پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوپرشارژر (8)

آموزشی قسمت هفتم: سوپرشارژر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

هوای بیشتر+سوخت بیشتر= قدرت بیشتر. همه چیز از این معادله شروع می شود. در قسمت قبل مطالب آموزشی به بررسی توربوشارژر ها پرداختیم. این بار قصد داریم نوعی دیگر از سیستم های پرخوران را معرفی کنیم که در میان تیونر ها و حتی کمپانی های خودروسازی بسیار محبوب است. هدف استفاده از سوپرشارژرها همانند توربو، […]

ارشیا
جمعه - ۲ شهریور ۱۳۹۷

هوای بیشتر+سوخت بیشتر= قدرت بیشتر. همه چیز از این معادله شروع می شود. در قسمت قبل مطالب آموزشی به بررسی توربوشارژر ها پرداختیم. این بار قصد داریم نوعی دیگر از سیستم های پرخوران را معرفی کنیم که در میان تیونر ها و حتی کمپانی های خودروسازی بسیار محبوب است. هدف استفاده از سوپرشارژرها همانند توربو، تولید هوای بیشتر و فرستادن آن به داخل موتور است. بدین ترتیب با افزایش میزان مخلوط هوا و بنزین (Air/Fuel Mixture)، موتور قدرت بیشتری تولید می کند. با اینکه هدف از نصب سوپرشارژ و توربو یک چیز است، اما نحوه عملکرد این دو کاملا متفاوت هستند. در این نوشتار ابتدا به بررسی تاریخچه ای خلاصه از سوپرشارژر ها می پردازیم و سپس به بررسی نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت.

سوپرشارژر (2)

تاریخچه

اولین نمونه های سوپرشارژر توسط دو برادر به نام های فیلندر و فرانسیس روتس در سال 1860 ساخته شد. این دو برادر با یاری هم کمپانی روتس را راه اندازی کردند که بعد ها این نام بر روی یکی از انواع سوپرشارژر ها گذاشته شد. این کمپرسور برای استفاده در تجهیزات سنگین صنعتی ساخته شده بود. پس از آن در سال 1878 دوگالد کلرک برای اولین در یک موتور احتراق داخلی از سوپرشارژر استفاده کرد. اما اولین نمونه های سوپرشارژر به صورت رسمی در محصولات مرسدس بنز در ابتدای دهه 20 میلادی نصب شد که به آنها لقب آشنای Kompressor داده شد.

سوپرشارژر چیست؟

شاید برای خیلی ها نام سوپرشارژر نسبت به توربو کمتر آشنا به نظر برسد. اما نه تنها سوپرشارژ ها چیزی کمتر از توربو ندارند، بلکه در مواردی توان تولید قدرت بیشتری را هم دارند. در قسمت قبل توضیح دادیم که توربو با استفاده از انرژی خروجی اگزوز کار می کند و از یک کمپرسور و توربین تشکیل شده است.

سوپرشارژر (17)

اما بزرگترین تفاوت سوپرشارژر با توربو، استفاده از تسمه و چرخ دنده است. در سوپرشارژها با توجه به نوع آنها، روتور یا کمپرسور با استفاده از یک پولی و تسمه با سرعت پولی میل لنگ می چرخند. اکنون یک قدم فراتر خواهیم رفت و به بررسی انواع سوپرشارژر ها می پردازیم

سوپرشارژر (15)

انواع سوپرشارژر

سوپرشارژر ها بر حسب شکل ظاهری و چگونگی عملکرد به 3 دسته تقسیم می شوند. این 3 دسته شامل: Roots ،Centrifugal  و Twin Screw می شوند. در سوپرشارژر های روتس، دو روتور یک شکل قرار می گیرند که با دو چرخ دنده متصل به انتهای آنها، با تسمه و پولی می چرخند. این نوع سوپرشارژر ها محبوب ترین و معروف ترین انواع سوپرشارژر ها هستند.

سوپرشارژر (5)

حتما شما هم در صفحات مجازی اینستاگرامی عکس یک خودروی عضلانی را دیده اید که موتورش از کاپوت بیرون زده. اگر یک دریچه هوا 3 دهنه و یک جسم مستطیلی مانند (اغلب کرومی) دیدید که از کاپوت بیرون زده، شک نکنید که این خودرو دارای سوپرشارژر روتس است. این نوع از سوپرشارژر ها به قدری قوی هستند که در درگستر های Top Fuel که در مسیر 400 متر به سرعتی بیش از 500 کیلومتر بر ساعت می رسند استفاده می شوند.

سوپرشارژر (14)

دومین دسته از سوپرشارژر ها سنتریفوگال نام دارند. این نوع سوپرشارژر ها ظاهری بسیار شبیه به توربو دارند، با این تفاوت که در اینجا قدرت خروجی اگزوز در چرخاندن پره های کمپرسور تاثیری ندارد!. همانند مدل های روتس، نمونه های سنتریفوگال هم با مکانیزم چرخ دنده (اغلب سیاره ای) و پولی و تسمه کار می کنند.

سوپرشارژر (4)

این نوع سوپرشارژر ها برای دورهای بالا بسیار مناسب هستند. سومین مورد سوپرشارژر ها تویین اسکرو نام دارند. این سوپرشارژر ها ظاهری شبیه به مدل های روتس دارند، اما در باطن عملکردشان متفاوت است. در مدل های تویین اسکرو دیگر روتور ها هم شکل نیستند و حالت نری مادگی دارند. هم چنین در مدل های روتس هوا از بالا به پایین منتقل می شود اما در مدل ها تویین اسکرو هوا از میان روتور ها عبور کرده و به منیفولد ورودی می رسد.

سوپرشارژر (9)

نکته ای جالب در رابطه با سوپرشارژ ها

 اگر یک موتور با حجم 300 کیوبیک اینچ (5 لیتر) را در نظر بگیریم، در این حالت موتور به ازای هر Revolution میزان 300 کیوبیک اینچ هوا به موتور وارد می شود. اگر یک سوپرشارژر به میزان 14.7 PSI بوست در سطح دریا تولید کند، فشار داخل منیفولد ورودی به 21.7 PSI می رسد. شاید کمی گیج شده باشید، اما وقتی این مثال را در سطح دریا در نظر بگیریم، این یعنی دقیقا 50 درصد هوای بیشتر. اگر یگ بار دیگر جمله اول متن را بخوانید اینجا به این نتیجه می رسید که 50 درصد هوای بیشتر یعنی 50 درصد فشار بیشتر و در نهایت 50 درصد قدرت بیشتر.

سوپرشارژر (20)

پس دقیقا موتور 300 کیوبیک اینچی که مثال زدیم، در فشار 14.7 PSI به اندازه یک موتور 600 کیوبیک اینچی قدرت تولید خواهد کرد!!. در قسمت بعدی مطالب آموزشی به مقایسه توربو و سوپرشارژ خواهیم پرداخت. در ضمن نظرات و سوالاتتون رو هم می تونید به صورت کامنت بنویسید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

سوپرشارژر (19)

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

آموزشی قسمت ششم: نکات رانندگی با خودرو های توربوشارژ

آموزشی قسمت پنجم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس دو کلاچه در نظر بگیریم

آموزشی قسمت چهارم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک در نظر بگیریم

آموزشی قسمت سوم: نکاتی که باید هنگام رانندگی با گیربکس دستی در نظر بگیریم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی