پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

فرصتی برای درخشش خودروهای پاک/ نگاهی به میتسوبیشی اوتلندر PHEV از زاویه ای متفاوت

میتسوبیشی اوتلندر PHEV اولین شاسی بلند پلاگین هیبریدی است که پای آن به بازار ایران باز شده و جالب است بدانید یکی از پرفروش ترین شاسی بلندهای پلاگین هیبرید جهان به شمار می رود. با توجه به این که نسخه بنزینی اوتلندر با سیستم درون ساز چند سالی در بازار ایران حضور داشته، بسیاری از […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۱ تیر ۱۳۹۷

میتسوبیشی اوتلندر PHEV اولین شاسی بلند پلاگین هیبریدی است که پای آن به بازار ایران باز شده و جالب است بدانید یکی از پرفروش ترین شاسی بلندهای پلاگین هیبرید جهان به شمار می رود. با توجه به این که نسخه بنزینی اوتلندر با سیستم درون ساز چند سالی در بازار ایران حضور داشته، بسیاری از علاقه مندان و خریداران با این سوال که مدل PHEV چه تفاوتی با مدل بنزینی دارد؟ روبرو هستند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

بی مهری به خودروهای پاک در ایران

فرهنگ استفاده از خودروهای برقی در بیشتر کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت جهان جا افتاده و بازخورد آن را می توان در آمار فروش خودروهای هیبرید، برقی و در کل دوست دار محیط زیست مشاهده کرد. حتی قانون گذاران اروپایی در نظر دارند تا چند ده سال آینده، عرضه و تولید خودروهای احتراقی را در کشورهای شان ممنوع کنند. کشور ما اما در زمینه خودروهای پاک، با واردکنندگان این خودروها بی مهری کرده و آن طور که باید با عینک منطق به ماجرای عرضه خودروهای هیبرید و برقی در کشور نگاه نکرده. همان طور که در خبرهای دیگر نیز عنوان کردیم، واردات خودرو به کشور ممنوع شده. وقتی دلایل وزارت صنعت برای وضع این قانون را بررسی می کنیم، به این نتیجه می رسیم که دولت به دلیل تولید مشابه خودروهای وارداتی در داخل این ممنوعیت را وضع کرده است. به فرض قبول می کنیم که این دلیل برای وضع چنین قانونی درست بوده، که ((نیست))، اما سوال مهم اینجاست که آیا نمونه مشابه خودروهای هیبرید و برقی با تکنولوژی بالا نیز داخل کشور تولید می شوند که واردات شان ممنوع شده؟! آن هم در شرایطی که در فصل سرما تمام مدیران شهری ما با مساله آلودگی هوا سر و کله می زنند که نتیجه آن یک سری قانون هیجانی مثل ممنوع کردن تردد خودروها در این روزها است و سال بعد نیز می بینیم این اقدامات نه تنها نتیجه طولانی مدت نداشته، بلکه وضعیت آلودگی هوا نسبت به قبل تشدید هم شده است. پس به نظر، بهتر بود اگر هم واردات خودرو به دلیل خروج ارز ممنوع شده (باز هم تاکید می کنیم که از نظر ما این دلیل منطقی نیست)، راهی پیش پای واردکنندگان خودرو گذاشته شود تا حداقل تشویق شوند و  بتوانند با شرایط راحت تری خودروهای پاک را به کشور وارد کنند.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

خارج از بحث های چالشی که این مدت آنقدر زیاد مطرح شده که دیگر خودمان هم به تنگ آمده ایم! می خواهیم نگاهی به پرفروش ترین شاسی بلند پلاگین هیبرید دنیا که پیش از ممنوعیت واردات خودرو، شانس حضور در بازار ایران را تجربه کرده داشته باشیم. میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید خودرو مورد بحث ماست، شاسی بلند دوست دار محیط زیست که با تکیه بر موفقیت های چند ساله نسخه بنزینی در بازار ایران به کشورمان آمده تا تجربه ای متفاوت از راندن یک خودرو پاک را برای خریداران رقم بزند. پیش از این نیز میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید را در پیست اتومبیلرانی مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید مشروح آن را در اینجا بخوانید. اما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا در کنار مروری بر قابلیت های این خودرو، تفاوت ها و برتری های آن را نسبت به مدل بنزینی مورد بررسی قرار دهیم.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

تفاوت های ظاهری میتسوبیشی اوتلندر PHEV با نسخه معمولی

میتسوبیشی اوتلندر یک شاسی بلند متوسط به شمار می رود که در چند سالی که از حضورش در بازار ایران می گذرد، توانسته توجه خانواده های چند نفره که به دنبال خودرویی برای گریز به مسیرهای خارج جاده ای هستند و از طرفی تنوع امکانات و قابلیت های کاربردی شهری نیز برای شان در اولویت است را به خود جلب کند. نسخه پلاگین هیبرید اوتلندر را می توان تنها شاسی بلند پلاگین هیبرید بازار ایران برشمرد که از نظر میزان فروش، عملکردی چشمگیر در بازارهای جهانی داشته است.

نسخه پلاگین هیبرید اوتلندر که با نام PHEV شناخته می شود، در ظاهر تفاوت هایی جزیی با مدل بنزینی دارد. چیدمان سپر جلو آن در بخش پایینی با مدل بنزینی متفاوت است و رینگ ها و رکاب های جانبی آن نیز چیزی نیست که در مدل بنزینی می بینیم. روی د صندوق بار و گلگیر جلو نیز عبارت PHEV حک شده تا از نسخه بنزینی اش قابل تشخیص باشد.

رد پای تغییرات مدل PHEV نسبت به مدل معمولی، داخل کابین هم به چشم می خورد، صفحه کیلومتر شمار چیدمان و طراحی متفاوتی دارد و فرم غربیلک فرمان و دکمه های روی آن نیز با مدل بنزینی متفاوت است. شیفتر گیرباکس نیز با مدل بنزینی متفاوت است و چیدمان و نوع دکمه هایی که در این قسمت به چشم می خورد، نیز چیزی نیست که در مدل بنزینی می بینید.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

میتسوبشی اوتلندر PHEV از چه چرخه ای نیرو می گیرد؟

اما مهمترین تفاوت های میتسوبیشی اوتلندر PHEV با مدل بنزینی، به زیر پوسته این ژاپنی درشت هیکل مربوط می شود. جایی که موتور بنزینی آب رفته و وظیفه اصلی تولید نیرو به 2 موتور برقی واگذار شده است. اوتلندر پلاگین هیبرید همچون دیگر خودروهای هیبریدی، از چرخه همکاری موتور برقی و بنزینی بهره می برد. با این تفاوت که بر خلاف خودروهای هبرید، این خودرو را می توان با برق شهری نیز شارژ کرد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

ترکیب این سیستم به این صورت است که یک موتور برقی روی محور عقب و یک موتور برقی نیز به همراه موتور بنزینی روی محور جلو قرار گرفته است. مجموعه باتری های قابل شارژ نیز میان دو محور و در کف خودرو قرار گرفته است. این باتری ها در صورت شارژ کامل و در حالت صرفا برقی، تا 50 کیلومتر PHEV را پیش می رانند. همچنین موتور بنزینی نیز تا 80 درصد ظرفیت این باتری ها را شارژ می کند، اما جالب است بدانید که برای شارژ 100 درصدی حتما باید خودرو را به برق وصل کنید. البته در این میان هستند فرایندهای کمکی دیگری که به شارژ باتری ها کمک می کنند. مواردی مثل حرکت خودرو در سرازیری و شارژ باتری توسط نیروی ترمز.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

یکی دیگر از مزیت های خودروهای پلاگین هیبرید نسبت به هیبرید، این است که در سرعت بالا نیز موتور برقی ایفای نقش می کند. برای رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر PHEV می توانید از میان حالت های بنزینی، ترکیب بنزینی و برقی و صرفا برقی یکی را انتخاب کنید. در حالت ترکیبی در سرعت های پایین مصرف سوخت به 1.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می رسد و در حالت برقی نیز مصرف سوخت صفر است. در حالت بنزینی نیز مصرف سوخت کمتر از 6 لیتر است و با این تفاسیر اوتلندر PHEV برای مسیرهای شهری کاملا مقرون به صرفه است. نخستین نقطه قوت مدل PHEV نسبت به مدل بنزینی در این بخش خودش را نشان داد. مصرف سوخت و آلایندگی پایین تر و حجم کمتر گازهای گلخانه ای تولید شده که علاوه بر کمک به اقتصاد مالک اش، به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می کند.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

بروزرسانی:

فیلم: عملکرد میتسوبیشی اوتلندر PHEV چگونه است؟

مشخصات فنی میتسوبیشی اوتلندر PHEV

نقطه قوت بعدی مدل PHEV نسبت به مدل بنزینی، لرزش و سر و صدای کم پیشرانه است که باعث می شود داخل کابین ارامش بیشتری را تجربه کنید. در سرعت های کمتر از 50 کلیومتر، موتور برقی در صورت شارژ کامل به تنهایی فعالیت می کند. در سرعت های 50 تا 120 کیلومتر در ساعت، موتور بنزینی وارد مدار شده و باتری ها را شارژ می کند. اما جالب اینجاست که در این حالت موتور بنزینی نقشی در تامین نیروی محرکه ندارد و این پیشرانه برقی است که خودرو را به پیش می راند. اما با عبور عقربه سرعت از 120 کیلومتر، موتور بنزینی از طریق یک شبکه کلاچ به چرخ های جلو منتقل می شود و به تامین نیرو کمک می کند. 2 موتور برقی میتسوبیشی اوتلندر PHEV 168 اسب بخار قدرت و 332 نیوتن متر گشتاور تولید می کنند. توان موتور بنزینی 1998 سی سی نیز به 118 اسب بخار و گشتاور 186 نیوتن متری می رسد. در مجموع قدرت 203 اسب بخاری اوتلندر PHEV نسبت به مدل بنزینی با 170 اسب بخار قدرت بیشتر است. همچنین در مدل پلاگین هیبرید، گشتاور به صورت فوری و به مراتب سریع تر از مدل بنزینی در اختیار راننده قرار می گیرد که این ویژگی در افزایش کشش اولیه بسیار موثر است.  این شاسی بلند 1845 کیلویی تنها 11 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و سقف سرعت اش نیز عدد 175 کیلومتر در ساعت را نشان می دهد.

جادوی سیستم S-AWC

تقسیم وزن اوتلندر PHEV به دلیل قرارگیری پیشرانه های برقی روی 2 محور، نسبت به مدل بنزینی متفاوت است. سیستم 4WD نیروی وارد شده به چرخ ها را به صورت لحظه ای کنترل می کند. اما در مدل PHEV نقش سیستم S-AWC بسیار پررنگ است. سیستمی که در لنسر اوولشن امتحان خود را پس داده و بر پایه موتور دوقلو و سیستم 4 چرخ متحرک فعالیت می کند.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

به لطف این سیستم، هنگام ورود به پیچ، برای ارتقاء پایداری، نیروی ترمز در چرخ های متحرک در گوشه ها افزایش می یابد. همچنین ضریب توزیع قدرت انتقالی به چرخ های عقب برای بهبود عملکرد در گوشه پیچ ها بیشتر می شود. این در حالی است که توزیع قدرت انتقالی به چرخ های جلو نیز برای کشش بیشتر افزایش می یابد. این ویژگی ها دست به دست هم می دهند تا به لطف این سیستم، پایداری گردشی در پیچ ها بیشتر شود و ریسک رانندگی در سرعت بالا پایین آمده و اوتلندر PHEV پایداری عالی و بدون بادی رول را به نمایش بگذارد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

خدمات پس از فروش و پشتیبانی اوتلندر PHEV در ایران

اوتلندر PHEV توسط آرین موتور پویا، نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران عرضه شده. شرکتی که نمایندگی رسمی کمپانی مادر است و در بحث خدمات پس از فروش، همواره عملکردی قدرتمند و قابل اطمینان داشته است. همچون دیگر محصولات میتسوبشی، اوتلندر PHEV نیز زیر چتر گسترده خدمات پس از فروش آرین موتور قرار می گیرد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

حتما با خود می گویید که حساب این شاسی بلند HIGH-TECH از محصولات دیگر میتسوبیشی سواست و تعمیر و خدمات دهی به آن پیچیدگی های خاص خودش را دارد. این نظریه درست است، اما چیزی که خیال خریدار را راحت می کند، این است که نیروهای خدمات پس از فروش آرین موتور کامل ترین دوره های خدمات رسانی به این خودرو را در ژاپن گذرانده اند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

بروزرسانی:

فیلم: عملکرد میتسوبیشی اوتلندر PHEV چگونه است؟

 

پرفروش ترین پلاگین هیبرید جهان در راه ایران/ نگاهی به میتسوبیشی اوتلندر PHEV

آزمایش فنی میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی برقی در پیست + عکس

آرین موتور میتسوبیشی اوتلندر برقی را رونمایی کرد + قیمت

ترکیبی دلچسب برای عشق ماشین ها/ نگاهی به نقاط قوت میتسوبیشی لنسر نسبت به رقبای کره ای

بررسی فنی میتسوبیشی لنسر 2018/ سدان خانوادگی قابل اطمینان

بررسی فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس / زمین، ماه و خورشید در بازار کراس اوورها به خط می شوند!

میتسوبیشی ASX چه در چنته دارد؟ / بررسی فنی ASX فیس لیفت 2018

مقایسه میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 / قهرمانان جذاب ترافیک

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی