پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیش خرید خودرو

نقدینگی برای تولید یا به کام دلالان؟ / نگاهی به مزایای پیش خرید خودرو از تولید کنندگان

هر چند با توجه به شرایط کنونی که بر کشور حاکم است خودروسازان با تاخیر به تعهدات خود عمل می کنند اما نکته اینجاست که وقتی خریدار مستقیم از شرکت خودروساز خودروی مورد نظر را پیش خرید می کند در واقع نقدینگی را به تولید و صنعت تزریق کرده است که می تواند خودروسازان را […]

هادی سیانکی
سه شنبه - ۹ مرداد ۱۳۹۷

هر چند با توجه به شرایط کنونی که بر کشور حاکم است خودروسازان با تاخیر به تعهدات خود عمل می کنند اما نکته اینجاست که وقتی خریدار مستقیم از شرکت خودروساز خودروی مورد نظر را پیش خرید می کند در واقع نقدینگی را به تولید و صنعت تزریق کرده است که می تواند خودروسازان را در حفظ تولید یاری کند. به عبارتی به صورت غیر مستقیم این روش می تواند باعث حفظ تولید و در پی آن اشتغال در کشور شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

خروج آمریکا از برجام در ماه های گذشته و تاثیرات فضای بازگشت تحریم ها باعث شده تغییر و تحولات بسیاری در بازارهای مالی، ارزی و صنعتی ایران و حتی اروپا به وقوع بپیوندت. در واقع سیاست های اقتصادی رئیس جمهور آمریکا فعالیت بسیای از برندهای جهانی را به خصوص در صنعت خودرو تحت تاثیر قرار داده است. یکی از این تاثیرات در صنعت خودروی ایران ظهور کرده و باعث کاهش تولید قطعات و حتی کاهش تولید خودرو در کشور شود. از این رو به دلیل کاهش تولید قطعات خودرو و مشکلاتی که برای قطعه سازان در بخش مالی و مواد اولیه پیش آمده است، تولید خودرو در کشور تا اندازه ای نمودار کاهشی دارد. البته بعضی از خودروها حتی با کسری قطعه نیز به تولید می رسند و بعد از تامین قطعات کامل شده و وارد بازار می شوند.

با توجه به نوسانات ارزی و دلایلی که در بالا ذکر شد، بخشی از سرمایه یا نقدینگی موجود در نزد مردم راهی بازار خودرو شده است. سرمایه ای که توازن عرضه و تقاضا را بر هم زده و باعث می شود در بازار آزاد قیمت خودرو به دست دلالان افزایش یابد. این در حالی است که به طور مثال افزایش قیمت کارخانه ای یک خودرو در حدود 7.5 درصد بوده است اما گاهی دلالان در بازار قیمت این خودرو را تا بیش از 70 درصد بالا برده اند. البته مشخصا کنترل دلالی در بازار وضیفه خودروسازان نیست و این موضوع نیاز به متولی از بین دستگاه های نظارتی جهت رسیدگی دارد. اما با همه بحث های مطرح شده هنوز هم بهترین راه برای خرید خودرو خرید از راه پیش فروش است. زیرا با این روش خریدار خودرو را با قیمت واقعی خریداری می کند. دکتر عباس کریمی پژوهشگر اقتصادی در این خصوص می گوید: هر چند با توجه به شرایط کنونی که بر کشور حاکم است خودروسازان با تاخیر به تعهدات خود عمل می کنند اما نکته اینجاست که وقتی خریدار مستقیم از شرکت خودروساز خودروی مورد نظر را پیش خرید می کند در واقع نقدینگی را به تولید و صنعت تزریق کرده است که می تواند خودروسازان را در حفظ تولید یاری کند. به عبارتی به صورت غیر مستقیم این روش می تواند باعث حفظ تولید و در پی آن اشتغال در کشور شود.

وی افزود: در شرایطی که صنایع با کمبود نقدینگی رو به رو هستند واقعیت اینجاست که خرید از شرکت مادر و بدون واسطه به تولید کننده و خریدار کمک می کند محصولی با قیمت واقعی تولید و خریداری کنند. هر چند بخشی از تقاضا امروز در بازار خودرو بر اثر سودی است که دلالان پایه گزار ان هستند اما تقاضای واقعی بازار معمولا به عنوان مصرف کننده وارد بازار می شود و این نوع مشتریان حاضر نیستند حتی تا چند ده میلیون تومان پول اضافه بابت سوداگری دلالان به انها بپردازند و منتظر تحویل خودرو حتی با تاخیر از شرکت مادر می شوند.

این افعال اقتصادی در ادامه تاکید کرد: سرمایه های سرگردان در اقتصاد ایران اگر در شرایط فعلی روی تولید داخلی متمرکز شوند در بدترین حالت دست کم از افزایش زیان انباشته در آینده صنعت خودرو جلوگیری می کند. هر چند باید تلاش شود موانعی که در بخش خرید اینترنتی و پیش فروش خودرو وجود دارد نیز برطرف شود. حتی شاید بتوان در شرایط فعلی به صورت موقت از روش سنتی ثبت نام در نمایندگی ها نیز استفاده کرد که نیاز به نظارت دقیق و جلوگیری از رانت دارد.

کریمی در پایان گفت: گاه یدر شرایط خاص مثل تحریم که تجربه ان را نیز داریم، بعضی از خودروها نمی توانند از نظر قطعات تامین شودند، در نتیجه خودروسازان گاهی مجبور شدند خودروهای جایگزین را به جای نمونه های ثبت نام شده به مشتری پیشنهاد بدهند. باید خودروسازان سعی کنند در شرایط فعلی به اندازه ای خودرو پیش فروش کنند که توان تامین آن را برای بازار داشته باشنند.

نقدینگی سرگردان دلیل بر هم خوردن بازار خودرو

ایجاد بازار رانتی دلیل اصلی اختلاف قیمت در بازار خودرو است

معاون وزیر صنعت: تا پایان سال بازار خودرو از منظر تولید تامین خواهد شد

راهکارهای کنترل بازار خودرو / از اختصاص “IP” برای خریدار تا ممانعت از فروش کارتکسی

12 درصد بازار خودرو در چنگ چینی ها / رشد 17 درصدی تولید خودرو در سال گذشته

بیکاری 15 هزار نفر در پی آشفتگی بازار خودرو

مسئول گرانی خودرو کیست؟/ بیانیه انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص اتفاقات اخیر بازار خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی