پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گیربکس دو کلاچه (9)

آموزشی قسمت پنجم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس دو کلاچه در نظر بگیریم

در قسمت پنجم از سری مطالب آموزشی به بررسی گیربکس های دو کلاچه خواهیم پرداخت. گیرباکس هایی که امروزه بسیار مورد توجه خودروسازان قرار گرفته اند و از محبوبیت بالایی برخوردارند. اولین نمونه از گیربکس دو کلاچه توسط پورشه در خودرو مسابقه ای 956 استفاده شد و در سال 2003 در خودروهای شهری استفاده شد. […]

ارشیا
سه شنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

در قسمت پنجم از سری مطالب آموزشی به بررسی گیربکس های دو کلاچه خواهیم پرداخت. گیرباکس هایی که امروزه بسیار مورد توجه خودروسازان قرار گرفته اند و از محبوبیت بالایی برخوردارند. اولین نمونه از گیربکس دو کلاچه توسط پورشه در خودرو مسابقه ای 956 استفاده شد و در سال 2003 در خودروهای شهری استفاده شد. نحوه عملکرد گیربکس های دو کلاچه چیزی شبیه به گیربکس های دستی است اما با این تفاوت که دو سری کلاچ (یا خشک یا تر) وظیفه تعویض دنده در دنده های زوج و فرد را بر عهده دارند. در این گیرباکس ها با استفاده از سینکرونایزر, دنده ها از قبل انتخاب می شوند و آماده درگیر شدن می شوند. به این ترتیب تعویض دنده در این نوع گیربکس ها با سرعت بیشتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک و دستی انجام می گیرد. امروز به 5 نکته درباره رانندگی با گیربکس های دو کلاچه (DCT) می پردازیم.

گیربکس دو کلاچه (4)

  • لازم نیست دنده را خلاص کنید

برخی معتقدند که در خودرو هایی با گیربکس دبل کلاچ, وقتی به چراغ قرمز می رسند باید دنده را خلاص کنند. به گفته آنها به سری کلاچ ها در حالت توقف فشار زیادی وارد می شود و چون چرخ ها ثابت هستند موتور خودرو برای درگیر کردن کلاچ ها نیرو وارد می کند. خب این حرف تا حدودی درست است اما نگران نباشید. مهندسین کمپانی های مختلف خودروسازی اکنون آنقدر پیشرفت کرده اند که با طراحی سیستمی کلاچ های گیربکس را از مدار خارج کنند. به طور مثال در محصولات هیوندای که از گیربکس دبل کلاچ بهره می برند, کلاچ های گیربکس از یک سرعتی به پایین, از مدار خارج می شوند و دیگر لازم نیست دنده در حالت خلاص بگیرد.

گیربکس دو کلاچه (1)

  • در مسیر های شیب دار ترمز بگیرید

اگر در یک خودرو با گیربکس اتوماتیک در حال رانندگی باشید و در یک مسیر شیب دار, خودرو را بدون گرفتن ترمز در سربالایی ها نگه دارید (حالت نیم کلاچ), مشکل خاصی برای گیربکس شما پیش نخواهد آمد. زیرا در این گیربکس ها توربین گیربکس نیروی کافی برای نگه داشتن خودرو را تولید می کند. اما در گیربکس دو کلاچه شرایط کاملا متفاوت است. اگر همین کار را با یک گیربکس دو کلاچه انجام بدهید, به دلیل وارد شدن فشار غیر ضروری بر روی کلاچ ها, گیربکس خودروی شما آسیب خواهد دید و گرمای بیش از حدی تولید خواهد کرد. این حالت در گیربکس هایی که از پک کلاچ تر بهره می برند بیشتر دیده می شود زیرا در این نوع کلاچ ها گرمای بیشتری جذب می شود.

گیربکس دو کلاچه (5)

  • از حرکت حلزونی بپرهیزید!

شاید این مورد برای شما کمی عجیب باشد و بگویید حرکت حلزونی چیست. منظور از این حرکت, ترمز گرفتن پشت سرهم و جلوگیری از حرکت خودرو در ترافیک ها است. چیزی شبیه به کلاچ گرفتن پی در پی در گیربکس های دستی. این حرکت از کامل درگیر شدن کلاچ ها در گیربکس جلوگیری می کند که می تواند در دراز مدت باعث آسیب دیدن کلاچ ها شود. پس با رسیدن به سرعتی بیش از 5 کیلومتر از کامل درگیر شدن کلاچ ها مطمئن شوید.

گیربکس دو کلاچه (8)

  • دنده ها را درست انتخاب کنید

همانند گیربکس های دستی, گیربکس های دو کلاچه هم از این قائله مستثنی نیستند. در گیربکس های دو کلاچه به علت Pre-Select شدن دنده ها (از قبل انتخاب شدن) تعویض دنده سریع تر انجام می گیرد. حال با توجه به تنظیمات ECU تعویض دنده در ایده آل ترین حالت انجام خواهد گرفت. اما فرض کنید در اتوبان با دنده 4 حرکت می کنید و قصد دارید به دنده 5 بروید. در این میان یک خودرو جلوی راه شما سبز می شود و شما با ترمز زدن دنده 5 را انتخاب می کنید. در این حالت قطعا با یک تاخیر در تعویض دنده مواجه خواهید شد. پس اگر در حالت دستی مشغول رانندگی با گیربکس دو کلاچه هستید, از انتخاب درست دنده ها اطمینان حاصل کنید.

گیربکس دو کلاچه (6)

  • از درست لانچ کردن خودرو اطمینان حاصل کنید

در بسیاری از مواقع راننده قصد دارد تا با سرعت بیشتری شروع به حرکت کند و لانچ سریع تری داشته باشد. در گیربکس های دبل کلاچ باید این مسئله را در نظر بگیرید که با فشردن پدال گاز, کلاچ ها هم برای تعویض دنده درگیر می شوند. حال اگر هم چنان پای خود را در حالی که گاز را فشرده اید , بر روی پدال ترمز هم نگه دارید می توانید به راحتی به کلاچ ها صدمه بزنید. این به معنی خراب شدن کلاچ در همان لحظه نیست بلکه در دراز مدت آثار خود را نشان خواهد داد. اما مهندسین خودروسازی در بسیاری از خودرو های جدید سیستمی را طراحی کرده اند که از سایش کلاچ ها جلوگیری می کند. به طور مثال اگر در یکی از محصولات هیوندای قصد لانچ کردن داشته باشید و پای خود را بیش از حد بر روی پدال ترمز نگه دارید, موتور خودرو به صورت اتوماتیک دور موتور را کاهش می دهد تا از خرابی کلاچ ها جلوگیری شود. پس با در نظر گرفتن موارد بالا, از خودرو خود مراقبت کنید.

گیربکس دو کلاچه (3)

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آموزشی قسمت اول: مشکلات و راه حل های رانندگی در تابستان (بخش اول)

آموزشی قسمت دوم: مراقب باتری خودرو در فصل گرما باشید! (بخش دوم)

آموزشی قسمت سوم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس دستی در نظر بگیریم

آموزشی قسمت چهارم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک در نظر بگیریم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی