پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

شوراي رقابت با الفباي صنعت خودرو بيگانه است

چنانچه خودروسازان خودشان بتوانند قيمت گذاري كنند و به حداقل سود در توليد دست يابند به يقين توسعه و پيشرفت صنعت خودرو را شاهد خواهيم بود و از اثرات آن شكوفايي صنعت، تنوع محصولات و توليد باكيفيت تر خودروها در كشور خواهد بود. كالاها، خدمات و مواد اوليه بالا مي گيرد و مردم، توليدكنندگان و […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

چنانچه خودروسازان خودشان بتوانند قيمت گذاري كنند و به حداقل سود در توليد دست يابند به يقين توسعه و پيشرفت صنعت خودرو را شاهد خواهيم بود و از اثرات آن شكوفايي صنعت، تنوع محصولات و توليد باكيفيت تر خودروها در كشور خواهد بود.

كالاها، خدمات و مواد اوليه بالا مي گيرد و مردم، توليدكنندگان و اداره كنندگان كشور درگير اين موضوع هستند. مردم با ابراز نگراني بابت گراني هاي بي رويه در برخي از كالاهاي مصرفي و خدمات با اين مسئله دست و پنجه نرم مي كنند. مسئولان نيز با در نظر گرفتن مكانيزم هايي قصد كنترل كردن مسئله گراني دارند و توليدكنندگان به عنوان محور اصلي توليد، در نوك حمله به گران شدن كالاها و توليدات قرار مي گيرند.

در اين مبحث قصد نداريم كه به صورت همه جانبه مولفه هاي تاثيرگذار در همه بخش هاي توليدي و خدمات را بررسي كنيم وليكن نگارنده اين سطور به دليل ارتباط با صنعت خودرو، به برخي از عوامل تاثيرگذار بر قيمت خودرو گريزي خواهد زد تا بخشي از زواياي واقعي شدن قيمت خودروهاي پرتيراژ و داخلي براي اذهان عمومي آشكار شود. بر اساس بررسي هاي كارشناسان صنعت خودرو، عواملي مانند: تغييرات نرخ ارز ( به ويژه دلار و يورو )، تغييرات بهاي جهاني و افزايش قيمت نهاده هاي توليد مانند: آلومينيوم، مس، فولاد، چدن، لاستيك و آهن ورق داخلي و حامل هاي انرژي از مولفه هاي بسيار تاثيرگذار بر قيمت تمام شده خودرو هستند. بررسي ها نشان مي دهد كه همه عوامل ذكر شده طي سال جاري با افزايش چشمگير قيمت ها رو به رو بوده اند و تاثير مستقيمي بر قيمت خودروهاي توليدي دارند.

با بررسي دقيق نحوه قيمت گذاري و ميزان افزايش قيمت خودروهاي پرتيراژ توليد شده در داخل كشور مواردي به چشم مي خورد كه به شدت با فرايند پويايي و اقتصادي شدن صنعت خودرو مغايرت دارد. قيمت گذاري خودروهاي كمتر از 45 ميليون تومان به جاي بازار و در چارچوب سيستم عرضه و تقاضا، توسط شوراي رقابت انجام مي شود كه اشكالاتي فراواني به اين روند قيمت گذاري وارد است و از دل بخشنامه هاي دستوري شوراي رقابت هيچگاه، رضايت مردم به عنوان بهانه اصلي اين شورا و افزايش كيفيت خودروهاي توليدي حاصل نشده است و از طرفي هم توليدكنندگان و خودروسازان نيز با استدلال هايي كه دارند اعلام مي كنند كه توليد خودروهاي پرتيراژ داخلي با ضرو و زيان رو به رو است و اين روند نامناسب باعث بروز صدمات جبران ناپذير به توليد داخلي شده و خواهد شد.

به عبارت بهتر تصمميات شوراي قابت باشرايط صنعت و اقتصاد كشور همخواني ندارد و كارها بدون كارشناسي منطقي و تصميمات نسجيده دراين شورا با صلاح شوراي رقابت صورت مي گيرد وبه نوعي اين شورا با البفاي صنعت خودرو بيگانه است .

بهترين راهكار براي تعيين قيمت خودروها در فضاي رقابتي، سيستم عرضه و تقاضا و تعيين قيمت در بازار است. قاعدتا توليد كننده بايد بتواند براي استمرار فرايند توليد با حداقل سود و حفظ سطح اشتغال جامعه، متناسب با هزينه هاي تمام شده در توليد محصول، قيمت گذاري خودروها را انجام دهد و تعيين قيمت به شكل دستوري نه تنها به نفع توليدكنندگان و خودروسازان نيست بلكه به نفع مردم و اقتصاد جامعه نيز نخواهد بود و ضرر و زيان پنهان و آشكار اين گونه قيمت گذاري بر ناكارآمدي اقتصاد و توليد، بيشترين تاثير را خواهد داشت چرا كه به مرور باعث كاهش توان توليد در كشور و تعطيلي واحدهاي توليدي اعم از خودروسازان و قطعه سازان خواهد شد. از اين رو ضرورت دارد تعيين قيمت خودروها در بسترهاي منطقي و توسط توليدكنندگان و خودروسازان صورت گيرد تا نقدينگي به عنوان شريان حياتي خودروسازان جريان يابد و توليد اقتصادي و سودآور رونق گيرد.

چنانچه خودروسازان خودشان بتوانند قيمت گذاري كنند و به حداقل سود در توليد دست يابند به يقين توسعه و پيشرفت صنعت خودرو را شاهد خواهيم بود و از اثرات آن شكوفايي صنعت، تنوع محصولات و توليد باكيفيت تر خودروها در كشور خواهد بود. به راستي كه قيمت گذاري دستوري خودروهاي توليد داخل به نفع هيچ يك از اركان جامعه نخواهد بود و باعث ركود در بنگاه هاي توليدي و كاهش سطح اشتغال در جامعه خواهد شد و صنعت خودروسازي داخلي را با چالش هاي جدي رو به رو خواهد كرد.

محمود مرتضوي كارشناس صنعت خودرو

شورای رقابت دستور افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون را صادر کرد

انتظار افزایش 20 درصدی قیمت خودروهای داخلی

قیمت گذاری خودروهای کمتر از 45 میلیون تا پایان خرداد

چراغ سبز مجلس به افزایش قیمت خودروهای داخلی

افزایش بیش از ۹.۶ درصدی قیمت خودروهای داخلی مجاز نیست

پرواز قیمت خودروهای داخلی / معرفی خودروهای پرچمدار اختلاف قیمت

سایپا تحویل تندر90 به جای ساندرو را تکذیب کرد

فروش نقدی محصولات ایران خودرو (ویژه عید فطر)

شرایط فروش ویژه محصولات برلیانس به مناسبت عید فطر

پیش فروش و فروش نقدی محصولات سایپا (ویژه عید فطر)

فروش اعتباری محصولات مدیران خودرو باسودمشارکت و اقساط بلندمدت

جدیدترین قیمت خودرو های تولید داخل در بازار

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی