پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

kungsgatan_1967_foto_keine_angabe_notwendig_1

دانستنی های رانندگی/ راز عجیب راندن از سمت چپ در برخی کشورها

آیا تا به حال فیلم یا عکسی از دوران قرون وسطی و جنگ های آن زمان دیده اید؟ زیاد مهم نیست که دیده باشید یا نه چون به زودی همه چیز را خواهید فهمید. شاید پیش خودتان بگویید راندن از سمت چپ چه ارتباطی به جنگ های قرون وسطایی دارد؟! برای یافتن جواب این سوال […]

ارشیا
چهارشنبه - ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

آیا تا به حال فیلم یا عکسی از دوران قرون وسطی و جنگ های آن زمان دیده اید؟ زیاد مهم نیست که دیده باشید یا نه چون به زودی همه چیز را خواهید فهمید. شاید پیش خودتان بگویید راندن از سمت چپ چه ارتباطی به جنگ های قرون وسطایی دارد؟! برای یافتن جواب این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

امروزه 35 درصد از سهم کل کشورهای جهان از سمت چپ می رانند و 65 درصد دیگر از سمت راست. اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث بوجود آمدن این دو دستگی شده است؟. برای یافتن این سوال باید سری به امپراطوری بریتانیا در قرن های گذشته بزنیم. در زمان های گذشته در کشور بریتانیا سربازان شمشیر هایشان را در سمت چپ بدن خود قرار می دادند و مردم بریتانیا اعتقاد داشتند اگر از دو نفری که شمشیر دارند یکی از سمت راست و دیگری از سمت چپ حرکت کند, شمشیر هایشان بهم برخورد می کند و این نشانه خوبی نیست. شاید تا قبل از خواندن این مطلب فکر می کردید که چه فلسفه ای می تواند پشت این داستان باشد اما تمام دلایل و نظریه های چپ راندن به یک چیز بر می گردد, برخورد دو شمشیر!.اگر بررسی کوتاهی به کشور هایی که از سمت چپ می رانند داشته باشیم به نکته جالبی بر می خوریم.کشور هایی مانند ایرلند, استرالیا, نیوزلند و هند.تمامی این کشورها در گذشته مستمره انگلیس بوده اند.در این بین مردم کشور ژاپن هم از سمت چپ می رانند اما این کشور هیچ گاه متعمره انگلیس نبوده!. درست است که کشور ژاپن مستعمره انگلیس نبوده اما در صد زیادی از ساخت و ساز ریل های راه آهن در ژاپن توسط انگلیسی ها انجام گرفته که همین امر باعث بنیان نهادن فرهنگ چپ راندن در ژاپن شده است.اما در کشور هایی مانند آمریکا و فرانسه تردد وسایل نقلیه از سمت راست انجام می گیرد که این فرهنگ هم داستان جالبی دارد. در اوایل قرن 17 میلادی با پیشرفت صنعت , استفاده از اسب برای امور حمل و نقل رونق زیادی پیدا کرده بود به طوری که از اتاقک هایی که به وسیله 4 اسب حمل می شدند استفاده می شد.جهت کنترل بهتر بر روی حرکت اسب ها و اتاقک سوار کار می بایست در سمت چپ قسمت عقب قرار می گرفت تا بتواند با دست چپ اسب را کنترل کند و با دست راست شلاق را در دست بگیرد.

چپ راندن

همین امر باعث شد که فرهنگ راست راندن در کشور آمریکا جا بیافتد و مردم بر این عقیده داشتند که با راندن در سمت راست کنترل بهتری بر وسایل نقلیه خود دارند.فرهنگ راست راندن در فرانسه هم بدین گونه شروع شد که قشر کشاورزان و روستاییان جامعه از سمت راست حرکت می کردند ولی قشر سرمایه دار فرانسه که  ((bourgeoisie)) نام داشتند از سمت چپ حرکت می کردند. سرمایه داران برای حرکت وسایل نقلیه خود مجبور بودند روستاییان را کنار بزنند که برای آنها امری خسته کننده و ملالت آور بود. بعد از انقلاب فرانسه تمامی اقشار جامعه به یک نظریه واحد رسیدند و از سمت راست حرکت کردند. اما در میان این کشورها کشور سوئد تنها کشوری بود که بعد از جنگ جهانی مجبور به تغییر رویه در راندن وسائط نقلیه شد. بعد از جنگ جهانی دوم, مردم در کشور سوئد بر خلاف کشور های اروپایی از سمت چپ می راندند. دولت مردان سوئد جهت سهولت واردات خودرو و حمل و نقل بار از کشورهای اروپایی, تغییر از چپ راندن به راست راندن را در سال 1955 به رفراندوم گزاشتند.در این رفراندوم 82 درصد مردم جواب نه گفتند!.اما پس از گذشت 12 سال از این رفراندوم, قانون راست راندن در سوئد اجباری شد. روز سوم سپتامبر 1967 روز H نام گرفت.علت نام گزاری این روز اول کلمه ای سوئدی بود که یعنی به راست برانید.

این قانون از ساعت 5 صبح آغاز شد و دولت مردان سوئدی مجبور بودند تمامی علائم رانندگی را تغییر دهند.نتیجه وضع این قانون در روز اول کاملا قابل حدس بود.یک بی نظمی تمام عیار!.

کشور ساموا هم تنها کشوری بود که رانندگی از سمت راست را به سمت چپ تغییر داد. دولت مردان این کشور معتقد بودند که با این تغییر می توانند به جای واردات خودرو از کشور آمریکا, از کشورهای اطرافی که از سمت چپ می رانند خودرو وارد کنند که هزینه کمتری برای آنها خواهد داشت.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

توربو ترنس ام معروف به فروش می رسد

افتتاح نخستین کارخانه طراحی و تولید قالب های ریخته گری تحت فشار

اولین تست درایو رسمی ب ام و سری یک جدید در ایران

غوغا در حراجی/ 10 خودروی گران قیمت Barrett-Jackson

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی