پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خدمات پس از فروش ولوو-داتیس خودرو

نگاه نو داتیس خودرو به خدمات تخصصی

برند ولوو که در بازار ایران همواره خوش نام بوده است، در سال های اخیر به دلیل بی کیفایتی شرکت وارد کننده قبلی که از سال 2012 اقدام به واردات خودروهای سواری این برند به کشور کرد، با مشکلات بسیاری در حوزه خدمات پس از فروش رو به رو شد. اما در دو سال گذشته […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

برند ولوو که در بازار ایران همواره خوش نام بوده است، در سال های اخیر به دلیل بی کیفایتی شرکت وارد کننده قبلی که از سال 2012 اقدام به واردات خودروهای سواری این برند به کشور کرد، با مشکلات بسیاری در حوزه خدمات پس از فروش رو به رو شد. اما در دو سال گذشته به همت داتیس خودرو چند مرکز خدمات پس از فروش در سطح کشور راه اندازی شد و حالا ولوو سواران با خیالی آسوده محصولات ولوو را می رانند.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو

شرایط حوزه خدمات پس از فروش در ایران نشان می دهد وقت آن رسیده تا تفکرات جدید و متدهای نو وارد این حوزه شود، زیرا هنوز هم بسیاری از فرآیندهای پذیرش، خدمات و تعمیرات به صورت سنتی در جریان است. این که خودروی یک مشتری در نمایندگی و مرکز خدمات یک برند مدتی باقی بماند تا برای آن خودرو قطعه یدکی تامین شود، یکی از اشکالات بزرگ حوزه خدمات پس از فروش در کشور است.

خدمات پس از فروش، فاکتوری که در سال های خیر بیش از گذشته مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. خدماتی که در بازارهای جهانی به عنوان یکی از مزیت های رقابتی به آن نگاه می کنند و می تواند بیشترین تاثیر را در انتخاب یک برند داشته باشد. اما متاسفانه در ایران خدمات پس از فروش از عقبه روشنی برخودار نیست. به طوری که دو خودروساز بزرگ کشور علی رغم شبکه گسترده در سطح کشور و خودروهایی که از پیچیدگی فنی بالایی برخودار نیستند، هنوز هم نسبت به معیارهای جهانی راه درازی در پیش دارند. در بخش خودروهای وارداتی حتی شرایط بدتر است. در این بخش از بازار دو دسته خودرو وجود دارند. دسته اول خودروهای چینی با تکنولوژی دست چندمی ایستاده اند که از نظر خدمات پس از فروش وضعیت جالبی ندارند. اما در دسته دوم برندهای معتبر و خودروهای با کیفیتی مثل مرسدس بنز، ب ام و، ولوو، تویوتا، هیوندایی و … قرار دارند.

خودروهای دسته دوم را هم می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول خودروهای وارداتی توسط نمایندگان رسمی یا غیر رسمی هستند که مالکین انها می توانند خدمات پس از فروش و گارانتی دریافت کنند. اما گروه دوم خودروهایی هستند که نه خدمات پس از فروش مناسبی دارند و نه کسی مسئولیت انها را قبول می کند! مثل خودروهایی چون مازراتی، آلفارومئو و ولوو، فولکس واگن بیتل ABT و … اما در میان این خودروهای بی یارو یاور، تنها ولوو است که در دو سال اخیر به لطف شرکت داتیس خودرو از گروه دوم جدا شده و حالا ولوو سواران می توانند با خیالی آسوده از ارابه اسکاندیناوی لذت ببرند.

در واقع برند ولوو که در بازار ایران همواره خوش نام بوده است، در سال های اخیر به دلیل بی کیفایتی شرکت وارد کننده قبلی که از سال 2012 اقدام به واردات خودروهای سواری این برند به کشور کرد، با مشکلات بسیاری در حوزه خدمات پس از فروش رو به رو شد. تا حدی که به دلیل شکایت های بسیار مشتریان به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، مجوز واردکننده در سال 95 باطل شد. به همین دلیل این الماس خوش تراش صنعت خودرو در ایران با بی مهری رو به رو شد. اما در دو سال گذشته به همت داتیس خودرو چند مرکز خدمات پس از فروش در سطح کشور راه اندازی شد و حالا ولوو سواران با خیالی آسوده این خودرو را می رانند.

میلاد علی نقی مدیرعامل شرکت داتیس خودرو در این خصوص می گوید: واقعیت اینجاست که ولوو در بخش خودروهای سواری در ایران به جایی رسیده بود که همه ولوو سواران نگران خدمات خودروهای خود بودند و حتی بسیاری ترجیح می دادند کمتر از خودرو استفاده کننده تا دیرتر نیاز به خدمات اولیه پیدا کند. اما داتیس خودرو با اخذ نمایندگی رسمی از کمپانی Heico Sportiv آلمان که همکار رسمی ولوو در این کشور است، سعی کرد با ارائه خدمات فنی مناسب این نگرانی را از بازار برطرف کند. علی نقی ادامه داد: اگر نگاهی به سیر واردات این خودروها داشته باشید، بعد از حضور داتیس خودرو در حوزه خدمات پس از فروش و ارائه خدمات به این خودروها، واردات این برند به بازار ایران افزایش چشم گیری داشته است زیرا خریداران حالا می دانند برای یک سرویس دوره ای ساده که در عین حال به دلیل سطح تکنولوژیکی این خودرو نیاز به تخصص دارد، سرگردان مراکز خدماتی غیر متخصص نمی شوند.

وی ادامه داد: بسیاری تصور می کنند ارائه خدماتی مثل تعویض روغن و فیلترها و دیگر فرایندها مثل دیاگ و چک کردن شرایط خودرو کار سختی نیست. اما به جز متخصصان دور دیده داتیس خودرو در سوئد و آلمان تقریبا کسی از سختگیری و استانداردهای ولوو برای یک تعویض روغن ساده خبر ندارد! ببینید ما وقتی صحبت از خدمات به خودرویی چون مدل XC90 می کنیم، در مورد خودرویی حرف می زنیم که با استفاده از یک موتور 2 لیتری می تواند 314 اسب بخار نیرو بیش از 400 نیوتن متر گشتاور تولید کند و گیرباکسی 8 سرعته دارد. این سطح از تکنولوژی نیاز به خدماتی دقیق با استانداردهای تعریف شده دارد که نمی توان این تعاریف را در هر تعمیرگاهی پیدا کرد.ما حتی در بخش تعمیرگاه امکان بازدید مشتریان را نیز فراهم کرده ایم و انها می توانند از فرایند تعمیر و خدمات به خودروی خود بازدید کنند. علی نقی افزود: این که خودروی یک مشتری در نمایندگی و مرکز خدمات یک برند مدتی باقی بماند تا برای آن خودرو قطعه یدکی تامین شود، یکی از اشکالات بزرگ حوزه خدمات پس از فروش در کشور است که خوشبختانه ما سعی کردیم با توجه به استانداردهای هیکو اسپورتیو این اشکالات را در سیستم نداشته باشیم. از این رو مشتریان ما طبق مانیتورهای اماری خودمان از خدمات راضی هستند. در حال حاضر مراکز خدماتی ما با تکنولوژی سطح بالا و افراد متخصص در حال خدمات رسانی به مالکین خودروهای ولوو و دیگر برندها هستند.

تعاریف این کارشناس (مدیرعامل شرکت داتیس خودرو) از حوزه خدمات پس از فروش نشان می دهد وقت ان رسیده تا تفکرات جدید و متدهای نو وارد این حوزه شود، زیرا هنوز هم بسییاری از فرآیندهای پذیرش، خدمات و تعمیرات به صورت سنتی در جریان است. بدون شک موفقیت های کسب شده در بخش رضایت مشتریان توسط داتیس خودرو در حوزه خدمات نشان می دهد متدهای مناسبی توسط این شرکت به اجرا درآمده که شاید بتواند الگویی برای دیگر برندهای فعال در صنعت خودرو باشد.

 

افتخار آفرینی ولوو در نمایشگاه ژنو 2018/ ولوو XC40 بهترین خودرو اروپا شد

درهای وزارت صنعت به روی سرمایه گذاران باز است

داتیس خودرو ماجرای ولوو و هایکو را شفاف سازی کرد

421 اسب بخار قدرت برای سریع ترین ولوو تاریخ

دوست داشتنی و پردردسر/ نگاهی به ولوو XC90

خداحافظی ولوو با موتورهای بنزینی از سال 2019

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی