پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو داخلی

راهکارهای کنترل بازار خودرو / از اختصاص “IP” برای خریدار تا ممانعت از فروش کارتکسی

بازار خودرو یکی از بازارهای مهم به شمار می رود بطوریکه افزایش یا کاهش قیمت خودرو روزانه در صدر اخبار قرار می گیرد در حال حاضر بازار خودرو اوضاع خوبی ندارد و نهادها و بخش حاکمیتی و فعال در صنعت خودرو راهکارهایی برای کنترل بازار خودرو ارائه کرده اند. به گزارش خبری رسمی جوان خودرو: […]

هادی سیانکی
سه شنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۷

بازار خودرو یکی از بازارهای مهم به شمار می رود بطوریکه افزایش یا کاهش قیمت خودرو روزانه در صدر اخبار قرار می گیرد در حال حاضر بازار خودرو اوضاع خوبی ندارد و نهادها و بخش حاکمیتی و فعال در صنعت خودرو راهکارهایی برای کنترل بازار خودرو ارائه کرده اند.

به گزارش خبری رسمی جوان خودرو:

در حالیکه در سال 97  با افزایش نرخ ارز از یک سو و تبعات خروج آمریکا از برجام از وی دیگر  موجب  شد تا بازار خودرو متلاطم شود و یکی از بازارهای ملتهب اقتصاد ایران به شمار می رود لذا ارائه راهکارهای مناسب برای سامان بخشیدن به این وضع الزامی است و در روزهای اخیر شاهد ارائه راهکاری برای کنترل بازار خودرو هستیم.

اینکه چه راهکاری و از سوی چه نهاد یا بخشی ارائه می شود به خودی خود اهمیت چندانی ندارد اما باید دید که این راهکارها در نهایت عملی خواهد شد و در نتیجه به بهتر شدن وضع موجود می انجامد یا خیر؟

رئیس هیئت عامل ایدرو در همین باره اظهار داشته که راهکارهایی برای کنترل بازار در دستور کار قرار گرفته است  چرا که برخی رویدادها از جمله تغییر نرخ ارز، تعرفه های گمرکی، حجم بالای نقدینگی های سرگردان نزد مردم و برخی فضاسازی های روانی سبب شد تا در هفته ها و ماه های اخیر شاهد هجوم اشخاص برای خرید خودرو باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ایدرو با اتخاذ تدابیری از جمله اختصاص یک شناسه (IP) برای خرید خودرو به هر متقاضی، درخواست از خودروسازان برای وارد کردن همه تولیداتشان به بازار و پیگیری از واردکنندگان برای وارد کردن همه تقاضاهایی که مسیر قانونی خود را طی کرده، برای آرام کردن فضای حاکم بر بازار خودرو تلاش کرد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تاکید کرد: مهم این است که بتوان جریان نقدینگی سرگردان جامعه را به سمت تولید هدایت کرد.

معظمی همچنین گفت: قراردادهای همکاری خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی آنها همچنان برقرار است و کارها طبق روال انجام می شود.

پیشتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود: شرکت های خودروساز پژو و رنو هنوز به طور رسمی خروج از ایران را اعلام نکرده اند؛ زیرا در کشورمان سرمایه گذاری داشته و منافعی دارند.

جلوگیری از فروش کارتکسی و امکان صلح در خرید خودرو

از سوی دیگر رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو از نشست مشترک این اتحادیه با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سخن گفت و اظهار داشت  پیشنهاد شد تا فروش کارتکسی و همچنین امکان صلح در خرید خودروها برداشته شود چرا که این اقدامات می تواند بازار را تا اندازه زیادی آرام کند.

وی افزود: هرچند شرکت ها اعلام می کنند فروشی، تحت عنوان فروش کارتکسی ندارند اما شواهد گویای امر دیگری است و بررسی روند بازار نشان می دهد هم اکنون یکی از خودروسازان اقدام به فروش کارتکسی خودرو در تعداد بالا می کند که لازم است با اقداماتی مانع از این روند شد. همچنین لازم است سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به حذف صلح در پیش فروش خودروها کند زیرا با این اقدام ثبت نام کننده خودرو، تحویل گیرنده نهایی با پلاک به نام خریدار بوده و در صورتی که خواستار انصراف باشد، سود مشخص شده را دریافت کند.

وی خواستار توقف عمده فروشی خودرو شد و گفت: خودروسازان در حالی از توقف عرضه کارتکسی خبر می دهند که هم اکنون خودروهای کارتکسی به تاریح روز در بازار موجود است اما نقطه خروج آن مشخص نیست.

موتمن با تاکید بر این که در صورت ممانعت از فروش کارتکسی، واسطه گری در بازار خودرو کاهش یافته و یا از بین می رود، اظهار کرد: با شرایط فعلی این امکان وجود دارد که یک خودرو چندین دست چرخیده و در نهایت به نام یک نفر کارتکس شود بر این اساس با توجه به چنین شرایطی، اتحادیه پیشنهاد داده تا ظرف مدت مشخصی نسبت به تعیین و تکلیف این خودروها در تهران و سایر استان ها اقدام شود.

12 درصد بازار خودرو در چنگ چینی ها / رشد 17 درصدی تولید خودرو در سال گذشته

بیکاری 15 هزار نفر در پی آشفتگی بازار خودرو

مهلت 2 هفته ای برای معرفی مافیای بازار خودرو

سایپا بيشترين سهم بازار خودروي ايران را به خود اختصاص داد

مسئول گرانی خودرو کیست؟/ بیانیه انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص اتفاقات اخیر بازار خودرو

تاثیر افزایش نرخ ارز بر واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو / آشفته بازار خودرو

ابهامات جدید گریبان گیر بازار خودروهای وارداتی شده اند

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی