پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنز s500

ملاقات با بنز آینه ای در تهران

بنز با روکش کروم تست و بررسی: میلاد میرعابدینی / عکس: مهراد مسلمیان به نقل از مجله تخت گاز   (برای دیدن عکسهای بیشتر این مجله را از روزنامه فروشی ها تهیه فرمایید) بدون شک یکی از خاص‌ترین و کاریزماتیک‌ترین خودروهایی که تاکنون روی خط تولید رفته، بنز کلاس S است. بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین سدان مرسدس‌بنز […]

javankhodro
سه شنبه - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

بنز با روکش کروم

تست و بررسی: میلاد میرعابدینی / عکس: مهراد مسلمیان

به نقل از مجله تخت گاز   (برای دیدن عکسهای بیشتر این مجله را از روزنامه فروشی ها تهیه فرمایید)

بدون شک یکی از خاص‌ترین و کاریزماتیک‌ترین خودروهایی که تاکنون روی خط تولید رفته، بنز کلاس S است. بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین سدان مرسدس‌بنز که به قول جرمی کلارکسون، مجری معروف برنامه تاپ‌گیر، به عنوان معیار کلاس خود، یعنی کلاس سدان‌های لوکس بزرگ به‌شمار می‌رود. از سال ۱۹۵۴ که نخستین نسل کلاس S متولد شد، مرسدس‌بنز همواره اوج راحتی، تجمل‌گرایی و پرستیژ را در این سدان لوکس سرلوحه کار خود قرار داده و معمولا مرسدس‌بنز در این کلاس خاص، از جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه تکنولوژی‌های ایمنی و آسایش پرده برداشته است. اولین بار در سال ۱۹۷۲ و با معرفی اتاق 116W بود که مرسدس بنز، پسوند S را برای لوکس‌ترین سدان خود انتخاب کرد. سال ۲۰۰۵ اما برای S کلاس سال ویژه‌ای بود. مرسدس‌بنز پنجمین نسل از لوکس‌ترین سدان خود را با کد اتاق 221W معرفی کرد. در آن سال‌ها معرفی این خودرو گام بزرگی از سوی مرسدس‌بنز به شمار می‌رفت. چرا که S کلاس با یک دنیا تغییر جایگزین مدل قبلی شده بود و به نوعی یک ساختار و استایل جدید را برای این کلاس تعریف کرد. مرسدس‌بنز برای سال ۲۰۱۰، ظاهر 221W را دستخوش تغییراتی کرد تا بتواند تولید آن را تا سال ۲۰۱۳ ادامه دهد. اما سرانجام این اتاق دوست‌داشتنی، جای خود را به نسل فعلی S کلاس، یعنی اتاق 222W داد.

با وجود گذشت چند سال از عمر 221W و معرفی یک مدل جدیدتر به جای آن، هنوز هم کسی نمی‌تواند منکر جذابیت‌های این اتاق شود. به لطف هماهنگی‌های موسسه رهیاب اسپرت و مالک خودرو، فرصتی دست داد تا چند ساعتی لذت سواری با یکی از خاص‌ترین S کلاس‌های ایران را در خیابان‌های تهران تجربه کنیم.

بنز s500

طرحی که جای خالی‌اش در مدل‌های جدید مرسدس‌بنز احساس می‌شود: قامت عضلانی، زیبا و مدرن S کلاس به دور از هر گونه اغراق در حجم‌پردازی انجام شده و برجستگی روی گلگیرهای جلو و عقب، جذابیت و ابهت ظاهری این سدان لاکچری را دوچندان کرده‌اند. هم‌چنین مواردی هم‌چون برجستگی در صندوق بار زه‌های کرومی دور بدنه، به ماهیت لوکس این اتاق تاکید دارند. همان‌طور که اشاره شد، مرسدس‌بنز ظاهر S کلاس را برای سال ۲۰۱۰ دستخوش تغییراتی کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و فرم متفاوت سپرها اشاره کرد. S کلاس مورد آزمایش مدل سال ۲۰۰۸ است که با پرداخت هزینه‌ای و انجام تغییراتی مانند تعویض چراغ‌های جلو و عقب و آینه‌های جانبی، ظاهرش به مدل فیس‌لیفت تغییر کرده و بسیار جذاب‌تر از قبل شده است. هم‌چنین نصب کیت بدنه AMG 65S، جذابیت ظاهری خودرو مورد آزمایش را دوچندان کرده است. سپر جلو از هواکش‌های بزرگ‌تری نسبت به مدل‌های عادی برخوردار است و قرارگیری 2 پروژکتور LED در 2 طرف سپر، زیبایی این قسمت را تکمیل کرده است. سپر برجسته و عضلانی عقب نیز با یک دیفیوز بزرگ مزین شده که خروجی‌های منبع اگزوز MGA را در خود جای داده است. چراغ‌های عقب نیز با 2 خط دودی رنگ داخل‌شان، جذاب‌تر و اسپرت‌تر از چراغ‌های مدل‌های عادی به نظر می‌رسند. یکی دیگر از مواردی که روی زیبایی ظاهر S کلاس مورد بررسی ما تاثیر بسزایی گذاشته، رینگ‌های اسپرت خاصی است که با ظاهر خودرو هماهنگی کامل دارند و نمونه آنها روی کمتر S کلاسی در ایران قابل مشاهده است. هم‌چنین زیبایی این رینگ‌ها، با زاویه گرفتن چرخ‌های عقب و کاهش ارتفاع خودرو دوچندان شده و دست‌به‌دست المان‌های دیگر داده تا تلفیق هنرمندانه‌ای از ماهیت لوکس و جلوه اسپرت در نمای ظاهری به چشم بخورد.

تغییر یک S کلاس معمولی به یکی از خاص‌ترین خودروهای کشور

و اما مهم‌ترین عاملی که ظاهر این S کلاس را از دیگر مدل‌های مشابه متمایز کرده، پوشش خاص و به شدت جذاب بدنه است. چند سالی است که کاور کردن بدنه خودروها با استیکرهای مات، براق و … به عنوان یکی از راه‌ها برای متمایز و زیبا کردن ظاهر خودرو و البته حفاظت از رنگ اصلی بدنه شناخته می‌شود. در کشورهای خارجی خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز شاهد انجام این گونه تغییرات روی خودروهای خاص از جمله سدان‌های لوکس و کوپه‌های اسپرت هستیم. در ایران نیز کاور بدنه خودروها با استیکرهای مختلف، چند سالی است طرفداران خاص خود را دارد. متخصصین موسسه رهیاب اسپرت، دیزاین بدنه این Sکلاس با کاور کروم را به زیبایی انجام داده‌اند. کاور کردن بدنه با استیکر کروم دقت بیشتری از سایر استیکرها را می‌طلبد و انصافا کیفیت پوشش کرومی بدنه بنز مورد بررسی بی‌نقص و بسیار با کیفیت است. دیزاین کروم بدنه Sکلاس باعث شده تا هم‌چون آینه‌ای متحرک در خیابان‌های شهر باشد و نظر اکثر مردم را به سوی خود جلب کند. هم‌چنین با این پوشش براق، خطوط و برجستگی‌های بدنه بیشتر خودشان را نشان دهند. آینه‌های جانبی و هواکش‌های روی کاپوت نیز به رنگی مشکی درآمده‌اند تا تضاد رنگ‌شان با رنگ بدنه زیبایی ظاهری را دوچندان کند.

مرسدس‌بنز اتاق 221W را در دو نوع LONG (کشیده) و SHORT (کوتاه) عرضه کرد. اکثر S کلاس‌های وارد شده به کشور از نوع LONG هستند و تعداد مدل‌هایی که اتاق کوتاه‌تری دارند بسیار محدود است. یکی دیگر از مواردی S کلاس مورد بررسی ما را متمایز می‌کند، همین اتاق SHORT (کوتاه) است که آن را میان سایر Sکلاس‌های موجود در ایران بسیار خاص کرده.

کابین S کلاس یا یک سوییت مجلل؟!

دکوراتیو و فضای لوکس کابین S کلاس همان چیزی است که علاقه شما را به این سدان خاص دوچندان می‌کند. در حقیقت S کلاس ایمنی و لوکس بودن را در کنار سواری لذت‌بخش به سرنشینان هدیه می‌کند. طراحان مرسدس‌بنز تمام تلاش خود را کرده‌اند تا فضای کابین S از شلوغی به دور باشد. مجموعه کنترل‌ها و دکمه‌ها در 4 قسمت به چشم می‌خورند. روی درها، قسمت میانی داشبورد، کنسول وسط و روی فرمان. البته تعدادی از دکمه‌ها با پوشش‌های چرمی مخفی می‌شوند و نورپردازی خیره‌کننده کابین نیز با این دکوراتیو خاص دست‌به‌دست هم می‌دهند تا دل کندن از کابین S کلاس بسیار سخت باشد. داخل کابین تغییری به چشم نمی‌خورد. حتی غربیلک فرمان نیز فابریک همین اتاق است و با نمونه نصب شده در مدل‌های فیس‌لیفت تعویض نشده. پوشش چرمی صندلی‌ها، پنل درها و داشبورد با وجود گذشت چند سال، هنوز هم کیفیت خود را حفظ کرده‌اند و مثل روز اول مرغوب و چشم‌نوازند. تریم چوبی داخل کابین در کنار ساعت آنالوگ IWC در مرکز کنسول جلو، بر ذات تجملی S کلاس تاکید دارند. البته به خاطر کوتاه بودن طول اتاق، خبری از سقف پانوراما نیست و فضای سرنشینان عقب نیز کمتر از مدل‌های کشیده است. البته این مساله کوچک‌ترین خدشه‌ای به راحتی سرنشینان وارد نکرده و چه در صندلی‌های عقب و چه در صندلی‌های جلو، کمبود فضای پا و سر احساس نمی‌شود و صندلی‌های جلو نیز به خوبی از حرکات اضافی بدن سرنشینان در پیچ‌ها جلوگیری می‌کنند.
صندلی‌های جلو به صورت الکتریکی و از طریق اهرم‌های نصب شده روی درها تنظیم می‌شود و تنظیمات آنها به لطف سیستم حافظه در 3 وضعیت قابل ذخیره است. اما در مدل مورد بررسی خبری از تنظیم برقی صندلی‌های عقب نیست و تنها گرمکن برای صندلی‌های این ردیف در نظر گرفته شده است.

 به نقل از مجله تخت گاز

سواری با آینه متحرک در خیابان‌ها

 

بنز s500

وقت آن رسیده تا چند ساعتی با این بنز درخشان در خیابان‌های تهران رانندگی کنیم. با خودروهای مختلفی تجربه رانندگی داشته‌ام، اما هنوز هم عقیده دارم حسی که پشت فرمان بنز S کلاس به راننده منتقل می‌شود، با هیچ خودرویی قابل مقایسه نیست. ترمز دستی الکتریکی توسط کشیدن اهرم نصب شده در سمت چپ فرمان آزاد می‌شود. هم‌چون سایر محصولات لوکس مرسدس‌بنز، وضعیت دنده توسط اهرم کنار فرمان تغییر می‌کند. محل قرارگیری اهرم دنده در هنگام دور زدن و پارک کردن که چندین تعویض دنده لازم است، رفاه اعتیادآوری را به راننده هدیه می‌دهد. با فشردن اهرم دنده به سمت پایین، گیرباکس از حالت پارک به حالت حرکت در می‌آید. آغاز شتاب‌گیری و شروع حرکت با مکث کوتاهی در گیرباکس ۷ سرعته 7TRONICG همراه است. موردی که در اکثر بنزهای تولید شده در سال‌های قبل قابل مشاهده است. علی‌رغم کاهش ارتفاع و استفاده از رینگ‌های بزرگ اسپرت، سواری S کلاس باز هم راحت و دلچسب است و سیستم فنربندی RMATICAI وظیفه خود در دفع ناهمواری‌های مسیر را به خوبی انجام می‌دهد. و ارتفاع آن با توجه به شرایط مسیر و رانندگی تا ۲۰ میلی‌متر تغییر می‌کند. اما سواری مدل مورد بررسی به دلیل تغییرات صورت گرفته، نسبتا خشک‌تر از یک S کلاس عادی با چرخ‌ها و ارتفاع استاندارد است. از نقش سامانه ABC کنترل فعال بدنه در راحتی سواری نیز نمی‌توان گذشت. حالت‌های رانندگی در 4 برنامه مختلف تنظیم می‌شود. این تنظیمات توسط ماوس سامانه COMMAND روی کنسول میانی قابل انجام است و تمام موارد روی صفحه نمایش روی کنسول جلو نشان داده می‌شود. در دسترس بودن ماوس دایره‌ای شکل باعث شده تا حین رانندگی نیز بتوان سیستم موسیقی را تنظیم کرد و یا حتی وضعیت صندلی‌ها را مشاهده کرد. بدون اینکه حواس راننده از مسیر مقابلش پرت شود.

با خاموش شدن ESP، عقب خودرو در پیچ‌ها میل زیادی به خارج شدن از مسیر دارد، اما در این شرایط باز هم سامانه‌های کنترلی به کمک Sکلاس می‌‌آیند. چرا که سامانه‌های ایمنی به ور کامل از مدار خارج نمی‌شوند تا خطر تصادف به حداقل مقدار خود برسد.

بنز s500

در سرعت‌های بالا فرمان سنگین‌تر می‌شود و با عبور سرعت از ۱۲۰ کیلومتر، ارتفاع تا ۲۰ میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند تا S کلاس هم‌چون یک قالی ارزشمند به زمین بچسبد! در حالت عادی اما فرمان بسیار نرم و سبک است و حس خوبی از مسیر منتقل می‌کند. علی‌رغم ویژگی‌های اسپرت نمونه مورد بررسی، ناهمواری‌های مسیر به هیچ عنوان به فرمان منتقل نمی‌شود. هم‌چنین فرمان در ۲.۸ دور قفل می‌شود و شعاع مناسب گردش پیچیدن در معابر تنگ را آسان می‌کند. در کل تسلط حاکم به خودرو با توجه به ابعاد بزرگ بدنه و در دست بودن هنگام مانورها قابل ستایش است. صدای بم خارج شده از منبع اگزوز AMG نیز در دورهای بالا و تخت کردن پدال گاز نیز هیجان رانندگی با این غول ۱۸۸۰ کیلویی را دوچندان می‌کند. البته با بالا رفتن شیشه‌ها و به لطف عایق‌بندی فوق‌العاده کابین، کمتر صدایی از بیرون شنیده می‌شود و شما تنها می‌توانید شاهد عوض شدن رنگ مسیر باشید!

تفاوت موتورها

این نسل از کلاس S با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها عرضه شد که از این میان، تنها مدل‌های 350S و 500S به ایران وارد شدند. 350S از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳۴۹۸ سی‌سی برخوردار است نیروی محرکه ۲۷۲ اسب‌بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر را روانه محور عقب می‌کند. 500S اما داستان کاملا متفاوتی دارد و یک پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری‌ با توان ۳۸۷ اسب‌بخار را در دل خود جای داده که قادر است ۵۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. برتری 500S نسبت به 350S تنها به اعداد و ارقام روی کاغذ محدود نمی‌شود و حین شتاب‌گیری و یا اقدام به افزایش سرعت در دورهای بالا، حس هیجان بیشتری را منتقل می‌کند.

دقت گیرباکس در تعویض دنده‌ها مناسب است در حالت اسپرت دنده‌ها را در دورهای بالا تعویض می‌کند. اما اگر خواستار هیجان بیشتری هستید، می‌توانید دنده‌ها را توسط دکمه‌های قرار گرفته در پشت فرمان عوض کنید که در مدل‌های جدید جای خود را به پدال‌شیفترها داده‌اند. یکی از نکات منفی این مدل از بنز Sکلاس، مصرف سوخت نسبتا بالای آن است. اما با برخوردار بودن از یک باک ۹۰ لیتری و ۱۱ لیتر رزرو، پای صاحبش را کمتر به پمپ بنزین می‌کشاند. البته مدل‌های فیس‌لیفت (۲۰۱۰ به بعد) از پیشرانه‌ها و سیستم فنی به روزتری برخوردارند. 350S فیس‌لیفت از همان پیشرانه ۳.۵ لیتری بهره می‌برد که نسبت به مدل‌های قدیمی دستخوش تغییراتی شده و قادر است ۳۰۱ اسب‌بخار قدرت تولید کند. اما گاهی اوقات سنگین بودن وزن خودرو نسبت به توان پیشرانه در مدل 350S حس می‌شود. مدل فیس‌لیفت 500S نیز از یک پیشرانه کاملا متفاوت با قبل بهره می‌برد. پیشرانه ۸ سیلندر ۴۶۶۳ سی‌سی که با 2 توربوشارژر تغذیه می‌شود و سقف قدرت‌اش به ۴۲۹ اسب‌بخار می‌رسد. بنز S کلاس علی‌رغم تمام ویژگی‌های مثبت و آن حس منحصربه‌فردی که هنگام رانندگی منتقل می‌کند، هزینه‌های خاص خودش را دارد و جدا از هزینه بالای سرویس‌ها و تعمیرات فنی‌، قطعات بدنه و لوازم جانبی فوق‌العاده گران‌قیمتی دارد.

در پایان از مالک این بنز خاص و موسسه رهیاب اسپرت که فرصت انجام این تست را برای مجله تخت‌گاز فراهم کردند تشکر می‌کنیم و امیدواریم تغییرات روی خودروهای خاص، هم‌چون خودرو مورد بررسی ما، با دقت و کیفیت درخور این گونه خودروها انجام شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی