پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

میتسوبیشی پاجرو

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی (2) / بررسی فنی نسل دوم میتسوبیشی پاجرو

به خاطر استفاده اداره بهداری کشور از میتسوبیشی پاجرو نسل اول، این خودرو در ایران با نام پاجرو بهداری معروف شد. مدل مورد نظر ما اما نسل دوم و ارتقا یافته میتسوبیشی پاجرو است. پاجرو نسل دوم در سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ تولید شد.

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

در اواسط دهه هفتاد میلادی بود که میتسوبیشی با نمایش نمونه پروتایپ پاجرو در نمایشگاه توکیو، رسما به بازار خودروهای شاسی بلند قدم گذاشت. در نهایت در سال ۱۹۸۲ پاجرو روی خط تولید رفت. یک سال پس از متولد شدن پاجرو، این خودرو قدم به مسابقات رالی داکار گذاشت و تا کنون در مسابقات رالی داکار بسیار خوش درخشیده است. به خاطر استفاده اداره بهداری کشور از میتسوبیشی پاجرو نسل اول، این خودرو در ایران با نام پاجرو بهداری معروف شد. مدل مورد نظر ما اما نسل دوم و ارتقا یافته میتسوبیشی پاجرو است.

میتسوبیشی پاجرو

پاجرو نسل دوم در سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ تولید شد. این مدل نسبت به قبل از اتاقی بزرگتر، ظاهری لوکس تر و جذاب تر و قابلیت های فنی بهتری بهره می برد.  پاجرو در دور مدل دو در و چهار در تولید شد که هر دو مدل در دهه هفتاد هجری شمسی وارد ایرن شدند. همچنین شرکت بهمن در سال های ۸۴ تا ۸۶ هجری شمسی  پاجرو ۱۹۹۶ را در تعداد محدودی ( ۷۰۰ عدد اتوماتیک و ۳۰۰ عدد دنده دستی ) مونتاژ کرد. پاجرو بهمنی در سال های ۱۹۹۷ تا اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی توسط میتسوبیشی تولید شد و پس از آن این مدل جای خود را به نسل جدیدش داد.


گزارش های اختصاصی خودروهای کلاسیک موجود در کشور را در آرشیو محله تخت گاز بخوانید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


میتسوبیشی پاجرو

میتسوبیشی پاجرو از طراحی چهار گوش مانند و لوکسی برخوردار است. ذات ژاپنی پاجرو در چهره این خودرو موج می زند و توجه زیادی به جزییات بدنه شده است. در سال های تولید، پاجرو دستخوش تغییرات جزیی در ظاهر شده است و از پاجرو بهمنی، می توان به عنوان آخرین ویرایش پاجرو نسل دوم نام برد. عرض پاجرو نسبت به سایر شاسی بلندهای هم رده خودش کمتر است و از این نظر در مانورها چالاکی مناسبی دارد و هنگام عبور از تنگه ها مشکلی با آن احساس نمی شود. فضای کابین فوق العاده راحت و جادار است و در مدل های چهار در از سه ردیف صندلی برخوردار است. این در حالی است که ظاهر مدل دو در اسپرت تر است.

میتسوبیشی پاجرو

مشخصات فنی میتسوبیشی پاجرو

سواری پاجرو نرم و بی صداست و عایق بدی کابین به بهترین شکل انجام شده است. به لطف موقعیت مناسب صندلی ها، تسلط و دید راننده به اطراف مناسب است. پاجروهای نسل اول (بهداری) از فنر بندی خشک رنج می بردند. سیستم فنربندی این مدل در عقب از نوع شمش و در جلو از نوع طبق بود. اما در نسل دوم از فنر لول استفاده شده است و سواری راحتی دارد. مدل هایی که در اوایل دهه نود تولید شدند از فهرست امکانات معمولی برخوردار هستند. اما مدل های بالا ( در ایران با نام بهمنی شناخته می شود ) از امکانات جالبی همچون صندلی برقی راننده، سیستم تهویه مجزا برای ردیف عقب و ABS در بعضی مدل ها بهره می برند. بر خلاف نسل اول پاجرو که تنها با پیشرانه ۲.۴ لیتری کاربراتوری با مصرف سوخت بالا در ایران عرضه شد، پاجروهای نسل دوم وارد شده به کشور اکثر از انواع ۶ سیلندر بودند.

پاجروهای مدل قبل از ۱۹۹۶ که به ایران وارد شدند اکثر از نوع ۳ لیتری با کد موتور 72G6 هستند. این پیشرانه نیمه انژکتوری قادر است ۱۷۷ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل ۳ لیتری در هر چهار چرخ از ترمزهای دیسکی برخوردار است ( البته در مدل های پایین تنها ترمزهای جلو از نوع دیسکی هستند) و از سیستم تزریق سوخت الکترونیکی بهره می برد. مدل های مونتاژ شده توسط گروه بهمن، از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری متشکل از ۲۴ سوپاپ برخوردار هستند. ( از سال ۱۹۹۶ برای پیشرانه های ۶ سیلندر پاجرو از ۲۴ سوپاپ استفاده شد). این پیشرانه قادر است ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۳ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

میتسوبیشی پاجرو

سیستم تعلیق در مدل های بهمنی از نوع دبل ویشبون و فنرهای توشن است.  همچنین پاجروهای نسل دوم از قفل دیفرانسیل نیز برخوردار هستند. سینی های جلو و عقب بسیار محکم است و حتی از سینی وسط نیز برخوردار است.  دیفرانسیل ها و گیرباکس ضد آب اند و جلو بندی این خودرو بسیار محکم است. شاسی پاجرو نردبانی شکل است و با توجه درهای ضخیم و محکم از ایمنی فوق العاده ای برخوردار است. این در حالی است که بعضی از مدل های ۳.۵ لیتری به ایربگ نیز مجهز هستند.

میتسوبیشی پاجرو

مدل های مونتاژ شده توسط گروه بهمن در دو تیپ عرضه شدند که تیپ دو از یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک مجهز به دکمه over drive بهره می برد. در کنار مدل های اتوماتیک، نمونه های مجهز به گیرباکس ۵ سرعته دستی نیز از مقبولیت مناسبی برخوردار هستند. در کل گیرباکس پاجرو، چه در نمونه های اتوماتیک و چه در مدل های دنده دستی، فوق العاده دقیق و کم استهلاک است. در مدل های بهمنی، پلوس های جلو قابلیت درگیر شدن خودکار هنگام به کارگیری دنده کمک را دارند. همچنین کلید پاور هنگامی که به قدرت بیشتر نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد و در حالت HOLD، خودرو با دنده ۲ به حرکت در می آید. سیستم WD4  پاجرو در چهار حالت 2H و H4 و HLC4 و LLC4 تنظیم می شود. همچنین پاجرو به قفل دیفرانسیل نیز مجهز است که در مسیرهای آفرود بسیار به کار می آید.

میتسوبیشی پاجرو

شرایط نگهداری میتسوبیشی پاجرو دهه نودی

پاجرو در کل خودروی خوش ساخت، کم استهلاک و ایمنی است که البته از مصرف سوخت زیاد و لوازم یدکی گران قیمت رنج می برد. اما در مسیرهای آفرودی بسیار خوش دست و دوست داشتنی است و یک سر و گردن بالاتر از پاترول قرار دارد. سیستم های فنی و پیشرانه این خودرو خصوصا در مدل های ۲۴ سوپاپ انژکتوری، پیچیدگی های خاص خودش را دارد وهر مکانیکی قادر به تعمیر آن نیست.

سایر بررسی های فنی خودروهای دهه نودی در جوان خودرو را در لینک های زیر دنبال کنید:

هرآنچه می خواهید از دوو اسپرو بدانید/ انتخاب با کلاس ها در دهه 70 شمسی!

بررسی فنی رنو۲۱ / بیست و یکمین برگ دفتر رنو!

بررسی فنی نسل دوم اپل امگا / سدان پلوخوری به سبک اپل!

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

غولی که هیچ کس حریفش نبود!/ نگاهی به تویوتا لندکروزر در دهه 90 میلادی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی