پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و سری 5 E34

پیرمرد خوش تیپ! / بررسی فنی ب ام و سری ۵ (E34)

از سال ۱۹۷۲ تا کنون، سری ۵ به عنوان بازیگر اصلی ب ام و در کلاس سدان های لوکس متوسط حضور دارد. سری۵ میان لوکس ترین و اسپرت ترین سدان های ب ام و قرار دارد. پس می توان گفت قابلیت های اسپرتش را از سری۳ و ویژگی های لوکسش را سری۷  به ارث برده […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۳ بهمن ۱۳۹۶

از سال ۱۹۷۲ تا کنون، سری ۵ به عنوان بازیگر اصلی ب ام و در کلاس سدان های لوکس متوسط حضور دارد. سری۵ میان لوکس ترین و اسپرت ترین سدان های ب ام و قرار دارد. پس می توان گفت قابلیت های اسپرتش را از سری۳ و ویژگی های لوکسش را سری۷  به ارث برده است. مدل مورد بحث ما نسل سوم این سدان پرفروش و محبوب است. این مدل با کد اتاق E34 شناخته می شود و از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۶ به عنوان یکی از پرفروش ترین خودروهای دهه نودی ب ام و روی خط تولید قرار داشته است.

جوان خودرو بررسی می‌کند:

ب ام و سری 5 E34

بدنه E34 نسبت به قبل بسیار مقاوم تر شده بود و خیلی قابل اطمینان تر از قبل آمده بود تا موفقیت های نسل دوم سری۵ را تکرار کند. طراحی این خودرو فوق العاده جذاب و خشن است. شاید امروزه خیلی از طرفداران ب ام و، دلشان برای خودرویی با طراحی E34 تنگ شده باشد! این نسل از سری ۵ را باید به عنوان پلی میان مدل های کلاسیک و مدرن سری ۵ برشمرد.

ب ام و سری 5 E34

چراغ های دو تکه عقب، چراغ های دوقلو جلو و جلو پنجره های کلیوی شکل، اوج اصالت و سنت گرایی را در ظاهر E34 تداعی می کنند. یکی از جالب ترین ویژگی های این خودرو، باز شدن درب کاپوت به صورت برعکس است که حس نوستالژیک ب ام و های کلاسیک را تداعی می کند. لازم به ذکر است، در سال ۱۹۹۵ ظاهر E34 در بخش جلوپنجره و برجستگی درب موتور دستخوش تغییرات جزیی شد.

ب ام و سری 5 E34

فضای کابین سری ۵ نسل سوم حال هوای سایر محصولات دهه نودی ب ام و را دارد و فوق العاده خاطره انگیز است. کیفیت متریال کابین در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد و در عین سادگی، کابین سری ۵ بسیار لوکس و چشمنواز طراحی شده است. از سال اول تولید E34، این خودرو به سیستم ترمز ABS مجهز شده بود، همچنین مدل های ۹۲ به بعد از ایربگ نیز بهره می بردند.

این نسل از سری ۵ در انواع سدان و استیشن توسط ب ام و تولید می شد و برای آن طیف گسترده ای از پیشرانه های ۴سیلندر، ۶سیلندر و ۸سیلندر ، از ۱.۸ لیتری گرفته تا ۴ لیتری و پیشرانه قدرتمند M پاور عرضه شده بود. در میان مدل های وارد شده به کشور در آن سال ها، مدل های 518، 520، 525 و 535 به چشم می خورند. البته لازم به ذکر است که اکثر سری ۵ های وارد شده به کشور در اوایل دهه ۷۰ هجری شمسی از نوع 518 بودند. به غیر از مدل های 518، سایر مدل ها ترمزهای ضد قفل مجهز به دیسک های خنک شونده برای هر چهار چرخ مجهز هستند.

در حقیقت هویت ظاهری 518 با نگاهی به چرخ های عقب و مشاهده ترمزهای کاسه ای روشن می شود. این مدل از سری۵ برای نخستین بار به سیستم ASC (کنترل پایداری اتوماتیک) و در نمونه های سفارشی به سیستم SC+TA ( ترکشن کنترل) مجهز شده بود.

همان طور که اشاره شد اکثر مدل های وارد شده به کشور از نوع 518 هستند. این مدل از سری ۵ از پیشرانه ۴سیلندر ۱.۸ لیتری برخوردار است. این پیشرانه با کد M40B18 به عنوان پیشرانه پایه شناخته می شود و قادر است ۱۱۶ اسب بخار قدرت تولید کند. که این قدرت تولید شده با توجه به بدنه بزرگ و وزن زیاد خودرو چنگی به دل نمی زند. قوی ترین E34 های وارد شده به ایران اما مدل های 535 هستند که از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری با کد M30B35 برخوردارند.

ب ام و سری 5 E34

اکثر این مدل ها به جعبه دنده اتوماتیک ZF مجهز هستند که عملکرد قابل توجهی دارد. مدل های 520 و 525 اما داستان متفاوتی دارند. تا ۶ ماهه اول سال ۱۹۹۰ مدل های 520 و 525 از پیشرانه هایی با تکنولوژی قدیمی تر استفاده می کردند. این پیشرانه ها به ترتیب با کد M20B20 و M20B25 شناخته می شدند. در ۶ ماهه دوم سال ۱۹۹۰ اما این پیشرانه ها جای خود را به پیشرانه های جدیدتر با قدرت و گشتاور بیشتر دادند. پیشرانه های جدید با کدهای M50B20 و M50B25 شناخته می شدند. در بازار خرید و فروش نیز مدل های مجهز به پیشرانه های با تکنولوژی جدید ارزش بیشتری دارند. رنگ پیشرانه قدیمی نقره ای آلومینیومی است و پیشرانه جدید مشکی رنگ است و با نام موتور مشکی شناخته می شود.

ب ام و سری 5 E34

سواری E34 فوق العاده نرم است و همچون سایر برادرانش از هندلینگ فوق العاده ای بهره می برد. از مهمترین ایرادات E34 می توان به تاب برداشتن دیسک ها پس از مدتی کارکرد اشاره کرد، که باعث ضربه زدن به فرمان هنگام ترمزگیری می شوند. همچنین مدار روشنایی این خودرو که با نام LKM شناخته می شود، زود خراب می شود و از نظر مدارهای الکترونیکی وسیستم های برقی، E34 فوق العاده حساس و پیچیده است.

ب ام و سری 5 E34

همچنین سامانه قفل مرکزی خودرو فرایند خاص و پیچیده ای دارد. به همین علت هنگام تمام شدن باطری، هیچ یک از درب ها باز نمی شوند و تنها با قفل اضطراری که فقط روی درب راننده قرار دارد و با فرایندی پیچیده می توان درب را باز کرد. آلارم چک انجین نیز زود به زود روی صفحه کیلومتر شمار روشن می شود و اخطار سوخت RICH می دهد. البته این ایراد توسط دیاگ و کد دادن به کامپیوتر خودرو برطرف خواهد شد.

ب ام و سری 5 E34

سری۵ خودرویی زیبا با ویژگی های فنی مناسب( مدل های ۶سیلندر) است. اما همزمانی واردات آن با ورود بنز 4W12 ( E230) به ایران باعث شد تا درخشش مورد نظر را نداشته باشد. E34 خودروی بی آزاری است، اما باید حواستان به سرویس های آن باشد. به دلیل سیستم های برقی پیچیده، این خودرو حتما باید به دست مکانیک های ماهر سپرده شود. چون در صورت تعمیرات غیر اصولی، آسیب های جدی به آن وارد خواهد شد. لوازم E34 در انواع نو و استوک و در سطح وسیعی در بازار وجود دارد و از این نظر مشکلی با آن احساس نمی شود.

 

سایر بررسی های فنی خودروهای دهه نودی در جوان خودرو را در لینک های زیر دنبال کنید:

هرآنچه می خواهید از دوو اسپرو بدانید/ انتخاب با کلاس ها در دهه 70 شمسی!

بررسی فنی رنو۲۱ / بیست و یکمین برگ دفتر رنو!

بررسی فنی نسل دوم اپل امگا / سدان پلوخوری به سبک اپل!

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

غولی که هیچ کس حریفش نبود!/ نگاهی به تویوتا لندکروزر در دهه 90 میلادی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی