پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هامبرهاوک

هامبرهاوک، تاکسی قدیمی در تـهران

یاد آور خاطرات! به نقل از مجله تخت گاز خودروهای کلاسیک همیشه از جذابیت خاصی برخوردار بوده اند. شاید بتوان گفت جذابیتی که یک خودروی کلاسیک برای عموم مردم دارد، یک خودروی جدید با آن زرق و برق خود نخواهد داشت. خودروهایی که حتی افراد میانسال با دیدن آنها یاد دوران جوانی خود می افتند. […]

javankhodro
جمعه - ۱۷ مهر ۱۳۹۴

یاد آور خاطرات!

به نقل از مجله تخت گاز

خودروهای کلاسیک همیشه از جذابیت خاصی برخوردار بوده اند. شاید بتوان گفت جذابیتی که یک خودروی کلاسیک برای عموم مردم دارد، یک خودروی جدید با آن زرق و برق خود نخواهد داشت. خودروهایی که حتی افراد میانسال با دیدن آنها یاد دوران جوانی خود می افتند. در صفحه کلاسیک این شماره قصد داریم تا مراحل مختلف بازسازی یکی از خودروهای کلاسیک و نایاب موجود در ایران را شرح دهیم. خودرویی که نام آن سال هاست که از ذهن ها پاک شده و مدل های مختلف آن به دست فراموشی سپرده شده است. هامبر هاوک، خودرویی که نمونه های انگشت شماری از آن در کشور یافت می شود.دلیل نایاب بودن این خودروی کلاسیک نیز به علت استفاده از آن در خطوط تاکسیرانی بوده که بعد از فرسوده شدن، مالکین خودرو را اسقاط می کردند.

تاریخچه کوتاه شرکت هامبر

هامبر یکی از شرکت های تولید کننده خودرو در انگلیس بود. این خودروساز در اصلی یکی از زیرمجموعه های اصلی کمپانی بزرگ Rootes در جنوب انگلستان بوده است. هامبر در سال 1868 توسط آقای توماس هامبر تأسیس شد. البته تا چندسال اول این شرکت در زمینه خودروسازی فعالیت خاصی انجام نداده بود.اولین خودروی ساخته شده توسط شرکت Humber در سال 1898 ساخته شد.در اوایل فعالیت این شرکت در زمینه خودروسازی، کمپانی Rootes سهام هامبر را خریداری کرد.کمپانی Rootes بسیاری دیگر از خودرو سازی های بریتانیا نظیر؛ هیلمن، تالبوت، سانبیم و… را شامل می شد.

هامبرهاوک

درسال 1957 چه اتفاقی افتاد؟!

همه چیز به خوبی پیش رفت و خودروهای تولید شده ی شرکت هامبر درمیان مردم مورد استقبال قرار گرفت.اما این روند صعودی برای مدیران ارشد هامبر راضی کننده نبود. به همین خاطر در سال 1956 سری1 هامبر هاوک در کلاس خودروهای سدان معرفی شد. این مدل بانام Hawk Serie I درسال 1957 روانه بازار شد و از شاسی هامبرSuper Snipe بهرمند بود. هامبرهاوک تا سال 1967 تولید شد و در بین این سال ها مدل های سدان، لیموزین و استیشن آن به بازار عرضه شد. تمامی این مدل از یک پیشرانه 4سیلندر خطی با حجم دقیق 2267 سی سی برخوردار بودند. این پیشرانه قادر به تولید 73 اسب بخار قدرت در 4400دور بردقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور آن نیز 120 نیوتن متر در 2300 دور بر دقیقه است.جعبه دنده مورد استفاده در این مدل به صورت استاندارد از نوع 4سرعته دستی است.همچنین جعبه دنده اتوماتیک Over Drive نیز به صورت آپشن و به دلخواه مشتری برروی آن نصب می شد.

هامبرهاوک

مدل های هامبرهاوک

در طول این 10سال که هامبر برروی محصول خود یعنی هاوک برنامه ریزی کرده بود مدل و سری های مختلفی از این خودرو را تولید نمود.همانطور که اشاره شد در سال 1957 اولین مدل Series I بود. که در مدل های سدان و پنج در استیشن نیز عرضه می شد. به غیر از این مدل، هامبرهاوک در مدل های IA،II، III، IV و IAV نیز تولید و عرضه شد.همچنین باگذشت سال و افزایش تولید تغییرات جزئی برروی این مدل های صورت می گرفت.نمونه ای که دراین گزارش به سراغ آن رفته ایم هامبرهاوک سریI است. خودرویی که بعد از یک بازسازی کلی توسط تعمیرکاران متخصص، ظاهری تمیز و کاملاً سالم پیدا کرده بود.

ازصفـرتاصد هامبرهاوک

هامبر هاوک مورد نظر توسط تیم شرکت طورک ماشین مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در ابتدا تمام قطعات و متعلقات داخل کابین نظیر صندلی، داشبورد، رودری ها و بسیاری دیگر اثاثیه و قطعات تزئینی از خودرو برداشته شد. سند بلانس نمودن خودرو در مرحله بعدی به وسیله ی شن و ماسه و باد صورت پذیرفت تا لایه ی اصلی رنگ خودرو کاملاً از روی بدنه و دیگر نقاط برداشته شود. برطرف کردن نقاط پوسیده و همچنین عملیات موج گیری به همراه صافکار نیز به ترتیب صورت گرفت. بعد از آن تمام نقاط معیوب بدنه ترمیم و مورد باز سازی قرار گرفت.

هامبرهاوک

با بتونه کاری برروی بدنه نوبت به پاشیدن رنگ رسید. برای آن شکل ظاهری هامبرهاوک مورد نظر تا حدودی متفاوت تر باشد از دو رنگ مسی متالیک و قهوه ای تیره متالیک استفاده شده است. بدنه هامبر هاوک توسط یک نوار استیل زه به دوقسمت تقسیم شده است. همانطور که در تصاویر مشاهد می کنید بخش پایین خودرو به رنگ قهوه ای تیره درآمده است. دیگر قسمت ها نظیر کاپوت، درصندوق بار،سقف، ستون ها و بخشی از اطراف دستگیره درها نیز به رنگ مسی متالیک در آمده است. باک سوخت هامبرهاوک در قسمت انتهایی خودرو قرار دارد، البته به جای چراغ عقب دریچه باک سوخت تعبیه شده است. البته در نمونه های اصلی چراغ عقب به صورت پیچ درنظر گرفته شده است که با بازکردن آن می توان سوخت گیری نمود.

مهندسی معکوس برای رفع ایراد فنی

بعد از رنگ آمیزی خودرو نوبت به نصب جعبه دنده، پیشرانه و دیگر قطعات موتور رسید. اما با توجه به قدیمی بودن خودرو و شرایط نامناسب نگه داری آن توسط مالک قبلی بخش هایی از سیلندر، پیستون، منیفولد و همچنین جلوبندی خودرو دچار نقص فنی شده بودند. به همین خاطر تیم مهندسی طورک ماشین برای رفع این مشکلات به کمک مهندسی معکوس و همچنین اسکن سه بعدی قطعات و ماشین کاری به وسیله ی دستگاه CNC، قطعات جدید را نصب و جایگزین کرد. حتی این شرکت به کمک نرم افزارهای طراحی Power Mill وCatiya و اسکن سه بعدی قطعات، توانست چراغ های عقب و همچنین رینگ های استیل کالسکه ای را بسازد. نرم افزارها و دستگاه هایی که هر شخصی برای بازسازی خودروی خود از آن استفاده نمی کند.

استیل کاری برروی بدنه و کابین

تیم شرکت طورک ماشین برای افزایش هرچه بیشتر زیبایی خودرو تمامی قسمت های بدنه که از استیل و کروم تهیه شده بودند را مورد مرمت و بازسازی قرار داد. در این بخش تمام مراحل بازسازی با دقت هرچه بیشتر صورت گرفت و سپرهای جلو و عقب، زه های دور شیشه ها و درها، دستگیره های در، آینه های جانبی، زه دور بدنه و چراغ ها از استیل پوشانده شدند. همچنین برای هماهنگی هرچه بیشتر جلو پنجره خودرو نیز از استیل تهیه شده است. به غیر بدنه نیز دور تمام علامت ها و صفحه کیلومتر شمار داخل کابین نیز پوشش استیل استفاده شده است که جلوه ی خاصی به داخل کابین بخشیده است.

هامبرهاوک

داخل کابین بسیار ساده

هامبر هاوک در ایران به عنوان خودروهای تاکسیرانی مورد استفاده قرار می گرفت. به همین خاطر کابین آن ساده و یکدست طراحی شده است. جلو داشبورد هامبرهاوک کاملاً یک تکه بوده و از چوب تهیه شده است.همانند بسیاری از خودروهای انگلیسی نیز داشبورد تقارن دارد و طراحی آن یک شکل است. زیرا علاوه بر استفاده از این خودرو به صورت فرمان راست در بسیاری از کشورها نظیر ایران هامبرهاوک با فرمان چپ عرضه می شد.

هامبرهاوک

قطعات و دکمه های روی داشبورد با نمونه های اصلی و تمیز تعویض شده اند. غربیلک فرمان دوشاخ نیز به رنگ مسی متالیک در آمده است و لبه های آن با مشکی مزین شده است. صندلی ها و تودروی ها در هامبر هاوک نیز به صورت دورنگ طراحی شده اند. پوشش صندلی ها از چرم نیست، اما نوعی پارچه مرغوب توسط خیاط تیم طورک ماشین درنظر گرفته شده است که رنگ قهوه ای روشن و تیره آن زیبایی خاصی را به کابین بخشیده است. صندلی ها و حتی کف پایی های هامبرهاوک نیز بازسازی شده اند. حتی برای راحتی زیبایی بیشتر کف پایی ها نیز کاملاً در اندازه کف خودرو طراحی و دوخته شده اند.

هاوک از نظر فنی

هامبرهاوک

همانطور که ذکر شد نمونه مورد نظر جزو اولین سری های تولید شده هامبر هاوک با شماره شاسی B5000340HLS0 است. هامبر با توجه به آنکه یکی از زیر مجموعه های شرکت روتس بوده و در ساخت اتومبیل Arrow یا همان پیکان خودمان نقش مهمی ایفا کرده است، بسیاری از قطعات فنی آن در بخش پیشرانه با پیکان های اولیه یکسان بوده است. به همین خاطر تأمین قطعات برای پیشرانه چندان مشکل ساز و وقت گیر نبوده است. شمع ها، وایرها، کاربراتور، دلکو و بسیار دیگر از قطعات هامبرهاوک از خودروی پیکان تهیه شده است. به همین خاطر روشن شدن پیشرانه تنها بایک استارت صورت می گیرد. البته وزن کلی خودرو که 1397 کیلوگرم است تاحد قابل توجهی اجازه حرکت سریع و مناسب را از هامبرهاوک گرفته است. درطول حرکت این خودرو در مسیر مورد نظر برای عکاسی، نبود قدرت کافی برای حرکت خودرو کاملاً حس می شد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی