پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کامیون های فرسوده

چالش بزرگ، طرح عظیم نوسازی خودروهای تجاری فرسوده

در سال 96 رئیس جمهور محترم از طرح دولت تدبیر و امید برای نوسازی 200 هزار دستگاه از خودروهای تجاری فرسوده فعال در ناوگان حمل ونقل در مدت 3 سال و قبل از سال 1400 را سخن گفت. موضوعی که با توجه معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا نوید بخش به سرانجام رساندن یک طرح […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

در سال 96 رئیس جمهور محترم از طرح دولت تدبیر و امید برای نوسازی 200 هزار دستگاه از خودروهای تجاری فرسوده فعال در ناوگان حمل ونقل در مدت 3 سال و قبل از سال 1400 را سخن گفت. موضوعی که با توجه معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا نوید بخش به سرانجام رساندن یک طرح بزرگ وکاربری و البته الزامی را می داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در این طرح قرار است خودروهای تجاری فرسوده در حال تردد در کشور به‌ویژه کامیون‌ها و کشنده‌ها، نوسازی شوند. کشاورزیان رئیس سابق سازمان راهداری عنوان کرده بود بیش از 55 هزار کامیون وکشنده فرسوده در کشور در حال تردد است و این سخن اهمیت نوسازی و طرح دولت را بیش از پیش می ساخت البته تا بهمن سال گذشته تنها 400 دستگاه تحویل مشتریان شده بود و به عقیده کارشناسان معضل اساسی این طرح عدم تامین مالی و ارائه تسهیلات از سوی بانک ها بود.

در سال‌های گذشته که خودروسازان با رکود در بازار خودروهای تجاری همزمان با افزایش شدید قیمت و کاهش تقاضای این محصولات مواجه بودند. موجب شده که تقریبا تمام تولیدکننده‌های خودروهای سنگین و تجاری با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کنند و به ورطه زیان‌دهی بیفتند و طرح نوسازی خودروسازان را امید وار کرد.
در جدیدترین خبر پیرامون طرح نوسازی هیات دولت با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده موافقت کرده است.

براساس مصوبه هیات وزیران، سیستم بانکی مجاز است در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، به ترتیب مبالغ شش هزار میلیارد تومان، هفت هزار میلیارد تومان و هشت هزار میلیارد تومان منابع را برای خرید خودروهای تجاری تولید داخل اختصاص دهد.

در این طرح حدود ۲۰ درصد قیمت خودروهای تجاری از سوی متقاضی، ۳۰ درصد از سوی سیستم بانکی و حدود ۵۰ درصد قیمت خودرو نیز از سوی وزارت نفت از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تامین خواهد شد. سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و نفت در ابرطرح نوسازی ناوگان تجاری فرسوده دخیل هستند.

اما با وجود موافقت دولت برای تامین منابع بانکی مورد نیاز یک چالش اساسی دیگر وجود دارد و آن نوسانات نرخ ارز است. بر اساس طرح نوسازی ناوگانحمل و نقل خودروهایی نظیر ولوو و خودروهای تجاری دیگر نظیر که در برخی شرکت ها خودرو سازی داخلی مونتاژ می شوند، از لحاظ قیمت تمام شده، رابطه مستقیم با نرخ ارز دارند چرا که بخش عمده ای از این محصولات به صورتی CKD وارد کشور شده و در نهایت با افزایش نرخ ارز شامل افزایش قیمت این محصولات نیز خواهیم بود.

با توجه به عدم ثبات ارزی بخشی از قیمت محصول که قرار است به صورت تسهیلات به خریدار ارائه شود، با چالش جدی مواجه خواهند بود چرا که با افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت تمام شده محصول، به تناسب میزان تسهیلات نیز می بایست افزایش پیدا کند.

باید منتظر ماند و دید تدبیر دولت برای اینموضوع چیست چرا که اهمیت اجرای طرح نوسازی بر هیچ کس پوشیده نیست و به روز بودن خودروهای جدید در بخش ناوگان حمل و نقل سنگین کشور و امکانات رفاهی و ایمنی بسیار مناسب که خود باعث کاهش چشمگیر تصادفات جاده ای و مصرف سوخت می شود از مهمترین مزایای قابل اشاره این اتفاق بزرگ ملی است.

هادی سیانکی

 

ظرفیت محدود برای اجرای پروژه اسقاط خودروهای سنگین فرسوده

پرونده کامیون های فرسوده زیر دست کمیته صنعت

تحویل 250 خودروی تجاری سایپا ، گام اول نوسازی ناوگان

داخلی سازی 30 درصدی F3 توسط کارمانیا/ انتظار بازار برای ورژن جدیدتر و قوی تر بی وای دی F3

استراتژی گروه بهمن برای حفظ کیفیت خدمات پس از فروش در شرایط تحریم

صنعت خودرو تافته جدا بافته نیست! / زیان انباشته، نتیجه حفظ دستوری قیمت خودرو

می توان هر قطعه ای را در ایران تولید کرد/ نگاهی به شرایط کیفیت تولید قطعه و خودرو در گفت و گو با قائم مقام کیفیت رنو در ایران

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی