پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بادی شاپ پرشیا خودرو

تمایز خدمات پس از فروش پرشیا خودرو در بخش تعمیرات بدنه (body shop)

بدون شک در رقابت واردکنندگان خودرو به کشور در حوزه خدمات پس‌ازفروش، باید پرشیا خودرو را جزو برندگان دسته‌بندی کرد. زیرا این شرکت علاوه بر ارائه خدمات مناسب به خودروهای خود، در بخش تعمیرات، صافکاری، رنگ و… هم استانداردهای خاصی را ارائه می‌کند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بحث خدمات پس‌ازفروش موضوعی است که […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۵ تیر ۱۳۹۷

بدون شک در رقابت واردکنندگان خودرو به کشور در حوزه خدمات پس‌ازفروش، باید پرشیا خودرو را جزو برندگان دسته‌بندی کرد. زیرا این شرکت علاوه بر ارائه خدمات مناسب به خودروهای خود، در بخش تعمیرات، صافکاری، رنگ و… هم استانداردهای خاصی را ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بحث خدمات پس‌ازفروش موضوعی است که پیشتر نیز در مورد آن صحبت کردیم. فرآیندی که امروز در بازار خودرو جهان می‌تواند برگ برنده‌ای برای حفظ و جذب مشتریان جدید باشد. بسیاری از کارشناسان معتقدند برای کسب موفقیت در فروش یک محصول و دست یافتن به بازارهای جدید، باید از پُل خدمات پس‌ازفروش عبور کنید. خدمات پس‌ از فروش در ایران اما داستان دیگری دارد. در سال‌های گذشته به‌دلیل حضور خودروهای جدید در بازار ایران خدمات پس‌ از فروش نیز از اعتبار بیش‌تری برخوردار شده است. هرچند خودروسازان داخلی هنوز هم در ارائه خدمات کیفیت متوسط رو به بالا دارند اما، آن‌چه که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است، توجه و رقابت در این حوزه میان خودروسازان و واردکنندگان است.

بادی شاپ پرشیا خودرو

نکته جالب، رقابتی است که میان واردکنندگان خودرو در حوزه خدمات پس‌ازفروش وجود دارد. موضوعی که به نفع مصرف کننده تمام می‌شود و ارزش و اعتبار آن برند را ارتقاء می‌بخشد. اما همیشه رقابت‌ها برندگانی دارد که موفقیت را به‌راحتی کسب نکرده‌اند. بدون شک در رقابت واردکنندگان خودرو به کشور در حوزه خدمات پس‌ازفروش، باید پرشیاخودرو را جزو برندگان دسته‌بندی کرد. زیرا این شرکت علاوه بر ارائه خدمات مناسب به خودروهای خود، در بخش تعمیرات، صافکاری، رنگ و… هم استانداردهای خاصی را ارائه می‌کند.

بادی شاپ پرشیا خودرو

نوید پرتو رئیس ارشد خدمات پس‌ازفروش پرشیاخودرو در این خصوص می‌گوید: «ما واقعا تلاش داریم در این حوزه شاخص باشیم و در شان برند ب ام و رفتار کنیم. ببینید روش‌های قدیمی واقعا دیگر کاربرد ندارد. شما نمی‌توانید یک خودرویی مثل ب‌ام‌و سری 7 را با روش‌های قدیمی صافکاری و نقاشی کنید. اصلا امکان این کار وجود ندارد. البته بسیاری از مواقع این کارها در مراکز اصطلاحا تخصصی بیرون انجام می‌شود اما واقعا چگونه می‌توان باور کرد که علم، تکنولوژی و توان فنی تعمیر یک خودروی مدل 2018 ب‌ام‌و در یک تعمیرگاه وجود داشته باشد؟ ما معتقدیم تخصص امروز حرف اول را می‌زند و اگر ما مدعی هستیم توان ارائه خدمات به برند مینی و ب‌ام‌و را داریم دلیلی این ادعا تلاش در حوزه آموزش، تجهیز تعمیرگاه، رعایت استانداردهای ب‌ام‌و، استفاده از قطعات اوریجینال و باکیفیت و در نهایت مشتری مداری است.» پرتو در ادامه گفت: «امروز دیگر خودروها با استفاده از چند آلیاژ ساده فلزی یا نهایتا آلومینیومی ساخته نمی‌شوند. بلکه آلیاژهای مختلف و مواد ترکیبی بسیاری در خودروهای جدید به‌کار گرفته می‌شود که هریک نیاز به یک روش خاص برای ارائه خدمات هستند. این به جز توصیه‌هایی است که سازنده خودرو در خصوص تعمیرات و نگهداری از هر مدلی ارائه می‌کند.

ما بارها در پرشیا خودرو شاهد بودیم مراجعه‌کننده با خودرویی مراجعه می‌کند که مثلا خودرو را تعمیر شده است اما هنوز چراغ چک خودرو روشن است و یا عملکرد یکی از سیستم‌ها مختل شده و درست کار نمی‌کند. به‌خصوص این نوع مراجعات به‌دلیل اشکالات برقی زیاد است. بعد از بررسی تکنیسین‌های ما که برای این کار آموزش‌های لازم را دیده‌اند و بانک اطلاعاتی تخصصی ب‌ام‌و در حوزه عیب‌یابی را در اختیار دارند، مشخص می‌شود این خودرو یک تصادف را تجربه کرده و در یک کارگاه خصوصی تعمیر شده است. اما در بخش الکترونیک به‌دلیل اطلاعات ناقص نتوانسته‌اند بخش‌های الکترونیکی را دوباره کالیبره کنند و یا مثلا حتی یک سوکت در پروسه بازسازی شکسته و از این دست مسائل… جالب است بدانید مثلا در تصادف‌های از روبه‌رو برای باز کردن جلوپنجره و تعمیرات خودرو نمی‌توان جلوپنجره را گرفت و به‌زور از محل آن خارج کرد. زیرا رادار، سیم‌کشی و متعلقات زیادی در این بخش وجود دارد. بعضی از این قطعات برای باز شدن نیاز به ابزار مخصوص دارند که در خارج از مجموعه پرشیاخودرو موجود نیست.

بادی شاپ پرشیا خودرو

روند مونتاژ و تولید قطعات در جهان در حال عبور از جوشکاری به سمت استفاده از چسب است. مثلا در خودرویی مثل  ب‌ام‌و سری 6 رام جلو که جنسی از آلیاژ آلومینیوم و ترکیبی با فلزات دیگر دارد، با کمک یک نوع چسب خاص به شاسی که آن هم از جنس یک نوع فولاد خاص است به بخش‌های دیگر متصل می‌شود. یکی از مراجعه‌کنندگان ما به‌دلیل شکستن اتصال رام جلو و آسیب به کارتل، موتور و گیرباکس به ما مراجعه کرد. در این خودرو پس از تصادف و تعمیر خودرو در خارج از پرشیا خودرو، رام جلو به‌وسیله پرچ‌های بزرگ و متعدد به شاسی متصل شده بود. زیرا جوش واسطه آلومینیوم به فولاد نوعی جوش خاص صنعتی است که در کارگاه‌های کوچک وجود ندارد. در نتیجه تعمیرکار چاره کار را در استفاده از پرچ دیده بود. درحالی‌که در این نقطه اصلا جوشی وجود ندارد و اتصال به کمک چسب انجام می‌شود.

در واقع علاوه بر نداشتن امکانات مناسب در خارج از پرشیاخودرو، حتی علم این موضوع هم نزد آقای تعمیرکار وجود نداشته و به همین دلیل ما شاسی جلو را با چسب مخصوص برای مشتری سفارش‌گذاری و نصب کردیم. حتی گاهی مراجعاتی داریم که می‌خواهند صحت اوریجینال بودن قطعات نصب شده توسط تعمیرکار روی خودرو را بررسی کنند. در بسیاری از موارد متاسفانه هزینه قطعه نو را پرداخت کرده‌اند اما قطعه دست دوم و از امارات رسیده را برای ایشان نصب کرده‌اند.»

بادی شاپ پرشیا خودرو

وی در خصوص بخش صافکاری و علوم این حوزه در صنعت امروز جهان نیز می‌گوید: «معیارهای امروز در حوزه صافکاری و نقاشی با توجه به متریال و آلیاژهای قطعات بهتر است به جای قطعه آسیب دیده از قطعه نو استفاده شود و تعمیر و صافکاری قطعات دیگر در حال فراموشی است. این کار نیز باید با استفاده از ابزارهای خاص انجام شود. به‌طور مثال برای صافکاری یک قطعه آلیاژی از آلومینیوم ما از ابزاهای خاصی استفاده می‌کنیم که بدون برش در بدنه و گرم کردن آن تنها بخش مثلا گود شده را به حالت قبلی بازگردانیم. این کار با استفاده از کشش معکوس از روی قطعه انجام می‌شود. در بخش شاسی کشی ما دستگاه خاصی برای این کار داریم که در کارگاه‌های ب‌ام‌و در سراسر جهان استفاده می‌شود و عملکرد آن به سبک کارگاه‌های خارج از این مرکز نیست.

بادی شاپ پرشیا خودرو

در خارج از پرشیاخودرو برای شاسی‌کشی خودرو را به ستون می‌بندند و کشش را انجام می‌دهند. گاهی این کشش بیش از حد و گاهی کم‌تر از حد است. اما در پرشیاخودرو ما خودرو را روی دستگاه می‌بندیم. دستگاه در زیر خودرو قرار گرفته و بازوهای آن در نقاطی که در شاسی خودرو برای زدن جک طراحی شده است، فیکس می‌شود. به‌این‌ترتیب نیرویی که برای کشش به خودرو وارد می‌شود در کل شاسی تقسیم شده و نقاط دیگر را دِفُرمه نمی‌کند. حتی برای کشش شاسی نیز جک‌ها نیرو اضافی به خودرو وارد نمی‌کنند و در پایان کار نیز اندازه‌ها با الگو برداری از رفرنس‌های تعمیرات کمپانی ب‌ام‌و، در تمامی محورها سنجش می‌شود.

بادی شاپ پرشیا خودرو

اما این روش در خارج از پرشیاخودرو با چشم و به‌صورت تجربی انجام می‌شود که ممکن است دارای خطا باشد. حدود یک ماه قبل یکی از مشتریان پرشیاخودرو با یک سری 5 مدل 2015 به ما مراجعه کرد که به‌دلیل ارزان تمام شدن خدمات در خارج از مجموعه پرشیا خودرو، این خودرو را برای شاسی‌کشی به یکی از تعمیرگاه‌های مشهور سطح شهر برده بود. اما متاسفانه بعد از پرداخت چند 10 میلیون تومان هنوز مرکز محورهای جلو با هم منطبق نبودند و بهتر است بگویم Wheel track خودرو هم مرکز نبود. به همین دلیل علاوه بر اشکال در سیستم‌های راداری، سیستم فرمان نیز نمی‌توانست خودش را با سرعت خودرو کالیبره کند و گیج هم بود. خط ترمز کشش فرمان از دیگر اشکالات این خودرو بود. اما سوال این‌جاست که واقعا پرشیا خودرو دستمزد بالایی می‌گیرد یا به‌دلیل استفاده از قطعات اوریجینال و خدمات مطابق با معیارهای جهانی ب‌ام‌و هزینه بیش‌تری نسبت به کارگاه‌های سطح شهر دریافت می‌کند؟»

بادی شاپ پرشیا خودرو

او پاسخ سوال‌اش را این‌گونه می‌دهد: «ببینید تنها در حوزه رنگ من می‌توانم بگویم که ما بی‌رقیب هستیم. زیرا از روش‌های سنتی برای رنگ‌آمیزی همه سطوح استفاده نمی‌کنیم. هر جنس و متریالی نیاز به فرآیندهای خود دارد. ما در بخش نقاشی پرشیاخودرو از دستگاهی برای تشخیص رنگ استفاده می‌کنیم که در نوع خود بی‌نظیر است. این دستگاه اسکنر رنگ است. شاید از نظر من و شما 2 خودرو سرمه‌ای رنگ کاملا شبیه به هم باشند. اما کافی است در یکی از آنها را روی دیگری ببندید، آن‌وقت تفاوت‌ها در خواب و تراکم اکریل و … کاملا مشخص می‌شود. کار این دستگاه شناخت و تشخیص همین مورد است. ضمن این که می‌توانیم با استفاده از اطلاعاتی که این دستگاه به ما می‌دهد، به فرمول درست ساخت رنگ دست پیدا کنیم. آنالیزی که از اسکن رنگ در اختیار ما قرار می‌گیرد به نرم‌افزار رنگ گلازوریت داده می‌شود تا میزان مورد نیاز از رنگ مادر، رنگ مشکی، رنگ‌های ترکیبی، میزان اکریل را در اختیار رنگ ساز بگذارد. شک نکنید وقتی شما از علم و فن‌آوری در ساخت رنگ بدنه استفاده می‌کنید، در نهایت کیفیت بهتری خواهید داشت.

البته این همه ماجرا نیست. هرچند رنگ‌های مختلف کدهای خاص دارند اما موضوع این است که با توجه به تفاوت‌های فنی در اکریل و… شما باید رنگ یک‌دست را به کمک افزودنی‌ها پیدا کنید. زیرا رنگ اصلی یک کد مشخص دارد. باید توجه داشته باشید که یک خودرو مدل 2015 حدود 3 سال از عمر خود را سپری کرده و رنگ بر اثر سرما، گرما و در کل تغییرات دما، مثل روز اول نیست. در نتیجه ما باید بتوانیم رنگی مناسب با شرایط امروز رنگ خودرو بسازیم. این کار با استفاده از نرم‌افزارهای گلازوریت که آپدیت می‌شوند انجام می‌گیرد.»

بادی شاپ پرشیا خودرو

وی همچنین از بخش رنگ‌آمیزی به‌عنوان یکی از برگ برندهای پرشیا خودرو یاد می‌کند و می‌گوید: «ببینید استانداردهای ب‌ام‌و به ما می‌گوید اگر درب کناری جلو خودرو را تعویض کردیم و کاملا رنگ شد، باید بخشی از گلگیر جلو و در عقب هم رنگ آمیزی شود. البته با لایه‌ای بسیار نازک. ب‌ام‌و این پروسه را Blending می‌نامد. زیرا ب‌ام‌و معتقد است با این سبک کم‌ترین سطح متقاوتی در نگاه بیننده باقی نمی‌ماند و در واقع ب‌ام‌و با این روش سطوح را همسان‌سازی رنگی می‌کند. اما در خارج از پرشیاخودرو به ندرت این کار انجام می‌شود زیرا هزینه رنگ‌سازی و… دستمزد بالا می‌رود و اصطلاحا سطوح بیش‌تری از خودرو رنگ می‌شود که خوشایند بازار نیست. اما استانداردهای ب‌ام‌و می‌گوید خودرویی که با این روش رنگ می‌شود در درازمدت کیفیت بهتری خودهد داشت. بعد شما کافی است عمق رنگ و بتونه‌ای که روی قطعه وجود دارد را با عمق رنگ موجود در کار ما مقایسه کنید. در ظاهر حتی کارگاه‌های بیرون می‌توانند کار بسیار زیبایی تحویل مشتری بدهند. اما واقعا بعد از گذشت یک سال با سرد و گرم شدن باز هم قطعات رنگ شده کیفیت روز اول را حفظ می‌کنند؟ رعایت استانداردها یعنی کم‌ترین افت کیفی در بیش‌ترین زمان، این کاری است که ما در پرشیا خودرو انجام می‌دهیم. در شماره آینده، فرایندها، تکنیک‌ها و استانداردها در بخش رنگ‌آمیزی و تعمیرات الکترونیکی را به روش ب‌ام‌و بررسی خواهیم کرد.»

در مرکز خدمات‌‌ پس‌ازفروش‌‌ پرشیا خودرو چه‌ می‌گذرد؟/ گفت و گو با رئیس ارشد خدمات پس‌ از فروش پرشیا خودرو

بررسی یک ادعا/ ب ام و آلمان اسناد تسلا موتور را تایید نکرد

پرشیا خودرو بر سکوی نخست خدمات پس از فروش

تعرفه های آمریکایی، خط تولید شاسی بلندهای ب ام و را به چین کشاند

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی