پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شلبی can-am (1)

شلبی آرورا 1997 / تنها نمونه موجود در جهان

با قیمت حدودی بین 20 تا 25 هزار دلار, تنها نمونه پروتوتایپ موجود از شلبی آرورا 1997 در جهان, یکی از بهترین گزینه ها برای خرید خودروی کلکسیونی با قمت مناسب است. شلبی can-am خودرویی بود که در سال 1989 برای شرکت در سری مسابقات جدید مخصوص کمپانی شلبی که قرار بود پس از اتمام […]

ارشیا
سه شنبه - ۱ خرداد ۱۳۹۷

با قیمت حدودی بین 20 تا 25 هزار دلار, تنها نمونه پروتوتایپ موجود از شلبی آرورا 1997 در جهان, یکی از بهترین گزینه ها برای خرید خودروی کلکسیونی با قمت مناسب است.

شلبی can-am خودرویی بود که در سال 1989 برای شرکت در سری مسابقات جدید مخصوص کمپانی شلبی که قرار بود پس از اتمام مسابقات can-am در سال 1987 برگزار شود تولید شد. کارول شلبی, شخصا وظیفه ساخت و تقویت این خودرو را بر عهده گرفت و دیزاین بدنه بر عهده پیت براک بود. این دو قبلا با طراحی نمونه مسابقه ای شلبی دیتونا ( که اکنون نمونه های آن قیمتی بیش از 7 میلیون دلار دارند) توانسته بودند عنوان قهرمانی مسابقات لمانز را بدست آورند. شاسی این خودرو از نوع لوله ای (space frame) بود که توسط دیوید برانس طراحی شده بود. برای این خودرو یک موتور 6 سیلندر 3.3 لیتری 60 درجه با 255 اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده بود. مسابقات شلبی can-am سریز با هدف برگزاری دو کلاس آماتوری با 255 اسب بخار و کلاس حرفه ای با 500 اسب بخار استارت خورد. اولین فصل این مسابقات تحت نظارت scca در سال 1991 با شرکت 20 راننده برگزار شد. این مسابقات بین سال های 1991 تا 1996 برگزار شد. پس از پایان مسابقات در سال 1996 , 28 خودرو برای شرکت در مسابقات به آفریقای جنوبی فرستاده شدند. در آنجا موتور های 6 سیلندر داج با موتور 300 اسب بخاری نیسان 350 z جایگزین شد.

شلبی آرورا can-am

 

نمونه آرورا تنها نمونه ساخته شده در سال 1997 با این شکل و شمایل است. این خودرو به جز چند بار تست شدن در پیست , دیگر در دید عموم ظاهر نشده است. بر خلاف دیگر خودرو های شرکت کننده در مسابقات can-am این خودرو از موتور 8 سیلندر اولدزموبیل بهره می برد. این موتور برای آن زمان موتور بسیار پیشرفته ای به حساب می آمد. سیستم دو میل سوپاپ برای هر سیلندر, تراکم 10:3.1 , سیستم تزریق سوخت سکوئنشال و هم چنین قابلیت فوق العاده بالا برای تیونینگ این موتور را به یکی از پیشرفته ترین موتور های تولید آمریکا تبدیل کرده بود.

شلبی can-am (7)

از این موتور بعدا در مسابقات ایندی کار و در کادیلاک نورث استار برای مسابقات لمانز استفاده شد. نسخه آرورا 500 اسب بخار در دور 6500 تولید می کند و در این خودرو از یک گیربکس دستی کمیاب استفاده شده است. هر 4 چرخ این خودرو ترمز های دیسکی داشتند و برای زیر بندی از سیستم  independent suspensionاستفاده شده بود.

این خودرو در حراجی Bonhams به نمایش در خواهد آمد.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

مهندس ، فورد موستانگ شلبی GT350R را به ميدان مي آورد

ماستنگ موتور عقبی که هیچ گاه تولید نشد

ماستنگ کبرا جت به مناسبت 50 سالگی اش معرفی می شود

بازگشت شلبی جی تی 500 Super Snake

10 خودروی عضلانی فروخته شده با قیمت مناسب در حراجی Barrett Jackson

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی