پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فورد جی تی 40 1966 (1)

فروش فورد جی تی افسانه ای/ مقام سوم مسابقه به یاد ماندنی لمانز در سال 1966

فورد جی تی 40 , خودرویی افسانه ای که با حضورش دردنیای موتور اسپرت توانست موفقیت هایی را کسب کند که تا به امروز هم در ذهن بسیاری از علاقه مندان نقش بسته است. فورد در سال 1966 توانست در مسابقه 24 ساعته لمانز اولین مقام قهرمانی خود را کسب کند. قهرمانی دلچسب که سه […]

ارشیا
پنجشنبه - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

فورد جی تی 40 , خودرویی افسانه ای که با حضورش دردنیای موتور اسپرت توانست موفقیت هایی را کسب کند که تا به امروز هم در ذهن بسیاری از علاقه مندان نقش بسته است. فورد در سال 1966 توانست در مسابقه 24 ساعته لمانز اولین مقام قهرمانی خود را کسب کند. قهرمانی دلچسب که سه مقام اول, دوم و سوم را برای تیم فورد در این مسابقه رقم زد. اکنون فورد جی تی 40 افسانه ای با شماره شاسی  P/1016 که توانست مقام سوم را در مسابقه لمانز سال 1966 کسب کند, در حراجی RM برای فروش گذاشته می شود.

پس از بحث و مجادله هنری فورد با انزو فراری بر سر خریدن خودرو های فراری, هنری فورد که قصد داشت با تیم فراری همکاری کند, با عصبانیت به کارکنانش دستور داد تا هرچه سریع تر خودرویی را طراحی کنند تا بتواند خودرو های فراری را در مسابقه لمانز شکست دهد. نتیجه تلاش و زحمات تیم فورد چیزی نبود جز فورد جی تی 40 . خودروی افسانه ای که به علت فاصله بسیار کم 40 اینچی با سطح زمین, نام جی تی 40 را برای آن در نظر گرفتند.

فورد جی تی 40 1966 (4)

سر انجام تیم فورد 3 خودرو را برای شرکت در مسابقه 24 ساعته لمانز به فرانسه فرستاد, که نتیجه ای خارق العاده را به همراه داشت. سه خودروی تیم فورد به ترتیب در مقام های اول, دوم و سوم قرار گرفتند تا تاریخ مسابقات اتومبیلرانی شاهد یکی از بهترین نتیجه های مسابقات لمانز باشد. شماره شاسی  P/1016با رانندگی Ronnie Bucknum و Dick Hutcherson پس از پشت سر گذاشتن 348 دور در 24 ساعت در رتبه سوم در مجموع قرار گرفت.

مسابقه لمانز سال 1966

خودروی دیگر با رانندگی  Ken Miles و Denny Hulme در رتبه دوم و خودروی سوم با رانندگی Bruce McLaren و  Chris Amonدر رتبه اول قرار گرفتند تا شروعی تازه برای تیم فورد در مسابقات اتومبیلرانی شکل بگیرد. فورد جی تی 40 MKll نتیجه تفکر و آینده نگری تیم فورد برای قهرمانی در مسابقات مختلف بود. مهندسین فورد که هدف رسیدن به سرعتی بیش از 320 کیلومتر را در سر داشتند, موتور 427 کیوبیک اینچی (7 لیتری) را برای این خودرو طراحی کردند که از تکنولوژی زمان خود بسیار جلوتر بود. پیشرانه ای که در مقایسه با موتور 1.9 لیتری 6 سیلندر خطی پورشه 906 و موتور 3.3 لیتری 12 سیلندر فراری 275 GTB بسیار قوی تر بود و دوام بسیار خوبی داشت. طراحی بدنه جی تی 40 هم به گونه ای بود که بیشترین نیروی جاذبه را تولید کند و ارتفاع بسیار کم آن در آیرودینامیک خودرو تاثیر بسزایی داشت.

فورد جی تی 40 1966 (3)

اولین بر در سال 1965 شماره شاسی P/1016 برای انجام تست های فنی به پیست سبرینگ فرستاده شد. فورد که قصد شرکت در مسابقه لمانز را داشت از مسئولین درخواست کرد که این بار ممسابقه 12 ساعته را به 24 ساعته تغییر بدهند. این اتفاق افتاد اما در ساعت 4:20 دقیقه صبح شماره شاسی P/1016 با نقص فنی در گیربکس اتوماتیکش مواجه شد و از جریان مسابقه خارج شد. در میان بسیاری از جی تی 40 هایی که در مسابقات مختلف شرکت کردند این خودرو تنها نمونه ای بود که با گیربکس اتوماتیک در مسابقات حاضر شده بود. اکنون این خودروی افسانه ای برای شرکت در حراجی RM به شهر نیویورک فرستاده شده است و فعلن چند روزی در معرض دید همگان در موزه حراجی قرار گرفته است.

فورد جی تی 40 1966 (5)

این خودرو پس از بازسازی به رنگ طلایی اصلی کارخانه در مسابقه سال 1966 باز گردانده شده است. به گفته Alexander Weaver کارشناس خودرو در حراجی RM: ((تاریخچه این خودرو خود بیانگر همه چیز است. اگر این خودرو و تاریخچه اش وجود نداشت شاید دنیای موتور اسپرت هم هیچوقت همچین اتفاقی را به چشم نمی دید. شاید آرزوی هر کلکسیونر و علاقه مندی, داشتن فورد جی حار در مسابقه لمانر سال 1966 باشد)). در سال 2012 فورد جی تی 40 1966 فروخته شده با قیمت 11 میلیون دلار در نمایشگاه RM لقب گران ترین فورد فروخته شده در تاریخ را به نام خود ثبت کرد. خودرویی که در سال 1966 در اولین حضورش در مسابقات در پیست SPA بلژیک توانست عنوان قهرمانی را کسب کند و هم چنین در فیلم لمانز استیو مک کویین هم به عنوان خودرو فیل بردار حضور داشت.

فورد جی تی 40 1966 6

شماره شاسی P/1016 در ساحل Peable Beach در نمایشگاه  Concours d’Elegance به نمایش در می آید و پیش بینی می شود این خودرو افسانه ای با قیمتی بین 9 تا 12 میلیون دلار فروخته شود.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی 

فورد جی تی 1.8 میلیون دلاری

حضور مازراتی کمیاب در حراجی RM

لامبورگینی پاپ فرانسیس به فروش رفت/ لامبورگینی مقدس!

خودروی بتمن در دهه 60 میلادی به فروش می رسد/ بتموبیل 1 دلاری!

اطلاعات جدید از شلبی جی تی 500 مدل 2020

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی