پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازرسی قبل از پرواز

با این 8 اشتباه پرواز خود را از دست می دهید/ نکاتی که باید برای سفر با هواپیما بدانید

سفر هوایی و سوار شدن بر هواپیما، قوانین خاص خود را دارد که این قوانین در بیشتر کشورهای جهان مشترک است. حتی بعضی خطوط هوایی قوانین مخصوص خود را دارند. اگر می خواهید با هواپیما سفر کنید، باید این 8 نکته را رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است وقت بیشتری در مراحل بازرسی […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۶ آبان ۱۳۹۷

سفر هوایی و سوار شدن بر هواپیما، قوانین خاص خود را دارد که این قوانین در بیشتر کشورهای جهان مشترک است. حتی بعضی خطوط هوایی قوانین مخصوص خود را دارند. اگر می خواهید با هواپیما سفر کنید، باید این 8 نکته را رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است وقت بیشتری در مراحل بازرسی از شما گرفته شود و این اتفاق به از دست دادن پرواز منجر شود.

پرشین خودرو: بسیاری از افرادی که برای اولین بار می‌خواهند با هواپیما سفر کنند کنجکاو هستند که بدانند چه مراحلی را باید در فرودگاه طی کنند.

مهم‌ترین مرحله در هر سفر با هواپیما، گذشتن از بازرسی‌های امنیتی است چون حمل یا به همراه داشتن برخی لوازم و وسایل با هواپیما ممنوع است و حتی انجام برخی کارها در فرودگاه می‌تواند منجر به نتایج بسیار بدی شود. اگر می‌خواهید برای اولین سفر هیجان‌انگیز خود به فرودگاه بروید یا حتی اگر در سفرهای قبلی مشکلی نداشته‌اید باز هم توصیه می‌کنیم این موارد در خصوص اشتباهات امنیتی در فرودگاه را بخوانید تا هیچ وقت برای مشکلات کوچک، پرواز خود را از دست ندهید یا متحمل ضرر مالی نشوید.

۱. مایعات غیر ضروری را با خود نبرید

همراه داشتن هرگونه مایعات به ویژه مایعات آتش‌زا مثل اسپری‌ها، استون، ژل‌های آرایشی و بهداشتی یا مواردی مثل شربت، عطر و ادکلن، لوسیون، کرم و .. ممنوع است. به جز مایعات آتش‌زا یا محرک که به طور کلی ممنوع هستند، بقیه موارد فقط در ظرفی با حجم ۱۰۰ میلی‌لیتر یا کمتر قابل حمل توسط مسافر هستند. فقط برخی مایعات دارویی یا رژیمی خاصی که افراد برای سلامتی خود ناچار به همراه داشتن آن هستند آن هم پس از تایید ماموران امنیتی مجاز به استفاده یا حمل در کیف همراه مسافر می‌باشند.

نکته بسیار مهم در این نوع اشتباهات امنیتی در فرودگاه راجع به حمل مایعات در حجم ۱۰۰ میلی‌لیتر ظرف نگهدارنده آن است، برای مثال حتی اگر شما ظرف مایع آرایشی بهداشتی ۵۰۰ میلی‌لیتری که داخل آن فقط ۵۰ میلی‌لیتر مایع باشد را همراه داشته باشید، بازهم مجاز به همراه بردن آن نیستید چون ظرف آن حجم بزرگتری را نشان می‌دهد. البته در نظر داشته باشید این قانون در جزئیات امکان دارد در برخی کشورها متفاوت باشد اما در هر صورت، مایعی که امکان دارد قیمت بالایی هم نداشته باشد ارزش تلف شدن وقت و دوباره مرتب کردن کیف و وسایل را ندارد.

۲. حواستان به پاسپورت و مدارک سفر و پرواز باشد

با این که در فرودگاه‌ها ماموران امنیتی حضور دارند و همه زوایا تحت پوشش دوربین‌های مدار بسته هستند، باز هم گزارش‌های زیادی مبنی بر دزدی در فرودگاه‌ها ثبت می‌شود که بیشترشان هم مربوط به دزدیده شدن مدارکی مثل پاسپورت هستند. البته بخشی از این گزارش‌ها فقط دزدی نیست بلکه اشتباه خود مسافران باعث می‌شود که مدارک آن‌ها با فرد دیگری جابجا شود یا آن را به راحتی گم می‌کنند. به هر حال مدارکی مثل کارت پرواز، پاسپورت و مدارک هویتی مهم‌ترین چیزهایی هستند که باید حواستان به آن‌ها باشد و هرگونه غفلت موجب از دست دادن پرواز خواهد شد.

۳. اگر کودک خردسالی بدون والدین سفر می‌کند باید فرم کودک تکمیل و ارائه شود

با توجه به افزایش کودک ربایی، سفر کردن کودکان (به طور معمول زیر ۱۲ سال) با هواپیما و بدون حضور والدین یعنی همراه بودن با قیم مثل اقوام، منوط به تکمیل فرم «کودک بدون همراه» در فرودگاه یا انجام سایر مراحل قانونی مثل داشتن وکالت قانونی از والدین است. تمام ماموران امنیتی فرودگاه و پرواز و حتی مهمانداران می‌توانند از شما بخواهند تا فرم مربوطه را به آن‌ها نشان دهید. بهتر است برای جلوگیری از تلف شدن وقت یا از دست دادن پرواز به خاطر این نوع اشتباهات امنیتی در فرودگاه، قبل از سفر اطلاعات کافی را از فرودگاه کسب کنید و در صورت لزوم مدارک اثبات کننده داشته باشید.

۴. کیف‌‌ و وسایل همراه خود را بسته‌بندی نکنید

شاید این فکر به ذهن خطور کند که با بسته‌بندی کردن کیف یا وسایل با پلاستیک و چسب می‌شود از بار همراه محافظت کرد و حتی آن را از دست دزدها در امان نگه داشت اما این کار بیشتر به ضرر خودتان تمام می‌شود. یکی از اشتباهات امنیتی در فرودگاه که خیلی از افراد به آن فکر نمی‌کنند لزوم آماده بودن کیف‌ها برای هرگونه بازرسی است. در صورتی که شما مجبور شوید کیف خود را باز کنید ولی آن را با نهایت وسواس بسته‌بندی و چسب‌کاری کرده باشید پس باید همه آن‌ها را باز کنید و وقت خود را هدر دهید. نکته مهم این است که با این کار بیشتر توجه ماموران امنیتی را به خود جلب می‌کنید چون احتمال می‌دهند شما چیزی حمل می‌کنید که نمی‌خواهید دیده شود یا بازرسی شود.

۵. برای بازرسی امنیتی در توقف بین دو پرواز آماده باشید

وقتی مجبورید برای رسیدن به مقصد از دو پرواز استفاده کنید در نظر بگیرید امکان دارد دوباره وسایل شما بازرسی شود. به خصوص در پروازهایی که به مقصد آمریکا هستند این مورد متداول است. مطمئن شوید که بین فرود پرواز اول تا پرواز دوم زمان کافی داشته باشید تا در صورت لزوم وسایل شما بازرسی شود.

۶. لوازم ممنوعه را با خود نبرید

اصلاً فکرش را هم نکنید هرچیزی دلتان می‌خواهد را در کیف خود بگذارید و فقط با لبخند زدن از بازرسی‌ها عبور کنید. این وظیفه بر عهده مسافران است که فهرست وسایل ممنوعه در پرواز را مطالعه کنند و قبل از مسافرت هیچ کدام از آن‌ها را به همراه نداشته باشند. همراه داشتن مواردی مثل سلاح‌های گرم و سرد که در قانون مشخص شده یا حتی مواردی شبیه آن‌ها امکان دارد موجب بازداشت و حتی جریمه‌های سنگین شود.

۷. لباس‌های نامعمول نپوشید

پوشیدن لباس‌هایی که در آن مقدار زیادی فلز وجود دارد یا کفش‌های خاص که بیرون آوردن آن سخت است و همینطور همراه داشتن جواهرات و لوازم خاصی که با بقیه از نظر شکل و ابعاد متفاوت است می‌تواند شما را تا ساعت‌ها در گیت بازرسی نگه دارد و حتی شاید مجبور شوید قید آن‌ها را بزنید.

۸. با ماموران امنیتی نباید بحث یا دعوا کنید

یکی از بدترین اشتباهات امنیتی در فرودگاه بحث کردن با ماموران برای مشکلاتی مثل بازرسی یا کند بودن حرکت صف است. بحث و دعوا در این مواقع امکان دارد باعث شود که شما را به اتاق امنیتی فرودگاه منتقل کنند و حتی در صورت ادامه ممکن است پرواز را از دست بدهید. بهترین کار این است که صبر کنید و بحث‌های بیهوده را آغاز نکنید.

منبع: خبر آنلاین

بهترین و بدترین فرودگاه های جهان را بشناسید

ایمن ترین ایرلاین های جهان را بشناسید/ 2017 ایمن ترین سال تاریخ هواپیمایی

تحویل ATR به ایران متوقف نمی شود

ورود 5 فروند هواپیما ATR جدید به فرودگاه مهرآباد

تخصیص ارز به ایرلاین ها متوقف شد

پروازهای KLM هلند به مبدا یا مقصد تهران متوقف می شود

شرکت امبرائر برزیل جایگزین بوئینگ و ایرباس می شود؟

ایران ایر پرچمدار تاخیر در پروازهای فروردین ماه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی