پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بی وای دی S6

400 کیلومتر تست و بررسی میدانی بی وای دی S6 در شهر و جاده/ از کویر کرمان تا کوهستان دیزین

در بازار کراس‌اوورهای که حالا در حال گرفتن جای شاسی‌بلندهای واقعی در بازارهای جهانی هستند 2 دسته خودرو وجود دارند. دسته اول آنهایی هستند که طرحی پرهیجان، خطوطی شکسته و براق و کیفیتی پایین از نظر فنی و عملکردی دارند. دسته دوم از نظر ظاهری به پای دسته اول نمی‌رسند و حتی ممکن است با […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۶ تیر ۱۳۹۷

در بازار کراس‌اوورهای که حالا در حال گرفتن جای شاسی‌بلندهای واقعی در بازارهای جهانی هستند 2 دسته خودرو وجود دارند. دسته اول آنهایی هستند که طرحی پرهیجان، خطوطی شکسته و براق و کیفیتی پایین از نظر فنی و عملکردی دارند. دسته دوم از نظر ظاهری به پای دسته اول نمی‌رسند و حتی ممکن است با خود بگویید طراحی ظاهری این خودروها کمی قدیمی شده و نیاز به آپدیت دارد. اما واقعیت این خودروها در بخش فنی و البته کیفیت ساخت است. بی وای دی  S6 از آن کراس‌اوورهایی است که در دسته دوم جای می‌گیرد.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

در خلال برگزاری تور کلاسیک کلوپ فولکس‌واگن و همراهی با این تور فرصتی دست داد تا خودرو اس6 را نیز از تهران تا دیزین مورد تست و بررسی قرار بدهیم. فرصتی که باعث شد پسری از کویر کرمان از میان کوهستان البرز مرکزی گذر کند. آن‌چه می‌خوانید حاصل حدود 400 کیلومتر رانندگی و عبور از ترافیک، اتوبان‌ها و جاده‌های کوهستانی با این خودرو است.

بی وای دی S6

طراحی

از نظر طراحی باید واقعیت را قبول کرد. بی وای دی s6 مثل بسیاری از هم قطاران فعلی خود طرحی پرهیجان و به‌روز ندارد. اما این تفسیر به معنای زشت بودن نمای خودرو نیست. بگذارید موضوع را از زاویه‌ای دیگر بررسی کنیم. حتما افراد زیادی را دیده‌اید که مالک یک هیوندایی سانتافه یا حتی تویوتا مدل 2006 هستند. یا حتی افرادی که یک خودرو تروتمیز مدل 2002 دارند. واقعیت این‌جاست که این خودروها از نظر ظاهری قدیمی شده‌اند اما این به معنای زشت بودن خودرو آنهاست؟ پاسخ ساده است. این دوستان اتومبیل خود را به دلیل عملکرد کیفی بالا دوست دارند.

بی وای دی S6

طراحی این خودرو در سال 2010 انجام شده و در سال 2011 وارد بازار شده است. بی‌وای‌دی این خودرو را روی یکی از موفق‌ترین پلت‌فرم ‌های تویوتا یعنی سری K بنا نهاده است. همان پلت‌فرمی که لکسوس RX سری AL10 با استفاده از آن ساخته می‌شد. جالب است بدانید که پلت‌فرم سری K خود برگرفته از  پلت‌فرمی است که برای اولین‌بار در سال 2003 طراحی شد. اما به دلیل آپدیت‌های اساسی توانست تا سال 2015 در خطوط تولید تویوتا دوام بیاورد. البته در خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند معمولا عمر پلت‌فرم بیش از خودروهای سواری است. هرچند امروز پلت‌فرم‌ها با انعطاف‌پذیری بالا طراحی می‌شوند تا طی سال‌ها بتوان چندین محصول را با استفاده از آنها تولید کرد.

تا این‌جای کار می‌دانیم سوار بر اتاق و شاسی مونوکوکی هستیم که توسط تویوتا طراحی شده است. اما علی‌رغم استفاده از پلت‌فرم لکسوس در لایه‌های زیرین این خودرو، در نمای ظاهری در بخش جلو آن‌قدرها لکسوس تداعی نمی‌شود. بلکه بیش‌تر سبک طراحی چند سال گذشته کره‌ای‌ها مثل هیوندایی جاری است. نمای جلو ساده طراحی شده و حجم کم ورودی هوای جلوپنجره نشان می‌دهد احتمالا درون سینه اس6 یک موتور تنفس طبیعی جا خوش کرده است. در نمای کناری اما لکسوس کاملا تداعی می‌شود. اگر مانند نگارنده یک علاقه‌مند سنتی به خودروهای شاسی‌بلند باشید، از نمای کناری اس6 خوش‌تان می‌آید. زیرا شکل ستون C عقب مثل کراس‌اوورهای کامپکت جدید آن‌قدر خمش و عمق ندارد که خودرو را شبیه به یک فست‌بک با قد و قامت بلند‌تر کرده باشد. درواقع می‌توان به این خودرو به دلیل همین سنت‌گرایی در طراحی و البته با تعاریف عامیانه امروز گفت: ((شاسی بلند)).

بی وای دی S6 با زمین حدود 19 سانتی‌متر فاصله دارد و به همین دلیل به خودی‌خود درشت‌هیکل به نظر می‌رسد. به همین دلیل می‌توانید مسیرهای خاکی پردست‌انداز را نیز با آن تجربه کنید. اما با نگاه از نمای عقب این هیکل درشت‌تر هم می‌شود. انتقال چراغ‌های مه‌شکن روی سپر به گوشه‌ترین قسمت و البته استفاده از چراغ‌های بزرگ عقب باعث شده عرض خودرو بیش از 1855 میلی‌متر که اندازه دقیق آن است به نظر برسد. نکته مهم در القای دیدگاه شاسی‌بلندی بودن به بیننده استفاده از حجم‌پردازی سنتی روی گلگیرهاست که با امتداد روی در‌های کناری بی‌شباهت به تولیدات گذشته کمپانی Jeep نیست.

بی وای دی S6

امکانات متنوع بی وای دی S6

دورن کابین اس6 با یک فضای بزرگ روبه‌رو هستید. فضایی که به‌راحتی 5 نفر بزرگ‌سال را دورن خود جای می‌دهد. فاصله محوری این خودرو 2720 میلی‌متر است. از این رو حتی فضای اضافی هم برای زانوها در عقب در اختیار دارید. داشبورد و کنسول میانی هم ماننده طراحی ظاهری خودرو ساده طراحی شده‌اند اما کاربردی هستند. کیفیت مواد به‌کار رفته در کابین به گونه‌ای است که سعی شده هزینه تولید خودرو پایین باشد و اتفاقا قیمت این خودرو یکی از شاخصه‌های برتری آن نسبت به رقیبان است. زیرا بزرگ‌ترین ابعاد را در کلاس خود دارد و اصطلاحا شاسی‌بلندتر از بقیه به نظر می‌رسد.

از جمله تجهیزاتی که درون کابین وجود دارد باید به صفحه نمایش 7 ینچی لمسی روی داشبورد، صندلی برقی قابل تنظیم در 8 جهت برای راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل‌های سیستم صوتی و بلوتوث به اضافه کروزکنترل روی فرمان، صفحه نمایش چندمنظوره و نمایش دمای هوا، آینه‌های برقی جمع‌شونده و آینه وسط با قابلیت کاهش شدت نور، قطب نما، سانروف برقی دوحالته، صفحه نمایش آمپرها با تکنولوژی TFT، دوربین دید عقب، دوربین دید سمت شاگرد جلو در زیر آینه، سنسور‌های هشدار عقب و جلو و سیستم صوتی با 9 اسپیکر با کیفیت اشاره کرد.

بی وای دی S6

اس6 به کمک دکمه استارت روشن و خاموش می‌شود، هم‌چنین 6 کیسه هوا در این خودرو می‌توانند 10 نقطه از کابین را پوشش دهند. ترمزهای ABS+EBD و ترمز هوشمند BOS از دیگر تجهیزات ایمنی این خودرو هستند. ضمن این‌که اس6 اولین خودرویی است که توانست 5 ستاره ایمنی را از C-NCAP دریافت کند. شاید به همین دلیل باشد که اس6 در سال اول ورود به بازار لقب پرفروش‌ترین کراس‌اوور بازار چین را با فروش بیش از 86 هزار دستگاه به‌دست آورد و این در حالی بود که در ماه اول عرضه توانسته بود تا 15 هزار دستگاه بفروشد.

بی وای دی S6

آزمون بی وای دی S6 در جاده

به اندازه کافی در مورد آن‌چه S6 روی کاتالوگ‌ها دارد سخن گفتیم. اما در طول مسیر منتهی به دیزین از تهران یک حس خاص در مورد این خودرو وجود داشت. هرچند یکی از حسرت‌های اس6 عدم تولید مدل دودیفرانسیل است. اما واقعیت این‌جاست که به دلیل طرح ظاهری، ارتفاع، زوایای دید و مدل طراحی کابین وقتی سوار بر این خودرو هستید احساس سوار شدن بر یک شاسی‌بلند را دارید نه یک کراس‌اوور شهری. بیش از هر نکته فنی باید از صندلی‌های راحت این خودرو سخن بگوییم. صندلی‌هایی که در حدود 170 کیلومتر مسیر پیچ‌درپیچ لحظه‌ای شما را خسته نمی‌کنند. حتی وقتی در ترافیک بازگشت غروب جمعه در جاده چالوس گرفتار شوید هم احساس نمی‌کنید بهتر است به کناری بروید و خستگی در کنید.

بی وای دی S6

سیستم تهویه مطبوع کابین قدرت کافی دارد اما چند دقیقه زمان می‌برد به اندازه کافی سرمایش ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی خودروهای شاسی‌بلند باید مورد توجه طراحان باشد، دیزاین ستون A است. زیرا معمولا قطر این ستون نسبت به خودروهای سواری بیش‌تر است و در صورت عدم رعایت معیارهای ارگونومی در طراحی این ستون می‌تواند در دید راننده به‌خصوص در پیج‌ها اختلال ایجاد کند. اشکالی که در هامر H3 به شدت دیده می‌شد. درحالی‌که در رنج‌روور این با همان اتاق مکعبی این اشکال وجود ندارد.

بی وای دی S6

فرمان بی وای دی S6 کمی متغیر عمل می‌کند و اسپرت راندن با آن در پیچ‌ها کمی سخت است اما واقعیت این‌جاست که کسی با این خودرو خانوادگی معمولا فکر اسپرت راندن ندارد. سیستم تعلیق در هر 2 محور مک‌فرسون است با این تفاوت که در عقب از اتصالات چندنقطه‌ای دقیقا مشابه لکسوس بهره می‌برد. شاید بتوان گفت این خودرو از لکسوس RX سال 2011 که هم‌سن‌وسال‌اش است نرم‌تر عمل می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود در پیچ‌های تند کمی عقب خودرو احساس حرکت عرضی نسبت به دیفرانسیل داشته باشد. اما نکته این‌جاست که این فقط یک احساس است. زیرا فنرهای لول در سیستم مک‌فرسون معمولا کورس بازی خود را به سرعت طی می‌کنند و در یک نقطه خودرو به ثبات می‌رسد. دلیل نرمی سیستم تعلیق و راحتی این خودرو در مسیرهای پردست‌انداز هم همین نکته است. هرچند به‌راحتی با افزایش قطر میل‌تعادل می‌توان این مشکل را حل کرد اما تاحدودی از نرمی و راحتی خودرو کاسته خواهد شد. در کل اگر نگارنده مالک یک دستگاه اس6 بودم قطعا سیستم تعلیق را همین‌گونه با همین نرمی قبول می‌کردم زیرا ترجیح می‌دهم پیچ‌های جاده را آرام‌تر طی کنم و به جای آن دست‌اندازهای مسیر را در مهره‌های گردن احساس نکنم!

کابین بسیار بی‌صداست و خودرو مورد نظر نیز بعد از حدود 11 هزار کیلومتر کارکرد کم‌ترین صدایی نداشت. حتی درحالی‌که در کارواش اتوماتیک سقف خودرو شسته شد، سانروف کاملا آب‌بندی بود. هرچند این موضوع چیز عجیبی نیست اما وقتی بدانید در رقیبان این خودرو این مشکل وجود دارد آن‌وقت موضوع مهم می‌شود.

بی وای دی S6

مشخصات فنی بی وای دی S6

بی وای دی S6 یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی با 4 سیلندر دارد. درواقع باید این نوع پیشرانه‌ها را آخرین نمونه‌های تنفس طبیعی با این محدوده از حجم به حساب آورد. زیرا خودروهایی مثل نیسان ایکس‌تریل، رنو کولئوس، میتسوبیشی اوتلندر و چند خودرو دیگر نیز که در حال حاضر از این نوع پیشرانه‌ها استفاده می‌کنند، در آینده نزدیک با نمونه‌های کم‌حجم‌تر مجهز به توربوشارژر جایگزین خواهند شد. این پیشرانه می‌تواند 160 اسب‌بخار نیرو را در دور 5 هزار و 800 تولید کند. قدرتی که برای یک کراس‌اوور شهری نه زیاد است و نه کم. اما گشتاور پیشرانه به 229 نیوتن‌متر در 4 هزار دوربردقیقه می‌رسد. به همین دلیل از حدود 3 هزار دور به بعد تقریبا شتاب‌گیری اصلی خودرو آغاز می‌شود. گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو مجهز به سیستم کلاچ DCT (Dual Clucth Transmission) است. بهتر است بگوییم خوشبختانه این خودرو گرفتار عذاب گیرباکس CVT نیست و وقتی با آن رانندگی می‌کنید احساس مصنوعی از تعویض دنده ندارید. این نوع کلاچ به‌دلیل برخوداری از 2 پلیت در 2 طرف در دیسک، می‌تواند گشتاور تولیدی موتور را با هدررفت کم‌تری به گیرباکس و چرخ‌ها انتقال بدهد و این کاملا در دورهای میانی موتور قابل‌لمس است.

یکی از نکات عجیب در اس6 واکنش کمی با تاخیر موتور نسبت به پدال گاز است. درحالی‌که موتور به توربوشارژر مجهز نیست و انتظار می‌رود در دورگیری سریع‌تر عمل کند. از طرفی بعد از دورگیری موتور گیرباکس هم کمی با تاخیر دنده‌ها را معکوس می‌کند. اما این احساس تنها زمانی جدی است که خودرو در سرعت‌های بسیار پایین و یا توقف کامل باشد. زیرا در دورهای میانی و سرعت‌هایی بیش از 60 کیلومتربرساعت حتی تا 3 دنده توسط گیرباکس معکوس می‌شود و این یعنی شتاب خوبی در اختیار راننده است. در سرعت 60 کیلومتربرساعت و حالت D گیرباکس، نمایش‌گر دنده D5 را نشان می‌دهد و دور موتور هم بین 1500 تا 1600 است. اگر بدون فشردن پدال گاز تنها شیفتر دنده را به سمت حالت تیپ‌ترونیک بیاورید، نه دور موتور افزایش می‌یابد و نه دنده کاهش. این حالت در سرعت 80 کیلومتربرساعت کمی متفاوت است. زیرا وقتی دورموتور در این سرعت روی 1700 و دنده در D6 قرار دارد، اگر شیفتر را بازهم بدون فشردن پدال گاز به سمت تیپ‌ترونیک ببرید، دور به حدود 1900 تا 2000 می‌رسد و دنده هم در M5 قرار می‌گیرد. در این حالت اگر پدال گاز را تا انتها بفشارید، گیرباکس تعریفی که در حالت اتوماتیک یعنی D دارد را اجرا می‌کند. یعنی دنده را تا M3 کاهش می‌دهد. در این حالت دورگیری تا مرز 6 هزار دور ادامه پیدا کرده و دنده در سرعت 120 کیلومتربرساعت به M4 تغییر می‌کند. به‌این‌ترتیب شتاب‌گیری میانی خودرو برای عبور از دیگر خودروها و سبقت‌گیری در جاده‌ای مثل چالوس راحت است. تنها باید رفتار گیرباکس این خودرو را خوب تحلیل کنید و اصطلاحا قلق‌هایش را بگیرید.

بی وای دی S6

در حالت تیپ‌ترونیک حساسیت شیفتر گیرباکس به اندازه خودروهای کره‌ای نیست اما همین که تا انتهای کورس آن را حرکت بدهید، کافی است. البته شنیده‌ها از کارمانیا حاکی از آن است که در آینده اصلاحاتی در گیرباکس این خودرو صورت خواهد گرفت که کار با آن را روان‌تر و سریع‌تر می‌کند. در دورهای بالای موتور صدای پیشرانه به داخل کمی نفوذ می‌کند که شاید با تغییر در عایق‌بندی رفع شود. هرچند بعضی از رانندگان معتقدند راننده باید صدای موتور را بشوند تا بداند دارد با خودرو و جاده چه می‌کند! در جاده هتل دیزین به سمت گاجره که شیب‌های تندی دارد، سعی کردیم از خلوتی جاده استفاده کنیم و کمی سریع‌تر برانیم تا ترمزهای خودرو را نیز تست کنیم. عملکرد ترمزها مناسب بود و حتی بوی لنت‌های ترمز هم درنیامد. نکته دیگر این‌که اتاق خودرو هرچند روی فنر سواری نرمی قرار دارد اما در زمان ترمزهای شدید به سمت جلو و پایین دایو نمی‌کند.

کارمانیا اعلام کرده مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی 9.6 لیتر است که به‌راحتی می‌توان به کم‌تر از این رقم نیز دست پیدا کرد. زیرا کالیبراسیون دنده‌ها با موتور به‌گونه‌ای است که می‌توانید سرعت ثابت را حفظ کنید و این یعنی مصرف سوخت مناسب. در انتها باید گفت اگر دیدگاه پکیجی به بی وای دی S6 داشته باشیم، این خودرو می‌تواند یک گزینه جدی برای یک خانواده اهل رفت‌وآمد و مسافرت باشد. به‌خصوص در مسافرت‌ها حجم 500 لیتری صندوق عقب می‌تواند نعمتی برای یک خانواده باشد. بی وای دی S6 قوت‌هایی دارد که بر ضعف‌هایش غلبه می‌کند و این به معنی مهندسی محصول درست برای انتخاب یک مدل و ورود به چرخه تولید داخل کشور است.

نوشته: امید آذرزمانی

چینیِ نشکن/ بررسی اجمالی BYD S6

کارمانیا در مسیر گسترش سهم بازار می تازد / نگاهی به 2 محصول جدید بی وای دی در بازار ایران

راز ماندگاری بی وای دی S6 / وقتی کیفیت اتفاقی نیست

گیربکس دو کلاچه: کلاچ خشک بهتر است یا تر؟

کارمانیا صاحب پیست اختصاصی شد

تعریف جناب S7 از واژه لوکس/ مروری بر ویژگی های شاسی بلند جدید بی وای دی

داخلی سازی 30 درصدی F3 توسط کارمانیا/ انتظار بازار برای ورژن جدیدتر و قوی تر بی وای دی F3

اولین سری BYD F3 تحویل مشتریان کارمانیا شد

تازه‌ وارد پرمدعا!/ تست و بررسی میدانی بی وای دی F3 در جاده چالوس

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی