پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترافیک - اتوبان

مسیرنو در ترافیک / روش هایی برای دور زدن چالش های ترافیکی

روانشناسان بر این باورند که ترافیک یکی از عوامل اصلی افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه است. به طور مثال در کلان شهری چون تهران بیش از 20 میلیون سفر روزانه انجام می شود و نسبت وسایل نقلیه به معابر نیز بیش از 8.5 برابر است. روند خشونت های ترافیکی به دلیل افزایش تعداد خودروها […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

روانشناسان بر این باورند که ترافیک یکی از عوامل اصلی افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه است. به طور مثال در کلان شهری چون تهران بیش از 20 میلیون سفر روزانه انجام می شود و نسبت وسایل نقلیه به معابر نیز بیش از 8.5 برابر است. روند خشونت های ترافیکی به دلیل افزایش تعداد خودروها و ترافیک در سال های اخیر رو به افزایش گذاشته است و بیشترین خشونت مربوط به شهر هایی است که بیشترین ترافیک را دارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ساعت حدود 7 عصر است و شما با کت و شلوار شیک در ترافیک اتوبان همت پشت فرمان نشسته اید. به این فکر می کنید که ای کاش کمی زودتر راه افتاده بودید یا اصلا از این مسیر تردد نمی کردید تا در ترافیک گرفتار نشوید و به موقع به مراسم میهمانی برسید. نرم افزارهای رهیاب هم نشان می دهند که همه مسیرهای اطراف بار سنگین ترافیکی را به دوش می کشند و شما جز تحمل این ناخوشایند شهر چاره دیگری ندارید. ناگهان کمی جلوتر، دو راننده با عصبانیت از خودروهایشان پیاده می شوند و یک رینگ بوکس تمام عیار در اتوبان به راه می افتد. رینگی که گاه مثل مسابقه های آزاد قفس تا حد مرگ ادامه می یابد! همینطور که پشت فرمان خیره به رینگ نگاه می کنید، احتمالا از خود می پرسید مگر چه شده است؟ احتمالا یکی جلوی دیگری پیچیده همین! این روایت واقعیتی از خیابان های بسیاری از کلان شهرهای ماست که هر روز تکرار می شود.

روانشناسان بر این باورند که ترافیک یکی از عوامل اصلی افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه است. به طور مثال در کلان شهری چون تهران بیش از 20 میلیون سفر روزانه انجام می شود و نسبت وسایل نقلیه به معابر نیز بیش از 8.5 برابر است. روند خشونت های ترافیکی به دلیل افزایش تعداد خودروها و ترافیک در سال های اخیر رو به افزایش گذاشته است و بیشترین خشونت مربوط به شهر هایی است که بیشترین ترافیک را دارند. از این رو تاثیر ترافیک بر عصبانیت و پرخاشگری امری قطعی است که مسئولین باید فکری به حال آن بکنند.

اما واقعا تنها مسئولین هستند که باید برای کاهش خشونت ناشی از ترافیک تلاش کنند؟ آیا تغییر فرهنگ ترافیکی تنها کار مسئولین است؟ پاسخ این سوال کار چندان سختی نیست. واقعیت اینجاست که توسعه زیرساخت های حمل و نقل شهری و دیگر اقدامات ترافیکی وظیفه مسئولین و مدیران کلان است اما فراموش نکنیم هر شخص می تواند یک معلم فرهنگی در ترافیک باشد. حتما می پرسید با این همه مشکلات و … چطور می شود در ترافیک سنگین و خسته کننده با لبخند از اشتباه دیگران استقبال کرد؟ بگذارید کمی خودمانی تر صحبت کنیم. ترافیک جزئی از زندگی مردم است و نمی توانیم از دست ان فرار کنیم. پس تنها راه تحمل ترافیک است. اما چگونه؟ ((شاید پاسخ سوال قبلی در پاسخ این سوال نهفته باشد!)) این کاری است که هم نیاز به ابزار دارد و هم صبر و تمرین.

بهتر است در برنامه روزانه خود ساعت حضور در ترافیک را لحاظ کنید. انتظار نداشته باشید هیچ تصادفی در شهر رخ ندهد، هیچ کس در لاین سرعت کند حرکت نکند و هیچ قسمتی از اتوبان در دست ترمیم نباشد تا شما به موقع به قرار جلسه خود برسید. سعی کنید زمان ترافیکی در برنامه روزانه خود داشته باشید و برای راحت تر گذراندن این زمان شرایط خوبی را برای خود و همراهان فراهم کنید. سعی کنید به جای گوش دادن به صدای  ناهنجار اگزوز موتورسیکلت ها و خودروهای اطراف و حتی اخبار منفی رادیو، سخنرانی هر فردی که به ان علاقه دارید را گوش کنید.

بهتر است کابین خودرو، شیشه ها و داشبورد را تمیز نگه دارید. شاید شما هم این حس را تجربه کرده باشید که وقتی خودرو را به کارواش می برید، بعد از تمیز شدن آن احساس خوبی به شما دست می دهد. دقیقا شبیه وقتی که در اتاق شخصی شما همه چیز با نظم سر جایش قرار گرفته است.  راه دیگری که روانشناسان در جهت ایجاد احساس آرامش درون خودرو پیشنهاد می کنند، بوی خوش کابین است. یعنی شما می توانید از رایحه مورد علاقه خود در کابین خودرو استفاده کنید تا ناخوداگاه مغز سلول های در ارتباط با خوشحالی و تنظیم آدرنالین خون را کنترل کنند.

کمپین مسیر نو رنو

مثلا یکی از راه های افزایش آرامش گوش دادن به موسیقی مورد علاقه است. موسیقی که خاطرات شیرین با آن دارید. این پیشنهادی است که حتی رنو هم آن را در غالب برنامه مسئولیت های اجتماعی یا  Corporate Social Responsibility در بسیاری از کشورهای دیگر و از جمله ایران به اجرا درآورده است. در این خصوص رنو طرحی با نام #مسیرنو را در فضای مجازی استارت زده که با همکاری جمعی از هنرماندان و مردم حالا بدل به کمپینی اجتماعی شده و حتی کار به ارائه لیست موزیک های مورد علاقه دنبال کنندگان این کمپین و انتشار تصاویر رفتار خوب ترافیکی هم رسیده است!

اجرای کمپینی در حوزه کاهش خشونت در رفتار اجتماعی افراد و تزریق نشاط به جامعه آن هم در ترافیک توسط رنو، ایده ای جالب است که می تواند حتی الگویی برای دیگر دستگاه ها و برندهای فعال در ایران باشد. زیرا رنو در کمپن مسیرنو به کسی نمی گوید از ترافیک دوری کند، بلکه ترفندهای تبدیل احساس خستگی و عصبانیت به حس آرامش را به دنبال کنندگان پیشنهاد می کند. در حالی که بسیاری از ما به دنبال گریز از ترافیک هستیم. در حالی که با انتخاب زندگی شهرنشینی، در واقع از ترافیک گریزی نیست. در اخر فراموش نکنید ترافیک در همه جهان وجود دارد و تنها شما هستید که باید راه قبول کردنش را انتخاب کنید. با سختی و خشونت یا آرامش و صبوری، انتخاب با شماست.

 

برگزاری سمینار آموزشی نگین خودرو برای نمایندگان سراسر کشور

می توان هر قطعه ای را در ایران تولید کرد/ نگاهی به شرایط کیفیت تولید قطعه و خودرو در گفت و گو با قائم مقام کیفیت رنو در ایران

رنو حامی نمایشگاه 4 ماهه لوور در تهران

از توانمندی های رنو استفاده کنید/نگاهی به پتانسیل برندهای خارجی حاضر در کشور در حوزه خودروهای پاک

برنامه رنو پارس برای توسعه قطعه سازان ایران

پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو/ فرصت های شغلی رنو در ایران 10 برابر می شود

2017 موفق ترین سال حضور رنو در ایران/ رکورد تولید، فروش و سهم رنو پارس از بازار ایران شکسته شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی