پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت سواران

افزایش موتورسیکلت سواران پایتخت در پی مشکلات اقتصادی/ چاره تردد خارج از ضابطه موتورسیکلت ها چیست؟

مشکلات اقتصادی باعث افزایش تعداد موتورسواران پایتخت شده است. در پی افزایش تردد موتورسیکلت ها، کنترل آن ها از سوی پلیس در برخی مواقع ضعیف احساس می شود و باید فکری به حال تردد خارج از ضابطه موتورسیکلت ها در سطح شهر تهران کرد. طیبه سیاوشی شاه عنایتی  در بیان علل عدم ساماندهی موتورسواران و […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۳ تیر ۱۳۹۷

مشکلات اقتصادی باعث افزایش تعداد موتورسواران پایتخت شده است. در پی افزایش تردد موتورسیکلت ها، کنترل آن ها از سوی پلیس در برخی مواقع ضعیف احساس می شود و باید فکری به حال تردد خارج از ضابطه موتورسیکلت ها در سطح شهر تهران کرد.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی  در بیان علل عدم ساماندهی موتورسواران و تردد بدون ضابطه آنها گفت: ما یک چرخه اقتصادی و یک حمل و نقل عمومی معیوب داریم که حاصل آن تردد زیاد بدون ضابطه موتورسواران شده است، به این معنا که به دلیل نبود مترو، تاکسی و اتوبوس به اندازه کافی و وضعیت نامناسب خیابان‌هایمان برای توسعه حمل و نقل عمومی از موتورسیکلت به عنوان وسیله‌ای در جهت رفت و آمد در معابری که تردد در آنها آسان نیست، استفاده می‌شود، کما اینکه برخی مواقع چهره‌های مطرح نیز ناچار به استفاده از این موتورسیکلت‌ها می‌شوند.

مشکلات اقتصادی عامل اصلی افزایش تعداد موتورسواران پایتخت است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: موتورسیکلت‌ها در بخش اقتصادی نیز بسیار فعال هستند به این صورت که در زمینه تامین قطعات یدکی بخش‌های مختلف یا انتقال غذای مورد نیاز آنها فعالیت دارند، همچنین بخش دیگری که از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، تامین معیشت تعداد زیادی از موتورسواران به این روش است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای است که بسیاری از افراد نمی‌توانند در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت کنند، بخش عمده‌ای از آنها به دلیل عدم اشتغال در این حوزه فعالیت دارند و به نوعی به صورت نیمه پنهان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

سیاوشی شاه عنایتی یادآورشد: بی‌تردید در شرایط کنونی ساماندهی موتورسواران اقدام سختی است و حتی راهنمایی و رانندگی نیز در زمان اعمال قانون با واکنش آنها روبرو می‌شود، چرا که بسیاری از آنها از شرایط اقتصادی مطلوبی برخوردار نبوده و قادر به پرداخت جریمه‌های قانونی نیستند، بنابراین با توجه به بخش انسانی این معضل نمی‌توان از ابزارهای قانونی برای توقف یا اصلاح نحوه تردد آنها اقدام کرد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون باید به این مهم پرداخت که چرا این میزان موتورسوار در سطح تهران تردد دارند، چرا که اینجا چین یا اندونزی نیست که از ازدیاد تعداد موتورسواران به عنوان یک فرهنگ یاد کرد، بنابراین با وجود دلایل متفاوتی که در کشور برای افزایش تعداد موتورسواران وجود دارد باید به دنبال استفاده از یک الگوی بومی بود، ضمن اینکه تا زمانی که وضعیت اقتصادی تغییر نکرده و افراد برای نوع شغلی که دارند ناچار باشند به صورت مستمر از حاشیه‌ها به بخش‌های اصلی شهر تردد کنند، این روند تداوم خواهد داشت.

موتورسواران به مشکلات زیست محیطی دامن می‌زنند

سیاوشی شاه عنایتی تصریح کرد: تاکنون بارها پلیس راهنمایی و رانندگی به دلایل مختلف اعم از نداشتن کلاه ایمنی، پلاک و … با موتورسواران برخورد کرده است، اما تا وقتی زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی آنها وجود نداشته باشد، قانونمند کردن موتورسواران امکانپذیر نخواهد بود، ضمن اینکه ما پلیس راهنمایی و رانندگی مجزا برای اعمال قانون موتورسواران متخلف هم نداریم، چرا که نیروی انسانی کافی برای تحقق این مهم وجود ندارد، به همین دلیل هرج و مرج عجیبی در برخی نقاط شهر به ویژه در بازار ایجاد شده، به طوری که جان عابران پیاده را هم به خطر می‌اندازند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: موتورسواران نه تنها عامل تصادفات شهری هستند، بلکه بخشی از آلودگی هوا را نیز شامل می‌شوند، چرا که سوخت مورد استفاده آنها به این معضل زیست محیطی دامن می‌زند که باید برای رفع این مشکل هم چاره‌اندیشی شود.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، بیان کرد: البته ساماندهی موتورسواران نیازمند برخی اقدامات قانونی بود که به تازگی گام به گام در حال اجرا است، کما اینکه موتورسیکلت‌ها پلاک دار شده‌اند و از کلاه ایمنی استفاده کرده و قرار بر این شده که افراد برای استفاده از موتورسیکلت دوره‌های آموزشی لازم را هم بگذرانند.

منبع: خانه ملت

استفاده از کلاه ایمنی را جدی بگیرید!/ ضربات وارده به سر و گردن، علت مرگ 93 درصد موتورسواران

ممنوعیت ورود موتورسیکلت ها به تونل های تهران

جریمه 50 هزار تومانی برای تغییر در میزان و رنگ نور چراغ خودرو

تردد غیر مجاز در خطوط ویژه ۳۰ درصد کاهش یافت

ماجرای زخم زدن به خود و تیغ زدن به دیگران!/ راه مقابله با تصادف ساختگی چیست؟

جریمه 100 هزار تومانی و نمره منفی برای صحبت با تلفن همراه حین رانندگی

تجاوز از سرعت غیرمجاز پرچمدار تخلفات رانندگی/ افزایش 33 درصدی برخورد با تخلفات حادثه ساز

ممنوعیت رانندگی تا 3 ماه برای رانندگان با 30 نمره منفی

هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شود/ راه های کاهش تلفات جاده ای

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی