چهارمین مرحله از مسابقات فرمول 1 فصل 2018, روز گذشته در پیست باکو در کشور آذربایجان برگزار شد. در پایان این مسابقه جذاب و دراماتیک, لوئیس همیلتون توانست اولین پیروزی برای تیم مرسدس بنز در سال را 2018 رقم بزند. مسابقه با پیشروی وتل در خط یک آغاز شد و بعد از چندین برخورد کوچک […]
مسابقه با پیشروی وتل در خط یک آغاز شد و بعد از چندین برخورد کوچک در پیچ اول ادامه پیدا کرد.
در پیچ دوم استبان اوکون راننده تیم فورس ایندیا سعی داشت تا از کیمی رایکونن سبقت بگیرد که باعث شد تا قبل از شروع پیچ سوم بغل به بغل هم قرار بگیرند. اوکون قصد داشت که از نقطه APEX پیچ عبور کند در حالی که کیمی رایکونن داخل پیچ را در اختیار داشت. در پیچ سوم تصادفی بین اوکون و رایکونن رخ داد که موجب برخورد خودروی اوکون به دیوار شد و رایکونن را مجبور به توقف در پیت استاپ برای تعویض بال جلو کرد.
در همان لحظه در پیچ دوم ترافیک خودرو ها باعث تصادفی بین سرگی سیروتکین و فرناندو آلونسو شد. سرگی سیروتکین که در تعقیب سرجیو پرز راننده تیم فورس ایندیا بود, با خودروی فرناندو آلونسو که در کنار وی بود برخورد که باعث پارگی لاستیک هر دوی آنها شد.
سرگی سیروتکین از مسابقه خارج شد اما آلونسو پس از تعویض لاستیک به مسابقه بازگشت.
سباستین فتل که از آغاز مسابقه در رتبه اول بود, تا آخرین دور های مسابقه در صدر قرار داشت. لوییس همیلتون برای کم کردن فاصله خود با فتل از لاستیک های سافت استفاده می کرد در صورتی که فتل از لاستیک های سخت تری استفاده می کرد که او را در دور سی ام برای تعویض لاستیک به پیت استاپ فرستاد. اما جنگ اصلی در این مسابقه بین دو هم تیمی ردبول یعنی ریکیاردو و ورشتپن بود. در این مسابقه ریکیاردو از ورشتپن سریع تر بود اما ورشتپن با استراتژی تدافعی رانندگی می کرد به طوری که این دو چندین بار با یکدیگر برخورد جزئی داشتند.
یکی از این برخورد ها در خروج از پیچ اول بود که مارک ورشتپن که سعی در بستن پیچ داشت, در خروج از پیچ با خودروی ریکیاردو برخورد جزئی داشت. پس از کش و قوس های فراوان بین مارک ورشتپن و ریکیاردو سرانجام فاجعه رخ داد. در قسمت مستقیمی قبل از پیچ اول رقابت ریکیاردو و ورشتپن به اوج خود رسیده بود. دنیل ریکیاردو قصد داشت با یک حرکت از راست به چپ از هم تیمی اش سبقت بگیرد با سد راه او ورشتپن مواجه شد. ریکیاردو که با سرعت 340 کیلومتر بر ساعت قصد سبقت گیری داشت, با قسمت عقبی خودروی ورشتپن برخورد کرد و خودروی او را از زمین بلند کرد.
این تصادف باعث شد هر دو خودرو از مسابقه خارج شوند و تیم ردبول مسابقه را بدون نماینده ادامه دهد. این تصادف موجب وارد شدن Safety Car به پیست مسابقه شد. در هنگام ورود ,Safety Car ولتری بوتاس در رده اول قرار داشت و سباستین فتل و لوییس همیلتون در رتبه های دوم و سوم قرار داشتند.
خودرو ها مشغول گرم کردن بودند که ناگهان خودروی رومن گروژان در هنگام گرم کردن در دور چهل و سوم اسپین شد و با دیوار برخورد کرد. این تصادفات باعث شد که Safety Car 7 دور در پیست باقی بماند (تا دور چهل و هفتم). پس از بیرون رفتن ,Safety Car 4 دور تا پایان مسابقه باقی مانده بود.
با شروع مسابقه سباستین فتل که با فاصله کمی پشت خودروی بوتاس می راند در صدد سبقت گیری از بوتاس بر آمد. هم چنین در رتبه سوم لوییس همیلتون با فاصله کمی نسبت به فتل قرار گرفت. فتل تصمیم گرفت تا با تاکتیک دیر ترمز کردن از بوتاس سبقت بگیرد.
فتل که قصد داشت از بوتاس سبقت بگیرد, در شروع پیچ دوم لاستیک هایش قفل کرد و نه تنها نتوانست به رتبه اول برسد بلکه رتبه دومی خود را هم از دست داد و به رتبه چهارم سقوط کرد. حال این همیلتون بود که در رتبه دوم قرار گرفته بود و کیمی رایکونن او را تعقیب می کرد. در فاصله 3 دور مانده به پایان مسابقه, خودروی بوتاس که DRS هم نداشت لاستیک عقب سمت چپش پاره شد تا بخت و اقبال هم با همیلتون یار باشد.
روز مسابقه فرمول یک باکو را می توان روز شانس همیلتون و نگون بختی فتل نامید. سباستین فتل که بیش از نیمی از مسابقه را در رتبه اول می راند رتبه سوم را هم به سرجیو پرز واگذار کرد تا پس از 3 نمایش فوق العاده در مسابقات گذشته, بازنده اصلی مسابقه باکو باشد. در پایان این مسابقه لوییس همیلتون از تیم مرسدس بنز در رتبه اول, کیمی رایکونن از فراری در رتبه دوم و سرجیو پرز از تیم فورس ایندیا در رتبه سوم قرار گرفتند.
نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی
دیدگاه خود را بنویسید