پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Leasing_لیزینگ

چالش های صنعت لیزینگ در اقتصاد ایران / بی توجهی بانک مرکزی به فعالیت های لیزینگی

بسیاری از اقتصاددان ها و کارشناسان به دلیل عملکرد نامناسب بانک مرکزی، بر نقش و جایگاه صنعت لیزینگ در رشد و توسعه اقتصادی کشور، تاکنون تمرکز و مفهوم سازی جدی نداشته اند. به نظر می رسد، بانک مرکزی در این خصوص نیز منفعلانه عمل کرده است . به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ به […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۲۴ تیر ۱۳۹۷

بسیاری از اقتصاددان ها و کارشناسان به دلیل عملکرد نامناسب بانک مرکزی، بر نقش و جایگاه صنعت لیزینگ در رشد و توسعه اقتصادی کشور، تاکنون تمرکز و مفهوم سازی جدی نداشته اند. به نظر می رسد، بانک مرکزی در این خصوص نیز منفعلانه عمل کرده است .

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

به هر حال، مزیت اصلی صنعت لیزینگ نسبت به سایر نهادهای مالی، آن است که منابع مالی در این روش به طور واقعی صرف تامین کالاهای با دوام سرمایه ای و مصرفی شده و نه تنها موجب افزایش فروش محصولات بنگاه های اقتصادی می شود، بلکه قدرت خرید مصرف کننده را نیز بهبود می بخشد. به عبارت دیگر با کمک به دو طرف عرضه و تقاضای محصولات سرمایه ای و مصرفی شرایط تعادلی را در میان مدت برای بازارهای کالایی فراهم می کند.

بر این اساس، شرکتهای لیزینگ می توانند به عنوان کانالهای توزیع تسهیلات بانکی عمل کنند و از این طریق باعث صرفه جویی در هزینه های اداری و تشکیلاتی و نیز کاهش ریسک اعتباری و مطالبات معوق بانک ها گردند. از طرفی فزونی تقاضای تامینمالی مصرف کنندگان نسبت به ظرفیت و توانایی بانکها و موسسات مالی، زمینه را برای حفظ و گسترش سهم لیزینگ ها فراهم خواهد کرد و بیشترین حجم عملیات لیزینگ به این بازار اختصاص خواهد داشت.

اما با وجود مزیت های فراوان هنوز صنعت لیزینگ نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند و موانع زیادی بر سر راه خود می بیند که با رفع این موانع و تسهیل فضای کسب و کار زمینه توسعه این صنعت فراهم می شود.

یکی از مهمترین دلایل در جا زدن صنعت لیزینگ نبود سیاست های لازم برای توسعه  این صنعت در اسناد بالا دستی مانند سند چشم انداز 1404 یابرنامه های توسعه 5 ساله است و تا کنون اقدامی نیز صورت نگرفته است.

در کشورهای توسعه یافته، روش تأمین اعتبارات از طریق لیزینگ میان سازوکارهای گوناگون اعتباری،بعد از وام و اعتبارات مستقیم بانکی در رتبة دوم قرار دارد؛ به نحوی که بیش از یک سوم اعتبارات از این طریق تأمین مالی می شوند. بنابراین لیزینگ یکی از ابزارهای برون رفت از سیستم تامین مالی سنتیو مبتنی بر تسهیلات متداول بانکی است زیرا از قواعد و چارچوب های آن تبعیت نمیکند بلکه به

سمت یک جریان پایدار تامین مالی مبتنی بر فروش تجهیزات و داراییها و سایر اقلام با دوام گام بر می دارد. متاسفانه در برنامه های توسعه، جایگاه موثری برای صنعت لیزینگ در نظر گرفته نشده است.

قوانین نامناسب بانک مرکزی یکی دیگر از مشکلات است. عدم ایفای نقش جدی پژوهشکده پولی- بانکی وابسته به بانک مرکزی در توسعه صنعت لیزینگ  یک معضل است. بیش از 70 درصد توجه و توان پژوهشی و آموزشی خود را معطوف به حوزه بانکی نموده است و از پرداختن به سایر موسسات پولی غیر بانکی غافل شده

فرهنگ سازی در خصوص بازاریابی خدمات صنعت لیزینگ و حل مساله لیزینگ های غیر مجاز آنچه به عنوان(self-image ) تصویر ذهنی مردم از لیزینگ بیان می گردد آن است که افراد فقط 10 درصد رضایت دارند این در حالی است که کمتر از 50 درصد مردم تجربه مواجه شدن و استفاده از خدمات لیزینگ را داشته اند.

آنچه باعث عدم دید مثبت در جامعه شده است، اول عدم اطلاع رسانی مقتضی شرکت های لیزینگ از خدمات شان و حتی نحوه بهره مندی افراد می باشد. نکته دوم، احساس جعبه سیاه بودن محاسبات لیزینگ و نکته سوم، بوروکراسی پیچیده و گاها طولانی فرایند لیزینگ می باشد.

. در شرایط فعلی، ضرورت همکاری های بین المللی، شرکت های جوینت ونچر و ایجاد کنسرسیوم های تخصصی در صنعت لیزینگ کشور برای فعالیت در حوزه کالاهای سرمایه ای بزرگ مقیاس )به لحاظ مالی مانند صنعت هوایی، صنعت نفت و حتی صنعت ساختمان هم برای بهبود مدیریت در این صنعت و هم برای تامین سرمایه مکفی، بسیار حایز اهمیت می باشد.

صنعت لیزینگ بر اساس قانون بازار غیر متشکل پولی و هم چنین دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ در کشور فعالیت می نماید. در ساختار بانک مرکزی، هیچ گونه معاونتی متناسب با نیازهای بازار غیر متشکل پولی از جمله صنعت لیزینگ ایجاد نگردیده است؟

نویسنده: امید روحانی مدیر عامل واسپاری آتیه صیا

فرصت مناسب برای لیزینگ ها در بازار دست دوم خودرو

وضعیت مبهم مجوز بسیاری از شرکت های لیزینگ خودرو

فروش لیزینگی سوناتا هیبرید 2018 پاکرو

در خرید لیزینگی خودرو به چه نکاتی دقت کنیم؟

بررسی لیزینگ پس از بحران اقتصادی دنیا

تغییر مدیرعامل واسپاری ملت (لیزینگ ملت)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی