پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

داتیس خودرو

داتیس خودرو ماجرای ولوو و هایکو را شفاف سازی کرد

دوران وزارت یکی از پرسابقه ترین وزیران کشور یعنی محمدرضا نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت از شلوغ ترین دوران این وزارت خانه بود. از رفت و آمد خارجی ها و قرار دادهای پر شمار بعد از برجام گرفته تا صدور مجوز فعالیت برای شرکت های وارد کننده مختلف همه و همه کارنامه […]

javankhodro
دوشنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۶

دوران وزارت یکی از پرسابقه ترین وزیران کشور یعنی محمدرضا نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت از شلوغ ترین دوران این وزارت خانه بود. از رفت و آمد خارجی ها و قرار دادهای پر شمار بعد از برجام گرفته تا صدور مجوز فعالیت برای شرکت های وارد کننده مختلف همه و همه کارنامه شلوغ نعمت زاده است. منتقدین وزارت خانه وزیر سابقه می گویند این وزارت خانه گاهی شفاف قوانین را رعایت نکرده است و بعضی از مجوزها در فضای خاکستری صادر شده است. حتی تمدید مجوز فعالیت بعضی از واردکنندگان خودرو نیز که طبق قوانین همین وزارت خانه نماینده رسمی شرکت مادر نیز نیستند خود محل تامل بسیار است.

در حالی که همین وزارتخانه مدتها واردکنندگان غیر رسمی خودرو را تحت فشار قرار داده بود که باید رسمی شوند، حالا اخبار از تمدید مجوز یکی از شرکت های وارد کننده که چند ماه پیش مجوزاش باطل شده بود خبر می دهد. این در حالی است که مجوز این شرکت که خود را نماینده رسمی ولوو سوئد معرفی کرده بود، به دلیل عدم سرویس به مشتریان و خدمات پس از فروش نامناسب ابطال شده بود. حال سوال اینجاست چگونه شرکتی که هیچ گاه نماینده رسمی شرکت مادر نبوده است و همه مشتریان از سرویس دهی و خدمات آن شرکت ناراضی هستند، می تواند دوباره به با مجوز رسمی در بازار خودرو فعال شود؟ آیا حقوق مصرف کنندگان و مشتریان در زمان فعالیت این شرکت رعایت شده است؟ آیا این حقوق برای وزارت صنعت، معدن و تجارت اهمیتی ندارد؟

بسیاری از کارشناسان معتقد بودند حضور محمد شریعت مداری در وزارت صمت، می تواند شلوغی های دوران نعمت زاده را جمع و جور کند و تصمیمات منطقی تری پیش روی صنعت قرار می گیرد. اما 7 ماه بسته بودن سایت ثبتارش، وضع تعرفه های جدید برای واردات خودرو به کشور، افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی، تمدید مجوز باطل شده به شرکتی که بدترین کارنامه را در همه حوزه های واردات و خدمات پس از فروش دارد و دست آخر عدم پاسخ گویی به سرمایه گذار خصوصی داخلی در مورد صدور مجوز، نشان داد وزارت صمت قرار است خلاف جهت آب شنا کند.

آنطور که مدیران شرکت داتیس خودرو می گویند، این شرکت قصد دارد از شرکت  Heico آلمان که یکی از شریکان تجاری ولوو سوئد است، خودروهای ولوو را خریداری و به شرکت وارد کند. این شرکت آلمانی که یکی از قطعه سازان بزرگ جهان است، خودروهای ولوو را با شماره شاسی اختصاصی و حتی لوگو خاص خود اما با گارانتی و لایسنس ولوو در بازارهای جهانی عرضه می کند و حدود 60 نمایندگی در سراسر جهان دارد. هر چند هایکو در حوزه تیونینگ خودروهای ولوو نیز به صورت اختصاصی فعالیت می کند اما، خودروهای این شرکت با گارانتی و خدمات پس از فروش رسمی در بازارهای جهان عرضه می شوند. از این رو می توان هایکو را از نظر نوع فعالیت شبیه به بخش AMG در مرسدس بنز و Mpower در BMW به حساب آورد.

اما نکته عجیب ماجرا اینجاست که طبق اسنادی که داتیس خودرو در اختیار رسانه ها قرار داده است، مرکز اصناف در پاسخ به نامه های متعدد در خصوص صدور مجوز واردات برای این شرکت،  اعلام کرده است که در حوزه Tuning ( ارتقای سطح فنی و ظاهری خودرو) طبق قوانین نمی تواند مجوزی صادر کند و هایکو نیز یک شرکت تیونینگ به شمار می رود. این در حالی است که هایکو سالانه بیش از 60 هزار خودرو ولوو را به عنوان شریک تجاری این کمپانی در جهان به فروش می رساند.

در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیار دست و پنجه نرم می کند و مسئولین کشور همواره شعار کارآفرینی و اشتغال زایی را بر لب دارند، تصمیمات اخیر وزارت صمت می تواند نقش بسیار مهمی در تحقق اشتغال زایی داشته باشد. اما متاسفانه افزایش تعرفه های واردات خودرو، افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از یک طرف، صدور مجوز برای شرکتی که کارنامه ای تاریک در حضوره خودرو دارد و عدم پاسخ گویی به سرمایه گزار خصوصی که به راحتی می تواند در خارج از کشور سرمایه گزاری و کارآفرینی کند، هر یک نشان می دهد وزارت صمت باید در تصمیمات اش یک بازنگری کلی داشته باشد.

هر چند به گفته میلاد علینقی مدیر عامل شرکت داتیس خودرو همه مدارک و مستندات مورد درخواست وزارت صمت و مسئولین بخش های مختلف این وزارت خانه تهیه و در اختیار آنها قرار گرفته است اما در اقدامی عجیب، دیگر مدیران شرکت داتیس خودرو را به مرکز اصناف راه نمی دهند! میلاد علینقی در این خصوص می گوید: متاسفانه در وزارتخانه کسی پاسخ ما را نمی دهد و تنها پاسخ این است که برای فعالیت در حوزه تیونینگ مجوزی صادر نمی شود. در حالی که ما اصلا با تیوینگ کاری نداریم و قرار است خودروهایی با گارانتی رسمی، خدمات پس از فروش و  شماره شاسی اختصاصی را به بازار کشور وارد کنیم.

وی ادامه می دهد: چگونه ممکن است که شرکتی با قرار داد رسمی و تایید کمپانی مادر و تعهد رسمی به ارائه خدمات نتواند مجوز فعالیت را از وزارتخانه دریافت کند اما شرکتی که یک بار مجوز ان به دلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش و نارضایتی مشتریان باطل شده است و ماه ها فعالیتی نداشته دوباره بتواند مجوز فعالیت دریافت کند؟ علینقی در پایان گفت: متاسفانه به نظر می رسد دوستان نمی خواهند داتیس خودرو ایمنی ترین و پاک ترین خودروهای جهان را با استانداردهای فروش و خدمات پس از فروش جهانی وارد بازار ایران کند ما فکر می کنیم عدم پاسخ شفاف به داتیس خودرو از سوی وزارت مصت شاید دلایلی غیر فنی داشته باشد و این موضوع باعث می شود ما نتوانیم قول کارآفرینی بیش از 500 نفری را جامع عمل بپوشانیم.

نکته قابل تامل در صحبت های مدیران داتیس خودرو عدم رفتار منصفانه وزارت صمت با سرمایه گذاران خصوصی است که می توانند موجب خارج شدن سرمایه از کشور و فعالیت در کشورهای دیگر شود. در وزارت خانه محمد شریعت مداری شاید مهمترین حلقه گم گشته عدم پاسخ گویی شفاف باشد. زیرا نه تنها شرکتی مثل داتیس خودرو بلکه رسانه ها نیز از عدم پاسخ گویی این وزارت خانه گله مند هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی