پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دوچرخه

ساخت اولین پارک دوچرخه در یزد

اولین پارک دوچرخه کشور در شهر یزد ساخته شد تا این سنت قدیمی که در این شهر از دیرباز وجود داشت دوباره اجیا شود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ پیشینه دراز مدت دوچرخه‌سواری یزدی‌ها در کتاب «ارزیابی شتابزده» از جلال آل احمد و سفرنامه گردشگران خارجی به چشم می‌خورد. جلال آل احمد یزد […]

هادی سیانکی
سه شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

اولین پارک دوچرخه کشور در شهر یزد ساخته شد تا این سنت قدیمی که در این شهر از دیرباز وجود داشت دوباره اجیا شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

پیشینه دراز مدت دوچرخه‌سواری یزدی‌ها در کتاب «ارزیابی شتابزده» از جلال آل احمد و سفرنامه گردشگران خارجی به چشم می‌خورد. جلال آل احمد یزد را قبل از شهر بادگیرها، شهر دوچرخه سوارها می‌داند که این لقب نشان از جایگاه فرهنگی دوچرخه در استان یزد است.

استفاده از این حمل و نقل در شرایط کنونی می‌تواند با پیوند خوردن به صنعت گردشگری و حمل و نقل پاک، تاثیر شگرفی برای جلب گردشگری در یزد به دنبال داشته باشد. علاوه بر این استفاده از دوچرخه در کارهای روزمره شهری می‌تواند راه حل مناسبی برای کاهش مشکلات ترافیکی ناشی از حمل و نقل موتوری باشد .

برای توسعه و تشویق استفاده از دوچرخه به یک برنامه‌ریزی جامع و هدفمند نیاز است که این مهم با معرفی بیش از پیش فواید دوچرخه سواری بین اقشار مختلف جامعه محقق می‌شود.

مهدی‌ شهریاری، مدیر حمل و نقل پارک شهرداری یزد هم در پاسخ  با اشاره به این که فرهنگ دوچرخه‌سواری، یکی از فرهنگ‌های قدیمی و اصیل در یزد است، بر حفظ این اصالت تاکید و اظهار کرد: یزدی‌ها اعم از روحانی تا بازاری از گذشته‌ها مانوس با دوچرخه‌ بوده‌اند و به همین دلیل نیز از یزد به عنوان شهر دوچرخه‌ها یا شده است.

این مسئول در مورد ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد، بیان کرد: مناسبات فرهنگی مانند فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌توانند پتانسیلی برای برگزاری همایش‌های این ورزش باشد و با تاکید بر مقوله‌هایی مانند محله محوری از این پتانسیل جهت ایجاد رقابت‌های لازم استفاده شود. علاوه بر محلات شهرستان‌هایی مانند مهریز یا منطقه فهرج از توابع بخش مرکزی یزد نیز اقدام به برگزاری سلسله همایش‌های دوچرخه‌سواری می‌کنند که تاثیر خوبی در حفظ این فرهنگ و ترویج آن در بین عموم مردم دارد.

شهریاری، استفاده از پاکروها را یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های مقابله با معضلاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی در شهرها دانست و گفت: شهرداری در این رابطه باید به دنبال ایجاد تغییرات کلان در برنامه‌ها از جمله استفاده از پاکروها باشد.

وی با بیان این‌که دوچرخه از جمله پاکروهای مناسب برای استفاده به عنوان حمل و نقل عمومی است، اذعان کرد: مسیر پاکروها برای ترغیب شهروندان به استفاده از آن ها نیاز توسعه دارد. پاکروها به عنوان وسایل حمل و نقل شهری نیاز به پلاک‌گذاری دارند که البته این موضوع در حال بررسی است.

وی در مورد ارائه تسهیلات برای خرید انواع پاکروها جهت ترغیب شهروندان به استفاده از آنها نیز گفت: خرید اقساطی و ارائه تسهیلات می‌تواند عامل تاثیرگذاری در ترغیب به استفاده از انواع پاکروها باشد.

وی با اشاره به فعالیت کنونی چهار ایستگاه دوچرخه در سطح شهر یزد، گفت: متاسفانه نحوه نادرست اجاره دوچرخه در این ایستگاه‌ها باعث شده که استقبال چندانی از آنها نشود لذا در نظر داریم با ساماندهی آنها، با همکاری اداره کل ثبت احوال ضمن تایید هویت افراد از طریق سامانه‌های برخط، تنها هزینه ناچیزی بابت اجاره دوچرخه از افراد اخذ شود.

منبع: ایسنا

“دوچرخه اشتراکی” طرحی برای کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک

خانه دوچرخه ، طرحی شکست خورده در پایتخت

دوچرخه های برقی، پاسخی به کاستی‌های دوچرخه‌ های معمولی

دوچرخه عادی با الکترون ویل ، الکتریکی می شود

ماده 2 قانون هوای پاک چرا اجرا نمی شود / سرنوشت نامعلوم موتورسیکلت‌ های برقی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی