پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه مزدا2 و هیوندای I20 دست دوم

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی، تمایل به خودروهای دست دوم بیشتر از قبل شده اند. با توجه به شرایط ترافیکی شهرهای شلوغ و مشکلاتی نظیر کمبود جای پارک، خودروهای هاچ بک مسکن های مناسبی به نظر می رسند که می توانند در رفت و آمدهای روزمره حسابی به کمک راننده بیایند. با […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی، تمایل به خودروهای دست دوم بیشتر از قبل شده اند. با توجه به شرایط ترافیکی شهرهای شلوغ و مشکلاتی نظیر کمبود جای پارک، خودروهای هاچ بک مسکن های مناسبی به نظر می رسند که می توانند در رفت و آمدهای روزمره حسابی به کمک راننده بیایند. با این رویکرد تصمیم گرفتیم مزدا2 و هیوندای i20 را به عنوان هاچ بک های دست دوم و خوش قیمت بازار که کمتر مورد توجه خریداران قرار می گیرند را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

جوان خودرو بررسی می کند

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی، تمایل به خودروهای دست دوم بیشتر از قبل شده اند. با توجه به شرایط ترافیکی شهرهای شلوغ و مشکلاتی نظیر کمبود جای پارک، خودروهای هاچ بک مسکن های مناسبی به نظر می رسند که می توانند در رفت و آمدهای روزمره حسابی به کمک راننده بیایند. اما افزایش قیمت هاچ بک های وارداتی باعث شده تا اگر بودجه ای محدود داریدف سراغ هاچ بک های وطنی بروید که اغلب از مشخصات تکراری برخوردارند و شاید هیجان داشتن آن ها به پای نسخه های وارداتی نرسد. اما در بازار خودروهای دست دوم وارداتی هم می توانید سراغ هاچ بک های جمع و جور بروید که برای خریدنشان به جیبتان فشار نیاید. این بار به سراغ 2 هاچ بک نام آشنا اما فراموش شده در بازار خودروهای دست دوم رفتیم تا ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد. هیوندای i20 و مزدا 2 هاچ بک هایی در یک سگمنت اما در ژانر متفاوت هستند. چرا که یکی از آن ها به صورت وارداتی در کشور عرضه شده و دیگری در خط تولید یکی از خودروسازها مونتاژ می شده است.

مزدا2

مزدا2 دست دوم

در دوره‌ای که تنوع در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک بازار زیاد نبود، 2 رقیب به نام‌های مزدا2 و هیوندای i20 حسابی در این بخش از بازار یکه‌تازی می‌کردند. مزدا2 محصولی بود که در دوره‌ای توسط گروه بهمن تولید می‌شد و مدت هاست مونتاژ آن توسط این شرکت وطنی متوقف شده است. اما هنوز هم می‌تواند یک انتخاب هیجان‌انگیز در بازار دست‌دوم‌ها باشد. طراحی پخته مزدا2 هم‌چنان تازگی دارد و ترکیبی منطقی و هماهنگ را در نمای ظاهری به نمایش می‌گذارد. البته در نمونه‌های پایه نبود رینگ آلومینیومی برای خودرویی در این رنج قیمت به اصطلاح «توی ذوق» بیننده می‌زند. اما از سایر قسمت‌های بدنه نمی‌توان ایراد چندانی گرفت.

مزدا2

کیفیت متریال و مونتاژ کابین قابل‌قبول است و طراحی کابین در عین سادگی، پویایی و جذابیت مناسبی دارد. با حجم‌پردازی و طراحی برآمده سعی شده تا فضای کابین از سادگی فاصله بگیرد اما هم‌چنان در بعضی قسمت‌ها از رقیبی مثل هیوندای i20 ساده‌تر به‌نظر می‌رسد. مزدا2 برخلاف قیمت تیزش نسبت به رقیبی هم‌چون پژو 207، امکانات محدودی دارد و در تیپ پایه خبری از سیستم کنترل پایداری و پوشش چرمی صندلی‌ها نیست. حتی در نسخه فول‌آپشن نیز سانروف شیشه‌ای به چشم نمی‌خورد و ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. مواردی که خریدار خودرو 60،50 میلیونی توقع آن‌را در خودرویش دارد.

مزدا2

فضای کابین در قسمت جلو مناسب است، اما در ردیف عقب فضای محدود پا سرنشینان قدبلند را آزار می‌دهد. اگر تعداد سرنشینان ردیف عقب به 3 نفر برسد و یا سرنشینان درشت‌هیکلی روی صندلی این ردیف قرار بگیرد، به ناچار باید مثل ماهی در کنسرو مچاله شود!

مزدا2

صندلی‌ها اما راحت هستند و مثل صندلی‌های 207 در طولانی‌مدت خسته‌کننده نمی‌شوند. از سایر تجهیزات مهم مزدا2 می‌توان به 2 عدد ایربگ و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد که باعث می‌شود توقع‌تان را از این ژاپنی کوچک کم کنید.

 

 


بروزرسانی:

پیش فروش هیوندای i20 (فروردین 97)

 

مشخصات فنی مزدا2

مزدا2 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری را در دل خود جای داده که در ترکیب با وزن 1055 کیلوگرمی و گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک، از مزدا2 یک هاچ‌بک تندوتیز با توان حرکتی مناسب ساخته است. این پیشرانه 102 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاورش نیز به 135 نیوتن‌متر می‌رسد. مهم‌ترین ایراد گیرباکس مزدا2 این است که قابلیت تنظیم دستی ندارد و تنها در 2 حالت S و L تنظیم می‌شود که در حالت اسپرت دنده‌ها را در دور بالاتری تعویض می‌کند. همان‌طور که از ماهیت ژاپنی مزدا2 انتظار می‌رود، فرمان تند‌وتیز و گوش‌به‌زنگی دارد و هندلینگ آن نیز از سایر رقبای ریزاندامش بهتر است. یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای مزدا مصرف سوخت کم و اقتصادی آن است که با وجود باک 43 لیتری باعث می‌شود زیاد گذرتان به پمپ‌بنزین‌ها نیافتد.

هیوندای i20

هیوندای i20

هیوندای i20 را می توان یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین هاچ بک ها بازار ایران برشمرد. نسل اول i20 پس از موفقیت برادر بزرگ ترش یعنی I30 در بازار ایران عرضه شد و توانست نسبت به دیگر رقبایش نظیر تویوتا یاریس هاچ بک و مزدا2،  فروش بیشتری را در بازار ایران تجربه کند. عرضه i20 همزمان بود با شروع داغ شدن بازار هاچ بک های کوچک و زمانی که این سگمنت در بازار ایران تنوع چندانی نداشت. هیوندای نسل اول i20 را در سال های 2008 تا 2014 تولید می کرد. بعدها نسل دوم که در حال حاضر در کرمان موتور مونتاژ می شود جای مدل قدیمی را گرفت.

هیوندای i20

نسل اول i20 در میانه سال های تولیدش دستخوش تغییراتی شد. مدل مورد نظر ما که در این مقایسه در مقابل مزدا2 قرار گرفته و هم دوره این هاچ بک ژاپنی قد علم کرده است، مدل پیش از فیس لیفت i20 به شمار می رود که دوره ای توسط اسان موتور به کشور وارد می شد و در حال حاضر می توانید نسخه دست دوم آن را با مدل های 2011 و 2012 پیدا کنید. بسیاری از خریداران این مدل i20 را به خاطر موتور قدرتمندترش، بیشتر از مدل فیس لیفت می پسندند. شاید طراحی i20 در بعضی قسمت ها از مزدا2 ضعیف تر باشد، اما بدون شک در مقایسه امکانات رفاهی و تنوع آپشن ها گوی سبقت را از مزدا می گیرد.

هیوندای i20

مشخصات فنی هیوندای i20

پیشرانه i20 نیز از مزدا پر قدرت تر است. یک پیشرانه 1.6 لیتری در دل این هاچ بک کره ای جا خوش کردهف که در دوره خودش قدرتمند ترین پیشرانه در طیف پیشرانه های i20 به شمار می رفته. موتور i20 در 6300 دور می تواند 122 اسب بخار قدرت تولید کند که نسبت قدرت به وزن 1115 کیلویی و ابعاد بدنه آن باعث شده تا هاچ بک چابکی به نظر برسد. گشتاور 157 نیوتن متری پیشرانه نیز توسط گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های نحیف جلو منتقل می شود.

مصرف ترکیی در مدل صفر کیلومتر i20 حدود 6.5 لیتر گزارش شده بود و حالا با گذشت چندین سال از عمرش این مصرف بیشتر شده است. البته مصرف سوخت اقتصادی با باک بنزین 45 لیتری دست به دست هم داده اند تا i20 یک هاچ بک بی دردسر و کم خرج در رفت و آمدهای روزمره به شمار برود. i20 از 6 ایربگ بهره می برد و توانسته در تست های ایمنی 5 ستاره را در کارنامه خود ثبت کند.

پیرمرد خوش تیپ! / بررسی فنی ب ام و سری ۵ (E34)

دعوای خانوادگی/ مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

مقایسه کیا پیکانتو و هیوندای i10 / فسقلی های جذاب!

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی