پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روابط اقتصادی و تجاری ایران و آذربایجان

لزوم افزایش حجم تجارت خارجی ایران و آذر بایجان / روابط اقتصادی و تجاری تهران – باکو افزایش می یابد

دیدار وزرای اقتصادی ایران و آذر بایجان ایران و آذربایجان روابط اقتصادی و تجاری خود را گسترش داده اند و در این راستا در صنعت خودرو، چندی پیش عملیات ساخت خط تولید محصولات ایران خودرو در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و مدیرعامل این گروه صنعتی […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

دیدار وزرای اقتصادی ایران و آذر بایجان

ایران و آذربایجان روابط اقتصادی و تجاری خود را گسترش داده اند و در این راستا در صنعت خودرو، چندی پیش عملیات ساخت خط تولید محصولات ایران خودرو در جمهوری آذربایجان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان و مدیرعامل این گروه صنعتی آغاز شد.

به گزارش جوان خودرو

این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیون دلاری طرف آذربایجانی، نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران‌خودرو شامل خودروهای دنا، رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد. همچنین اولین خودروهای مشترک تولیدی ایران و آذربایجان در ماه سپتامبر تولید می شود.

روز گذشته دیداری بین وزرای اقتصادی ایران و آذر بایجان برگزار شد و در این دیدار محمدرضا شریعتمداری وزیر صنعت ، معدن گفت : امیدوارم با ایجاد کارگروهی مشترک ذیل کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در زمینه مسائل صنعتی ، معدنی و تجاری به شناخت دقیق تر از طرحهای اقتصادی قابل مبادله دو کشور دست یابیم.
وی اضافه کرد : برای توسعه همکاریهای صنعتی حتما پیشنهاد می کنم هیات مشترکی از دو طرف زمینه های همکاری صنعتی و تجاری را از هر دو طرف مورد توجه و بررسی دقیق قراردهند و امیدوارم با شناخت دقیق تر به سند همکاریهای صنعتی بین دو کشور برسیم.

شریعتمداری با اشاره به سند نقشه راه برای توسعه همکاری بخش دولتی و خصوصی تصریح کرد: : علاقمندم که اتاقهای بازرگانی روابط دقیق تر و عمیق تری داشته باشند، برای نزدیک شدن بخش های خصوصی دو کشور اتاقهای بازرگانی می توانند کمک موثری داشته باشد.

وی مجموع مبادلات اقتصادی تجاری ایران و آذربایجان را طی سالهای اخیر با دنیای خارج بیش از 150 میلیارد دلار برآورد کرد و افزود : اما سهم این دو کشور در همکا ری مشترک دو جانبه کمتر از 500 میلیون دلار است و این نشان از ظرفیتهای افزایش سهم همکاریها دارد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت فرهنگ و نزدیکی فاصله دو کشور را از زمینه های ایجاد همکاریهای تجاری ساده و سهولت در آن عنوان کرد و افزود : حرکت به سمت همکاری اقتصادی پیچیده تر نیازمند همکاری و تلاش بیشتر است.

وی با اشاره به ایجاد کارخانه تولید خودرو با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو در این کشور افزود : این کارخانه برای دستیابی به 10 هزار خودرو فعال می شود و در ادامه دستیابی به 50 هزار خودر در سال مد نظر خواهد بود و برای تحقق این هدف باید تمهیدات بازرگانی هم وجود داشته باشد.

شریعتمداری از آمادگی کشورمان برای امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و آذربایجان خبر داد و گفت : موافقت نامه تجارت ترجیحی را با اوراسیا به امضا رساندیم و در آینده نزدیک عملیاتی می شود و آمادگی داریم برای امضای این موافقت نامه با کشور آذربایجان هیاتی را مبادله و در اولین فرصت آن را ساری و جاری کنیم.
وی با اعلام آمادگی صندوق ضمانت صادرات و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و سازمانهای ایدرو وایمیدرو برای همکاریهای مشترک ، تولید سیمان، کاشی و سرامیک و مصالح ساختمانی و فولاد و‌تراکتور سازی و ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی را از زمینه های همکاری عنوان کرد.

همچنین وزیر اقتصاد کشورآذربایجان نیز از آماده سازی یاد داشت تفاهمی بین دو کشور خبر داد و گفت : امیدوارم در سفر آتی رییس جمهور ایران به آذر بایجان به امضا برسد.

شاهین مصطفی یف ، بر ضرورت بالا بردن حجم تجارت دوجانبه تاکید کرد و افزود : برای پذیرش هیات کار شناسی از ایدرو در این زمینه آمادگی کامل داریم. وی جمهوری نخجوان را از پتاسنیل های خوب همکاری های دو جانبه عنوان کرد و افزود : حجم تجارت دو کشور در سال 2017 حدود 16 درصد افزایش یافت. مصطفی یف با دعوت از وزیر صنعت ، معدن و تجارت کشورمان برای سفر به این کشوراز آمادگی کشورش برای مذاکره در زمینه های مشترک همکار یهای صنعتی و تجاری خبر داد.

انتهای پیام/

 

فصل جدیدی در مناسبات همه جانبه ایران و ترکمنستان

آمار تولید خودرو تا پایان سال به 1 میلیون و 550 هزار دستگاه می رسد

شناسایی خودروهای وارداتی غیر قانونی و معرفی آنها برای برخورد با متخلفان

انتصاب محمدرضا نجفی به عنوان مشاور وزیر صنعت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی