطلاعات درج شده در کاتالوگ 2008، این خودرو با گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک در ایران عرضه می شود.
2008 در سال 2013 به بازار جهان معرفی شده و از این نظر خودرویی قدیمی بهشمار نمیرود. طراحی این خودرو نسبت به رقبای هم قیمت کرهای و حتی اروپایی کاملا متفاوت است. درواقع سبک و سیاق طراحی فرانسوی را میتوانید بهصورت کامل در نمای ظاهری و حتی داخلی آن ببینید. همچنین نمونه عرضه شده در ایران، آخرین فیسلیفت این خودرو است که همزمان در اروپا نیز عرضه میشود. به جرات میتوان گفت کیفیت مونتاژ و متریال بهکار رفته در این خودرو نسبت به همه رقبا در ایران برتری دارد. در کابین 2008 میتوانید از امکانات متفاوتی در این رنج قیمت نظیر نمایشگر لمسی 7 اینچی، نمایش اطلاعات ضروری روی شیشه جلو یا HUD، دوربین دید عقب به همراه سنسور، کروزکنترل، فرمان قابل تنظیم، بلوتوث، سنسورهای عقب و… لذت ببرید. البت سانروف از فهرست امکانات مدل های اولیه عرضه شده حذف شده و شنیده ها حاکی از آن است که در مدل هایی که بعدا ثبت نام می شوند، به 2008 اضافه خواهد شد.
2008 در بخش ایمنی هم دست خالی نیست، زیرا 4 ایربگ، سیستم کنترل پایداری دینامیکیEBD، سیستم توزیع هوشمند نیرو ترمز در محورها، ABS از تجهیزات استاندارد این خودرو هستند و باعث می شوند 2008 از نظر ایمنی نسبت به رقبای هم قیمت خود در سطح بسیار بالایی (استانداردهای روز اروپا) قرار داشته باشد. این شیر اشتهای زیادی ندارد زیرا در سیکل ترکیبی تنها 6.3 لیتر سوخت مصرف میکند و باکاش هم 50 لیتر سوخت را در خود جای میدهد.
از جمله نکات برتری این خودرو در مقابل رقیبان را باید در کسب 5 ستاره ایمنی و امتیاز کامل از موسسه تست ایمنی اتحادیه اروپا یا EuroNCAP دانست.
کپچر بر اساس رنو کلیو هاچبک ساخته شده و ارتفاعاش کمی از یک هاچبک متوسط بیشتر است و از این نظر وضعیتی مشابه 2008 دارد. پلتفرم آن با نیسان جوک مشترک است و در شعبه رنو در اسپانیا ساخته میشود.
طراحی بدنه کپچر خاص و متفاوت است و از این نظر شاید خریداران محافظه کار به سراغ اش نروند و از طرفی افرادی که سلیقه خاص تری دارند، شاید در این 2 راهی کپچر را انتخاب کنند. طراحی جالب سپرها، چراغهای بزرگ جلو، موقعیت جالب چراغهای عقب و لچکیهای جلو و عقب در پنجرههای کناری، از نکات جالب طراحی کپچر بهشمار میروند. کپچر در نمای ظاهری فرمی جوانپسند و ترکیبی اسپرت دارد و فاصله آن تا زمین ۲۰۰ میلیمتر است. همچنین رنگهای قابل سفارش جذاب برای بدنه باعث شده تا جوانهای به دنبال تمایز از طرفداران پروپاقرص کپچر باشند.
مدل ۲۰۱۷ کپچر در طراحی ظاهری دستخوش تغییرات جزیی در قسمت پروژکتورهای سپر جلو و طراح کلی سپر جلو شده که باعث میشود چهرهاش خشنتر و جذابتر به نظر برسد.
طراحی و دکوراتیو کابین کپچر نیز همچون نمای ظاهری، رنگولعاب خاص خودش را دارد. فضایی آراسته، هماهنگ و آرامشبخش که با ترکیب رنگهای تیره، اسپرت و هیجانانگیز به نظر میرسد. از نظر فضای کابین نمیتوان کپچر را با یک کراساوور مقایسه کرد و از این نظر باید گفت کپچر فضایی تنها کمی بیشتر از یک هاچبک متوسط را در اختیارتان قرار میدهد. البته فضای بار ۴۵۵ لیتری که با تا شدن صندلی عقب بیشتر هم میشود، به خوبی نیازهای مسافرتی یک خانواده را پاسخ میدهد.
پوشش چرم مصنوعی مشکیرنگ در ترکیب با قطعات مشکی رنگ براق، حس خوبی از کیفیت و مرغوبیت متربال کابین را منتقل میکند. همچنین طراحی کابین نیز مثل نمای ظاهری حالوهوایی خاص و متفاوت دارد و از این نظر میان رقبایش متمایز است. در مدل ۲۰۱۷ که به تازگی به بازار عرضه شده، مواردی نظیر پوشش چرمی صندلیها، گرمکن صندلیهای جلو، کنسول میانی صندلیهای جلو و شیشههای دودی جانبی و عقب به فهرست تجهیزات کپچر اضافه شده است. داشبورد و مجموعه آمپر پشت فرمان در کپچر کاملا منحصربهفرد طراحی شده و نظر افراد تمایزطلب را بهسوی خود جلب میکند.
صفحه نمایشگر در مرکز کنسول جلو نصب شده و ترکیب جالبی با دریچههای سیستم تهویه بهوجود آورده است. طراحی فرمان نیز ساده و شکیل است و به هیچعنوان شبیه خودروهای ارزانقیمت نیست. برخلاف تیوولی، محفظه داشبورد بهصورت کشویی باز میشود و در پشت صندلیهای جلو، نگهدارنده اشیاء نصب شده است. طراحی خاص دکمههای سیستم تهویه اتوماتیک نیز جالب توجه است. یکی از جذابترین بخشهای کابین، مجموعه آمپر پشت فرمان بهشمار میرود. ترکیبی از سنت و مدرنیته که نمایشگر آنالوگ و دیجیتال را درون خود جای داده و رنگبندی آن بیننده را به یاد محصولات اسپرت رنو میاندازد.
کپچر پیشرانهای ۱.۲ لیتری را در دل خود جای داده که توسط یک توربوشارژر تغذیه میشود. استفاده از توربو باعث شده تا این پیشرانه کمحجم بتواند ۱۱۶ اسببخار قدرت تولید کند. یعنی قدرتی برابر قدرت پیشرانههای ۱.۶ لیتری رنو اما با مصرف و آلایندگی کمتر. این پیشرانه با یک گیرباکس ۶ سرعته دوکلاچه جفت میشود که عملکرد قابلقبولی دارد و اگر از بعضی تاخیرهای جزیی در معکوسهایش صرفنظر کنیم، تعویضهای نسبتا سریع و راضیکنندهاش نظر راننده را به خودش جلب میکند. کپچر دودیفرانسیل نیست و تنها از سیستم کنترل پایداری بهره میبرد. البته جالب اینجاست که برخلاف اکثر خودروهایی که از این سیستم برخوردارند، دکمهای برای غیرفعال کردن این سیستم در کپچر وجود ندارد. با فشردن دکمه eco میتوان مصرف سوخت را کاهش داد. در این حالت حساسیت پدال گاز کمتر میشود و دندهها در دورهای پایینتر تعویض میشوند. فراموش نکنید که از سواری کپچر انتظار نرمی کراساوورها را نداشته باشید. کمکفنرها تا حد نسبی از پس دفع تکانهای مسیر بر میآیند، اما بازهم تکانهای مسیر داخل کابین قابللمس است.
پیشنهاد نهایی
انتخاب میان ۲۰۰۸ و رنو کپچر چندان کار دشواری نیست. انتخاب میان این ۲ تنها به توقع شما از خودرویی که خریداری میکنید و سلیقهتان مربوط میشود. پژو ۲۰۰۸ خودرویی فنی با پیشرانه پر قدرت و گیرباکسی با عملکرد جذاب است و با ظاهر متعادلاش میتواند نظر افراد محافظه کار را به خودش جلب کند. در نقطه مقابل رنو کپچری قرار دارد که اگر به سراغاش میروید، باید توقعتان را از عملکرد فنی و توان پیشرانه پایین بیاورید. اما سبک خاص طراحی بدنه و کابیناش همان چیزی است که افراد تمایز طلب به دنبال آن هستند و میتواند به عنوان انتخابی خاص نقش ایفا کند. اما پیشنهاد ما در انتهای این مقایسه با بررسی تمام جوانب، پژو ۲۰۰۸ است. البته باید منتظر ماند و دید برای این خودرو چه قیمتی اعلام میشود، اما گمانهزنیها به قیمتهایی پایینتر از قیمت رنو کپچر نزدیک است.
دیدگاه خود را بنویسید