پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خطوط تولید

ضرر طولانی شدن ترخیص مواد اولیه و قطعات به تولیدخودرو / خطوط تولید تعطیل است!

عضوکمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد، طولانی شدن ترخیص مواد اولیه و قطعات خودرو موجب تعطیلی خطوط تولید می شود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو ؛ در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش‌یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها […]

هادی سیانکی
چهارشنبه - ۲۷ تیر ۱۳۹۷

عضوکمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد، طولانی شدن ترخیص مواد اولیه و قطعات خودرو موجب تعطیلی خطوط تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو ؛

در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش‌یافته ضمن آنکه درصد قابل توجهی از خودروها نیز به دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف می‌شوند و در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواد اولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در این خصوص گفته است که  قطعات و مواد اولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آنها کد ۱۴‌رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند، خاطرنشان کرد: ‌برای دریافت کد ۱۴‌رقمی به بانک مرکزی که مراجعه می‌کنیم می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت‌گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تاخیر فراوانی همراه است.

بنابراین صنعت خودرو و قطعه‌سازی در چرخه معیوبی گرفتار شده که به‌‌رغم تامین قطعات و ورود آنها به گمرک، امکان ترخیص مواد اولیه برای استفاده در کارخانه‌های قطعه‌سازی و خودروسازی وجود ندارد و نتیجه این وضعیت این است که  تیراژ تولید خودرو نزولی می شود.

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص طولانی بودن ترخیص کالاهای وارداتی مورد نیاز تولید قطعه خودرو، اظهار داشت: طولانی بودن پروسه ترخیص کالا و مواد اولیه از گمرک در بسیاری از صنایع دیگر نیز وجود دارد و در شرایط ارزی موجود صنایع با مشکلات جدی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد باید هرچه سریع‌تر به دنبال راه حلی برای کاهش زمان ترخیص کالاها و مواد اولیه تولید قطعه خودرو باشند، گفت: خودروسازی‌ها و سایر صنایع اگر مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود را به موقع دریافت نکنند به تعطیلی کشیده می‌شوند و این امر مشکلاتی از جمله بیکاری را در پی دارد

گرمابی تصریح کرد: درخواست داریم تا وزارتخانه‌های ذی ربط در حداقل زمان لازم مشکل ترخیص کالا را برطرف کنند و خودروسازان و تولیدکنندگان قطعات خودرو بتوانند قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را واردکنند تا تولید آنها به صفر نرسد.

وی با تاکید بر اینکه کارخانه‌های بزرگ کشور در صورتی که مشکل طولانی بودن ترخیص کالا برطرف نشود با مشکل جدی مواجه می‌شوند، عنوان کرد: خودرو کالایی متشکل از چند هزار قطعه است هر کدام از آنها نباشد خودرو کامل نمی‌شود و قابلیت عرضه را پیدا نمی‌کند، کمبود قطعه در زمینه خودرو حیاتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در گمرک باید تلاش کنیم تا واردات قطعات و مواد اولیه تولید قطعات را تسهیل کنیم و به دست خودمان مشکلاتی را ایجاد نکنیم، خاطرنشان کرد: در کشور ما معمولا بروکراسی طولانی وجود دارد اما باید در

گمرک اقداماتی صورت بگیرد تا قطعات و مواد اولیه تولید آن با حداقل بروکراسی اداری ترخیص شود زیرا افزایش کمبود قطعات موجب تعطیلی خطوط تولید می‌شود.

قطعات خودرو بیشترین حجم اقلام وارداتی را به خود اختصاص داد

دغدغه های قطعه سازان خودرو در سال 97/ قیمت قطعات خودرو افزایش می یابد

کدام قطعات خودرو نیاز به تعویض نیاز دارند؟

ساپکو در نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو

آیا تمام قطعات خودروهای چینی ساخت چین است؟

نارضایتی مردم از پایین بودن کیفیت قطعات خودروهای داخلی

ردیابی قطعات خودرو برای جلوگیری از تقلب

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی