پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سقف سرعت در آزادراه

مشت سقف سرعت (( آزادراه کنارگذر جنوبی تهران )) نمونه خروار می شود؟

چند ماه پس از گمانه‌زنی‌هایی که در رابطه با احتمال کاهش سرعت مجاز در آزادراه‌های ایران مطرح شده بود، صحبت‌های جدید معاون وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در برخی از آزادراه‌ها امکان افزایش سرعت مجاز نیز وجود دارد. این احتمال در حالی قوت گرفته که خیرالله خدامی امکان افزایش سقف سرعت آزادراه کنارگذر جنوبی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲ تیر ۱۳۹۷

چند ماه پس از گمانه‌زنی‌هایی که در رابطه با احتمال کاهش سرعت مجاز در آزادراه‌های ایران مطرح شده بود، صحبت‌های جدید معاون وزیر راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در برخی از آزادراه‌ها امکان افزایش سرعت مجاز نیز وجود دارد. این احتمال در حالی قوت گرفته که خیرالله خدامی امکان افزایش سقف سرعت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به 130 کیلومتر بر ساعت را مطرح کرده است.

با وجود آنکه ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان و دو درصد از خودروهای جهان را در اختیار دارد در عرصه تلفات جاده‌ای 1.3 درصد از کل تلفات را به وجود آورده و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت برنامه‌ریزی‌های جدید برای عبور از بحران‌ها در این زمینه است. آمارهای جدید سازمان راهداری نشان می‌دهد که پس از حدود 12 سال کاهشی بودن روند تلفات جاده‌ای در ایران، این آمار به کف خود رسیده و عبور از هسته سخت آن نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدید است.

پیش از این یکی از سیاست هایی که در کنار دیگر موارد برای کاهش تلفات جاده ای مطرح شده بود، کاهش سرعت مجاز حرکت در جاده‌های کشور بود.
براساس گزارشی که رییس سازمان راهداری ارائه می‌داد، سرعت در ارتباط مستقیمی که با تلفات جاده‌ای دارد و می‌توان با کاهش آن به از تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای در کشور کاست.

هرچند به نظر می‌رسید که این موضوع در قالب طرح‌هایی قابل پیگیری باشد، اما با جابه‌جایی‌های صورت گرفته در این سازمان به نظر می‌رسد طرح کاهش سرعت مجاز در جاده‌های ایران نیز چندان پیگیری نمی‌شود و حتی در پروژه جدید کنارگذر جنوبی تهران امکان افزایش سقف سرعت مجاز نیز وجود دارد. سقف سرعت این آزادراه 130 کیلومتر در نظر گرفته شده که می‌تواند به تغییرات جدیدی در این حوزه منجر شود.

هرچند طرح فعلی نهایی نیست و حتی در صورت نهایی بودن هم تنها برای یک آزادراه اعمال می‌شود، اما اصلی‌ترین مساله نرسیدن به یک جمع‌بندی نهایی برای این عامل بسیار مهم در آزادراه‌های کشور است که اگر عامل سرعت به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل در بالارفتن تصادفات نقش داشته باشد، قطعا باید به کاهش آن فکر کرد و اگر می‌توان در برخی از مسیرها از سرعت مجاز فعلی نیز پا را فراتر گذاشت، قطعا با یک قانون یا لایحه جدید می‌توان به استقبال آن رفت. در حال حاضر سقف سرعت مجاز در آزادراه‌های ایران 120 کیلومتر بر ساعت است.

با تنها آزادراه کشور با سقف سرعت 130 کیلومتر بر ساعت آشنا شوید:

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تنها آزادراهی است که سرعت طرح در آن 130 کیلومتر بر ساعت است و این به دلیل طول شیب مناسب و شرایط خاص توپوگرافی آزادراه است. این پروژه آزادراهی ۱۵۸ کیلومتر طول دارد، گفت: همچنین ۵۰ کیلومتر رمپ و لوپ نیز در این پروژه احداث شده است.

خیرالله خادمی اظهارداشت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران از ۴ قطعه در حال احداث است. وی ادامه داد: قطعه یک پروژه از آبیک تا جاده ماهدشت-اشتهارد به طول ۴۰ کیلومتر ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: قطعه دوم پروژه از جاده ماهدشت-اشتهارد به اتوبان ساوه ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد همچنین قطعه سوم بین اتوبان ساوه و اتوبان قم قرار دارد که طول آن ۳۰ کیلومتر است و پیشرفت فیزیکی آن ۲۸ درصد برآورد می‌شود.

خادمی ادامه داد: قطعه چهارم آزادراه کنارگذر جنوبی تهران ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طول قطعه ۳۸ کیلومتر است. وی افزود: برای بهره‌برداری کامل باید همه قطعات آزادراه ساخته شود چون این آزادراه در کریدور شرقی-غربی است و باید ترافیک‌ها را مدیریت کند.

خادمی بیان کرد: اگر قطعه سوم پروژه هم امسال تکمیل شود با تکمیل قطعات ۳ و ۴ ترافیک ساوه-تهران به سمت مشهد به تهران وارد نمی‌شود و مستقیماً از طریق این آزادراه به چرم‌شهر می‌رود.

 

کاهش سقف سرعت مجاز در جاده های کشور

طرح کاهش سرعت منتفی شد

ایران رکورددار بالاترین حد مجاز سرعت اتوبوس در جهان

آیا عوارض آزادراه ها با خدمات جاده ای مطابقت دارد؟

جزییات نرخ عوارض آزادراه ها با 20 درصد افزایش اعلام شد + جدول

یک گام تا الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه ها

احتمال افتتاح آزادراه همت – کرج در بهار ۹۷/ تسریع در روند بهره برداری از آزادراه های کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی