پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گیربکس دو کلاچه

گیربکس دو کلاچه: کلاچ خشک بهتر است یا تر؟

استفاده از گیربکس مناسب در خودرو های امروزی, یکی از مهم ترین نکاتی است که خریداران باید به آن توجه کنند. تعویض دنده, استهلاک و بازه زمانی تعمیرات و نگهداری از جمله عواملی است که با انتخاب گیربکس مناسب می تواند بهبود یابد. گیربکس دبل کلاچ یا DCT امروزه یکی از محبوب ترین گیربکس ها […]

ارشیا
یکشنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۷

استفاده از گیربکس مناسب در خودرو های امروزی, یکی از مهم ترین نکاتی است که خریداران باید به آن توجه کنند. تعویض دنده, استهلاک و بازه زمانی تعمیرات و نگهداری از جمله عواملی است که با انتخاب گیربکس مناسب می تواند بهبود یابد.

گیربکس دبل کلاچ یا DCT امروزه یکی از محبوب ترین گیربکس ها نزد کمپانی های سازنده و خریداران است. گیربکسی با تکنولوژی پیشرفته که در بهبود یافتن سواری و لذت رانندگی نقش عمده ای دارند. در بازار داخلی هم خودرو هایی وجود دارند که از این گیربکس محبوب بهره می برند. از جمله این خودرو ها می توان به BYD S7 تازه وارد اشاره کرد. خودرویی لوکس با تکنولوژی مدرن که راحتی و امکانات قابل قبولی دارد. علاوه بر زیر بندی قوی مک فرسون و موتور 2 لیتری توربو با 203 اسب بخار یکی از بهترین امکانات این خودرو استفاده از سیستم گیربکس اتوماتیک دو کلاچه است. اما گیربکس دو کلاچه چگونه کار می کند؟ این گیربکس در اصل تلفیقی از دو گیربکس دستی است که به وسیله دو کلاچه جدا گانه کنترل می شوند و در یک هوزینگ قرار می گیرند. به این صورت که یک کلاچ وظیفه انتقال قدرت به دنده های فرد را به عهده دارد و دیگری قدرت موتور را به دنده های زوج منتقل می کند. هم چنین کلاچ های مورد استفاده در این گیربکس هم به دو نوع خشک و تر دسته بندی می شوند. کلاچ های خشک برای خودرو های با گشتاور پایین تر (تا 250 نیوتن متر) طراحی شده اند و از یک پلیت (Plate) بهره می برند. اما در کلاچ های تر از یک مجموعه کلاچ های آغشته به روغن استفاده می شود که علاوه بر خنک کاری بیشتر برای گشتاور های بالاتر هم مناسب خواهند بود. این نوع کلاچ ها برای گشتاور های 350 نیوتن به بالا کاربرد دارد. به طور مثال گیربکس دبل کلاچ به کار رفته در بوگاتی ویرون قادر به تحمل 1250 نیوتن متر است. هم چنین استفاده از کلاچ های روغنی به علت روغن رسانی بهتر در سیستم گیربکس در بهره وری مصرف سوخت هم موثر هستند. به طور کلی گیربکس های دو کلاچه را می توان چابک ترین گیربکس مورد استفاده در خودرو های شهری دانست. در گیربکس های دبل کلاچ به علت از قبل انتخاب شدن دنده ها ( به طور مثال زمانی که در دنده 2 هستید دنده 3 از قبل انتخاب می شود) تعویض دنده با سرعت بیشتری انجام می گیرد. گیربکس مورد استفاده در BYD S7 که از کلاچ روغنی بهره می برد را می توان به عنوان یکی از بهترین گیربکس های موجود در بازار داخلی معرفی کرد.

گیربکس دو کلاچه

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

با گیربکس های دبل کلاچ مهربان باشیم!

کارمانیا صاحب پیست اختصاصی شد

تعریف جناب S7 از واژه لوکس/ مروری بر ویژگی های شاسی بلند جدید بی وای دی

بی وای دی در شراکت با کارمانیا باقی می ماند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی