پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان ماکسیما و بایک سنوا

مقایسه نیسان ماکسیما و بایک سنوا/ دود از کنده بلند می‌شود!

این بار سراغ ۲ سدان دست دوم پرقدرت بازار آمده‌ایم تا پاسخی برای سوال خریدارانی که بودجه‌ای کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان دارند و توان فنی خودرو بالاترین اولویت را برای‌شان دارد، پیدا کنیم. نیسان ماکسیما و بایک سنوا دست دوم‌های ۲۰۰ اسبی این مقایسه هستند. جوان خودرو بررسی می‌کند: برای بعضی خریداران خودرو، توان […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۳ اسفند ۱۳۹۶

این بار سراغ ۲ سدان دست دوم پرقدرت بازار آمده‌ایم تا پاسخی برای سوال خریدارانی که بودجه‌ای کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان دارند و توان فنی خودرو بالاترین اولویت را برای‌شان دارد، پیدا کنیم. نیسان ماکسیما و بایک سنوا دست دوم‌های ۲۰۰ اسبی این مقایسه هستند.

جوان خودرو بررسی می‌کند:

برای بعضی خریداران خودرو، توان پیشرانه و قابلیت های فنی و حرکتی اولویت بالاتری از تنوع امکانات و زرق و برق های رایج دارد. از طرفی با افزایش قیمت خودروهای وارداتی و محدودیت ورود خودروهای با حجم موتور بالا، باعث شده تا خرید یک خودرو وارداتی پرقدرت به مراتب سخت تر از قبل باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که پشت فرمان خودرو به دنبال تجربه  هیجان هستید و از قابلیت های فنی خودرو انتظار بالایی دارید، ما در اینجا به شما 2 گزینه در بازار دست دوم معرفی می کنیم که تا حد زیادی می توانند حس قدرتگرایی شما را برطرف کنند. ماکسیما در یک طرف این مقایسه قرار گرفته. سدانی بزرگ و پرقدرت اما نسبتا از مد افتاده و خالی از امکانات قابل توجه و مدرن. این فرزند نیسان روزگاری یکی از محبوب ترین خودروهای بازار بود و در حال حاضر خرید و فروش اش در بازار دست دو رونق مناسبی دارد. در سوی دیگر میدان، بایک سنوا حضور دادر. خودرویی چینی که علی رغم تمام نقاط قوت اش، در بازار ایران مطرح نشد و همواره در حاشیه قرار داشت. سنوا بر خلاف ماکسیما بازر خرید و فروش به شدت ضعیفی دارد و خودرویی کمیاب در ایران به شمار می رود، اما به لطف پیشرانه قدرتمند و امکانات متنوع، می تواند گزینه ای مناسب و مورد توجه در بازار دست دوم ها باشد.

نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما ، آشنای چندین ساله

در تیر ماه ۱۳۸۰ نیسان ماکسیما به ایران آمد و از بهمن ۱۳۸۰ مونتاژ آن توسط پارس‌خودرو آغاز شد. در آن دوران، ماکسیما سقف آرزو لوکس‌سواران به‌شمار می‌آمد و یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهای بازار محسوب می‌شد. البته با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی در سال ۸۳، بخشی از بازار انحصاری‌اش سهم رقبای خارجی شد و یکه‌تازی آن در بازار انحصاری ایران خاتمه پیدا کرد. در واقع ماکسیمای تولید شده در ایران با ایجاد تغییراتی در نسل پنجم نیسان ماکسیما با کد اتاق A33 شکل گرفت که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ در ژاپن تولید می‌شد. در طراحی ظاهری ماکسیما بیش‌تر به المان‌های لوکس توجه شده تا المان‌های اسپرت و جوان‌پسند. علی‌رغم این‌که سبک طراحی آن نسبت به اپتیما قدیمی‌تر است، اما باید گفت در این مقایسه بیش‌تر از اپتیما به طراحی ماکسیما علاقه‌مند خواهید شد.

نیسان ماکسیما

امکانات محدود، کابین جادار

با ورود به کابین، فضایی جادار و راحت در اختیار شما قرار می‌گیرد. طراحی کابین ماکسیما متعلق به خودروهای یک دهه قبل است و در مقابل سنوا قدیمی‌تر به نظر می‌رسد. اما ترکیب هماهنگ و چشم‌نواز کابین هنوز هم چشم را خسته نمی‌کند و نمی‌توان از آن ایراد آن‌چنانی گرفت. همچنین کیفیت کلی ساخت کابین ماکسیما و متریال به کار رفته در آن به مراتب از سنوا بهتر است و این مساله در طولانی مدت بیشتر خودش را نشان می دهد. صندلی‌ها از مخمل پوشانده شده‌اند و حال‌وهوای خودروهای اصیل ژاپنی را تداعی می‌کنند.

نیسان ماکسیما

تنظیمات برقی صندلی جلو، تهویه اتوماتیک، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان، چنجر ۶ تایی، یخچال، خروجی برق ۱۲ ولت و شیشه‌های رنگی مجهز به فیلتر UV از امکانات جذاب ماکسیما به‌شمار می‌روند. اما باید گفت که در زمینه امکانات رفاهی، ماکسیما در برابر رقیب چینی اش کم می‌آورد. صندلی‌های ماکسیما فوق‌العاده راحت و جادار هستند و حتی در صندلی‌های عقب نیز مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود.

مشخصات فنی نیسان ماکسیما

نیسان در سال‌های تولید این نسل از ماکسیما، 2 نوع پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر را برای آن در نظر گرفته بود. که از این میان پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری برای عرضه در ایران انتخاب شد. پیشرانه پرقدرت ماکسیما مجهز به 2 میل‌سوپاپ شده و قادر است ۲۰۱ اسب‌بخار در دور ۶۴۰۰ تولید کند. از نظر قوای محرکه، ماکسیما هنوز هم به خیلی از خودروهای روز بازار برتری دارد و افراد طالب هیجان را به‌سوی خود جذب می‌کند. یکی از نقاط قوت فنی ماکسیما، در اختیار قرارگرفتن گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متری در دورهای پایین است. ماکسیما در ایران با 2 گیرباکس ۶ دنده دستی (۵ دنده جلو و یک دنده عقب) و ۴ سرعته اتوماتیک تولید شد. در مدل‌های دنده دستی می‌توان عقربه دور موتور را به حالت عمودی رساند و با برداشتن ناگهانی پا از روی پدال ترمز، لذت فرورفتن در صندلی‌ها را تجربه کرد! سقف سرعت مدل‌های دنده دستی نیز به ۲۲۲ کیلومتربرساعت می‌رسد.

نیسان ماکسیما

جعبه‌دنده اتوماتیک نیز از دقت و عملکرد مناسبی برخوردار است. در نمونه‌های اتوماتیک دنده‌ها به نرمی تعویض می‌شوند و خبری از لگدزدن جعبه‌دنده و یا تاخیرهای آزاردهنده نیست. سیستم تعلیق جلو از نوع مستقل مک‌فرسون با فنرهای حلقوی است و تعلیق عقب به‌صورت اکسل و سیستم‌های چنداتصالی ساخته شده است که باعث شده سواری راحت‌تری از اپتیما داشته باشد. هندلینگ و چسبندگی ماکسیما عالی است و در سرعت‌های بالا به راننده اعتمادبه‌نفس می‌دهد. هم‌چنین سیستم ترمز ABS مجهز به دیسک در هر 4 چرخ و دیسک‌های خنک‌شونده در چرخ‌های جلو، عملکرد مناسبی دارد و ماکسیمای سرکش را به‌خوبی مهار می‌کند. هم‌چون سایر خودروهای ژاپنی، استهلاک ماکسیما بسیار پایین است و تا سال‌ها می‌توان روی دوام آن حساب کرد.

بایک سنوا

بایک سنوا، چینی بداقبال

طراحی ظاهری سنوا نسبتا هماهنگ و موقر است و اگر از چند مورد کم‌سلیقگی چینی‌ها در طراحی آن صرف نظر کنیم، باید بگوییم که ظاهر موزون و زیبایی دارد. البته بخش قابل‌توجهی از این زیبایی به‌خاطر الهام گرفتن طراحی خودروهای زیرمجموعه بایک از محصولات مرسدس‌بنز است. چراکه بایک به عنوان شریک تجاری مرسدس‌بنز در چین شناخته می‌شود. اما در مجموع نمی توانید ارتباطی که با ظاهر ماکسیما برقرار می کنید را با ظاهر سنوا داشته باشید. چرا که به چشم خریداران ایرانی غریبه است.

بایک سنوا

طراحی کابین هم مثل بدنه هارمونی و زیبایی نسبی دارد اما در بعضی قسمت‌ها نظیر طراحی فرم دریچه‌های سیستم تهویه و اهرم تعویض دنده بی‌دقتی‌هایی انجام شده. اما در عوض گرافیک هیجان‌انگیز صفحه کیلومترشمار، صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی و غربیلک چهارشاخه فرمان، این کمبودها را جبران می‌کنند. صندلی‌ها با چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. صندلی راننده و سرنشین جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و به گرمکن و سردکن نیز مجهز شده‌اند. سیستم تهویه مطبوع نیز به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود و برای راننده و سرنشین جلو از تنظیمات مستقلی برخوردار است.

ایمنی بایک سنوا

D70 توانسته ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP کسب کند. داخل کابین ایربگ‌های راننده و سرنشین و ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای نصب شده. هم‌چنین سامانه‌های نظیر اعلام نقطه کور، ترکشن کنترل و کنترل پایداری از بروز تصادفات جلوگیری می‌کنند.

بایک سنوا

مشخصات فنی بایک سنوا

لازم است بدانید پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و تعلیق سنوا متعلق به ساب ۵.۹ هستند. پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری سنوا به توربوشارژر مجهز شده که هم پیشرانه و هم توربو ساخته ساب هستند. این پیشرانه که با کد B235R شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در ساب آئرو مورد استفاده قرار گرفت. اما در سال ۲۰۰۲ تغییرات و به‌روزرسانی‌هایی در آن انجام شد و تا سال ۲۰۰۶ از آن استفاده می‌شد. با این تفاسیر، پیشرانه سنوا چندان پیشرفته نیست، اما قدرت خیره‌کننده ۲۴۶ اسب‌بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند که برای یک سدان ۱۶۰۰ کیلویی چینی فوق‌العاده است. این یعنی سنوا در مانورها و شتاب اولیه عکس العمل بهتری از ماکسیما دارد. اما این را هم نباید فراموش کرد که پیشرانه توربوشارژ سنوا حساسیت بیشتری نسبت به پیشرانه تنفس طبیعی ماکسیما دارد و خرابی آن به مراتب بیشتر است. سنوا ظرف ۸.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و توانایی رسیدن به سرعت ۲۴۰ کیلومتر را دارد. همه اینها در حالی است که سنوا تنها ۹.۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. جعبه‌دنده سنوا ساخت کمپانی مشهور AISIN ژاپن است که برای فاو بسترن و اکثر خودروسازان معروف دنیا نیز جعبه‌دنده تولید می‌کند.

یکی از بارزترین تفاوت‌های سنوا با ساب، شاسی ‌آن است. شاسی سنوا توسط شرکت MIRA بهینه‌سازی شده و از این جهت، سنوا هندلینگ و پایداری بهتری از ساب دارد. یکی از جالب‌ترین حواشی زمان عرضه سنوا در بازار ایران برای آن ایجاد شد، نحوه قیمت گذاری آن بود. به این صورت که قیمت سنوا در ایران با محاسبه فرمولی، ارزان تر از قیمت این خودرو در کشور مبدا تمام می شد.

بایک سنوا

پیشنهاد نهایی

در این مقایسه سنوا را پرقدرت تر از ماکسیما یافتیم. خودرویی چینی که امکانات متنوع تری نیز از ماکسیما دارد. اما سنوا حتی در زمان دایر بودن شرکت عرضه کننده اش نیز خدمات پس از فروش مناسبی نداشت و تعداد محدود آن در ایران باعث شده تا بازار خرید و فروش محدودتری نسبت به رقیب پرطرفداری همچون ماکسیما داشته باشد. این در حالی است که کیفیت ساخت ماکسیما به مراتب از سنوا دلچسب تر است و در طولانی مدت این مساله بیشتر خودش را نشان می دهد. همچنین مجهز شدن پیشرانه سنوا به توربوشارژر باعث شده حساسییت بیشتری نسبت به پیشرانه تنفس طبیعی ماکسیما داشته باشد. ضعف های سنوا در مقابل ماکسیما زمانی تکمیل می شود که سری به بازار قطعات بزنید و کمبود قطعات و ضعف خدمات و تعمیر سنوا را لمس کنید. این در حالی است که قطعات ماکسیما در بازار قیمت مناسبی دارند و ببه وفور یافت می شوند.

دوئل فرانسوی ها در خاک ایران / مقایسه پژو 301 و رنو سیمبل

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

دعوای خانوادگی/ مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

مقایسه کیا پیکانتو و هیوندای i10 / فسقلی های جذاب!

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

کدام دست دوم؟ کیا ریو بخریم یا پژو ۲۰۶ صندوق دار؟

آریزو 5 بخریم یا فاو بسترن B30؟/ چینی هایی که سرشان به تنشان می ارزد!

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی