پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست خبری-پرشیا خودرو

تخلف در واردات خودرو به نام پرشیا خودرو به کام سودجویان

نشست خبري پرشيا خودرو با محوریت واردات خودرو و دریافت ارز دولتي برگزار شد با توجه به خبرسازی های اخیر علیه شرکت پرشیا خودرو در خصوص تخلف در واردات خودرو و دریافت ارز دولتی توسط این شرکت، مدیران پرشیا خودرو در نشست خبری امروز ۶ مرداد ماه ۹۷ در جمع خبرنگاران حاضر شدند و اقدام […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۶ مرداد ۱۳۹۷

نشست خبري پرشيا خودرو با محوریت واردات خودرو و دریافت ارز دولتي برگزار شد

با توجه به خبرسازی های اخیر علیه شرکت پرشیا خودرو در خصوص تخلف در واردات خودرو و دریافت ارز دولتی توسط این شرکت، مدیران پرشیا خودرو در نشست خبری امروز ۶ مرداد ماه ۹۷ در جمع خبرنگاران حاضر شدند و اقدام به شفاف سازی کردند.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو

در اين نشست حسيني يكي از مديران شركت پرشيا خودرو به اصحاب رسانه گفت: علي رغم فضاسازي هاي عجيبي كه امروز در رسانه ها وجود دارد بايد اعلام كنم پرشيا خودروتا به امروز سنتي ارز دولتي دريافت نكرده است و اسناد آن نيز توسط دستگاه های ذیربط منتشر شده است.

وي افزود: من به عنوان كسي كه از ابتداي فعاليت اين شركت در ان حضور داشتم بايد بگويم تا به حال پرشيا خودرو حتي يك بار از قوانين تخطي نكرده و درهاي اين شركت به روي همه مراجع براي اعتماد سنجي باز است.

امروز اتهام هاي فراوانی به پرشيا خودرو وارد شده. این در حالی است که هيچ يك از این اتهامات واقعيت ندارند. ما از سازمان های ذیربط دعوت ميكنيم اسناد و مدارك شركت ما را بررسي كنند. در بحث ثبت سفارش هاي غير قانوني بايد بگوييم زمان بندي هاي ما و سفارشات از اواخر خرداد ماه اماده و به مسئولين شركت سپرده شده است. اما فرايند ثبت سفارش طولاني است. از اول تيرماه سامانه ثبت سفارش باز بوده است و هر يوزري مي توانسته اقدام به ثبت سفارش کند.

ما براي ١٤٠٠دستگاه خودرو آماده ثبت بوديم و در زمان مراجعه كارشناس گفتند سيستم در حال به روز رساني است و ما صبر كرديم. روزهايي كه اعلام شد سایت در حال به روز رساني است، طولاني شد و ما مجبور شديم به مدير كل اداره مقررات مراجعه كنيم و پاسخ اين بود كه يك هفته بعد ممكن است پروژه به روز رسانی تمام شود.

وي افزود: اما براي يك خريد خارجي مثل خودرو اگر شما امروز فرايند هاي داخلي را طي كنيد، دست كم بين ۳ تا ۴ ماه زمان براي تامين خودرو وجود دارد. در نتيجه ما با توجه به حرف اين مسئول خريد را انجام داديم. بخشي از خودرو ها وارد کشور شد و به گمركات رسيد و يكباره سايت بسته شد. ما مراجعه كرديم و در جواب گفتند: با دستور وزير فرايند ثبت سفارش كند شده و به صورت سليقه اي اين فرايند قطع و وصل شده است. این در حالی است که طبق اسناد ما هنوز اين خودروها در گمركات بلا تكليف هستند.

ما به سايت ثبتارش مراجعه كرديم تا ببينيم تغييراتي انجام شده با خير. در اینجا متوجه شديم بعضي از ثبت سفارش ها باز شده و جمعا ٥٩ دستگاه خودرو ثبت شده است كه تاريخ هاي آن قبل از ٢٨ تیر ماه است. يعني قبل از دستور رسمي وزير براي قطع ثبت سفارش.

در اين دوران ١٤٧٠ ثبت سفارش صورت گرفته كه از این میان ٥٩ دستگاه به صورت گلچین تاييد شده است. در حال حاضر ۹۰۰ دستگاه خودرو پرشیا خودرو یک سال است که در گمرکات خاک می خورند و ما در مقابل مشتری ها پساخی نداریم. این در حالی است که بعضی از این خودروها تا ۱۵ میلیون تومان هزینه انبارداری به ما تحمیل می کنند.

ما تا قبل از ٢٨ تیر ماه فكر ميكرديم به روزرساني در حال انجام است و خوشحال بوديم كه بعد از اين به روز رسانی كار ما ساده تر مي شود. اما در نهایت كلا واردات خودرو بسته شد. بعد از اين اتفاق در سال ۹۶  از مسئولین ذیربط پرسیدیم كه ثبت سفارشات در زمان به روز رساني چگونه انجام شده است؟ اما هيچ پاسخ درستي دريافت نكردیم و مدير كل اين بخش از اين جريان خبر نداشت. و اين شروع به جريان افتادن موضوعات اخير بود.

اين مدير پرشيا خودرو ادامه داد: ما با سفافيت تخلفات را به عنوان معترض به مسئولين انتقال داديم. زيرا مي دانستيم كه ثبت سفارشات به صورت سليقه اي انجام شده و ما اين موضوع را به حراست وزارت صنايع انتقال داديم كه باعث تعجب همه شد.

ليستي كه اخیرا توسط اقاي وزير منتشر شده، به عقيده ما به اندازه كافي كارشناسي نشده است. زيرا عملكرد شركت هايي مثل پرشيا خودرو را زير سوال مي برد. این در حالي است كه ما از بررسی های قانونی استقبال ميكنيم.

اتفاقات اخیر و تصمیم گیری های خلق الساعه و غیر حرفه ای باعث شده تا به امروز ۱۵۰ میلیارد تومان ضرر کنیم. اما با این حال همیشه بر قابل احترام بودن قوانین تاکید داشته ایم.

در واقع سوالي که وجود دارد این است كه چگونه افرادي كه به صورت كلان در اين قانون شكني دست داشتند، نام شركتها را نيز در فرايند قانون شكني خود جای دادند تا بعضي از برندها قرباني شوند.

ما در ادامه يك شكايت قانوني به سازمان بازرسي كل كشور و بازرسي وزارت صمت ارائه كرديم تا بررسي ها انجام شود. مگر مي شود شركتي كه به فعاليت صادقانه خود ايمان ندارد، چنين فرايندي را طي كند؟

ما يك بار ديگر اعلام می کنیم كه با تمام حقي كه براي خود قائليم، اماده پاسخ گويي هستيم. پرشیا خودرو به ليست منتشر شده معترض است، چرا که به اسم این شرکت ثبت سفارش غیرقانونی صورت گرفته است.

حسيني ادامه داد: بعضي از اسامی موجود در ليست منتشر شده توسط وزیر صنعت، مربوط به شركت هايي است كه اجازه واردات دارند و به اين دليل كه ب ام و وارد کرده اند نمي توان فعالیت آن ها را به پرشيا خودرو نسبت داد. اما در این لیست جلوي همه شركت هايي كه ب ام و وارد کرده اند نام پرشيا خودرو قرار گرفته كه این نشان از بی سلیقگی در تنظيم دارد. در یک تایمی گری مارکت ها نیز اجازه واردات داشتند و با پرداخت ۳ درصد، از نمایندگی ها گارانتی دریافت می کردند، اما این دلیل بر این نیست که مسئولیت واردات آن ها بر گردن نمایندگی باشد.

سوال اينجاست كه آيا نميشد توقف ثبت سفارش را بهتر مدیریت کرد؟ كشور در شرايطي است که همه باید به سياست هاي كلي احترام بگذاريم، اما مسئله اين است كه بايد برنامه ريزي ها طوري انجام بشود كه فعالان اقتصادي كمترين آسيب را ببينند.

نكته ديگر اين كه مسئولیت چك كردن اسناد وارادت خودرو در زمینه تاريخ وارادت با پرشيا خودرو نيست. حتي ما در مقابل گارانتي كردن خودروهايي كه احساس ميكرديم با شفافيت وارد نشده اند مقاومت كرديم و به سازمان حمايت مراجعه كردند.

مثلا سري ٧ سال ٢٠١٨ از گمرك خارج شده است كه اصلا در سبد ما قرار نداشته و واردات آن به دليل قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای ٤٠ هزار دلار قانوني نيست. در نتيجه پرشيا خودرو هيچ خودرويي كه غير قانوني وارد شده را گارانتي نكرده است.

ما از اعطای مجوزهاي خاص به جانبازان و قهرمانان حمايت کردیم، اما در نهایت بيش از ٧٠ دستگاه ب ام و i8 بدون هومولوگ شدن و خدمات پس از فروش به کشور وارد شد.  پرشیا خودرو بعدا فرايند هومولوگ را انجام داد تا به صورت قانوني اين خودروها را وارد كند، اما به صورت كاملا سليقه اي اين امكان از پرشیا خودرو سلب شد.

اين در شرايطي است كه اين خودروها به نام اشخاصي وارد شده كه آنها از اين خودروها استفاده نمي كنند. در این فرایند فقط ارز از كشور خارج شده و جيب دلالان پر شده است.

وي در پاسخ به شايعه اين كه شركت هاي اصلي هزينه واردات را به شركت هاي فرعي ميدهند تا خودروها را آنها بياورند گفت: به شدت اين مورد را تكذيب مي كنم و مراجع ذیربط به راحتي مي توانند اين مورد را بررسي كنند.

خبر در حال تکمیل است/

تشتی که از بام نیفتاد! / جوسازی نافرجام علیه پرشیا خودرو در مساله واردات غیرقانونی

بررسی یک ادعا/ ب ام و آلمان اسناد تسلا موتور را تایید نکرد

رئیس سازمان بازررسی کل کشور: امکان بیان جزئیات پرونده واردات غیرمجاز خودرو وجود ندارد

ممنوعیت ترخیص خودرو های وارداتی غیرمجاز باقیمانده

توضیحات وزیر صنعت در خصوص تخلفات صورت گرفته در واردات خودرو

لیست متخلفان ثبت سفارش خودرو منتشر شد

فروش نقدی و اقساطی تعداد محدودی ب ام و ۵۳۰ و ب ام و X1 xDrive25i توسط پرشیا خودرو

شرایط فروش اقساطی محصولات ب ام و توسط پرشیا خودرو اعلام شد (ویژه تابستان 97) + جدول قیمت

تمایز خدمات پس از فروش پرشیا خودرو در بخش تعمیرات بدنه (body shop)

در مرکز خدمات‌‌ پس‌ازفروش‌‌ پرشیا خودرو چه‌ می‌گذرد؟/ گفت و گو با رئیس ارشد خدمات پس‌ از فروش پرشیا خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی