پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه میتسوبیشی ASX و هیوندای توسان

هیوندای توسان بخریم یا میتسوبیشی ASX؟

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی بلندها در بازار ایران، کراس اوورهای متوسط و کامپکت هستند. بدون شک کره‌ای‌ها وژاپنی‌ها بیشترین سهم از این بازار را در ایران به خود اختصاص داده‌اند. در اینجا میتسوبیشی ASX فیس لیفت و هیوندای توسان جدید را پیش روی هم قرار دادیم. ۲ کراس اووری که ایده‌آل‌ترین شرایط را در بازار […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳ فروردین ۱۳۹۷

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی بلندها در بازار ایران، کراس اوورهای متوسط و کامپکت هستند. بدون شک کره‌ای‌ها وژاپنی‌ها بیشترین سهم از این بازار را در ایران به خود اختصاص داده‌اند. در اینجا میتسوبیشی ASX فیس لیفت و هیوندای توسان جدید را پیش روی هم قرار دادیم. ۲ کراس اووری که ایده‌آل‌ترین شرایط را در بازار ایران دارند. هم به روز و جدید هستند و هم به لطف عرضه توسط نمایندگی رسمی و مستقیم، از نظر خدمات پس از فروش و اینگونه مسائل جانبی، خیال خریدار را راحت می‌کنند.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

اگر ته علاقه‌ای به خودرو داشته باشید و اخبار مربوط به آن را دنبال کنید و یا از آن دسته افراد دقیق باشید و در خیابان‌ها تنوع خودروها را زیر نظر بگیرید، به این نکته بر می‌خورید که تنوع و قراوانی خودروهای کراس اوور یا به زبان عامیانه (شاسی بلندها) به مراتب بیشتر از قبل شده است. این اتفاق تنها محدود به بازار ایران نیست و می‌توان گفت در اکثر بازارهای خودرویی جهان، تب شاسی بلند سواری داغ شده و گرایش به این خودروها بیشتر از قبل شده است. البته به دلیل قوانین گمرکی در بازار ایران کمتر شاهد عرضه شاسی بلندهای تمام عیار و فول سایز هستیم و می‌توان گفت محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین شاسی بلندها در بازار ایران، کراس اوورهای متوسط و کامپکت هستند. بدون شک کره‌ای‌ها وژاپنی‌ها بیشترین سهم از این بازار را در ایران به خود اختصاص داده‌اند. در اینجا میتسوبیشی ASX فیس لیفت و هیوندای توسان جدید را پیش روی هم قرار دادیم. ۲ کراس اووری که ایده‌آل‌ترین شرایط را در بازار ایران دارند. هم به روز و جدید هستند و هم به لطف عرضه توسط نمایندگی رسمی و مستقیم، از نظر خدمات پس از فروش و اینگونه مسائل جانبی، خیال خریدار را راحت می‌کنند. البته شاید این ۲ در یک کلاس باشند و از نظر مشخصات فنی و قیمت تقریبا با هم برابری‌ کنند. اما جزئیات آن‌ها همان مواردی هستند که این ۲ را از یکدیگر متمایز می کنند تا هریک طرفداران خاص خود را داشته باشند.

میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX  فیس لیفت مدت کوتاهی پس از معرفی رسمی در بازارهای جهانی، توسط آرین موتور در بازار ایران عرضه شد. البته همچون توسان، ASX نیز در بازار ایران سابقه قابل توجهی دارد و مدل پیش از فیس لیفت آن نیز سال‌ها طرفداران خاص خود را داشت. نسخه فیس لیفت ASX در طراحی کابین و بدنه دستخوش تغییراتی شده تا به روزتر از قبل باشد.  در نگاه اول تمرکز حجم بیش‌تر تغییرات بدنه در قسمت جلو توجه بیننده را به سمت خود جلب می‌کند. مجموعه‌ای که با تزریق اصالت ژاپنی در چیدمان‌اش، شبیه به لنسر 2016 با ارتفاع بیش‌تر به نظر می‌رسد.

میتسوبیشی ASX

سطوح پرزرق‌وبرق کرومی جلوپنجره جدید تا زیر چراغ‌ها امتداد پیدا کرده‌اند و این قسمت با نواری از جنس فایبرگلاس برای نصب قاب پلاک، به 2 بخش تقسیم شده است. سپر جلو نیز برای هماهنگ شدن با این تغییرات، از نو طراحی شده و نمای قسمت جلو را خشن‌تر از آن‌چه هست نشان می‌دهد. در این میان از تغییرات جزئی گرافیک چراغ‌های جلو نیز نمی‌توان گذشت.

میتسوبیشی ASX

از دیگر تغییرات قابل‌توجه در نمای ظاهری ASX جدید می‌توان به آینه‌های جانبی جدید که به راهنما و مکانیزم تاشوندگی خودکار مجهز شده‌اند اشاره کرد. رینگ‌ها نیز برای منطبق شدن با ترکیب جدید بدنه، جای خود را به نمونه ۱۸ اینچی مدل اوتلندر داده‌اند و لبه گلگیرهای مشکی‌رنگ حس ارتفاع بیش‌تر را القا می‌کنند. تغییرات قسمت عقب چندان قابل‌توجه نیست و میتسوبیشی سعی کرده تا این ترکیب دوست‌داشتنی را در عقب ASX حفظ کند.

میتسوبیشی ASX

تجهیزات رفاهی و امکانات میتسوبیشی ASX

فضا و دکوراتیو کابین همان چیزی است که سرنشینان از یک میتسوبیشی اصیل انتظار دارند. ترکیب کابین هم‌چون رقیب کره‌ای بی‌هویت نیست و بدون هیچ اضافه‌گویی و زرق‌وبرق‌های غیرضروری طراحی شده است. البته این به معنی کسل‌کننده بودن کابین ASX نیست. از تغییرات نسخه فیس‌لیفت در جهت حرکت در مسیر مدرنیته، می‌توان به استفاده از قطعات مشکی رنگ براق در دکوراتیو کابین و بهبود و تغییر پوشش چرمی صندلی‌ها اشاره کرد. هم‌چنین آینه عقب مجهز به تکنولوژی HOMELINK شده و نمایش‌گر ۷ اینچی در مرکز کنسول جلو با کیفیتی مناسب از شما استقبال می‌کند. از دیگر تجهیزات رفاهی ASX جدید می‌توان به سقف پانورامیک یک‌تکه و روف‌رم جدید با ارتفاع بیش‌تر، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سنسورهای فاصله‌سنج عقب، سنسور باران و سامانه روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها به همراه شیشه‌شوی چراغ‌های جلو اشاره کرد.

میتسوبیشی ASX

مشخصات فنی میتسوبیشی ASX

یکی دیگر از تغییرات جزیی و در عین حال قابل‌توجه و هیجان‌انگیز داخل کابین، اضافه شدن پدال شیفترهای تعویض دنده به پشت فرمان ASX فیس‌لیفت است. موردی که در کابین رقیب کره‌ای به چشم نمی‌خورد و کاملا باب میل جوان‌های علاقه‌مند به خودرو است. پیشرانه ۴ سیلندر MIVEC در ASX ۲۰۱۰ امتحان خود را به خوبی پس داد و سازنده ژاپنی را بر آن داشته تا هم‌چنان این ترکیب فنی را برای کراس‌اوور محبوب‌اش حفظ کند. پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ مثل همیشه کم‌مصرف و کم‌استهلاک است و توانایی تولید ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت را دارد و ظرف 9.5 ثانیه در حالت تک‌دیفرانسیل و 10.4 ثانیه در حالت دودیفرانسیل به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد. گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متری در حالت عادی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اما با فعال کردن الکترونیک هر 2 دیفرانسیل، این قدرت بین 4 چرخ تقسیم می‌شود. با تکیه بر این ویژگی، ASX علاوه بر مناسب بودن برای رفت‌وآمدهای شهری، می‌تواند در پیک‌نیک‌ و طبیعت‌‌گردی‌های آخر هفته نیز شما را همراهی کند. گیرباکس CVT با تغییراتی جزیی در جهت بهبود عملکرد، وظیفه انتقال قدرت در ASX را به همراه دارد. هم‌چنین اگر مشتاق تجربه هیجان بیش‌تری در رانندگی هستید، می‌توانید دنده‌ها را به‌صورت دستی در ۶ مرحله و توسط شیفترهای پشت فرمان نیز انجام دهید و نکته جالب این‌که حالت اسپرت نیز برای این گیرباکس در نظر گرفته شده تا جای هیچ گله‌ای باقی نماند.

میتسوبیشی ASX

در طول حرکت سامانه‌های کنترل پایداری ASC، کنترل کشش TCL و ترمز کمکی هنگام حرکت در سطوح شیب‌دار HSA به کمک راننده آمده و خطاهای رانندگی را جبران می‌کنند. سیستم ترمز نیز در جلو و عقب مجهز به دیسک‌های خنک‌شونده شده و به لطف سیستم ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، عملکرد قابل‌قبولی دارد. با تکیه بر این سامانه‌های ایمنی و بهره‌مند شدن از ۷ عدد ایربگ، ASX توانسته امتیاز قابل‌قبولی در بخش ایمنی کسب کند و ۵ ستاره ایمنی موسسه EuroNCAP را به خود اختصاص داده است.

هیوندای توسان 2017

هیوندای توسان

هیوندای توسان جدید یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران به‌شمار می‌رود. که علی‌رغم تمام نقاط قوت‌اش، در مقابل رقیب قدرتمندی به نام میتوسبیشی ASX قرار گرفته که از نظر فنی شانه به شانه آن حرکت می‌کند. نسل اول توسان در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و پس از ۵ سال در ایران عرضه شد. اما نمونه مورد بحث ما سومین نسل از این کراس‌اوور محبوب کره‌ای است که شکل و شمایلی متفاوت نسبت به قبل دارد و بیش‌تر از هر زمانی دیگری طراحی‌اش به برادر بزرگ‌تر یعنی سانتافه نزدیک شده است. این نسل توسان از این پس تنها توسط کرمان موتور و با گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری در ایران عرضه می شود.

تست محصولات هیوندای-کرمان موتور

مدل قبلی با نام بازاری iX35 عرضه می‌شد، اما هیوندای در نسل جدید تنها از نام توسان با کد  TL استفاده کرده است. همان‌طور که اشاره شد، شباهت با سانتافه بیش‌تر از قبل شده و ترکیب چراغ‌های جدید جلو و جلوپنجره ۶ ضلعی بزرگ دلیل این شباهت هستند. توسان نیز هم‌چون النترا ابتدا توسط آسان‌موتور عرضه می‌شد و حالا کرمان‌موتور نیز تصمیم گرفته نسخه فول‌آپشن آن‌را در بازار عرضه کند.

تست محصولات هیوندای-کرمان موتور

طراحی کابین نیز تقریبا هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و از نو طراحی شده. البته تعدادی از منتقدان عقیده دارند که این چیدمان و دیزاین جدید ساده تر از قبل است! اما همین سادگی باعث شده تا کارکردن با ابزارک های کابین ساده تر از قبل باشد.

تست محصولات هیوندای-کرمان موتور

البته در طراحی دریچه‌های سیستم تهویه علم ارگونومی بیش‌تر رعایت شده و عملکرد آنها بهتر از قبل است. طراحی جدید فرمان نیز جذاب و مدرن است. فضای جادارتر و بسیار بهتر سرنشینان عقب نسبت به قبل باعث می‌شود تا ایرادهای جزیی در کیفیت متریال کابین را فراموش کنید. توسان جدید در تیپ‌های اکو، اسپرت، SE و لیمیتد عرضه می‌شود. که کرمان موتور برای بازار ایران نسخه فول‌آپشن را انتخاب کرده است.

تست محصولات هیوندای-کرمان موتور

مشخصات فنی هیوندای توسان

طبق اعلام کرمان‌موتور توسان‌های عرضه‌شده در ایران از پیشرانه ۲ لیتری برخوردارند که علی‌رغم حجم کم‌تر نسبت به قبل، قدرت مناسبی تولید می‌کند. این پیشرانه 154 اسب‌بخار قدرت در دور 6200 و 195 نیوتن‌متر گشتاور در دور 4000 تولید می‌کند. در این پیشرانه نسبت اسب‌بخار به ازای هر لیتر را افزایش پیدا کرده، با این تفاوت که مصرف سوخت کم‌تری نسبت به قبل دارد و با باک ۶۵ لیتری مسافت بیش‌تری را طی می‌کند.

شتاب توسان جدید به لطف گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک با عملکرد قابل تحسین و دقیق و کاهش وزن ۷۲ کیلوگرمی نسبت به قبل، مناسب است. هماهنگی جعبه‌دنده و موتور نیز بارها در طول حرکت نظر راننده را به خود جلب می‌کند و بهتر از قبل است. علی‌رغم سیستم تعلیق مستقل در چهارچرخ و بازنگری‌های انجام شده، سواری توسان جدید مثل قبل کمی تکان دارد اما دوری سواری از نرمی بیش از حد باعث شده تا در زمینه پایداری و هندلینگ، توسان عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

هیوندای توسان 2017

پیش از این خرید خودروهای کره‌ای مخصوصا هیوندای در بازار ایران ریسک بالایی داشت. واردات این خودروها توسط شرکت‌های متفرقه، علی رغم وجود نمایندگی هیوندای در ایران باعث شده بود تا شاهد مواردی نظیر تیپ‌های من درآوردی و آپشن‌های بازار (غیر فاببریک) روی این خودروها باشیم. اما حالا به لطف تجدید قرارداد هیوندای با کرمان موتور شرایط محصولات این برند محبوب و پرفروش کره‌ای در بازار ایران بهتر شده و خدمات دهی به آن‌ها کاملا با استاندارد هیوندای کره انجام می‌شود.

فروش اقساطی توسان 2017 (ویژه عید تا عید)

 

مچ اندازی چری تیگو7 با خودروهای اروپایی، کره ای و ژاپنی + عکس

آزمایش فنی میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی برقی در پیست + عکس

موج تنوع در بازار وارداتی‌ها/ مقایسه رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات

مقایسه نیسان ماکسیما و بایک سنوا/ دود از کنده بلند می‌شود!

3 هیچ به نفع کره! اولین تست جمعی محصولات هیوندای کرمان موتور

دوئل فرانسوی ها در خاک ایران / مقایسه پژو 301 و رنو سیمبل

مزدا2 بخریم یا هیوندای i20 دست دوم؟/مقایسه هاچ بک های خوش قیمت

دعوای خانوادگی/ مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

رقابت چینی ها در آسمان هفتم/ مقایسه چری تیگو7 و بی وای دی S7

دست دوم های خانوادگی/ مقایسه تویوتا آریون و نیسان تیانا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی