پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بی وای دی F3

تازه‌ وارد پرمدعا!/ تست و بررسی میدانی بی وای دی F3 در جاده چالوس

هرچند بسیاری از کارشناسان عقیده دارند رقابت در بازار خودرو کشور تا حدودی انحصاری است و اجازه رقابت برندهای بزرگ جهانی با تولیدکنندگان داخلی از سوی دولتمردان داده نمی‌شود اما، از زاویه‌ای دیگر می‌توان به بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان نگاه کرد که اتفاقا رقابتی سخت در آن وجود دارد. تولیدات داخلی، چینی و […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۷ خرداد ۱۳۹۷

هرچند بسیاری از کارشناسان عقیده دارند رقابت در بازار خودرو کشور تا حدودی انحصاری است و اجازه رقابت برندهای بزرگ جهانی با تولیدکنندگان داخلی از سوی دولتمردان داده نمی‌شود اما، از زاویه‌ای دیگر می‌توان به بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان نگاه کرد که اتفاقا رقابتی سخت در آن وجود دارد. تولیدات داخلی، چینی و چند کره‌ای در این بخش از بازار حضور دارند و به همین دلیل جنگ دنیاها در اشلی کوچک در جریان است. در بازه قیمتی زیر 60 میلیون تومان اما رقابت حتی سخت‌تر هم می‌شود. زیرا تعداد خودروهای حاضر در این بخش کم نیست. از آن‌جایی که حدود دوسوم از فروش خودرو در بازار ایران به همین رده اختصاص دارد، خودروسازان و واردکنندگان نمی‌توانند به راحتی از کنار این بخش از بازار عبور کنند. درنتیجه توجه زیاد خودروسازان به این بخش و حضور خودروهای جدید در این  بازار اصلا عجیب نیست. از این‌رو BYD به‌عنوان یکی از خودروسازان باکیفیت چین که همکاری گسترده‌ای با تسلای امریکا دارد، به سراغ سگمنت پرفروش بازار ایران یعنی سدان‌های خانوادگی ارزان‌قیمت رفته و بی وای دی F3 را معرفی کرده است.

جوان خودرو بررسی می کند:

بی وای دی F3 بر پایه پلت‌فرم تویوتا ساخته می‌شود. پلت‌فرمی که تا سال 2007 مدل کرولا روی آن ساخته شد. همین که پلت‌فرم این خودرو متعلق به تویوتا است و پیشرانه تکنولوژی میتسو بیشی را دارد، کافی است که کنجکاو شوید بی وای دی F3 چگونه خودرویی است؟ شرکت کارمانیا نماینده رسمی کمپانی BYD در کشور طی اقدامی حرفه‌ای قبل از عرضه این خودرو به بازار، محصول جدید را با هدف تست فنی در اختیار رسانه‌ها قرار داد. از این‌رو ما نیز یک روز تعطیل را برای این تست انتخاب کردیم و بعد از تحویل گرفتن خودرو بلافاصله راهی جاده شدیم. مسیر تست جاده چالوس انتخاب شد. جاده‌ای خاطره‌ساز که فارغ از زیبایی‌های طبیعی، به دلیل داشتن پیچ‌وخم‌های زیاد می‌تواند یک امتحان واقعی برای هر خودرو باشد.

بی وای دی F3

در ابتدای جاده ترافیک سبکی وجود داشت. در ترافیک گرم سخن گفتن در مورد خودرو بودیم که با اشاره سرنشین خودرو کناری شیشه را پایین آوردیم! این هم‌وطن جوان در ادامه ماجرا و درحالی‌که بقیه سرنشینان نیز به ما توجه می‌کردند، پرسید، این خودرو مگر تویوتا نیست؟ جالب آن‌که وقتی سرنشینان پاسخ منفی ما را شنیدند همگی به دوست پرسش‌گرجوان خنده‌ای کردند و معلوم شد که آن دوست جوان به خاطر اشتباه در تشخیص تویوتا کرولا از بی وای دی F3 باید دیگر دوستان‌اش را به میهمانی نهار دعوت کند. هرچند همگی از این اتفاق جالب خرسند بودیم اما، این اتفاق باعث شد کمی جلوتر بایستیم و گشتی دور خودرو بزنیم.

در نمای ظاهری شباهت انکارناپذیری بین F3 و کرولای سال 2015 وجود دارد. درواقع دلیل این موضوع را باید در همکاری‌های گسترده BYD با تویوتا جست‌وجو کرد. به‌طور مثال باید به پروژه خودروهای برقی در تویوتا اشاره کرد که BYD نیز یکی از همکاران تویوتاست. یا بهره‌گیری BYD S6 از پلت‌فرم لکسوس RX که دست بر قضا خودرو موفقی هم از کار درآمده است. خوشبختانه طراحان بی‌وای‌دی هرچند از پلت‌فرم‌های ژاپنی برای خودروهای خود استفاده می‌کنند اما به جز جزئیاتی ظریف، ترکیب اصلی و تناسبات پلت‌فرمی را کاملا تغییر نمی‌دهند و به همین دلیل در انتهای کار طرح بدنه خوش‌تراش و با تعریفی مشخص از کار در می‌آید. این در حالی است که بسیاری از خودروسازان کشور اژدها چنین هنری ندارند و گاهی آن‌قدر نمای ظاهری را با بدسلیقگی تغییر می‌دهند که درواقع یک کپی بد خط از نسخه اصلی به چشم می‌آیند.

بی وای دی F3

قرار است F3 هم‌چون کرولا باشد. یعنی در بازه‌ای از بازار قرار بگیرد که خودروهای کم‌مصرف، کم‌استهلاک، جادار و نرم با صندوق عقب بزرگ جای می‌گیرند. خب واقعیت این‌جاست که F3 با همین تعاریف شکل گرفته است و به همین دلیل اگر بدانید این خودرو نزدیک به 500 لیتر حجم صندوق عقب دارد، عجیب نیست. در مورد نمای ظاهری این خودرو تقریبا همه تناسبات رعایت شده است. یعنی می‌توانید ارتباط خوبی بین چراغ‌های جلو و عقب، لبه‌های بیرونی هر 2 سپر و مثلا ارتباط طرح رینگ‌ها با نمای کلی بدنه پیدا کرد. درکل اگر قرار باشد به تویوتا کرولا در بخش طراحی نمره بدهید، اگر نگوییم F3 نمره بهتری می‌گیرد، دست کم همان نمره را به F3 هم می‌دهید.

ارتباط منطقی بین طراحی کابین و نمای بیرونی هم دیده می‌شود. درحالی‌که مثلا در خودرویی مثل دنا این تناسبات کم‌تر رعایت شده است. آمپرها کاملا خوانا هستند. فرمان نرمی‌ای به اندازه رنو ساندرو دارد و حس تعویض دنده گیرباکس نیز شبیه به برلیانس سری H300 دنده‌ای است. صندلی‌های این خودرو به اندازه کافی راحت هستند. فاصله محوری خودرو 2615 میلی‌متر است که حتی یک سانتی‌متر آن هم بدون استفاده باقی نمانده و به همین دلیل درون کابین فضای جاداری در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. نکته دیگر احساس اعتمادبه‌نفس پشت فرمان خودرو است که از دید به اطراف و در دسترس بودن ادوات ناشی می‌شود. در واقع در این بخش هم بی وای دی F3 نمره خوبی می‌گیرد.

بی وای دی F3

داخل خودرو از رودری‌ها و قطعات پلاستیکی در بخش‌هایی از کابین استفاده شده است که با وجود کیفیت مونتاژ خوب، می توانست با نوعی چرمی جایگزین شود، اما نکته این‌جاست که ما در مورد خودرویی صحبت می‌کنیم که با سانروف، نمایش‌گر 8 اینچی لمسی داشبورد، دوربین دید عقب، دوربین دید کناری زیر آینه سمت راست، آینه‌های برقی، بلوتوث هندزفری، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و سیستم صوتی باکیفیت بالا، طبق گمانه زنی ها قیمتی حدود 60 میلیون تومان خواهد داشت! (اگر اتفاق غیر قابل پیش بینی معادلات را بر هم نزند). درحالی‌که اغلب رقیبان این خودرو یا گران‌تر هستند و یا از نظر پلت‌فرم در سطحی پایین‌تر از F3 قرار دارند.

بی وای دی F3

در جاده‌ای مثل چالوس تقریبا همه چم‌وخم‌های خودرو را می‌توان تست کرد. بی وای دی F3 طولی برابر 4617 میلی‌متر و عرضی به اندازه 1716 میلی‌متر دارد که در تعاریف طراحی و نسبت‌های Wheelbase (طول محوری) به Wheeltruck (عرض محوری) از نظر دینامیکی ایده‌آل یک خودرو خانوادگی است. ضمن این‌که اگر در محفظه موتور این خودرو را بالا بزنید، خواهید دید که موتور تقریبا در نزدیک‌ترین فاصله به مرکز محور جلو نصب شده است. این در حالی است که بین اولین قطعه موتور و دماغه خودرو بیش از 45 سانتی‌متر فاصله وجود دارد. این یعنی طراحان سعی کرده‌اند با ایجاد این فواصل به 2 هدف برسند. هدف اول ایمنی است که سرشاسی‌های این خودرو نیز کاملا همین موضوع را تایید می‌کنند. هدف دوم هم تقسیم وزن در نقاطی است که در بخش دینامیکی به خودرو کمک می‌کند. البته درواقع اول باید به مهندسان تویوتا آفرین گفت و اما همین که BYD این ترکیب ایده‌آل را مثل یک تیم برنده در فوتبال دست‌نخورده باقی گذاشته است، جای تقدیر دارد. نکته بعدی فاصله موتور تا Firewall بدنه یا سینه کابین است که باز هم فضایی بین 15 تا 18 سانتی متر را باقی گذاشته است. شکل طراحی این بخش به گونه‌ای است که در صورت برخورد از جلو، پیشرانه بتواند به سمت عقب و زمین حرکت کند و نه این‌که مثل بسیاری از خودروهای وطنی یک‌راست در آغوش سرنشیان جای بگیرد!

بی وای دی F3

مشخصات فنی بی وای دی F3

کیفیت سوای خودرو به لطف فاصله محوری مناسب، سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و پیچشی در عقب، مناسب و نرم است. به نظر می‌رسد باید گفت BYD F3 نرم‌ترین خودرو کلاس سدان‌های خانوادگی در رده خود است. این خودرو مجهز به موتور 1.5 لیتری کم‌مصرفی است که می‌تواند در دور موتور5 هزار و 800 به 107 اسب‌بخار نیرو دست پیدا کند. هم‌چنین گشتاور این پیشرانه در دور 4 هزار و 800 به 145 نیوتن‌متر می‌رسد. پیشرانه 4 سیلندر این خودرو همان‌طور که اشاره شد توسط میتسوبیشی طراحی شده است. به‌طورکلی پیشرانه‌های کم‌حجم معمولا قدرت‌شان را در دورهای بالا ارائه می‌کنند اما نحوه رانندگی شماست که مشخص می‌کند چقدر قصد دارید بنزین را دود هوا کنید. در F3 طبق اعلام شرکت کارمانیا مصرف سوخت ترکیبی حدود 6 لیتر (5.9 لیتر) است. شاید این عدد در ابتدا کمی دور از ذهن باشد اما جالب است بدانید که در روز تست علی‌رغم این‌که بنزین معمولی درون باک خودرو بود و با تمام توان این خودرو را به چالش کشیدیم، مصرف سوخت‌اش آن‌قدر کم بود که از شدت تعجب با پیشرانه لج کرده بودیم و همه دنده‌ها را در دورهای نهایی تعویض می‌کردیم!

بی وای دی F3

البته نباید انتظار کشش یک پیشرانه 2 لیتری را از این خودرو داشته باشید اما فراموش نکنید در یک پیشرانه 2 لیتری دست‌کم در هر صد کیلومتر 3 لیتر بنزین بیش‌تر مصرف می‌کنید. یعنی اگر شما یک کارمند باشید و روزانه حدود 40 کیلومتر در مسیر رفت و برگشت به محل کار رانندگی و با ترافیک هم دست و پنجه نرم کنید، در هفته حدود 250 کیلومتر در شهر رانندگی می کنید. حالا اگر ترافیک را لحاظ کنید باید بگوییم که در تردد شهری شما به‌طور متوسط در هر 100 کیلومتر با  پیشرانه 1.5 لیتری بی وای دی F3 حدود 7 لیتر سوخت مصرف می‌کنید. درحالی‌که با یک خودرو 2 لیتری مصرف سوخت شما در بهترین حالت 9 تا 10 لیتر است. البته خودروسازان وطنی خودروهایی با حجم موتور کم‌تر تولید می‌کنند که در ترافیک حدود 10 لیتر سوخت می‌سوزاند. با این تعاریف یعنی به‌طور متوسط یک F3 در هفته بسته به نوع بنزین بین 5 تا 6 هزار تومان سوخت کم‌تر تنها در تردد شهری مصرف می‌کند. به‌این‌ترتیب اگر تنها مصرف سوخت شهری را مدنظر داشته باشید، در سال بین 250 تا 300 هزار تومان بسته به نوع بنزین مصرفی برای شما صرفه اقتصادی دارد.

بی وای دی F3

 

سخن آخر

آن‌چه مشخص است، کارمانیا با عرضه این خودرو به مصاف خودروسازان داخلی و هم‌وطنانش خواهد رفت. میدانی که نبرد در آن اصلا آسان نیست. اما بی وای دی F3 پتانسیل‌های پیروزی در این بازار را دارد. حتی درصورتی‌که نمونه اتوماتیک آن با قیمت بالاتر نیز عرضه شود، بازهم این خودرو توان رقابت و پیروزی بر حریفان را خواهد داشت. زیرا پتانسیل‌های پلت‌فرمی و کیفیت تولید خوب آن باعث می‌شود یکی از اولین انتخاب‌های خانوادگی در بازار باشد. به نظر می‌رسد درصورتی‌که این خودرو در بازار کاملا شناخته شود، حتی کارمانیا مجبور باشد ظرفیت‌های فروش آن را بالا ببرد. در یک کلام باید گفت F3 خودرویی خانوادگی، راحت و شیک است که می‌تواند گزینه مهمی در بازار سدان‌های متوسط باشد.

نوشته: امید آذرزمانی / عکس: بهزاد اویسی

شمارش معکوس برای پیش فروش جک J4 / از محصول جدید کرمان موتور بیشتر بدانید

بررسی میدانی و تست جاده سیتروئن C3 / پایی درازتر از گلیم!

بررسی فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس / زمین، ماه و خورشید در بازار کراس اوورها به خط می شوند!

مقایسه 206 صندوق دار و برلیانس H230 / قدیمی یا جدید؟

بررسی فنی رنو تلیسمان / جادوگری از کوچه پس کوچه های پاریس

مقایسه میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 / قهرمانان جذاب ترافیک

ام وی ام ۳۱۵ اسپرت در قلمرو هاچ بک کراس‌ها

بررسی فنی DS3 ، تعریف فرانسوی ها از سوپرمینی/ لوکس گرایی مینیمال

میتسوبیشی ASX چه در چنته دارد؟ / بررسی فنی ASX فیس لیفت 2018

تجربه رانندگی با پیکاپ آمیکو در تبریز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی