پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سایپا

احتكار خودروسازان داخلي از ادعا تا واقعيت؟!

روز گذشته خبري مبني بر احتكار 90 هزار خودرو توليد داخل در رسانه هاي داخلي منتشر شد. خبري كه در آن قاضي پور عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس مدعي شده بود كه دو غول خودروساز جاده مخصوص در تلاشند تا با انبار كردن محصولات خود گامي در جهت افزايش غير منطقي قيمت هاي خود […]

javankhodro
چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

روز گذشته خبري مبني بر احتكار 90 هزار خودرو توليد داخل در رسانه هاي داخلي منتشر شد. خبري كه در آن قاضي پور عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس مدعي شده بود كه دو غول خودروساز جاده مخصوص در تلاشند تا با انبار كردن محصولات خود گامي در جهت افزايش غير منطقي قيمت هاي خود بردارند. اين خبر در شرايطي از جانب نماينده مردم اروميه در مجلس منتشر گرديد كه گويا خودروسازان داخلي در سال حمايت از كالاي ايراني قصد خيانت به اعتماد مشتريان خود را داشته و مي  خواهند يك شب به ثروت عظيمي دست يابند!

قاضي پور در مصاحبه خود با خبرگزاري خانه ملت در كنار ادعاي بدون سند و مدرك خود مبني بر احتكار ده ها هزار دستگاه خودرو ، و افزايش 10 تا 40 ميليون توماني قيمت برخي محصولات خودرويي توليد داخل ، عملكرد و نظارت سازمان هاي حمايت از مصرف كننده، تعزيرات حكومتي و بازرسي را به زير سئوال برده و به نوعي آنها را نيز به همدست بودن با متخلفان احتمالي محكوم كرد و از وزير صنعت نيز تقاضاي رسيدگي به عملكرد سايپا و ايران خودرو كرد.

ظاهرا اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نمي داند كه 90 هزار دستگاه خودرو بايد در چه فضايي دپو شود و هزينه انبار داري احتمالي جهت اين تعداد خودرو براي مدت زمان طولاني چقدر است؟ و اينكه خودروسازان براي بقاي خود مستلزم توليد و فروش محصولات خود بوده و مي بايست در موعد مقرر با قطعه سازان تسويه حساب نمايند و ادعاي انبار كردن خودرو از جانب آنها امري معقول به نظر نمي رسد. همچنين با توجه به افزايش قيمت دلار، طلا، مسكن، خوراك ، پوشاك و ساير اقلام مصرفي مردم و شرايط حساس بين المللي، ايجاد حس بد بيني و بي اعتماد كردن جامعه از صنعت خودرو سازي دردی از مردم دوا نمی کند.

لذا از آقاي قاضي پور و ساير نمايندگان مجلس انتظار مي رود كه در راستاي انجام وظايف خود به جاي انتشار اخبار و ادعاهاي فرسايشي از اين دست كه در ابتداي مطلب آمده به صورت جدي پيگير تمامي موارد و معضلات كشور بوده و قوانيني را وضع کنند كه عاملي در جهت افزايش قدرت خريد مردم باشد. هر چند که هزینه های تولید خودرو بالا رفته و شاید خودروساز ناگزیر به افزایش قیمت جزئی باشد، اما این افزایش طی اقدامات کارشناسی چند باره و اصولی و بعد از گذراندن مراحل قانونی اتفاق می افتد، نه با روش های غیر شرعی و غیر قانونی.

یونس آقازاده

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی