پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

چالش های بخشنامه ممنوعیت اخذ ضمانت نامه بانکی واردات خودرو 

دادفر ضمن بیان اینکه  تصمیماتی از قبیل برداشتن تسهیلات ضمانت بانکی باعث می شود تا مشکلی به مشکلات واردات خودرو در کشور افزوده شود، تاکید کرد: سال گذشته حدود دو میلیارد دلارقطعه برای مونتاژ خودرو به کشور وارد و باعث شد تا راه برای مونتاژکار شدن ایران باز شود. گمرک براساس بخشنامه ای برای رفع […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۸ فروردین ۱۳۹۷

دادفر ضمن بیان اینکه  تصمیماتی از قبیل برداشتن تسهیلات ضمانت بانکی باعث می شود تا مشکلی به مشکلات واردات خودرو در کشور افزوده شود، تاکید کرد: سال گذشته حدود دو میلیارد دلارقطعه برای مونتاژ خودرو به کشور وارد و باعث شد تا راه برای مونتاژکار شدن ایران باز شود.

گمرک براساس بخشنامه ای برای رفع موانع تولید رقابت پذیر و با هدف تسهیل و تسریع در ترخیص کالاها و جبران کمبود نقدینگی بخش تولید می تواند ضمانت نامه بانکی معتبر مطابق با فرم مورد قبول گمرک را براساس درخواست صاحب کالا، اظهارکننده یا نماینده قانونی و حقوق قانونی دریافت کند.

مطابق این بخشنامه مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات خط تولید، قطعات منفصله سی کی دی، قطعات یدکی مورد نیاز کارخانجات تولیدی، شرکتهای دانش بنیان، فعالان مجاز اقتصادی، انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، بیمارستانی، توانبخشی، تجهیزات کارگاهی، معدنی و همچنین برای کالاهای اساسی ( شامل گندم، برنج، شکر، جو، کنجاله،ذرت دامی، روغن و کره) با سررسید حداکثر 15 بهمن 97 می توانند ضمانت نامه بانکی ارائه کنند.

همچنین برای توسعه صادرات غیرنفتی کالاهای صادراتی مشمول عوارض با تودیع ضمانت نامه با سررسید حداکثر یکساله قابل ترخیص است.

در همین راستا و در مورد تاثیر این بخشنامه بر بازار خودرو در کشور، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار داشت: تصمیماتی از این قبیل باعث می شود تا ایران به سمت واردات قطعات خودرو و مونتاژ هرچه بیشتر حرکت کند.

دادفر ضمن بیان اینکه  تصمیماتی از قبیل برداشتن تسهیلات ضمانت بانکی باعث می شود تا مشکلی به مشکلات واردات خودرو در کشور افزوده شود، تاکید کرد: سال گذشته حدود دو میلیارد دلارقطعه برای مونتاژ خودرو به کشور وارد و باعث شد تا راه برای مونتاژکار شدن ایران باز شود.

او در پاسخ به این سوال که واردکنندگان خودرو در این میان تا چه میزان با ضرر و زیان همراه می شوند، اظهار کرد: بخشنامه های این چنینی حق قانونی گمرک است. اما در این تصمیم، قطعا گردش مالی و امکانات بیشتر وارد کنندگان کاهش می یابد؛ چرا که پیش از آن مشتریان به واسطه ضمانت نامه های بانکی از روش تسهیلات اقساطی خرید و بعضا تسهیلات خدمات پس از فروش بهره می بردند.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو تصریح کرد: برخی تصمیمات حول واردات خودرو به بهانه  حمایت از کالای ایرانی و اشتغال مشکلاتی از قبیل پر شدن جیب برخی به اسم خودروسازی، آتش زدن بنزین با مصرف بالای خودروها، جلوگیری از ارتقا کیفیت و سطح رضایتمندی مردم، کمک به مونتاژکاری تمام معنا در داخل کشور و غیره را در برخواهد داشت.

حالا باید منتظر ماند و دید بخشنامه ها و سیاست های وزارت صنعت در راستای حمایت ازکالای ایرانی آیا تاثیرات کثبتی بر صنعت خودرو کشور خواهد داشت و یا این صنعت را با مشکلاتی تازه ای دست به گریبان خواهد کرد.

انتهای پیام/

96، سال پرحاشیه صنعت و بازار خودرو/ مروری بر وقایع صنعت و بازار خودرو در سال گذشته

مهلت 3 ماهه برای ترخیص خودروهای وارداتی مانده در گمرک

حذف گری مارکت از واردات خودرو / غیرنمایندگی‌ها از واردات منع شدند

96 پرچالش ترین سال برای واردکنندگان خودرو / از تصمیمات خلق الساعه تا زیان های میلیاردی

دالان هزار توی ثبت سفارش خودرو

نوش دارو پس از مرگ سهراب/سرانجام دستور موقت برای کاهش تعرفه واردات خودرو به کجا می‌رسد؟

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

دود دعوای وزارت صنعت و واردکنندگان خودرو در چشم مردم

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

مالیات ویژه واردات خودرو مشخص شد/ جزییات بخشنامه ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز

آزاد شدن واردات خودرو توسط واردکنندگان غیر رسمی با شرایط خاص

نظر مثبت 217 نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو /جزییات طرح 2 فوریتی مجلس برای کاهش تعرفه ها

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی