پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه هیوندای توسان و کیا اسپرتیج

جنگ یک کره!/ مقایسه هیوندای توسان و کیا اسپرتیج

بازار خودرو کشور این روزها حال خوشی ندارد. از افزایش قیمت لحظه ای گرفته تا موانع فراوانی که عرضه خودروهای وارداتی را از همیشه سخت تر کرده است. اما اگر از این حواشی و ناملایمات فاصله بگیریم و بخواهیم میان کراس اوورهای خوش فروش بازار وارداتی ها انتخابی منطقی داشته باشیم، هیوندای توسان و کیا […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

بازار خودرو کشور این روزها حال خوشی ندارد. از افزایش قیمت لحظه ای گرفته تا موانع فراوانی که عرضه خودروهای وارداتی را از همیشه سخت تر کرده است. اما اگر از این حواشی و ناملایمات فاصله بگیریم و بخواهیم میان کراس اوورهای خوش فروش بازار وارداتی ها انتخابی منطقی داشته باشیم، هیوندای توسان و کیا اسپرتیج 2 گزینه رقابتی و منطقی هستند که البته در چند سال اخیر یکه تازی شان در ایران کاهش پیدا کرده و رقبای ژاپنی شان خواب ناز بازار بی رقیب را از چشمان شان گرفته اند.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

هنوز هم می توان گفت خودروهای کره‌ای خوش فروش ترین خودروهای وارداتی کشور هستند و بازار خرید و فروش پررونقی دارند. البته در چند سال اخیر رقبای فراوانی برای آن ها به بازار آمده تا نتوانند مثل گذشته در ایران یکه تازی کنند. شاسی بلندهای کره‌ای از محبوب ترین خودروهای وارداتی حال حاضر بازار ایران هستند. هیوندای توسان توانست سال گذشته در جمع پرفروش ترین خودروهای وارداتی قرار گیرد و حجم قابل توجهی از واردات خودرو را به خود اختصاص داده بود. در نقطه مقابل، رقیب سنتی توسان، یعنی کیا اسپرتیج، علی رغم تمام جذابیت های‌اش نسبت به قبل، با حاشیه مواجه شده و تاخیر در روند عرضه‌اش باعث شد تا توسان در نبود رقیب‌ هم وطن، میخ‌اش را به بازار خودرو کشورمان بکوید.

هیوندای توسان

هیوندای توسان 2017

هیوندای توسان جدید یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران به‌شمار می‌رود. نسل اول توسان در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و پس از ۵ سال در ایران عرضه شد. اما نمونه مورد بحث ما سومین نسل از این کراس‌اوور محبوب کره‌ای است که شکل و شمایلی متفاوت نسبت به قبل دارد و بیش‌تر از هر زمانی دیگری طراحی‌اش به برادر بزرگ‌تر یعنی سانتافه نزدیک شده است. این نسل توسان تنها توسط کرمان موتور و با گارانتی 5 ساله یا 150 هزار کیلومتری در ایران عرضه می شود و این می تواند برگ برنده توسان نسبت به اسپرتیجی باشد که وضعیت مبهمی در بازار ایران دارد.

مدل قبلی با نام بازاری iX35 عرضه می‌شد، اما هیوندای در این نسل تنها از نام توسان با کد  TLاستفاده کرده است. همان‌طور که اشاره شد، شباهت با سانتافه بیش‌تر از قبل شده و ترکیب چراغ‌های جدید جلو و جلوپنجره ۶ ضلعی بزرگ دلیل این شباهت هستند.

طراحی کابین نیز تقریبا هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و از نو طراحی شده. البته تعدادی از منتقدان عقیده دارند که این چیدمان و دیزاین جدید ساده تر از قبل است و باید قبول کرد که از این نظر در مقابل اسپرتیج کم می آورد. البته همین سادگی باعث شده تا کارکردن با ابزارک های کابین ساده تر از قبل باشد. در طراحی دریچه‌های سیستم تهویه علم ارگونومی بیش‌تر رعایت شده و عملکرد آنها بهتر از قبل است. طراحی جدید فرمان نیز جذاب و مدرن است. فضای جادارتر و بسیار بهتر سرنشینان عقب نسبت به قبل باعث می‌شود تا ایرادهای جزیی در کیفیت متریال کابین را فراموش کنید. توسان جدید در تیپ‌های اکو، اسپرت، SE و لیمیتد عرضه می‌شود. که کرمان موتور برای بازار ایران نسخه فول‌آپشن را انتخاب کرده است.

هیوندای توسان

مشخصات فنی هیوندای توسان

طبق اعلام کرمان‌موتور توسان‌های عرضه‌شده در ایران از پیشرانه ۲ لیتری GDI برخوردارند که علی‌رغم حجم کم‌تر نسبت به قبل، قدرت مناسبی تولید می‌کند. این پیشرانه 155 اسب‌بخار قدرت در دور 6200 و 196 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. در این پیشرانه نسبت اسب‌بخار به ازای هر لیتر را افزایش پیدا کرده، با این تفاوت که مصرف سوخت کم‌تری نسبت به قبل دارد و با باک ۶۵ لیتری مسافت بیش‌تری را طی می‌کند.

شتاب توسان جدید به لطف گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک با عملکرد قابل تحسین و دقیق و کاهش وزن ۷۲ کیلوگرمی نسبت به قبل، مناسب است. هماهنگی جعبه‌دنده و موتور نیز بارها در طول حرکت نظر راننده را به خود جلب می‌کند و بهتر از قبل است. علی‌رغم سیستم تعلیق مستقل در چهارچرخ و بازنگری‌های انجام شده، سواری توسان جدید مثل قبل کمی تکان دارد اما دوری سواری از نرمی بیش از حد باعث شده تا در زمینه پایداری و هندلینگ، توسان عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

کیا اسپرتیج

کیا اسپرتیج جدید

نسل پیشین کیا اسپرتیج را باید به عنوان یکی از پرفروش ترین کراس اوورهای کره ای در بازار ایران معرفی کرد. نسل جدید کیا اسپرتیج که با کد QL شناخته می شود در نمایشگاه خودرو تهران سال 95 رونمایی شد تا با تکیه بر ویژگی های مثبت، موفقیت های نسل قبلی را تکرار کند. اما اختلال در سامانه ثبت سفارش و تغییرات قوانین گمرکی باعث شد تا کیا اسپرتیج های جدیدی که در سال 96 ثبت نام شده بودند، بعد از گذشت 6 ماه به دست خریداران نرسند و برای تحویل آن به مشتریان وجه اضافه درخواست شود. همین موضوع باعث تجمع و اعتراض مشتریان شده. البته اولین سری اسپرتیج های QL سرانجام در بازار عرضه شده اند. پس از این نظر باید گفت توسان در بازار ایران سابقه بیشتر و بی حاشیه تری از اسپرتیج جدید دارد.

کیا اسپرتیج

مشخصات فنی کیا اسپرتیج

کیا برای بازار خاورمیانه و آسیا، اسپورتیج را با 3 پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو، ۱.۷ لیتری دیزل و ۲ لیتری بنزینی عرضه می‌کند. که از این میان، نسخه مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری با تکنولوژی GDIبرای بازار ایران انتخاب شده که به نظر می رسد با پیشرانه سورنتو مشترک باشد و با یک گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت می شود. این پیشرانه 181 اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور 237 نیوتن متری اش، کشش مناسبی برای ان به ارمغان اورده است. نسل چهارم اسپرتیج از پلت‌فرم مشترک با توسان جدید بهره می‌برد و با کد QL در بازار شناخته می شود.

کیا اسپرتیج

کیا اسپرتیج جدید از ظاهر کاملا متفاوت نسبت به قبل بهره می‌برد که در بعضی قسمت‌ها نظیر طراحی چراغ‌ها و مجموعه جلوپنجره چندان عامه‌پسند نیست. اما در قسمت عقب شخصیتی مشابه شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر و لوکس‌تر دارد. هم‌چنین در نمای جانبی شاهد طرحی آشنا در قسمت پنجره‌ها هستیم که قالب کلی نسل قبل را دنبال می‌کند. در کل باید گفت ظاهر مدرن اسپرتیج جدیدف علاقه مندان و منقدانی دارد، اما در مجموع ظاهری هماهنگ و جذاب را به نمایش می گذارد. فضای کابین نیز کاملا متحول شده و از این نظر شباهت‌هایی با سورنتو جدید دارد.

کیا اسپرتیج

طراحی کابین کاملا راننده‌محور است و در جهت بهبود ارگونومی و آسان‌تر شدن کار با دکمه‌ها، کنسول جلو ۱۰ درجه به سمت راننده متمایل شده. به لطف افزایش ۳۰ میلی‌متری فاصله بین 2 محور، فضای پا برای سرنشینان ردیف عقب بیش‌تر شده و در مجموع می‌توان گفت کابین اسپرتیج جدید راحت‌تر از قبل است. در این میان از افزایش فضای بار از ۴۶۵ لیتر به ۵۰۳ لیتر نیز نمی‌توان گذشت. به ادعای کیا، اسپرتیج جدید ایمن‌ترین و محکم‌ترین اسپرتیجی است که تاکنون ساخته شده و به لطف مقاومت پیچشی بیش‌تر شاسی، هندلینگ و فرمان‌پذیری آن نیز بهتر از قبل شده است.

پیشنهاد جوان خودرو

کیا اسپرتیج و هیوندای توسان را باید گزینه هایی مناسب پیش روی آپشن پسندان دانست. در این رقابت تنگاتنگ، اسپرتیج را شاسی بلندی پرقدرت تر و اسپرت تر از توسان یافتیم که طراحی مدرنی دارد و به دلیل حضور محدودتر، خاص‌تر است. در نقطه مقابل اما، توسان با خدمات پس از فروش مناسب و عرضه شدن توسط کرمان موتور به عنوان یکی از خودروسازان معتبر کشور، بیشتر از اسپرتیج پرحاشیه خیال خریداران را راحت می‌کند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

بررسی فنی میتسوبیشی لنسر 2018/ سدان خانوادگی قابل اطمینان

مصاف بابا برقی‌ها! / مقایسه کیا اپتیما هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

جای پارک عمودی!/ مقایسه تیبا۲ و ام وی ام 110 جدید

رقیب‌تراشی برای اسب بداخلاق/ مقایسه کادیلاک ATS 2.0T و فورد ماستنگ اکوبوست ۲۰۱۸

جنجال شباهت/ بررسی فنی مرسدس بنز C کلاس کابریو

بررسی 2 روزه لوکسژن S3 در مسیرهای شهری / انقلاب در مهندسی ژنوم

تازه‌ وارد پرمدعا!/ تست و بررسی میدانی بی وای دی F3 در جاده چالوس

مقایسه لکسوس NX، ب ام و X1 و DS7 / برگ برنده DS7 در مقایسه با رقبا

بررسی میدانی و تست جاده سیتروئن C3 / پایی درازتر از گلیم!

بررسی فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس / زمین، ماه و خورشید در بازار کراس اوورها به خط می شوند!

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی