پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انجمن واردکنندگان خودرو

مصداق بارز ((آش نخورده و دهان سوخته)) در جنجال تخلفات واردات خودرو

هفته گذشته انتشار لیستی بحث برانگیز توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد متخلفین واردات خودرو، حسابی جنجال به پا کرد. این طور که مسئولان عنوان کردند، این لیست ۱۹ صفحه ای شامل شرکت های متخلفی است که در زمان بسته بودن سایت ثبتارش، اقدام به ثبت سفارش غیر قانونی کرده اند. اینکه در […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۶ مرداد ۱۳۹۷

هفته گذشته انتشار لیستی بحث برانگیز توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد متخلفین واردات خودرو، حسابی جنجال به پا کرد. این طور که مسئولان عنوان کردند، این لیست ۱۹ صفحه ای شامل شرکت های متخلفی است که در زمان بسته بودن سایت ثبتارش، اقدام به ثبت سفارش غیر قانونی کرده اند. اینکه در این بازه زمانی تخلفاتی در واردات خودرو اتفاق افتاده بر کسی پوشیده نیست. به گفته دستگاه قضای کشور، ۱۳ نفر در این رابطه بازداشت شده اند که نام چند نفر از اعضای وزارت صنعت نیز در این میان به چشم می خورد. اما بحث بر سر دقت نظر در تدوین این لیست، بحثی جدی است و بسیاری عقیده دارند این لیست با شتاب زدگی منتشر شده و به صورت اصولی کارشناسی نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اگر به این لیست که پیشتر نسخه کامل آن را در جوان خودرو منتشر کرده بودیم نگاهی بیاندازید، نام نمایندگی های معتبری که سال هاست در زمینه واردات خودرو فعالیت دارند به چشم می خورد. بلافاصله پس از انتشار این لیست توسط وزارت صنعت انتشار بیانه از سوی شرکت های واردکننده آغاز شد. اما با توجه به رسالت اصلی خدمان، جلوی انتشار این بیانه‌ها را در جوان خودرو گرفتیم تا از اصل ماجرا با خبر شویم. انجمن واردکنندگان خودرو ایران، به عنوان مجموعه‌ای از نمایندگی های معتبر خودرویی که همواره در چارچوبی معین فعالیت دارد، اقدام به شفاف سازی در این خصوص کرد و امروز شنبه ۶ مرداد ماه، به بیان نقطه نظرات خود در این خصوص، در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران نمود.

کوروش مرشد سلوک به عنوان رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ضمن اعلام اینکه هیچ یک از اعضای انجمن و نمایندگی ها نقشی در این تخلف نداشته اند گفت: تنها ۲ صفحه از این لیست بلند بالا مربوط به تخلف واردکنندگان خودرو می شود. وی در ادامه گفت: تنها احتمال تخلف در ثبت سفارش ۴۳۰ دستگاه خودرو درج شده در این لیست می رود و تاکید کرد در مورد همین تعداد هم پیگیری مراجع قضایی لازم است و هنوز چیزی قطعی ثابت نشده.

در ستون اول این لیست، نام شرکت های نمایندگی آمده و در ستون دوم نام متقاضیان درج شده است. نمایندگی ها نقشی در این تحلف نداشته اند و تنها به دلیل اینکه بانی خودرو مورد نظر در ایران و موظف به دادن گارانتی به آن هستند اسمشان در لیست آمده است.

در تاریخ ۱۲ دی ماه ۹۵، مجوز واردات خودرو منوط به داشتن نمایندگی رسمی می شود و با این اتفاق دست گری مارکت یا همان واردکننده‌های آزاد از واردات خودرو کوتاه می‌ماند. اما نکته اینجاست که هر قانونی پس از تصویب بلافاصله اجرایی نمی‌شود و اجرا آن منوط به ابلاغ به دستگاه‌های ذیربط است. این قانون در ۲۴ دی ماه ۹۵ ابلاغ شده و با ممنوعیت واردات توسط گری مارکت، سایت ثبت سفارش نیز بسته شده است.

در تاریخ ۱۲ تا ۲۴ همان ثبت های آرشیوی صورت گرفته که در عین قانونی بودن، جلوی ترخیص خودروهای مربوط به آن گرفته شده بود.

نکته دیگر اینجاست که ثبت سفارش هر خودرو شامل ۲ مرحله می شود. در مرحله اول اسناد اولیه ارائه شده و در مرحله دوم کارمزد پرداخت می شود و کد ۸ رقمی صادر می‌شود. اعضای این لیست که اسمشان به عنوان متخلف آمده، در تاریخ ۱۲ تا ۲۴ دی ماه ۹۵ ثبت سفارش انجام داده اند. اماجرا اینجاست که ثبت های اولیه قبل از ۲۴ دی ماه صورت گرفته و پرداخت کارمزد و تکمیل فرایند بعد از ۲۴ دی ماه صورت گرفته است. شرکت‌های واردکننده خودرو با توجه به اینکه مرحله اول را انجام داده بودند، با مراجعه به سایت و مشاهده باز بودن ثبت سفارش برای پرداخت کارمزد، فرایند خود را کامل کرده‌اند. حال سوال اینجاست که چرا سایت ثبت سفارش در این زمان برای پرداخت کارمزد باز گذاشته شده است؟

مرشد سلوک در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگی ها به ثبت ها انجام شده در تاریخ متعارف گارانتی فروخته اند و این کار به نوعی شراکت در جرم به شمار می رود گفت: هر ثبت سفارش مدت زمانی اعتبار دارد. در زمانی که این اتفاق افتاده، اعتبار ثبت سفارش ها ۶ ماه بوده که بعدا و پس از بازنگیری این زمان به ۳ ماه کاهش یافته است. (اعتبار ۳ ماهه مربوط به دوره رخ دادن تخلفات نیست). گارانتی ها به تعداد کثیر ثبت های انجام شده در تاریخ مورد نظر فروخته شده اند و اگر تاریخ آن ها مربوط به بعد از مورد نظر است، دلیل اصلیش همان مهلت اعتبار ثبت سفارش هاست. نمایندگی ها موظف هستند به ثبت سفارشی که مورد تایید قرار گرفته و به آن کد ۸ رقمی تخصیص داده شده گارانتی ارائه دهند. این موضوع که چرا نمایندگی ثبت های غیر قانونی را از قانونی تفکیک نکرده، اصلا وظیفه شرکت ها نیست و بر عهده وزارت صنعت است. همچنین در مواردی بستن قرارداد گارانتی در تایم تخلف محرض نشده و دور زدن شرکت ها و ترخیص خودرو بدون گارانتی نیز یکی از موارد تخلف به شمار می رود.

این اتفاق در یکم تیر ماه ۹۶ نیز رخ می دهد. یعنی زمانی که بار دیگر سایت ثبت سفارش بر روی واردکنندگان خودرو بسته شد. تا ۳۰ ام تیر ماه ۹۶ واردکنندگان خودرو در شرایطی مبهم به سر می بردند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمان خبر از به روزرسانی سایت می داده و در نهایت در تاریخ ۳۰ ام اعلام کرده سایت تا زمان تدوین دستورالعمل جدید بسته است. بسیاری از نمایندگی ها قبل از یکم تیر ماه ۹۶ مرحله اولیه را انجام داده و بعد از یکم تیر ماه کارمزد را پرداخت کرده اند. در صورت ممنوع بودن ثبت سفارش، چرا باید فیلد پرداخت کارمزد بعد از این تاریخ در سایت باز بوده باشد؟

این ممنوعیت ثبت سفارش تا دی ماه ۹۶ ادامه داشت و با تصویب قوانین جدید برای واردات خودرو، مجددا سایت ثبت سفارش باز شد. سوال دیگری که در راستای شفاف سازی در مورد این قضیه مطرح می شود، این است که اگر واردکنندگان به اصطلاح از لابی خاصی برخوردار بوده اند، چه نیازی به ثبت سفارش در این تایم داشته اند که بعدا مچ آن ها به عنوان متخلف گرفته شود؟ می توانستند با آگاهی از مسدود بودن چندین ماهه ثبت سفارش، تمام مراحل را پیش از یک تیر ماه تکمیل کند تا بعد از این اتفاق از رقبای خود جلو بیافتند!

به گفته مرشد سلوک، موارد ظن به تخلف در این ماجرا مربوط به گری مارکت هایی می شود که بعد از ۲۴ دی ماه ۹۵ و نمایندگان رسمی که بعد از ۳۰ تیر ماه ۹۶ اقدام به ثبت سفارش کرده اند. گارانتی هایی که از سوی نمایندگی ها به واردکنندگان آزاد فروخته می شود، همگی به سفارش های ثبت شده از تاریخ یکم تا ۲۴ دی ماه ۹۵ داده شده است و باید بررسی شود که آیا بعد از این زمان فروش گارانتی بسته شده یا خیر.

همچنین رئیس انجمن واردکنندگان با بیان اینکه اعضای انجمن بعد از با خبر شدن از غیر قانونی بودن ثبت سفارش ها، نامه ابطال این ثبت ها را به دستگاه ذیربط ارسال کرده اند گفت: این نامه ها در سایت شرکت های عضو انجمن واردکنندگان خودرو موجود است. این انجمن واردکنندگان خودرو بود که با رسانه ای کردن ماجرای تخلف در واردات خودرو، جامعه را از بروز چنین تخلفی آگاه کرد و دستگاه های مربوطه را به پیگیری در این خصوص وا داشت. حالا چرا باید این انجمن خودش در مظان اتهام قرار بگیرد؟

مرشد سلوک ضمن اعلام این سوال که چرا پیش از تایید قوه قضاییه و صورت گرفتن کارشناسی لازم این لیست منتشر شده؟ گفت: این تخلفات و این هرج و مرج به وجود آمده در واردات خودرو، ریشه در تغییرات متعدد قوانین از سوی وزارت صنعت دارد. در این خصوص باید حرف های مرشد سلوک را تایید کرد، چرا که در مدت اخیر وضع قوانین خلق الساعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه واردات خودرو، به جز آشفته کردن بازار و بستر سازی برای چنین تخلفاتی هیچ تاثیر مثبتی نداشته و بعضا خود دستگاه های ذیربط به غیر کارشناسی بودن تصمیمات خود اعتراف کرده اند که نتیجه آن عقب نشینی های متعدد در قوانین جدید واردات خودرو بوده است.

گزارش: میلاد میرعابدینی

لیست متخلفان ثبت سفارش خودرو منتشر شد

تخلف در واردات خودرو به نام پرشیا خودرو به کام سودجویان

رئیس سازمان بازررسی کل کشور: امکان بیان جزئیات پرونده واردات غیرمجاز خودرو وجود ندارد

ممنوعیت ترخیص خودرو های وارداتی غیرمجاز باقیمانده

توضیحات وزیر صنعت در خصوص تخلفات صورت گرفته در واردات خودرو

تاثیر مثبت واردات خودرو بر کیفیت خودروهای داخلی/ بیانیه انجمن واردکنندگان خودرو کشور

تخلف برخی مدیران دولتی در واردات غیرقانونی خودرو تائید شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی