پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پژو 301 و رنو سیمبل

دوئل فرانسوی ها در خاک ایران / مقایسه پژو 301 و رنو سیمبل

با توجه به افزایش تعرفه واردات خودرو و جهش نرخ ارز در مدت اخیر، خودروهای وارداتی افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده اند. همین عامل باعث شده تا دسته بندی خودروهای وارداتی از نظر قیمت جابجا شود و از طرفی طیف قابل توجهی از خریداران از دایره مخاطبان این خودروها خارج شوند. راه چاره […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

با توجه به افزایش تعرفه واردات خودرو و جهش نرخ ارز در مدت اخیر، خودروهای وارداتی افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده اند. همین عامل باعث شده تا دسته بندی خودروهای وارداتی از نظر قیمت جابجا شود و از طرفی طیف قابل توجهی از خریداران از دایره مخاطبان این خودروها خارج شوند. راه چاره برای تعدیل قیمت تعدادی از این خودروها، داخلی سازی آن هاست که باعث می شود علاوه بر انتقال تکنولوزی روز دنیا قیمت آن ها نیز به سطح منطقی نزدیک شود. رنو سیمبل و پژو 301 خودروهای هستند که تا به حال به صورت وارداتی در ایران عرضه شده اند و با توجه به قراردادهای منعقد شده پس از برجام، قرار است به زودی تولید آن ها در ایران آغاز شود.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

پژو 301

پژو 301

با انعقاد قرارداد میان پژو و ایران‌خودرو، محصولات جدید این شرکت در ایران عرضه می‌شوند. از میان مدل‌های جدید پژو، فعلا 2008 داخل کشور مونتاژ می‌شود و 301 و 508 به‌صورت وارداتی به ایران می‌آیند. پژو 301 با هدف جایگزینی 405 و پارس به ایران آمده و به گفته مدیران ایران‌خودرو به‌زودی تولیدش در کشور آغاز می‌شود و در حال حاضر خودروساز وطنی در حال تولید آزمایشی آن است.
پژو 301

301 قرار بود با قیمتی حدود 60 میلیون تومانی در بازار عرضه شود، اما سرانجام در زمان فروش با برچسب قیمت 95 میلیون تومانی در بازار عرضه شد و این قیمت‌گذاری معادلات را برهم زد. البته پیش‌بینی می‌شود با داخلی‌سازی 301 قیمت آن نیز کاهش پیدا کند و شرایط بهتری در این سگمنت پررقیب داشته باشد. 301 در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد و در شعبه پژو-سیتروئن در اسپانیا تولید می‌شود.

پژو 301 بر پایه پلت‌فرم مشترک با سیتروئن الیزه و DS3 شکل گرفته و از نظر ابعاد، طراحی و ساختار اقتصادی و حتی امکانات رفاهی، 301 شباهت فراوانی به سیمبل دارد. مدل 2017 این سدان جمع‌وجور دست‌خوش تغییراتی شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرم متفاوت چراغ و جلوپنجره اشاره کرد. البته نسخه عرضه شده در ایران، مدل 2016 پیش از فیس‌لیفت است. طراحی کابین ساده اما در بعضی قسمت‌ها نسبت به سیمبل جذاب‌تر است. فضای کابین نیز به لطف ابعاد منطقی بدنه مناسب است و از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به صندوق بار جادار 640 لیتری اشاره کرد.

پژو 301

301 در بحث ایمنی توانسته 3 ستاره ایمنی EURONCAP را در کارنامه خود ثبت کند که از این نظر نسبت به رقبای چینی که ایمنی آنها توسط موسسه‌های اروپایی سنجیده نمی‌شود برتری دارد. مهم‌ترین نقطه قوت 301 که البته باتوجه به وضعیت رقبایش باید این ویژگی را داشته باشد، بهره‌بردن از شبکه گسترده خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو است.

پژو 301

شاید بهتر بود نسخه فیس‌لیفت 301 در بازار عرضه می‌شد، اما باتوجه به این‌که اکسنت هم‌چنان با همان شکل و شمایل قبلی در ایران مونتاژ می‌شود و سایپا مشغول تولید نسل قبلی سراتو بوده و خبری از نسخه فیس‌لیفت آن در کشور نیست، این اتفاق چندان نمی‌تواند رنگ‌وبوی یک ایراد را به خود بگیرد.

پژو 301

مشخصات فنی پژو 301

پیشرانه 4 سیلندر 301 می تواند 114 اسب بخار قدرت در دور 6050 و 150 نیوتن متر گشتاور در دور 4000 تولید کند. این پیشرانه با گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک جفت می شود و این سدان 1190 کیلویی می تواند ظرف 12.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. 301 از امکاناتی نظیر ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه، تهویه مطبوع برقی، چراغ‌های هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیشه‌های برقی جلو و عقب، صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع، روکش صندلی نیمه چرمی، کروزکنترل و محدود کننده سرعت بهره می برد.

رنو سیمبل

رنو سیمبل

رنو سیمبل به عنوان ارزان ترین و کوچک ترین سدان وارداتی رنو در ایران شناخته می شود. با امضای قرارداد میان ایران و شرکت رنو-نیسان، قرار است رنو سیمبل یکی از رنوهایی باشد که در ایران تولید می‌شود. مثل خلافکاران فراری، این خودرو در هر جای دنیا با یک نام شناخته می‌شود! نسل سوم رنو سیمبل در سال ۲۰۱۳ در ترکیه معرفی شد. اما این خودرو نمونه ری‌بج (REBADGE) نسل دوم داچیا لوگان یا همان تندر۹۰ خودمان نیز به شمار می‌رود.

رنو سیمبل

طراحی بدنه سیمبل از تندر جذاب‌تر است و با توجه به بازه قیمتی که در آن عرضه می‌شود، چیزی جز این‌هم از آن انتظار نمی‌رود. ظاهر سیمبل نقاط مشترکی با تندر، هم‌چون ارتفاع زیاد پنجره‌ها دارد و از طرفی از زبان جدید طراحی رنو نیز پیروی می‌کند که نمونه آن آرم بزرگ رنو روی پیشانی‌اش است.

به لطف طول بدنه ۴.۳۵ متری و فاصله بین 2 محور ۲.۶۳ متری، فضای کابین سیمبل جادار و راحت و از رنو کپچر نیز بزرگ‌تر است. کیفیت مونتاژ کابین نیز دلچسب است اما در بعضی قسمت‌ها استفاده گسترده از پلاستیک سخت و زبر به چشم می‌خورد.

رنو سیمبل

سیمبل وارداتی در 2 تیپ LE (فول‌آپشن) و PE عرضه شده است. که در نمونه فول آپشن رنگ‌بندی کابین ترکیبی از رنگ‌های کرم و مشکی است که فضای گرمی را به‌وجود آورده. صفحه کیلومترشمار از 3 دایره تشکیل شده و مجموعه دکمه‌های قسمت مرکزی کنسول، جذابیت نسبی برای کابین این سدان اقتصادی به ارمغان آورده است.

در مدل‌های فول‌آپشن، سیستم تهویه مطبوع به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود و به سنسور دمای محیط مجهز شده است. سیستم صوتی نیز در این مدل کامل است و از صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی و دکمه‌های تنظیم‌کننده در پشت فرمان نیز بهره می‌برد.

رنو سیمبل

مشخصات فنی رنو سیمبل

به لطف ارتفاع بلند سقف (ارتفاع خودرو ۱۵۱۷ میلی‌متر) فضای سر برای تمام سرنشینان مناسب است. صندوق بار بزرگ ۵۱۰ لیتری نیز نیازهای یک خانواده چند نفره را به راحتی باسخ می‌دهد. سیمبل از پیشرانه‌ای مشابه تندر۹۰ بهره می‌برد. نیروی محرکه این سدان ۱۰۸۱ کیلویی را یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتری تامین می‌کند که با توجه به وزن پایین، شتاب نسبتا مناسبی برایش به ارمغان آورده است. پیشرانه سیمبل که از استاندارد یورو ۶ اروپا برخوردار است، ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت در دور ۵۷۵۰ و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۳۷۵۰ تولید می‌کند. در مدل‌های اتوماتیک، سیمبل به یک گیرباکس ۴ سرعته تیپ‌ترونیک مجهز شده است که می‌توان دنده‌ها را به صورت دستی نیز تعویض کرد. سیمبل خودرویی کم‌مصرف، با کیفیت و ساخته شده طبق استانداردهای روز اروپاست. باک سوخت این خودرو ۵۰ لیتر گنجایش دارد و تنها حدود ۶ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

رنو سیمبل

نتیجه گیری

با عرضه این خودروها، بازار سدان های کوچکی خانوادگی که مدت ها در ید چینی ها و مدل های از مد افتاده و دهه نودی فرانسوی بود، نفسی تازه خواهد کرد و خودروهای به روز در تیراژ تولید بالا و قیمت مناسب به خود خواهد دید. تنها می ماند بحث شیرین قیمت که امیدواریم با مشارکت قطعه سازان توانمند ایرانی در ساخت داخل این خودروها و مدیریت بازار آن ها چندان از دسترس مشتری خارج نشود. آن هم در شرایطی که قیمت خودروهای وارداتی به شدت افزایش پیدا کرده و امید خریداران به همین خودروهای جوینت ونچر و چینی معطوف شده است. نسخه های فیس لیفت پژو 301 و رنو سیمبل با تغییراتی در طراحی ظاهری، در بازارهای جهانی عرضه شده اند و امید است مدل های جدید آن ها به خط تولید خودروسازان وطنی بیاید. در حال حاضر این 2 خودرو به صورت وارداتی در بازار خودرو ایران عرضه شده اند.

فروش نقدی پژو 301 اتوماتیک (اسفند 96)

 

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

دعوای خانوادگی/ مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

مقایسه کیا پیکانتو و هیوندای i10 / فسقلی های جذاب!

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی