پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

keyless-start-

مرگ خاموش!/ چالش های جدید سیستم استارت بدون کلید

سیستم استارت بدون کلید شاید امروز یکی از محبوب ترین سیستم های به کار رفته در خودرو های جدید باشد. سیستم که با بهره گیری از آن دیگر لازم نیست سوییچ آهنی در دست داشته باشید تا ماشین خود را روشن کنید. اما این سیستم امروز با یک چالش بسیار جدی مواجه شده است. سیستم […]

ارشیا
شنبه - ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

سیستم استارت بدون کلید شاید امروز یکی از محبوب ترین سیستم های به کار رفته در خودرو های جدید باشد. سیستم که با بهره گیری از آن دیگر لازم نیست سوییچ آهنی در دست داشته باشید تا ماشین خود را روشن کنید. اما این سیستم امروز با یک چالش بسیار جدی مواجه شده است.

سیستم استارت بدون کلید بدین صورت کار می کند که , کافی است یک کنترلر در داخل خودرو قرار دهید تا بتوانید به کمک سیگنال, خودرو را استارت بزنید. به گزارش نیویورک تایمز, اخیرا بیش از 20 مرگ مشکوک به سیستم استارت بدون کلید نسبت داده شده است. بدین صورت که بسیاری از مالکین پس از ترک خودرو فراموش کرده اند تا خودرویشان را خاموش کنند. در نتیجه در خانه هایی که گاراژشان در فضای بسته است, با روشن بودن خودرو در هنگام خواب ساکنین, دی اکسید کربن در فضا پر شده و باعث مرگ ساکنین خانه شده است. به گزارش نیویرک تایمز تا امروز این سیستم 28 نفر قربانی گرفته است در حالی که 45 نفر دیگر هم در نتیجه استنشاغ گاز مونوکسید کربن, مجروح شده اند. این فاجعه بوجود آمده باعث نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیستی شده است. گروه های مختلف فعال در زمینه های ایمنی حوزه خودرو گرد هم جمع شده اند تا قوانین جدیدی را برای استفاده از سیستم استارت بدون کلید وضع کنند. این سیستم اولین بار در سال های ابتدایی قرن بیست و یکم معرفی شد. یکی از بزرگترین چالش های سیستم استارت بدون کلید, روشن ماندن خودرو هنگام ترک راننده است. زمانی که خودرو در حالت پارک قرار می گیرد, از آنجایی که پیشرانه های امروزی بی سر و صدا هستند, راننده اغلب فراموش می کند تا خودرو را خاموش کند. در این سیستم تا زمانی که کنترلر در خودرو قرار داشته باشد, خودرو نشانه ای از خود بروز نمی دهد و در حالت روشن باقی می ماند.

keyless-start-2

در سال 2015 کارگروهی برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شد که 13 کمپانی از جمله فورد, جنرال موتورز, تویوتا, فیات و هوندا را فراخواند. در آن زمان کمپانی جنرال موتورز با عذر خواهی از مالکین, 64 هزار دستگاه خودروی ولت را به علت بی سر و صدا بودن موتور فرا خواند. یکی از ایرادات این خودرو هیبریدی این بود که خودرو در حالت باطری الکتریکی قرار می گرفت و روشن می ماند. کمپانی جنرال موتورز مدل های 2011, 2012 و 2013 را که ایراد فنی داشتند بروز رسانی کرد. این بروز رسانی شامل سیستم خودکار خاموش کردن خودرو پس از زمانی مشخص, می شد. علاوه بر این استفاده از سیستم هشدار خودکار در هنگام ترک راننده از خودرو در تمامی مدل های ولت الزامی شد. پس از آن کمپانی فورد هم از سیستم هشدار راننده, در هنگام باز بودن درب خودرو و روشن بودن موتور در خودروهایش استفاده کرد. این کارگروه خواستار وضع قانونی جدید از سمت NHTSA ( سازمان ملی ایمنی بزرگراه ها) شد که در آن استفاده از سیستم هشدار دهی به راننده در هنگام ترک خودرو الزامی می شد. با اینکه هنوز هم قانون رسمی برای استفاده از سیستم هشدار دهی وضع نشده است, اما تعدادی از کمپانی ها به صورت خودجوش برای بالا بردن سیستم های ایمنی در خودرو هایشان اقدام کردند. به طور مثال کمپانی فورد از سیستم خاموش کردن موتور پس از 30 دقیقه کار کردن بدون گاز استفاده کرد. از آنجایی که سیستم های ایمنی از طرق سازمان NHTSA به صورت جدی دنبال می شود ( که اخیرا سیستم دوربین عقب برای تمامی خودرو های بازار آمریکا الزامی شد), شاید بزودی شاهد الزامی شدن سیستم هشدار دهنده در تمامی خودرهای کم سر  و صدا موجود در بازار باشیم.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی