در اینجا 2 سدان جمع و جور و نسبتا جوان پسند را در مقابل یکدیگر قرار دادیم. برلیانس سری 200 صندوق دار و پژو 206 صندوق دار که هر 2 در نسخه هاچ بک نیز در بازار عرضه می شوند. برلیانس خودرویی مدرن تر نسبت به 206 صندوق دار به نظر می رسد و این […]
جوان خودرو بررسی می کند
پژو 206 به عنوان یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای ارزان قیمت بازار ایران در چند سال اخیر به شمار می رود. 206 اما یک هاچ بک جمع و جور مناسب خانواده های کم جمعیت است که فضای کابین و صندوق بار محدودی را در اختیارتان قرار می دهد. ایران خودرو اما با رویکرد اینکه دایره مخاطبان 206 را گسترش دهد و آن را به خودرویی مناسب خانواده ها نیز تبدیل کند، نسخه صندوق دار 206 را به بازار فرستاد. 206 صندوق دار در نمای ظاهر جذابیت های ظاهری نسخه هاچ بک را دارد اما قسمت عقب بدنه اش آنچنان که باید با دیگر بخش ها هماهنگ نیست.
ارتفاع قرارگیری صندوق بار باعث شده تا دید به عقب نیز چندان مناسب نباشد. در کل اما باید گفت طراحی 206 صندوق دار نسبت به ریو مدرن تر و جذاب تر است. فضای کابین بخشی است که توپ را در زمین 206 می اندازد. کیفیت بهتر متریال کابین، طراحی و رنگ بندی جذاب تر و امکانات بهتر باعث شده تا 206 صندوق دار از نظر فضای داخلی یک سر و گردن بالاتر از ریو قرار گیرد. فضای صندلی های عقب اما تفاوت آنچنانی با نسخه هاچ بک ندارد و افراد قد بلند را از نظر فضای پا دچار مشکل می کند.
ایران خودرو برای کابرد خانوادگی تری 206 صندوق دار، تعلیق عقب را دوباره طراحی و مهندسی کرده تا سواری راحت تری داشته باشد. 206 صندوق دار در انواع مدل های V10, V8, V9, V1, و V20 در ایران تولید و به بازار عرضه شده است. این مدل ها تفاوت هایی از نظر پیشرانه، گیرباکس و سطح تجهیزات با یکدیگر دارند. اما در حال حاضر ایران خودرو تنها مدل V8 را تولید می کند که به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ مجهز شده که فارغ از حجم بیشتر نسبت به پیشرانه برلیانس، تکنولوژی قدیمی تر نسبت به رقیب چینی دارد و تفاوت قدرت اش با پیشرانه برلیانس، تنها به چند اسب ناقابل ختم می شود. پیشرانه 206 صندوق دار 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که برای این سدان سبک وزن کاملا مناسب به نظر می رسد. نکته قابل توجه دیگر اینجاست که تعمیر 206 نسبت به تعمیر برلیانس جا افتاده تر و رایج تر است و لوازم یدکی در دسترسی دارد. اما نباید از شبکه گسترده خدمات پس از فروش و تامین قطعات برلیانس هم غافل شد.
بعد از عرضه موفقیتآمیز برلیانس سری ۳۰۰ توسط پارسخودرو، برلیانس سری ۲۰۰ با قیمت پایینتر و ویژگیهای معمولیتر از سری ۳۰۰ در ۲ نوع هاچبک و صندوقدار به بازار آمد. از حضور سری 200 در بازار 2 سالی می گذرد. ابتدا برلیانس سری ۲۰۰ توسط سایپا تولید و در بازار عرضه میشد، اما اواخر سال گذشته تولید برلیانس سری ۲۰۰ نیز به پارسخودرو محول شد. واگذاری کامل برلیانس به پارس خودرو که همواره به ساخت خودروهای با کیفیت و به روز در ایران مشهور است باعث شد تا برلیانس خیلی زود پله های ترقی را طی کند و اولین خودرو چینی در بازار ایران باشد که 3 ستاره کیفیت در رده بندی کیفی را در کارنامه خود ثبت می کند. طراحی برلیانس سری ۲۰۰ با همکاری استودیوهای معروف پینینفارینا و جیوجیارو شکل گرفته.
از همه مهمتر اینکه طراحی برلیانس H230 به سال 2013 باز می گردد و از این نظر طراحی مدرن تر و به روزتری نسبت به رقبایش در بازار ایران دارد. سری 200 شاید طراحی عامهپسندی نداشته باشد، اما نسبت به رقبای همقیمت که اکثرا با طراحی تکراری و از مد افتاده عرضه میشوند، ظاهر جالبتر و خاصتری دارد و نظر افراد تمایز طلب را بیشتر به خود جلب میکند. فضای کابین نیز به پیروی از طراحی بدنه، نسبت به رقبای همقیمت مدرنتر دیزاین شده و کابین را میتوان ترکیبی از قطعات با کیفیت و معمولی دانست که از نظر مرغوبیت و دوام تفاوتی با متریال کابین رقبا ندارد. برلیانس سری 200 صندوق دار در مقام یک سدان جمع و جور خانوادگی کاملا نیازهای سرنشینان را پاسخ می دهد. فضای کابین حتی از تندر 90 هم بزرگ تر است. جالب است بدانید که صندوق بار H230 500 لیتر حجم دارد که از این نظر فرسنگ ها با رقبایش فاصله دارد!
برلیانس H230 یک پیشرانه ۴ سیلندر با کد BM15L که برگرفته از پیشرانههای میتسوبیشی است را در دل خود جای داده. این پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۰3 اسببخار قدرت تولید میکند و با همین ترکیب در برادر لوکس ترش یعنی سری 300 نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتری کشش مناسبی برای این سدان کوچک ایجاد میکند. این پیشرانه مجهز به سیستم VVT و زنجیر تایم بوده که قابلیت اطمینان و عمر بیشتر و استهلاک کمتری نسبت به موتورهای مجهز به تسمه تایم دارد. یکی از مهمترین نقاط قوت سری 200، فرمان برقی آن است که در مقایسه با فرمان هیدرولیک سفت رقبای فرانسوی، راحتی به مراتب بیشتری را به ارمغان می آورد. همچنین فنربندی نرم و صندلی های راحت نیز از دیگر مواردی هستند که در مسافرت های طولانی سرنشینان را به خود علاقه مند می کنند.
پیش از این برلیانس سری ۲۰۰ در 2 نسخه اتوماتیک و منوآل در بازار عرضه میشد. اما پارس خودرو تصمیم گرفته نسخه اتوماتیک سری 200 را از سبد محصولات خود حذف کند و از این پس تنها مدل مجهز به گیرباکس 5 سرعته دستی ساخت هیوندای، اما با امکانات و اتاق مدل اتوماتیک تولید خواهد شد. پدال کلاچ نرم با سیستم انتقال روغنی (هیدرولیک) برخلاف سیستم مکانیکی (سیمی) رقبا که بیشتر در خودروهای گرانقیمتتر به چشم میخورد، دقت، نرمی و قدرت بالای کلاچ را در مدل مجهز به گیرباکس دستی برلیانس سری 200 به ارمغان آورده است.
از نکات مثبت برلیانس H230 می توان به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP اشاره کرد که نشان از ایمنی مناسب این سدان کوچک دارد. بدنه مستحکم سری 200 با طراحی جدید و سرشاسیهای جاذب انرژی خیال سرنشینان را از هر نظر آسوده می کند و وضعیت بهتری نسبت به رقبای هم قیمت اش دارد. مصرف سوخت بسیار پایین از این سدان جمعوجور یک انتخاب مقرونبهصرفه ساختهاند تا همان چیزی باشد که برای تردد در شهرهای شلوغ به آن نیاز دارید.
پیشنهاد جوان خودرو
برلیانس سری 200 یک خودروی نو در بازه ارزان قیمت های بازار به شمار می رود. خودرویی که برای آن دست از مشتریان که از ظاهر حاضرین قدیمی بازار خسته شده اند، انتخاب مناسبی است. در واقع باید گفت برلیانس سری 200 با صندوق بار و کابین بزرگ و فرمان برقی بسیار نرم، حسی جدید از خودرویی است که می خواهد هرچه دارد پیشکش خانواده کند.
دیدگاه خود را بنویسید