پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو خودران اوبر

اجازه تست خودروهای خودران در سطح 5 در کالیفرنیا

در کالیفرنیا برای اولین بار اجازه تست خودروهای خودران سطح 5 داده شد و این در حالی است که تسلا مدل ایکس و اوبر دچار سانحه جانی شده اند که به بررسی آن میپردازیم. این روزها با توجه به حوادث مرگباری که برای یکی از خودروهای ناوگان اوبر و تسلا مدل X رخ داده، فناوری […]

امیر
یکشنبه - ۱۹ فروردین ۱۳۹۷

در کالیفرنیا برای اولین بار اجازه تست خودروهای خودران سطح 5 داده شد و این در حالی است که تسلا مدل ایکس و اوبر دچار سانحه جانی شده اند که به بررسی آن میپردازیم.

این روزها با توجه به حوادث مرگباری که برای یکی از خودروهای ناوگان اوبر و تسلا مدل X رخ داده، فناوری خودران و ابعاد مثبت و منفی آن بار دیگر به موضوع بحث و جدل های فراوان تبدیل شده است. اگر چه در حوادث یاد شده دو نفر جان خود را از دست داده اند، اما نباید فراموش کنیم که روزانه رفت و آمدهای زیادی در حالت خودران انجام می گیرد و نمی توان تنها با دو سانحه این فناوری را تماما زیر سوال برد.

علی رغم سوانحی که برای اتومبیل های خودران در حین تست یا انجام وظیفه پیش آمده، تحقیقات و گسترش فعالیت شرکت های فعال در این حوزه کماکان ادامه دارد. همین چندی پیش بود که ویمو از افزودن 20 هزار دستگاه جگوار I-Pace به ناوگان خود در سال های آتی خبر داد. علاوه بر این کراس اوور برقی، ظاهرا ویمو از محصولات هوندا نیز در ناوگان خود بهره خواهد گرفت.

خودرو اوبر

به منظور تست اتومبیل های خودران در مسیرها و معابر عمومی، کمپانی های مختلف باید مجوزهای لازم را از مقامات دولتی کسب کنند. تا همین چندی پیش این مجوزها فقط برای سطوح پایین فناوری خودران صادر می شد؛ به این معنی که حتما باید راننده ای پشت فرمان این دسته از اتومبیل ها می نشست تا در شرایط اضطراری کنترل وسیله نقلیه را در اختیار بگیرد.

با تدابیری که مقامات کالیفرنیا اندیشیده اند، قرار است بزودی شاهد قوانین و مقررات تازه ای برای تست اتومبیل های خودران در این ایالت پیشگام باشیم. طبق این قوانین جدید امکان تست خودروهای مجهز به سطح 5 از فناوری خودران نیز در کالیفرنیا مجاز خواهد شد.

تسلا ایکس

در صورت تحقق این مساله، کالیفرنیا اولین ایالتی خواهد بود که اجازه تست خودروهای مجهز به سطح 5 از فناوری خودران را در خیابان ها صادر می کند.

بر اساس گزارش واشینگتون پست، به واسطه قوانین مذکور شرکت های فعال می توانند اتومبیل های بدون فرمان، بدون پدال و همچنین فاقد هر گونه کنترل کننده های انسانی را به معابر عمومی بفرستند.

البته کسب مجوزهای لازم برای این کار مراحل سختی داشته و خودروهای مجهز به سطح 5 از فناوری خودران باید کارایی سیستم های گوناگون خود را در محیطی مشابه با خیابان های شهری اثبات کنند.

اوبر

دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا در این باره گفته:

این دپارتمان با هیچ درخواستی موافقت نخواهد کرد مگر آنکه شرکت درخواست کننده تمامی پیش نیازهای امنیتی مرتبط را که در قوانین و مقررات ذکر شده، رعایت کرده باشد.

علاوه بر اینها، کمپانی های متقاضی تست، باید انجمن های موجود در هر منطقه را در جریان آزمایش اتومبیل های خودران خود قرار دهند. همچنین هر گونه تصادف حتی جزئی ترین موارد باید گزارش شوند، این مساله درباره هر نوع ایراد مربوط به سیستم های فناوری خودران نیز صادق است.

آنطور که اعلام شده قوانین جدید از همین ماه در کالیفرنیا اجرا خواهند شد. پیش بینی می شود بعد از کالیفرنیا ایالات دیگر نیز بدون توجه به حوادث اخیر، قوانین مشابهی را تدوین و اجرا کنند.

منبع : دیجیاتو

در نبرد انسان و ماشین خودران چه کسی پیروز می‌شود؟

همکاری اوبر با تویوتا برای استفاده از خودروهای خودران

نگاه چری به تکنولوژی های آینده/ حضور چری آریزو5 خودران در نمایشگاه CES

رونمایی تویوتا از نسل جدید سیستم های خودران

خبرهای جدید از خودرو خودران شرکت اپل

جرمی کلارکسون : اتومبیل خودران بسیار خطرناک است

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی