پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیتروئن C3

بررسی میدانی و تست جاده سیتروئن C3 / پایی درازتر از گلیم!

تست و بررسی میدانی سیتروئن C3 از کاشان تا اصفهان به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو: برجامی که حالا دیگر ترامپ را در تیم ندارد، در صنعت خودروی ایران تاثیرات بزرگی داشت. باز شدن دوباره پای برندهای اروپایی و ژاپنی در حوزه خودروهای تجاری و سواری را باید مدیون همین برجام حالا 5 بدون […]

javankhodro
پنجشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

تست و بررسی میدانی سیتروئن C3 از کاشان تا اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

برجامی که حالا دیگر ترامپ را در تیم ندارد، در صنعت خودروی ایران تاثیرات بزرگی داشت. باز شدن دوباره پای برندهای اروپایی و ژاپنی در حوزه خودروهای تجاری و سواری را باید مدیون همین برجام حالا 5 بدون یک شده دانست. یکی از بازگشت های دوباره یا به قول فوتبالیست ها Come back کننده ها به صنعت خودروی ایران سیتروئن است. کمپانی که بیش از 50 سال سابقه همکاری با سایپا را در کارنامه دارد و بعد از به بار نشستن برجام دوباره پایش به ایران باز شد. سیتروئن تحت یک قرار داد همکاری مشترک (Joint Venture) راهی ایران شد و با سرمایه گذاری مشترک سایپا و سیتروئن به ارزش 300 میلیون دلار مدل C3 را به عنوان اولین محصول مشترک روی خط تولید کارخانه سایپا کاشان قرار داد. شرکت سایپا- سیتروئن در برنامه ای طی چند روز اقدام به برگزاری تست درایو اولین سیتروئن های تولید شده در این خط کرد. خودروهایی که مثل میوه های درختی هستند که در سال اول  بار داده است.

در این تست که اصحاب رسانه به صورت گروهی 5 دستگاه C3 سفید قرمز را مورد ارزیابی قرار دادند، مسئولین فرانسوی سیتروئن نیز حضور داشتند و پاسخ گو سوالات بی شمار خبرنگاران شدند.

خط تولید این هاچ بک فانتزی همان جایی است که چانگان CS35 هم تولید می شود. این خط پتانسیل تولید 8 دستگاه C3 را در روز دارد و فعلا در روز 3 دستگاه از این خودرو خط تولید را ترک می کنند. هر چند در آینده تولید افزایش خواهد یافت و به روزی 8 دستگاه خواهد رسید. نکته پر اهمیت در خصوص تولید برندهای معتبر این که، به دلیل استانداردهای سختگیرانه در تولید و کیفیت، این برندها اجازه افزایش ناگهانی تیراژ تولید را نمی دهند. این فرایند در تولید محصولات پسا برجامی رنو و پژو نیز وجود دارد. در روز بازدید از خط تولید از 3 دستگاه تولیدی در آن روز، یک نمونه روی خط باقی مانده بود تا خبرنگاران و عکاسان بتوانند از نزدیک مراحل مونتاژ این خودرو را ببینند.

C3 از کجا می آید و چه می شود؟

بدنه C3 از کشور اسلوواکی به صورت خام به نگین کویر ایران یعنی کاشان می آید و در خط رنگ این شرکت بَر و رو می گیرد. همانطور که از عکس ها پیداست، بدنه C3 با دو رنگ سفید و قرمز رنگ آمیزی می شود که به زمانی بیش از 2.5 برابر رنگ آمیزی یک خودروی تک رنگ نیاز دارد. در مجموع طبق گفته یان مارتین قائم مقام سیتروئن در ایران، تا به امروز 21 درصد از این خودرو داخلی سازی شده است و فرانسوی ها با کمک قطعه سازان داخلی در تلاش هستند تا عمق داخلی سازی قطعات این خودرو را افزایش دهند. آن طور که به نظر می رسد قرار است مدل آینده سیتروئن که احتمالا C4 است، با حدود 50 درصد داخلی سازی در ابتدای امر وارد بازار شود. هر چند این تئوری ها ممکن است تحت الشعاع اتفاقات سیاسی اخیر قرار بگیرد.

جعبه جادویی

سیتروئن C3 اولین بار در سال 2002 رونمایی شد و خودرویی که حالا در ایران تولید می شود، متعلق به نسل سوم است که در سال 2016 رونمایی شد. در مورد طراحی این خودرو باید گفت آنچه شما تا به حال ندیده اید پیش رویتان قرار دارد! یک طرح تخم مرغی هاچ بک که پر است از خطوط نرم، گرد و بیضی. طراحی بدنه و حتی کابین این خودرو با رویکردی منحصر به فرد انجام شده است و شبیه هیچ خودرو و حتی کانسپت دیگری نیست. در نمای رو به رو اگر درست صورت به صورت آن بایستید، یک صورت بزرگ، با چشمانی کوچک و کشیده مثل مردم آسیای شرقی، لب هایی بسته و لُپ های درشت دیده می شود. طراحان در نمای جلو تا می توانستند از حجم های بیضوی و گرد استفاده کردند تا بیشترین فضا را برای رسیدن هوا به رادیاتور و اینترکولر فراهم کنند. همچنین اصرار به استفاده از خطوط افقی به خصوص در جلوپنجره باعث شده عرض خودرو بیشتر از آنچه که هست به نظر برسد.

 قاب چراغ های مه شکن، سقف و آینه های کناری هم رنگ سقف رنگ آمیزی شدند تا هیجان طرح به اوج برسد. اگر خوب به سبک طراحی خودروهای جدید در جهان توجه کنید، خواهید دید که به منظور افزایش دید و ایمنی آینه های کناری، این قطعه از روی ستون جلو به روی درب های کناری انتقال یافته است. یعنی کاری که طراحان C3 هم انجام دادند و به همین دلیل مجبور شدند از یک شیشه مثلثی شکل در زیر ستون جلو استفاده کنند. تقریبا به جز انتها و ابتدای شیشه های کناری در هیچ نقطه دیگری از این خودرو شاهد استفاده از زوایای تیز و کوشه دار نیستید.

هارمونی طرح بدنه از نظر گرافیکی بسیار مناسب است. اما بیش از هر چیز زه های محافظ روی درب کناری است که جلب توجه می کند. در حالی که در سال 2018 تقریبا بیش از  90  درصد خودروهای روز جهان قطعه ای به نام زه روی درب کناری ندارند، سیتروئن در یک هاچ بک خانوادگی شهری از این قطعه استفاده کرده است. با این تفاوت که طراحی این زه ها به گونه ای انجام شده که خودشان بدل به نمادی از این خودرو شده اند. جالب است بدانید که این قطعات دارای مخازن هوایی هستند که در صورت برخودر با هر جسمی هوای درون آنها تخلیه می شود تا ضربه به بدنه خودرو آسیب وارد نکند. جنس لاستیکی جالب آنها باعث می شود طول عمر بالایی داشته باشند. در نمای پشت نیز C3 تناسبات خوبی با نمای جلو دارد. شکل هندسی پراغ های عقب و شکل سپر طرحی کاملا هارمونیک با بقیه اجزا دارند.

 

درون کابین

درون کابین این خودرو بسیار ساده است. پنل هایی با خطوط افقی در کابین وجود دارند که حجم پردازی آن را عریض نشان می دهند. همچنین نوار دور جلو داشبورد هم رنگ سقف خودرو است. طراحان ترجیح دادند از فرمول سادگی در طراحی کابین استفاده کنند. چیزی که در طراحی امروزی کم تر مورد توجه قرار می گیرد و کابین خودروها پر شده از ادوات و اشکال مختلف. طراحی خروجی های سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو کاملا کلاسیک و ساده طراحی شده، به شکلی که کمی شبیه به اسپیکرهای قدیمی تلویزیون های بِلِر سیاه و سفید هستند. درون کابین از پلاستیک، الیاف، پارچه و چرم مصنوعی همزمان استفاده شده است. در داشبورد به جای استفاده از دکمه های پر شمار، همه چیز در یک مانیتور 7 اینچی ساده خلاصه شده است که می توانید تلفن همراه را نیز به آن وصل کنید و از امکانات آن بهره ببرید. طراحی فرمان مناسب است اما انتظار می رود روکش آن کیفیت بهتری داشته باشد.

ارگونومی کابین با توجه به سادگی طراحی هندسی آن مناسب است. صندلی ها راحت هستند. اما خبری از صندلی برقی و یا تنظیم گودی کمر نیست. شاید بتوان گفت دلیل عدم وجود چنین امکانی کاهش قیمت تمام شده خودرو باشد. البته خبری از سان روف هم نیست! صندلی های عقب نیز فضای مناسبی دارند و تقریبا می توان گفت فضای دورن کابین به اندازه هیوندای i30  است. البته به نظر قطر ابر صندلی ها زیاد است و شاید نرمی آنها به همین دلیل باشد. تنها نکته منفی این صندلی ها لبه های کم کناری است که شانه ها را در پیچ به اندازه مناسب حفظ نمی کند.

 C3 یک هاچ بک است که از نظر اندازه بین هاچ بک ها و کراس های کامپکت جای می گیرد. این خودرو صندوق عقبی به اندازه 300 لیتر دارد که با خواباندن صندلی های عقب تا حدود 1000 لیتر قابل افزایش حجم است.

پایی فراتر از گلیم!

سیتروئن C3 با استفاده از پلتفرم PF1 PSA ساخته می شود. یعنی همان پلتفرمی که سیتروئن C4، DS3 و پژو 208 روی ان شکل گرفته اند. در این خودرو از دو پیشرانه 1.2 و 1.6 لیتری استفاده می شود. نمونه 1.6 لیتری دیزلی است و دو گیرباکس 5 و6 سرعته منوال به اضافه یک نمونه 6 سرعته اتوماتیک با پیشرانه های این خودرو کالیبره می شوند. اما نکته جالب توجه اینجاست که پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژی که در نمونه ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد تنها در ایران مورد استفاده است! این پیشرانه که توسط کمپانی BMW طراحی و توسعه یافته است، توانسته 8 سال پی در پی به عنوان بهترین پیشرانه توربوشارژ با حجم 1.6 لیتر در جهان از نگاه کارشناسان انتخاب شود. پیشرانه ای که کمپانی ب ام و هم از آن در محصولات مختلف استفاده کرده است. اما این پیشرانه در هیچ بازار دیگری در جهان بر روی C3 قرار نمی گیرد و تنها در ایران است که درون سینه این خودرو نشسته است.

مشخصات فنی سیتروئن C3

اما این قلب پر تپش چه مشخصاتی دارد؟ خب بهتر است بدانید که این پیشرانه از یک توربوشارژ دوزمانه استفاده می کند که اصطلاحا توین اسکرول نام دارد. به همین دلیل Lag توربوشارژ یا همان تاخیر در بوست کردن هوا که در اغلب توربوها وجود دارد در این پیشرانه به حداقل رسیده است. همین مهم باعث شده نمودار گشتاور آن که 240 نیوتن متر است، از دور 1400 پیشرانه به بعد با شیبی مناسب به سمت بالا حرکت کند. همچنین قدرت تولیدی آن به 163 اسب بخار می رسد.

اما به جز پیشرانه پر قدرت و چابک این خودرو باید به گیرباکس آن هم اشاره کرد. این گرباکس ساخت کمپانی معروف  آیسین ژاپن است و انطباق بسیار خوبی با موتور دارد. دنده های یک و 2 در نهایت می توانند خودرو را به حدود 80 کیلومتر در ساعت برسانند و بعد از آن دنده 3 شتابی بسیار خوب را برای شما به ارمغان می آورد، به شکلی که اصلا به رنگ و روی C3 نمی آید که تا این حد شتاب ثانویه خوبی داشته باشد. همین شتاب که هنر گیرباکس 6 سرعته ژاپنی و مهندسی پیشرانه آلمانی است به شما جرات می دهد با خودروهای گران قیمت بازار کل کل کنید. نظم و احساس خوب در تعویض دنده این گیرباکس جذابیت راندن C3 را افزایش داده است. اگر در حالت D  با دور موتور 3000 و دنده 5 قرار داشته باشید، حدود 90 کیلومتر سرعت دارید. در این حالت با استفاده از حالت تیپ ترونیک، و کاهش دنده بدون فشردن پدال گاز، حدود 1000 دور دور موتور افزایش می یابد و دنده در 4 قرار می گیرد. با کاهش دنده به 3 دوباره حدود 1000 دور دور موتور افزایش یافته و خودرو آماده شلیک شدن است. در مجموع عملکرد موتور و گیرباکس هماهنگی بسیار خوبی با هم دارند و این هماهنگی به اندازه ای است که همواره قصد دارید پدال گاز را بیشتر بفشارید و سر به سر خودروهای قدرتمند خیابان بگذارید. اما چون این شتاب کمی به ظاهر خودرو نمی آید انگار پایتان را از گلیم بیشتر دراز کردید!

سیتروئن C3 سواری نرم علی رغم ظاهری خشن

سیستم تعلیق در این خودرو عملکردی نرم دارد. به شکلی که باید مدل عملکرد آن را بیشتر شبیه به یک خودروی سدان نرم دانست. فنرهای مارپیچ در محور عقب با شکل مخروطی حلقه ها باعث شده اند در عبور از موجهای جاده با سرعت زیاد این نرم عمل کند. اما این عملکرد نرم به خصوص در مسیرهای مستقیم به گونه ای نیست که کنترل شده نباشد. به نظر می رسد طراحان سیستم تعلیق با استفاده از کمک فنرهای مناسب توانسته اند در زمان باز شدن فنرها سیستم را کنترل کنند. هر چند نرمی سیستم تعلیق شاید در پیچ ها خوشایند شما نباشد اما به محض حرکت اضافی بدنه و کاهش دینامیک خودرو سیستم ESP و ترکشن کنترل مسئله را حل می کنند. اتفاقی که در طول تست چندباری مورد آزمایش قرار گرفت و هر بار C3 از آن امتحان موفق بیرون آمد.

در مجموع پس از حدود 700 کیلومتر رانندگی با این خودرو در جاده های اصلی و فرعی باید گفت سیتروئن C3 علی رغم این که به چهره خشن آن نمی آید، اما سواری نرمی دارد که جان می دهد برای مسافرت. اما در ترافیک شهر باید گوشه های بدنه را خوب رصد کنید. مصرف سوخت خودرو کم است و کیفیت ساخت بالایی دارد. کیفیت متریال دورن کابین در بعضی از نقاط می تواند بهتر از این باشد و ضمنا فرمان نرم و برقی آن نیازمند دقت بیشتر است. C3 هرجا که می رود جلب توجه می کند و این یعنی خود، سوژه دوربین های بسیاری است. برای فشردن پدال گاز آن نگران نباشید زیرا همان قدر که خوب شتاب می گیرد خوب هم ترمز می کند. اما جای خالی سان روف، پدال های تعویض دنده از پشت فرمان و صندلی برقی در این خودرو احساس می شود.

قیمت سیتروئن C3

اگرچه سایپا پیش فروش رسمی سیتروئن C3  آغاز کرده است ولی در شرایط فروش ذکر شده است که قیمت قطعی در زمان ارسال دعوتمانه عنوان خواهد شد.

 

گزارش: امید آذرزمانی / عکس: بهزاد اویسی

 

بیشتر بخوانید:

آغاز پیش فروش رسمی سیتروئن C3 توسط سایپا (اردیبهشت 97)

 

تولید آزمایشی سیتروئن C3 در سایپا کاشان

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 48/ عرض اندام سیتروئن C3 در شهر آفتاب

خودرو جدید سیتروئن در کارخانه سایپا-سیتروئن کاشان

ایران مهم ترین پایگاه غیرفرانسوی تولید سیتروئن می شود

برگزاری نشست مدیران عامل سایپا و سیتروئن

گسترش برنامه های مشترک سایپا و سیتروئن

هدف گذاری سایپا سیتروئن برای برتر شدن در گروه PSA

تولید آزمایشی سیتروئن C3 در سایپا کاشان

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی